Ankeriaspiikkisilmä

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Mustavaris
Senior Member
Senior Member
Viestit: 546
Liittynyt: 13:33, 02.08.2006
Paikkakunta: Helsinki

Ankeriaspiikkisilmä

Viesti Kirjoittaja Mustavaris »

Luovuin Tanganjika-ajatuksesta, koska halusinkin piikkisilmiä, ja nyt löysin tällaisen uuden ihastuttavan lajin. Tällä hetkellä 96-litraisessa altaassa uiskentelee viisi siaminpiikkisilmää ja kolme imunuoliaista (tähti- ja pilkkuimuja kaiketi, lajintunnistus odottaa hyviä valokuvia). Tiedän, että ehkä ei mene lämpötilat ihan täydellisesti yksiin, mutta jonkinlaisena kompromissina olen pitänyt nyt 25 astetta. Ankeriaspiikkisilmä nyt siis kiinnostaisi, mutta mistähän niitä mahtaisi saada? Ja mikä voisi olla hinta-arvio, kun pelkään, että harvoin nähty kala on myös kallis kala. Vaatimuksiltaan ankeriaspiikkis on ilmeisesti samankaltainen kuin siamilainenkin?
Chyental
Senior Member
Senior Member
Viestit: 738
Liittynyt: 13:06, 21.01.2002
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Chyental »

Mä ostin Viherkalasta parisen vuotta sitten kaksi ankeriaspiikkisilmää. En oo sen koomin nähny ku altaaseen laskin. Ei ne kyllä kauheen kalliita ollu, mutta hintaa en valitettavasti muista. En tiedä onko niitä enää.
-Chyental-
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5925
Liittynyt: 07:54, 04.03.2004
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Enpä ole nähnyt niitä myytävänä kaupoissa kuin pari kertaa, useimmiten tuo piikkis on tullut salamatkustajana muiden mukana. Itselläni on muistaakseni käärmepiikkisilmiä (tai ankeriaita, en muista ihan varmaksi, kun Antti tunnisteli niitä jokunen vuosi sitten täällä AW:ssa) tuossa seura-akvaariossa. Samaan hintaan möivät kuin tavallisetkin ja samalla hoidolla tuntuvat elävän.
Mustavaris
Senior Member
Senior Member
Viestit: 546
Liittynyt: 13:33, 02.08.2006
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Mustavaris »

Käärmepiikkisilmiä näyttää olevan myynnissä Helsingin akvaariokeskuksessa. Kuvissa ankeriaat näyttävät mielestäni kivemmilta, mutta ehkä niillä ei sitten luonnossa olekaan niin suurta eroa. Chyental kirjoitti, ettei ole altaaseen laskemisen jälkeen otuksia nähnyt. Onko ne sullakin VesiEläin niin ujoja?
Chyental
Senior Member
Senior Member
Viestit: 738
Liittynyt: 13:06, 21.01.2002
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Chyental »

No mä itse asiassa epäilen ettei niitä edes ole. Epäilen että olivat menneet ulkosuodattimeen, koska kerran kun puhdistin sitä ja kippasin paskavetta lattiaviemäriin, tuntui niinkuin jotain olisi solahtanut sormien välistä, mutta eihän siellä viemärissä tietenkään mitään näkynyt...

En toki ole käynyt koko allasta läpi, koska siellä on kasveja, kantoja ja luolia ym. jossa voivat asustella, mutta epäilen ettei niitä enää ole.
-Chyental-
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5925
Liittynyt: 07:54, 04.03.2004
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Juu, ei oo näkynyt, muulloin kun muuttossa tyhjäsin altaan. :mrgreen:
Mustavaris
Senior Member
Senior Member
Viestit: 546
Liittynyt: 13:33, 02.08.2006
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Mustavaris »

Hmm, aika ujoilta kavereilta alkavat yhä enemmän vaikuttaa. Siamilaiset on mulla jopa kohtalaisesti esillä - tiedä tosin sitten, johtuuko siitä, että ovat ainakin toistaiseksi melkein lajialtaassa viiden porukassa. Jos akvaarion ohi kulkee liian vauhdikkaasti nekin tosin viipottavat kovaa vauhtia piiloon :mrgreen:. Ehkä hankinkin vaan niitä lisää, kun nyt olen taas aivan hurahtanut matosiin. Niitä oli isommassa akvassa joskus kolme, mutta raukat kuolivat lämmittimen hajottua ja ylikuumennettua veden :cry:. Kyseiset yksilöt olivat aina piilossa, joten nämä uudet vaikuttavat ainakin toistaiseksi rohkeammilta.
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5990
Liittynyt: 16:45, 25.08.2002
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 7330 »

Ehkä vilkkaampien piikkisilmälajien seura saisi ankeriaatkin liikkeelle? :)

