Miten saan rihmalevän pois?

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?


Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Joulutonttu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1337
Liittynyt: 16:39, 07.12.2003
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Joulutonttu »

p-unkku kirjoitti:Tilasin just Easy Lifen EasyCarboa. Siinä luki ohjeessa, että aloita annostelu varovasti jos altaassa sukarapuja.

Millä tavalla varovasti?
En ajatellut yliannostella sitä.

Voinko hiililannoituksen aikana käyttää sera:n pohjalannoitetabletteja?
Onko hiililannoitteen kanssa käytettävä muuta nestemäistä lannoitetta?
Olen käytänyt Prodac:in Nutron Ferro-lannoitetta.
Annostelu varovasti taitaa tarkoittaa sitä, että mieluummin liian vähän kuin liian paljon. Ja yliannostella ei kannata! [;)] Kuten sanoitkin, ettei aikomusta olekaan.

Hiililannoituksen aikana voi kyllä käyttää muitakin lannokkeita, käytän Easy Carbon lisäksi pmdd:tä, nestemäistä kasviravinnetta, saviturvekuulia ja rautatabletteja. Kasvit vain tykkäävät, eivätkä ravut ole millänsäkään. :)
Altaat 250-litraa, 90-litraa + 65-l rapula sekä 180-litran malawiprojekti
Lisää kuvia
Höpötys
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1008
Liittynyt: 15:47, 23.07.2005
Paikkakunta: vsa

Viesti Kirjoittaja Höpötys »

Ole sitten varovainen sen easy carbon kanssa. Itse sain tapettua sillä muutaman kalan, kun uivat suoraan siihen kohtaan, mihin olin annostellut. mm. yhdeltä kiilakyljeltä hävisi ensin väri kiilasta ja sitten parin päivän päästä kuoli.

Eikä mulla ole auttanut tuo aine rihmamaiseen levään. Itsellänikin on ilmeisesti tuo partalevä. Tavallinen rihmalevä on sellaista vaalean vihreää ja sileää/liukasta. tämä nykyinen on kirkkaamman tummanvihreää ja karhean tuntuista. Kasvaa pisteistä ja haaroittuu. Tuohon auttoi pimennys ja kiljupullosta hiilari levitys, valot nykyään vain 7h entisen 10-11h sijaan.
p-unkku
Junior Member
Junior Member
Viestit: 125
Liittynyt: 18:03, 27.05.2007
Paikkakunta: Naantali

Viesti Kirjoittaja p-unkku »

Höpötys kirjoitti:Ole sitten varovainen sen easy carbon kanssa. Itse sain tapettua sillä muutaman kalan, kun uivat suoraan siihen kohtaan, mihin olin annostellut. mm. yhdeltä kiilakyljeltä hävisi ensin väri kiilasta ja sitten parin päivän päästä kuoli.
Voiko sen sekoittaa ennen annostelua johonkin määrään akvasta otettua vettä ja laittaa sitten sinne?
Ettei annostele suoraan altaaseen.
Vilpertti
Member
Member
Viestit: 296
Liittynyt: 21:25, 03.06.2007
Paikkakunta: Turku/Loimaa

Viesti Kirjoittaja Vilpertti »

Tottakai voi. Miks ei?
---325---325---144---100---85---58---40---
p-unkku
Junior Member
Junior Member
Viestit: 125
Liittynyt: 18:03, 27.05.2007
Paikkakunta: Naantali

Viesti Kirjoittaja p-unkku »

Toivottavasti levä ottaa hiilestä ja hiilarista nokkiinsa ja lähtee muille maille.
Toivotaan parasta.

Semmonen vielä, että tuleeko easycarbo-pullon mukana joku pipetti tms, vai meenkö apteekista hakee jonkun annosteluvälineen?
Lapinakka
Senior Member
Senior Member
Viestit: 669
Liittynyt: 15:35, 14.04.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Lapinakka »

Kyllähän sitä täällä on suositeltukin ja näin minäkin teen.

