kasvattaako kukaan pitsitatiaa?

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Jullle
Starting Member
Starting Member
Viestit: 35
Liittynyt: 22:35, 16.01.2015
Sukupuoli: Mies

kasvattaako kukaan pitsitatiaa?

Viesti Kirjoittaja Jullle »

Terve,
olen kovasti kiinnostunut pitsitatiasta, josta suomenkielistä tietoa löytyy valitettavasti todella vähän. Myös kalan hinta hieman hirvittää. Viimeksi näin näitä liikkeessä, ja hintaa oli 29 euroa. Ostan myös kaloja paljon mielummin Suomesta, ihan eettisistäkin syistä.

Elikkä kasvattaako näitä kukaan Suomessa? Millaisissa olosuhteissa viihtyvät ja lisääntyvät? Onko näitä helppo kasvattaa ja pitää ylipäätänsä hoidokkeina? Ruokita taitaa olla haasteellisin osuus? :mrgreen:

Löytyykö keneltäkään muuten omia kasvatteja (jos on mahdollisuus kasvattaa) tällähetkellä, olisin näistä todella kiinnostunut.
Kiitos kaikille vastaajille jo näin etukäteen!
:)

Jullle
tikkuhirviö
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1074
Liittynyt: 12:37, 10.02.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Re: kasvattaako kukaan pitsitatiaa?

Viesti Kirjoittaja tikkuhirviö »

Näistä otuksista kannattaakin olla kiinnostunut, ovat todella hauskoja ja helppoja kavereita, ainakin omasta mielestäni. :mrgreen: Juuri eilen näin pitsitatioiden kutualtaassa yhden aivan uuden tulokkaan. Tämä saattaa siis tarkoittaa että niitä on useampikin.. Jos maltat odottaa niin olen myynyt näitä huokeaan kuuden euron hintaan.

Tatiani ovat ainakin kahteen otteeseen kutenut ja kummallakin kerralla vesi on ollut tavan Vantaan vettä (hyvin pehmeää, pH neutraalin puolella) ja kohtuullisen viileää (noin 24 astetta). Virtausta on ollut myös runsaasti ja valaistusta vähän tai ei juuri ollenkaan. Uskon että tarpeeksi pienien kutuluolien löytäminen on myös tärkeää, itse tein savesta näitä kun kaupasta en löytänyt.

Ensimmäiset poikaset kasvoivat lajiakvaariossa ilman erityistä poikasruokkimista, nyt minulla on ruokinta-automaatti, joka antaa ruokaa kahdesti yössä. Aikuisille on normi rakeita, kuivattuja öttiäisiä ja hiutaleita, poikasille hienoa mujua. Aikuiset rakastavat myös pakastetoukkia. Itse asiassa laji näyttäisi rakastavan syömistä noin ylipäätään ja pienetkin poikaset näyttävät ahmivan ruokaa aikuisten rinnalla. Eli en näkisi ruokintaa kovin vaikeana, varsinkin jos sen pystyy ajoittamaan hämärälle.
Jullle
Starting Member
Starting Member
Viestit: 35
Liittynyt: 22:35, 16.01.2015
Sukupuoli: Mies

Re: kasvattaako kukaan pitsitatiaa?

Viesti Kirjoittaja Jullle »

Hieno juttu! Kiitos laajasta vastauksesta Tikkuhirviä. Laitatko mulle sitten viesti jos ja kun poikasia tulee luovutukseen. :D
tikkuhirviö
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1074
Liittynyt: 12:37, 10.02.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Re: kasvattaako kukaan pitsitatiaa?

Viesti Kirjoittaja tikkuhirviö »

Voin laittaa, tosin vielä en ole nähnyt akvassa kuin tuon yhden yksilön. Saa nähdä miten kutujen käy. :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”