Aquascaping projekti

Pidä päiväkirjaa akvaariostasi, tai dokumentoi akvaarioprojektisi etenemistä täällä
Rockhill
Senior Member
Senior Member
Viestit: 797
Liittynyt: 08:51, 26.08.2013
Akvaarioseurat: -
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: pk-seutu

Re: Aquascaping projekti

Viesti Kirjoittaja Rockhill »

tuo on kyllä uskomattoman upea ja nopeasti ovat kasvit kasvaneet. Veikö se vain neljä kuukautta saada pohjakasvit noin tuuheiksi? Tuleva HAS:n akvaarionäyttely on suunnitelmissa käydä katsomassa, saattaapi vaan pahentaan tätä akvaariokuumetta... :mrgreen: :twisted:
Then the truth it hit me, got me off my knees. It's my life I'm living, I'll live it as I please. /Twisted Sister
Aquascaper
Starting Member
Starting Member
Viestit: 32
Liittynyt: 18:55, 18.09.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Aquascaping projekti

Viesti Kirjoittaja Aquascaper »

Rockhill kirjoitti:tuo on kyllä uskomattoman upea ja nopeasti ovat kasvit kasvaneet. Veikö se vain neljä kuukautta saada pohjakasvit noin tuuheiksi? Tuleva HAS:n akvaarionäyttely on suunnitelmissa käydä katsomassa, saattaapi vaan pahentaan tätä akvaariokuumetta... :mrgreen: :twisted:
Ei siihen pohjakasvien kasvuun sen kauempaa mennyt. Hiilidioksidi nopeuttaa kasvua ja saa nimenomaan massaa / tuuheutta kasviin.

Tein sen virheen että laitoin liian vähän ravinteita ja levät pääsivät kasvamaan. Nyt kun olen reilummin lisäillyt ravinteita niin vesi kirkastuu ja levät pysyy paremmin hallussa.

Ajattelin itsekin käydä akvaarionäyttelyssä ihmettelemässä :)
Aquascaper
Starting Member
Starting Member
Viestit: 32
Liittynyt: 18:55, 18.09.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Aquascaping projekti

Viesti Kirjoittaja Aquascaper »

Kävin tänään katsomassa akvaarionäyttelyn Kaapelitehtaalla.

Vähän yllätyin näyttelyssä olevien altaiden tasosta!? Aika perusilmeellä ja myös lähes tyhjiä altaita useita?

Ehkä muutama aquascaping tyylinen yritys?

Eikö paikalle ole saatu näyttäviä juttuja siksi, että altaiden siirtely on aika vaativa toimenpide vai eikö täältä oikeasti löydy tekijöitä?

Nyt mulle jäi vaan nippu kysymyksiä reissusta käteen eikä yhtään "makeaa ideaa" jota voisi kokeilla.
Rockhill
Senior Member
Senior Member
Viestit: 797
Liittynyt: 08:51, 26.08.2013
Akvaarioseurat: -
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: pk-seutu

Re: Aquascaping projekti

Viesti Kirjoittaja Rockhill »

Juu erikoisia fisuja oli näytillä mutta vaan vissiin yhdessä akvassa oli jotain aqua soil-pohjamatskua ja tais olla helmiruohon alkuja? Varjon tapaamisesta sai meitin nuorisokin kicksejä, halusi yhden kirjankin siitä ostaa. Altaiden määrä oli huima, enemmän kuin merimaailmassa vaikka litroissa jäikin pienemmäksi
Then the truth it hit me, got me off my knees. It's my life I'm living, I'll live it as I please. /Twisted Sister
Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Aquascaping projekti

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Mikä on lähes tyhjä allas tässä yhteydessä, onko näyttelyssä mielestäsi altaita joiden sisustus ei kasvillisuudeltaan vastaa kalalajin tarpeita? Minusta siellä on kuitenkin ihan kivasti kasveja useissa sisääntulon läheisyydessä olevissa altaissa. Useimmat muut altaathan ovatkin jonkinasteisia biotooppeja.