Täältähän löytyy tuollanen "nestehiilitappeluketjukin", missä toiset ovat kertoneet tappaneensa tuolla aineella hyvinkin suuria määriä kaloja ja rapuja ja toiset taas eivät koskaan yhtään mitään. Minä lukeudun jälkimmäisiin.

Pullon mukana tulee mittakorkki.
p-unkku
Junior Member
Junior Member
Viestit: 125
Liittynyt: 18:03, 27.05.2007
Paikkakunta: Naantali

Viesti Kirjoittaja p-unkku »

vuorimies kirjoitti: Täältähän löytyy tuollanen "nestehiilitappeluketjukin", missä toiset ovat kertoneet tappaneensa tuolla aineella hyvinkin suuria määriä kaloja ja rapuja ja toiset taas eivät koskaan yhtään mitään. Minä lukeudun jälkimmäisiin.
Toivottavasti minäkin lukeudun jälkimmäisiin, sitten kun olen saanut sitä akvaan laitettua :mrgreen:
p-unkku
Junior Member
Junior Member
Viestit: 125
Liittynyt: 18:03, 27.05.2007
Paikkakunta: Naantali

Viesti Kirjoittaja p-unkku »

Olen hommaamassa tuon leväaltaan lamppuun uutta loisteputkea, millainen kannattaisi hankkia?

Nyt siinä on jokin vanha kellertävän valon antava putki.
Keltaisuutta korostaa vielä se kun altaassa on turvelisäystä ja turve värjää vettä rusehtavankeltaiseksi.

Millainen putki olisi kasvien kannalta (tietenkin kalojen ja rapujenkin) joka ei korostaisi tuota keltaisuutta?

Valaisinkotelo on 60cm, niin putki sit vissiinkin 45cm.
Joulutonttu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1337
Liittynyt: 16:39, 07.12.2003
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Joulutonttu »

p-unkku kirjoitti:Olen hommaamassa tuon leväaltaan lamppuun uutta loisteputkea, millainen kannattaisi hankkia?

Nyt siinä on jokin vanha kellertävän valon antava putki.
Keltaisuutta korostaa vielä se kun altaassa on turvelisäystä ja turve värjää vettä rusehtavankeltaiseksi.

Millainen putki olisi kasvien kannalta (tietenkin kalojen ja rapujenkin) joka ei korostaisi tuota keltaisuutta?

Valaisinkotelo on 60cm, niin putki sit vissiinkin 45cm.
Olen ollut oikein tyytyväinen 65-litraisessa altaassani olevaan kasvivaloon (15W). Se on väriltään hiukan sellainen lilahtava, ja korostaa nätisti kalojen ja kaikkien otusten värit. Vesikin näyttää puhtaammalta kuin toisessa altaassa, jossa on kellertävä loisteputki.
Altaat 250-litraa, 90-litraa + 65-l rapula sekä 180-litran malawiprojekti
Lisää kuvia
en
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1921
Liittynyt: 13:55, 20.05.2007

Viesti Kirjoittaja en »

lilahtava hyvä on Sylvania aquastar, Itse tykkän pikupurkeissa Philips aquastarista (saa ihan Prismasta).
p-unkku
Junior Member
Junior Member
Viestit: 125
Liittynyt: 18:03, 27.05.2007
Paikkakunta: Naantali

Viesti Kirjoittaja p-unkku »

en kirjoitti:lilahtava hyvä on Sylvania aquastar, Itse tykkän pikupurkeissa Philips aquastarista (saa ihan Prismasta).
Mitähän noilla putkilla on hintaa?
Onko tuo philipsin putki sellainen lilasävyinen?
p-unkku
Junior Member
Junior Member
Viestit: 125
Liittynyt: 18:03, 27.05.2007
Paikkakunta: Naantali

Viesti Kirjoittaja p-unkku »

No nyt on hommattu uusi lilahtava loisteputki ja tänään tuli myös tuo easycarbo-pullo.