Omassa altaassani on yksi heräteostoksena mukaan tarttunut ankeriaspiikkisilmä, ostettu tänä syksynä Jyväskylän Reporangasta muistaakseni hintaan 5,40. Samassa putiikissa näyttää tällä hetkellä olevan käärmepiikkisilmiäkin, hintaa oli jotakin 8 euron luokkaa.
Tuota omaa ankkuani olen kyllä nähnyt muutaman kerran, lähinnä vedenvaihtojen jälkeen on hetkisen näkyvillä ja katoaa taas. Kuvista päätellen käärmepiikkisilmä olisi kyllä aika lailla erinäköinen kuin ankeriassellainen, huomattavasti pitemmän ja kapeamman muotoinen ja väriltään vaaleanpunertavan harmaa, kun taas ankeriaspiikkisilmä on tuollainen ruskeahko tummalla pitkittäisjuovalla kyljessä.
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
Mustavaris
Senior Member
Senior Member
Viestit: 546
Liittynyt: 13:33, 02.08.2006
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Mustavaris »

7330 kirjoitti:Ehkä vilkkaampien piikkisilmälajien seura saisi ankeriaatkin liikkeelle? :)
Sitä mäkin olen miettinyt. Varmasti kyllä hankkisin ankeriaita, jos niitä kohdalle sattuisi. Mutta kun nyt tiedän ne hyvin ujoiksi kavereiksi, en tiedä, viitsinkö niitä kuitenkaan erikseen tilata mistään. Ulkonäön puolesta miellyin kyllä kuvien perusteella enemmän juuri näihin ankeriaisiin kuin käärmepiikkisilmiin. On ne kyllä söötin näköisiä :).
Chyental
Senior Member
Senior Member
Viestit: 738
Liittynyt: 13:06, 21.01.2002
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Chyental »

Mulla on tuolla yks tumma piikkis, pari siiamilaista ja yks tavallinen, eli pitäis olla 4 piikkistä niiden ankeriaiden lisäksi. Muita piikkiksiä näkee satunnaisesti. Nuorempana ne olivat enemmän esillä, mutta sen jälkeen kun noi kotilot valtasivat altaan, ovat piikkiksetkin eläneet vähän hiljaiseloa..
-Chyental-
Chyental
Senior Member
Senior Member
Viestit: 738
Liittynyt: 13:06, 21.01.2002
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Chyental »

Tuota...öh...ihan kuin mä olisin nähnyt ankeriaspiikkisilmän äsken. Laitoin vaan huonomman huonevalon päälle ja kun kävelin akvan ohi, kattelin että ompat tummis hoikka poika ja miten se noin pitkä on... se lähti litomaan ennenku pääsin tarpeeks lähelle, mutta se taisikin olla ankeriaspiikkisilmä...
-Chyental-
vallumaarit
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1601
Liittynyt: 14:45, 26.03.2007
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ankeriaspiikkisilmä

Viesti Kirjoittaja vallumaarit »

Otin äsken matkaan Itiksen Faunattaresta 2 kpl, oli niin hauskoja luikeroita.
paptus
Junior Member
Junior Member
Viestit: 89
Liittynyt: 14:08, 23.12.2014
Paikkakunta: Jokioinen

Re: Ankeriaspiikkisilmä

Viesti Kirjoittaja paptus »

Vanha ketju mutta laittelen tänne kumminkin viestin ettei tarvii uutta aloittaa. Ankeriaspiikkisilmät ovat kiehtoneet minua jo jonkin aikaa ja tässä mietin että kun on 180l akvaarion pohja käytännössä vapautumassa niin voisiko näitä (mikäli jostain löydän) laittaa 15-20kpl pohjalle partamonnin kanssa? Ajattelin että jos ois kunnon parvi niin varmaan ois esilläkin vähän enemmän vai onko noita jo liika tonkokoseen?
300l seurala
180l siaminpiiikkis biotooppi
54l poikas/kasvatusallas
1 viljakäärme
1 kani
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5990
Liittynyt: 16:45, 25.08.2002
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Ankeriaspiikkisilmä

Viesti Kirjoittaja 7330 »

Minusta parikymmentä kuulostaa tämänkokoiseen oikein sopivalta porukalta tuonkokoiseen, kunhan vain piilopaikkoja riittää. :) Nämä tykkäävät kovasti, jos akvaarion pohjalla on tammenlehtiä tai muuta sopivaa kariketta.
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
paptus
Junior Member
Junior Member
Viestit: 89
Liittynyt: 14:08, 23.12.2014
Paikkakunta: Jokioinen

Re: Ankeriaspiikkisilmä

Viesti Kirjoittaja paptus »

OK. Olen miettinyt jotain muutakin piikkisilmää esimerkiksi siiaminpiikkisilmätkin ovat todella kivoja, mutta tällä hetkellä ankeriaspiikisilmät ovat ykkös sialla.
300l seurala
180l siaminpiiikkis biotooppi
54l poikas/kasvatusallas
1 viljakäärme
1 kani
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”