Vastaan tietysti vain omasta puolestani; viidestä tuonne laittamastani akvaariosta vain kahdessa on kasveja ja niistäkin toinen on silti tanganjikalainen. Kasveissa on se ongelma tuollaisissa tilaisuuksissa että kalat helposti katoavat kovin isolla kasvimäärällä varustettuun altaaseen ja ainakin itse vanhana kasviharrastajana ajattelin kalojen näkymistä. 2004 näyttelyä tehdessä käytettiin varmaan suhteessa enemmän kasveja, ne olivat silloin muodikkaita ja edustivat tavallaan "uutta aaltoa", mutta sen jälkeen on ainakin itselle tullut jo eteen paluu perusasioiden äärelle - tässä tapauksessa siis harrastamaan enimmäkseen kaloja.
Rockhill
Senior Member
Senior Member
Viestit: 797
Liittynyt: 08:51, 26.08.2013
Akvaarioseurat: -
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: pk-seutu

Re: Aquascaping projekti

Viesti Kirjoittaja Rockhill »

Mites projekti kulkee? Mä kallistuin pistämään rahani Tetra Explorer half moon-malliin ja siihen pykään sitten aquascapen. Taustaksi tulee mustaa, oon googlaillu taustavaloista ja sisustussuunnitelmasta pistin kuvan mun päikyn puolelle. Tavoitteena on 3D joka näyttää hyvältä kaikista suunnista. Knottiin tai vastaavaan oon kallistumassa, oliko sulla se musta vai ruskea sävy ja mikä raekoko? Ootko ollu tyytyväinen siihen pidemmän päälle? Mites ravut ja niiden hoito? Jahka saan purkin toimittajalta ja pääsen shoppaan sisuksia alan kypsyttelemään prodibiolla; kolmen viikon pitkä kaava olis muksuille kuin jäitä polttelis. Ja kaikki vinkit & neuvot otetaan kiitollisena vastaan
Then the truth it hit me, got me off my knees. It's my life I'm living, I'll live it as I please. /Twisted Sister
Aquascaper
Starting Member
Starting Member
Viestit: 32
Liittynyt: 18:55, 18.09.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Aquascaping projekti

Viesti Kirjoittaja Aquascaper »

Maisu kirjoitti:Mikä on lähes tyhjä allas tässä yhteydessä, onko näyttelyssä mielestäsi altaita joiden sisustus ei kasvillisuudeltaan vastaa kalalajin tarpeita? Minusta siellä on kuitenkin ihan kivasti kasveja useissa sisääntulon läheisyydessä olevissa altaissa. Useimmat muut altaathan ovatkin jonkinasteisia biotooppeja.

Vastaan tietysti vain omasta puolestani; viidestä tuonne laittamastani akvaariosta vain kahdessa on kasveja ja niistäkin toinen on silti tanganjikalainen. Kasveissa on se ongelma tuollaisissa tilaisuuksissa että kalat helposti katoavat kovin isolla kasvimäärällä varustettuun altaaseen ja ainakin itse vanhana kasviharrastajana ajattelin kalojen näkymistä. 2004 näyttelyä tehdessä käytettiin varmaan suhteessa enemmän kasveja, ne olivat silloin muodikkaita ja edustivat tavallaan "uutta aaltoa", mutta sen jälkeen on ainakin itselle tullut jo eteen paluu perusasioiden äärelle - tässä tapauksessa siis harrastamaan enimmäkseen kaloja.
Jäin itse kaipaamaan enemmän näitä kasviakvaarioita joista olen kiinnostunut. Itse en ole kiinnostunut erikoisista kaloista juurikaan. Nyt ymmärrän paremmin tämän näkökulman, että siellä ei kannata olla kasveja jos niitä kaloja halutaan näyttää. Kiitos tästä valaisusta :)
Aquascaper
Starting Member
Starting Member
Viestit: 32
Liittynyt: 18:55, 18.09.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Aquascaping projekti

Viesti Kirjoittaja Aquascaper »

Rockhill kirjoitti:Mites projekti kulkee? Mä kallistuin pistämään rahani Tetra Explorer half moon-malliin ja siihen pykään sitten aquascapen. Taustaksi tulee mustaa, oon googlaillu taustavaloista ja sisustussuunnitelmasta pistin kuvan mun päikyn puolelle. Tavoitteena on 3D joka näyttää hyvältä kaikista suunnista. Knottiin tai vastaavaan oon kallistumassa, oliko sulla se musta vai ruskea sävy ja mikä raekoko? Ootko ollu tyytyväinen siihen pidemmän päälle? Mites ravut ja niiden hoito? Jahka saan purkin toimittajalta ja pääsen shoppaan sisuksia alan kypsyttelemään prodibiolla; kolmen viikon pitkä kaava olis muksuille kuin jäitä polttelis. Ja kaikki vinkit & neuvot otetaan kiitollisena vastaan
Joudun mitä nöyrimmin ilmoittamaan, että ajoin juuri tänään koko komeuden alas. Kalat odottavat rapuineen erillisessä altaassa uutta kotia. Ovat kaikki kunnossa.