Taistelu levää vastaan alkakoon - levä hävitköön!

Lilahtava putki sai neonit ja rubiinitetrat hehkumaan ja allas näyttää muutenkin kivamman väriseltä.

Kiitos kovasti kun neuvoitte putken hankinnassa :D Olen todella tyytyväinen.
p-unkku
Junior Member
Junior Member
Viestit: 125
Liittynyt: 18:03, 27.05.2007
Paikkakunta: Naantali

Viesti Kirjoittaja p-unkku »

Tuota, kuinka kauan menee aikaa ennenkuin tuo levä ottaa opikseen hiilestä, hiilarista, muista lannoitteista ja uudesta valosta?

Taidan olla hiukka hätänen, mut oon nyt käyttäny easycarboa 5pvä.

Enkä ole saanut ketään kuoliaaksi tuolla easycarbolla *huoh*
marikki
Junior Member
Junior Member
Viestit: 241
Liittynyt: 15:12, 08.02.2003
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja marikki »

p-unkku kirjoitti:Tuota, kuinka kauan menee aikaa ennenkuin tuo levä ottaa opikseen hiilestä, hiilarista, muista lannoitteista ja uudesta valosta?

Taidan olla hiukka hätänen, mut oon nyt käyttäny easycarboa 5pvä.

Enkä ole saanut ketään kuoliaaksi tuolla easycarbolla *huoh*
Tokihan putsasit ensiksin ihan käsipelillä sitä pois niin paljon kuin mahdollista? Ja pari viikkoa, kuukausi varmasti menee ennen kuin alat selvästi huomaamaan eroa jos mitään pimennystä et ole tehnyt.

Laiska kun olen, en lukenut koko ketjua huolella. Mutta toistamisenkin uhalla, neuvoisin seuraamaan akvaarion ph:ta nyt ainakin koska hiilidioksidilla on siihen laskeva vaikutus ja nitraattiakin, ainakin jossain viestissä sanoit sen olevan 25, sillä lukemalla levät alkavat jos herkästi kasvamaan. Mitä pienempi akvaario, sitä tiheämmin kannattaa seurata vesiarvoja, mitätön ongelma isossa akvaariossa voi olla katastrofi pienessä.
Lemmikit, mukulat, miehet ja muut nurkissa pyörijät pidetään kurissa ja järjestyksessä.
Marikki
p-unkku
Junior Member
Junior Member
Viestit: 125
Liittynyt: 18:03, 27.05.2007
Paikkakunta: Naantali

Viesti Kirjoittaja p-unkku »

Joo, poistin kaikki leväiset lehdet ja muutenkin nyhdin mitä irti sain, tuo partalevä kun on niin pirun piukasti kiinni.

En ole pimentänyt allasta. Mulla on siis sellanen seran tablettilevitin, jota käytän joka neljäs päivä.
Akvaan ei mene koko aikaa hiilaria, vain joka neljäs päivä. Easycarboa olen lisännyt päivittäin.

Huomenna on vedenvaihtopäivä jälleen niin joudun edelleen poistamaan leväisiä lehtiä.
Arvasin sen, että olen hätäinen levän häviämisen kanssa :roll:
marikki
Junior Member
Junior Member
Viestit: 241
Liittynyt: 15:12, 08.02.2003
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja marikki »

p-unkku kirjoitti:Joo, poistin kaikki leväiset lehdet ja muutenkin nyhdin mitä irti sain, tuo partalevä kun on niin pirun piukasti kiinni.

En ole pimentänyt allasta. Mulla on siis sellanen seran tablettilevitin, jota käytän joka neljäs päivä.
Akvaan ei mene koko aikaa hiilaria, vain joka neljäs päivä. Easycarboa olen lisännyt päivittäin.

