Lehtikala ja kasvi

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
interesting
Starting Member
Starting Member
Viestit: 5
Liittynyt: 01:38, 05.08.2014
Sukupuoli: Mies

Lehtikala ja kasvi

Viesti Kirjoittaja interesting »

Hei, Olen huomannut, että lehtikalat alkavat syödä/vahingoittaa kasvejani jonka takia ne eivät pysty kasvaa kunnolla (rasvalehti ja intianvesitähdikki). Onko tämä normaalia? Miten voisin estää tämän?
kiitos
Maaliskyy
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1201
Liittynyt: 21:21, 09.08.2003
Paikkakunta: Tampere

Re: Lehtikala ja kasvi

Viesti Kirjoittaja Maaliskyy »

Kuulostaa perin erikoiselle että lehtikalat suuremmin repisivät kasveja, oletko siis omin silmin nähnyt että kalat riuhtovat niistä lehtiä? Mitä ruokaa kalasi saavat? Ehkä viherhiutaleiden lisääminen ruokavalioon voisi auttaa, jos niillä on joku puutos.
interesting
Starting Member
Starting Member
Viestit: 5
Liittynyt: 01:38, 05.08.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Lehtikala ja kasvi

Viesti Kirjoittaja interesting »

Kyllä olen itse nähnyt kalojen repivän kasveja. Kalat ovat olleet minulla n. 2 kuukautta ja huomasin tämän 5 päivää sitten. Annan niille, 2 kertaa päivässä JBL:n perushiutale ruokaa. Välillä syövät jos on ihan nälkä, mutta ei muuten. Hiutaleiden lisäksi annan myös kerran viikossa surviaisen toukkia joista ovat hyvin hulluina. Ovat olleet alusta asti aika ujoja kun piileskevät kasvien takana.
Maaliskyy
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1201
Liittynyt: 21:21, 09.08.2003
Paikkakunta: Tampere

Re: Lehtikala ja kasvi

Viesti Kirjoittaja Maaliskyy »

Niillä on varmaan sitten nälkä ja kaipaavat rouskuteltavaa. Kaupassa myytävät lehtikalat ovat yleensä pieniä poikasia ja niitä saa ruokkia reilusti ja vaihtaa vettä tavallista runsaammin että kasvavat hyvin. Jos lompakko antaa myöten, voi surviaista antaa useamminkin, samoin voi koittaa muita pakasteruokia kuten räkmixiä, ja kirjoahvenille on myynnissä erilaisia muru-ja pellettikuivaruokia, vaikka Tetra Discus voisi olla sellainen jota voisivat innostua noukkimaan pohjalta kun se on punaista. Itse pyrin ruokkimaan kasvavia lehtikaloja neljä kertaa päivässä vaihdellen ruokia, siinä täytyy sitten katsoa vain ettei ylimääräistä ruokaa jää altaaseen pilaantumaan ja vettä vaihtaa ahkerasti. Kasvishiutaleitakin tosiaan on mutta jos eivät ole kovin innokkaita hiutaletta syömään niin ehkä nekään ei sitten kelpaa. Altaan kasvilajeja voi myös vaihtaa sellaisiksi jotka eivät kaloille maistu.
interesting
Starting Member
Starting Member
Viestit: 5
Liittynyt: 01:38, 05.08.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Lehtikala ja kasvi

Viesti Kirjoittaja interesting »

Kiitos paljon kun vastasit :D. Aluksi söivät kyllä hyvin, mutta siitä lähtien kun huomasin, että tykkäävät JBL:n hiutaleista niin vanhan purkin loputtua aloin ostaa uuden jonka jälkeen eivät suostuneet syödä enään :? . Unohdin mainita, että saavat myös JBL:n GranoMixiä, joista tykkäsivät aluksi kovasti, mutta kun alkoi huomaamaan kasveja niin into loppui.
[groovehai]
Senior Member
Senior Member
Viestit: 632
Liittynyt: 13:00, 13.08.2009
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Lehtikala ja kasvi

Viesti Kirjoittaja [groovehai] »

Lehtikset saattaa tykästyä joihinkin kasveihin joskus. Mulla saavat muun ruuan ohessa kasvihiutaleita, mutta silti näytti karttulehti maistuvan. Muihin köynnöstäviin vihreisiin eivät kyllä koskeneet. Onhan siinä eroa syökö kiinankaalia vai purjoa... ;)
Melkein tuhat litraa nature aquarium-yritystä. Täytteenä joitakin kalojakin. Ja joskus mun pää. https://www.facebook.com/Juhan-akvaario ... 227724352/
also in ig @aquariumbyjuha
Polar
Junior Member
Junior Member
Viestit: 130
Liittynyt: 16:22, 30.12.2007

Re: Lehtikala ja kasvi

Viesti Kirjoittaja Polar »

Meilläkin lehtikalat ovat usein alkaneet repimään/syömään kasveja kasvuiässään. Lemppareina ovat olleet vedensuosikki ja vallisneria. Repimiseen on auttanut viherhiutaleiden lisäys ruokavalioon. Aikuistuttuaan kalat on jättäneet kasvit rauhaan.
Ruma mies
Senior Member
Senior Member
Viestit: 746
Liittynyt: 13:44, 23.02.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: Lehtikala ja kasvi

Viesti Kirjoittaja Ruma mies »

interesting kirjoitti:... saavat myös JBL:n GranoMixiä, joista tykkäsivät aluksi kovasti, mutta kun alkoi huomaamaan kasveja niin into loppui.
Koeta tarjota niille kasvihuonekurkun sisäosaa (sitä kurkun pehmeintä kohtaa). Jospa se vähentäisi tarvetta käydä kasvien kimppuun.
pirjoh
Junior Member
Junior Member
Viestit: 194
Liittynyt: 17:10, 09.07.2012
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Nokia

Re: Lehtikala ja kasvi

Viesti Kirjoittaja pirjoh »

Ja kiehautettu lehtisalaattikin kelpaa meillä..
interesting
Starting Member
Starting Member
Viestit: 5
Liittynyt: 01:38, 05.08.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Lehtikala ja kasvi

Viesti Kirjoittaja interesting »

Aluksi kurkut ja salaatit kelpasivat, mutta lopulta tykkäsivät kuitenkin enemmän kasveista :? . Olen alkanut antaa surviaisen toukkia myös useammin kuin kerran viikossa, mutta ne innostuvat vain parista toukista ja lähtevät sen jälkeen takaisin piiloihinsa. Miksi kalat ovat muutenkin meillä niin ujoja? Ne säikähtävät hyvin helposti. Ehtivätkö kalat kotiutumaan parissa kuukaudessa vai kestääkö niillä enemmän?
partanen
Member
Member
Viestit: 312
Liittynyt: 19:44, 20.09.2012
Sukupuoli: Mies

Re: Lehtikala ja kasvi

Viesti Kirjoittaja partanen »

Meillä lehtikalat syövät pikkulimaskaa... Noh eipähän tartte enään sitä kaapia pois pinnalta kun on melkein sukupuuttoon hävinny mun tankista :D
720l sekala+ 120l rapulaa, 1 seropi, 3 lasta + emäntä aina komentamassa.
Ahkera kalamies + kalastuksenvalvoja.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Lehtikala ja kasvi

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

partanen kirjoitti:Meillä lehtikalat syövät pikkulimaskaa... Noh eipähän tartte enään sitä kaapia pois pinnalta kun on melkein sukupuuttoon hävinny mun tankista :D
Täältä saat limaskaa ihan ilmaiseksi. Hyvä, jos joku sitä söisi. :P
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”