Altaaseen iski sinilevä jota vastaan yritin taistella useamman viikon. Se pysyi jotenkin kurissa, mutta ei se mihinkään kadonnut. Lopulta viimeisenä keinona kokeilin sinilevän torjuntaan tarkoitettua ainetta.

Sinilevä oli jotain myrkyllistä versiota! Kalat eivät siitä olleet moksiskaan, mutta aloin itse saamaan oireita. En ensin osannut yhdistää oireita akvaarioon. Joka kerta kun puhdistin akvaariota sain huimausta ja todella heikkoa oloa. Tämä oli vähän erikoisempi juttu ja opiskelin jo lisää noista sinilevistä ja niiden muodostamista mahdollisista myrkyistä.

Hankin altaan käytettynä ja sen mukana tuli sinilevän torjuntaan ainetta! Olisi pitänyt siitä jo vetää johtopäätöksiä ja kunnolla desinfioida allas ennen käyttöönottoa, joka jäi lopulta innostuksissani hieman vailinaiseksi. Kannattaa siis desinfioida hyvin kaikki ennen kuin laitat altaaseen. Ei mikään miellyttävä seuralainen tuo sinilevä!

Nyt juuri mietin minkälaisen setupin tästä vielä kasaan. Voipi olla että menee enemmän tuonne vivarium/ paludarium puolelle. Lisää sitten myöhemmin, kunhan toivun tästä edellisestä tappiosta :)

Knotti oli ruskea ja ihan tyytyväinen sen kanssa olin. Luin kyllä että moni kasvattaa pohjalle vihreät ilman vettä ja jopa kestää 3 kk että olisi stabiili se pohjamateriaali ja että ei päästä liikaa ravinteita veteen. Kasvit kyllä kasvaa siinä hyvin. Kannattaa kypsytellä se allas kunnolla. Ymmärtääkseni jopa 3 kk voi mennä, että se on kunnolla kypsä.

Kannattaa ottaa varman päälle ne kivet myös mitä altaaseen laitat. Epäilin pitkään, että kivistä pääsee jotain mineraaleja veteen, kun ei meinannut millään tasapainottua allas. Se pohjamateriaali pysyi loppujen lopuksi hyvin kasassa ja vaikka se vähän joskus pöllyää se laskeutuu nopeasti pohjalle. Ravut mulla on pärjänny ihan omissa oloissa ja luoneet kuorensa kiltisti useampaan kertaan.

En osaa tässä kohtaa, kun toivottaa onnea sillä sitäkin varmasti noiden kasviakvaarioiden kanssa tarvitaan :)
Rockhill
Senior Member
Senior Member
Viestit: 797
Liittynyt: 08:51, 26.08.2013
Akvaarioseurat: -
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: pk-seutu

Re: Aquascaping projekti

Viesti Kirjoittaja Rockhill »

No jopas oli levät! Siihen verrattuna tavis-piilevä ei ole mitään. Onneksi hokasit mistä oli kyse ja pistit purkin kuiville. RGB-projektisi B-osa lähti laukalle :mrgreen:

Meillä HC antoi periksi, syy liian vähän valoa. Micranthemum Monte carlo porskuttaa. Olen googlaillut tehokkaampia led-valaisimia, tänään A-Linnassa pitää muistaa kysyä Kaisalta vinkkiä. 8,5w 60 l pyttyyn on liian vähän.
Then the truth it hit me, got me off my knees. It's my life I'm living, I'll live it as I please. /Twisted Sister
Siltsu
Senior Member
Senior Member
Viestit: 938
Liittynyt: 21:32, 10.02.2012
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tuusula

Re: Aquascaping projekti

Viesti Kirjoittaja Siltsu »