Huomenna on vedenvaihtopäivä jälleen niin joudun edelleen poistamaan leväisiä lehtiä.
Arvasin sen, että olen hätäinen levän häviämisen kanssa :roll:
Kannattaa myös mitata / mittauttaa veden hiilidioksidipitoisuus, hiilidioksidin lisäyksestä ei ole kamalasti hyötyä jos sitä ei sitten imeydykään veteen. Ja jos kerran / pari viikossa tapahtuvalla vedenvaihdolla NO3 on edelleenkin kohollaan, kannattaa miettiä onko akvassa ylikansoitusta, ruokitko liikaa tai olisiko suodatin liian heikko. Toisaalta, kun kasvien hiilidioksidin tarve täytetään, ne pystyvät käyttämään vedestäkin nitraatteja tehokkaammin. Yksi hyvä nitraatinsyöjä on pikkulimaska. Siitä kyllä saa myös sitten päänvaivan, se kun lisääntyy tehokkaammin kuin lauma kaniineja matkalaukussa.
Lemmikit, mukulat, miehet ja muut nurkissa pyörijät pidetään kurissa ja järjestyksessä.
Marikki
p-unkku
Junior Member
Junior Member
Viestit: 125
Liittynyt: 18:03, 27.05.2007
Paikkakunta: Naantali

Viesti Kirjoittaja p-unkku »

Mittailin äsken arvoja ja nyt NO3 = 10.

Hommasi akvaan muutaman ison puskan intianvesitähdikkiä ja sen jälkeen nitraattiarvo pienentynyt tuohon kymppiin.
p-unkku
Junior Member
Junior Member
Viestit: 125
Liittynyt: 18:03, 27.05.2007
Paikkakunta: Naantali

Viesti Kirjoittaja p-unkku »

Ei tuo levä ota poistuakseen :( Nyt otin jo jaavansaniaispuskat kannoista ja pohjasta pois kun tuntuu pesivän niihin.
Joka viikko saa poistaa melalehdestä ja vallisneriasta lehtiä kun levä vaan kasvaa.
Päivittäin oon laittanu hiiltä ja joka viikko muitakin lannoitteita. intianvesitähdikkiin se ei ole tarttunut, mutta kaikkiin muihin.

Epätoivo alkaa iskeä jo kun ei vaan häviä. Aloitan kohta altaan alusta prkl!

---------------------

Niin, ja valaistusta oli ennen 12h vähensin sen n. 7-8h päivässä.
marikki
Junior Member
Junior Member
Viestit: 241
Liittynyt: 15:12, 08.02.2003
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja marikki »

Kannattaa varmaan harkita viikon pimennyskuuria. ELi vaihda kolmannes vedestä, putsaa akvaario levästä niin huolellisesti kuin mahdollista ja peitä akvaario tyystin. Pidä huoli pintaveden kierrosta, ruoki mahdollisimman vähän ja seuraa etteivät kalat hauko henkeä yms.

Rihmalevä tykkää typestä ja fosfaateista (kuten levät yleensäkin). Jotta todellakin levät pysyisivät poissa, pitää yliruokintaa välttää samoin tietenkin ylikansoitusta. Jotkut kalat vain yksinkertaisesti ovat pahempia kakkakoneita kuin toiset. Suodatuksen riittävyys on toinen tekijä etenkin biologinen suodatus.

Sitten vielä, eiän akvaarioon pääse suoraan luonnonvaloa? Minulla ainakin sen kerran kun tankki joskus oli niin että vähän pääsi auringonvaloa, leväongelmista en päässyt eroon millään. Vasta kun tankki muutti toiseen paikkaan, helpottui levätilannekin.
Lemmikit, mukulat, miehet ja muut nurkissa pyörijät pidetään kurissa ja järjestyksessä.
Marikki
p-unkku
Junior Member
Junior Member
Viestit: 125
Liittynyt: 18:03, 27.05.2007
Paikkakunta: Naantali

Viesti Kirjoittaja p-unkku »