Toivottavasti et luovuta, vaikka matkalle tulikin mutkia! Jouduin itse perustamaan yhden altaan uusiksi, kun tuli käytettynä pakettina, enkä heti reagoinut mukana olleisiin tautilääkkeisiin. En tiedä oliko taudit varsinaisesti syy, mutta jotain altaassa oli kuitenkin pielessä. Huono karma sillä kipolla oli ja päädyin tyhjentämään koko altaan. Kasvit ja kalat jouduin hävittämään ja kaiken muun keitin kunnolla. Mielestäni kannatti. Ainoa harmitus on nyt tietysti odotella, että löydän mieleisiä kasveja ja että uudet taimet sitten kasvavat...

Sulla oli niin lupaava alku, että "ei muuta kuin leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä" :mrgreen:
450L kiipiät, teräkalat, norsukala, L75, L128, L201
180L L199, L-411, tetroja ><((((º> ><((((º> ><((((º>
100L L046, tetroja
Kaituli
Senior Member
Senior Member
Viestit: 617
Liittynyt: 00:15, 27.09.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuusankoski
Viesti:

Re: Aquascaping projekti

Viesti Kirjoittaja Kaituli »

Eikös tuosta olisi saanu kolera-altaan biotoopin? :mrgreen:
Aquascaper
Starting Member
Starting Member
Viestit: 32
Liittynyt: 18:55, 18.09.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Aquascaping projekti

Viesti Kirjoittaja Aquascaper »

Siltsu kirjoitti:Toivottavasti et luovuta, vaikka matkalle tulikin mutkia! Jouduin itse perustamaan yhden altaan uusiksi, kun tuli käytettynä pakettina, enkä heti reagoinut mukana olleisiin tautilääkkeisiin. En tiedä oliko taudit varsinaisesti syy, mutta jotain altaassa oli kuitenkin pielessä. Huono karma sillä kipolla oli ja päädyin tyhjentämään koko altaan. Kasvit ja kalat jouduin hävittämään ja kaiken muun keitin kunnolla. Mielestäni kannatti. Ainoa harmitus on nyt tietysti odotella, että löydän mieleisiä kasveja ja että uudet taimet sitten kasvavat...

Sulla oli niin lupaava alku, että "ei muuta kuin leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä" :mrgreen:
Kuulostaa niin tutulta!

Nyt kun operaatio alasajo on suoritettu ja allas seisoo tyhjillään on jo uudet rakennusfiilikset päällä :) Vetyperoksidiliuos käsittely on vielä tekemättä, mutta nyt se ei jää väliin!

Alunperin mielessä oli enemmän kasvipohjainen terraario ja sitten löysinkin itseni jo rakentamassa kasviakavaariota. Nyt on ajatuksena toteuttaa se alkuperäinen kasviterraario ja siihen kyllä tulee vesiosio.

Ei muutakun uutta pettymystä kohden :)
Aquascaper
Starting Member
Starting Member
Viestit: 32
Liittynyt: 18:55, 18.09.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Aquascaping projekti

Viesti Kirjoittaja Aquascaper »

Kaituli kirjoitti:Eikös tuosta olisi saanu kolera-altaan biotoopin? :mrgreen:
Se taisi olla jo sellainen ja kokemuksena ei miellyttävä :)
Rockhill
Senior Member
Senior Member
Viestit: 797
Liittynyt: 08:51, 26.08.2013
Akvaarioseurat: -
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: pk-seutu

Re: Aquascaping projekti

Viesti Kirjoittaja Rockhill »

cool! mielenkiinnolla jään odottelemaan miten tää jatkuu
Then the truth it hit me, got me off my knees. It's my life I'm living, I'll live it as I please. /Twisted Sister
Siltsu
Senior Member
Senior Member
Viestit: 938
Liittynyt: 21:32, 10.02.2012
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tuusula

Re: Aquascaping projekti

Viesti Kirjoittaja Siltsu »

Mites täällä voidaan? Ovatko elävät päässeet evakosta takaisin uudistettuun kotiin? :mrgreen:
450L kiipiät, teräkalat, norsukala, L75, L128, L201
180L L199, L-411, tetroja ><((((º> ><((((º> ><((((º>
100L L046, tetroja
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Akvaariopäiväkirjat ja projektit”