Altaaseen pääsee luonnonvaloa, mutta ei auringonvaloa. On suht varjosalla paikalla. Ei pääse kirkasta luonnonvaloa.
Sain sinne justiinsa uusia intianvesitähdikkeja, enkä haluis pilata niiden kasvua heti pimentämällä.
Vai onko se ainut ratkasu ton partalevän poistoon. En kyl haluis tappaa kasveja kun ei oo tuota rahaa ostaa sit uusia,
ku vanhat pimennyksen johdosta kuolla kupsahtaa. Miten pimennän jos ainut keino? Joku peitto päälle?
Zissou
Member
Member
Viestit: 301
Liittynyt: 13:38, 09.05.2007
Akvaarioseurat: HAS
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Zissou »

Tärkeintä olisi selvittää tuo levääntymisen syy, mutta jos tuota pimennystä kokeilee, niin:

Kerran kokeilin tuota pimennystä (5 vrk), eikä yksikään kasvi kuollut. Osa meni suppuun, samalla tavalla kuin yöllä ja pimennyksen jälkeen aukesivat kuin aamulla. Itse asiassa olivat oikein mainiossa kunnossa.
Pimennyksen hoidin leikkaamalla mustaa jätesäkkiä auki ja teippaamalla sitä tankin ympäri. Taakse tein pari reikää kohtiin, joista tiesin ilman virtaavan valokannen alle (hapensaanti).
~~~~~~~~~~
The Life Aquatic
p-unkku
Junior Member
Junior Member
Viestit: 125
Liittynyt: 18:03, 27.05.2007
Paikkakunta: Naantali

Viesti Kirjoittaja p-unkku »

Katson nyt vielä viikon (seuraavaan vedenvaihtoon) meneekö yhtään paremmaksi.
Sitten vaihdan puolet vedestä ja täyspimeys iskee.

Tuleeko levä sitten takaisin? Siinäpä kysymys. Voiko tehä niin että:
vedenvaihto ja pimeys viikoksi, sitten vettä vaihtoon ja viikon valolla ja taas vedenvaihto ja pimeäksi jne...

Altaaseenhan ei pimennon aikana saa laittaa lannoitteita(hiiltä, hiilidioksidia...), vai saako?
marikki
Junior Member
Junior Member
Viestit: 241
Liittynyt: 15:12, 08.02.2003
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja marikki »

p-unkku kirjoitti:Katson nyt vielä viikon (seuraavaan vedenvaihtoon) meneekö yhtään paremmaksi.
Sitten vaihdan puolet vedestä ja täyspimeys iskee.

Tuleeko levä sitten takaisin? Siinäpä kysymys. Voiko tehä niin että:
vedenvaihto ja pimeys viikoksi, sitten vettä vaihtoon ja viikon valolla ja taas vedenvaihto ja pimeäksi jne...

Altaaseenhan ei pimennon aikana saa laittaa lannoitteita(hiiltä, hiilidioksidia...), vai saako?
Tokihan se levä voi tulla takaisin jos tilanne akvaariossa on jollain tapaa pielessä. Pienessä akvaariossa herkästi on liikaa asutusta. Vaikka teoriassa elukoitten pitäisikin mahtua, käytännössä kuormitusta tulee kuitenkin yli sietokyvyn. Pimennyksen jälkeen lisää valon määrää vähitellen, aluksi tunti, pari päivässä ja vaikka kolmen, neljän päivän välein pidennä tunnilla.
Lemmikit, mukulat, miehet ja muut nurkissa pyörijät pidetään kurissa ja järjestyksessä.
Marikki
Juhis90
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1294
Liittynyt: 18:47, 15.04.2004
Paikkakunta: Joensuu, LAS

Viesti Kirjoittaja Juhis90 »

Mitenkäs innokkaasti leväsukaravut syövät rihmalevää(haulla oli vähän vaikea ettiä, kun ä-kirjainta se ei nyt satu tunnistamaan..)?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”