Pantterikiipijä

Rihmakalat, kiipijäkalat, pusukalat, taistelukalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
aguilegia
Junior Member
Junior Member
Viestit: 117
Liittynyt: 13:04, 01.03.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: tampere

Pantterikiipijä

Viesti Kirjoittaja aguilegia »

Osaako kukaan kertoa pantterikiipijästä? Millaiset olosuhteet se vaatii ja millaisten kalojen kanssa se menee / ei mene?
Onko yleinen vai harvinaisuus?

-Annika
On huomattavasti parempi tietää vähän kaikesta kuin kaikki yhdestä asiasta
-Blaise Pascal
herttis
Junior Member
Junior Member
Viestit: 201
Liittynyt: 11:03, 26.03.2003

Viesti Kirjoittaja herttis »

Jos englannin kieli taipuu niin tässä kerrotaan mm. pantterikiipijöistä.

http://www.terra-et-mare.net/htdocs/Dep ... nopoma.htm

Heli
H.E.R.T.T.I.S
Huomaamaton Etukuponkienkerääjä Rautainen Torikauppias ja Tahattoman Intohimoinen Salapoliisi
Quu007
Member
Member
Viestit: 416
Liittynyt: 18:13, 10.06.2012
Akvaarioseurat: Ihan oma pikku akvaseura
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Pantterikiipijä

Viesti Kirjoittaja Quu007 »

Mä sain pantterikiipijän mun altaaseen yhdestä eläinkaupasta joka lopetti..=)..oon ihan myyty tuon luonteeseen. Kaunis (mun silmissä) ja todella rauhallinen veijari..uiskentelee Haarniskoiden kanssa mielellään ja viihtyy myös isopurjeplecon kanssa samassa nurkassa..

Ei hätyyttele muita, ei ole ahne..seuranaan "Viljolla" on siis Papukaijakirjoahvenet,platyt, mustamollit, haarniskat, pandat, ripsarit ja pleco..=D

Todelle hauska tuttavuus..=D..ja nyt saan sitten Viljolle vielä kaverin koska hänen oma kaverinsa kuoli.. :roll:

Täytyy laittaa kuvia siitä heti kun vaan ehdin..
600 litran maljakko + 3 seropikoiraa + 2 sisäkissaa + Pirun äkänen papukaija (Siniota-amatson) + aviomies
Uusin pätkä http://www.youtube.com/watch?v=6KdAQkcJ ... e=youtu.be
Siltsu
Senior Member
Senior Member
Viestit: 938
Liittynyt: 21:32, 10.02.2012
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tuusula

Re: Pantterikiipijä

Viesti Kirjoittaja Siltsu »

Minkäs kokoinen tuo Viljo jo on? Kun kasvaa isommaksi niin, pieni varoituksen sana; menee platyt ja mollit parempiin suihin [;)] nimim. kokemusta on... Ei sillä että niiden vesivaatimukset olisivat muutenkaan samanlaiset, kun tuo kiipijä vaatinee pehmeänpää vettä kuin mollit. Itsellä juurikin vastaava kalasto, mutta erotettuna eri altaisiin. :mrgreen:
450L kiipiät, teräkalat, norsukala, L75, L128, L201
180L L199, L-411, tetroja ><((((º> ><((((º> ><((((º>
100L L046, tetroja
[groovehai]
Senior Member
Senior Member
Viestit: 632
Liittynyt: 13:00, 13.08.2009
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Pantterikiipijä

Viesti Kirjoittaja [groovehai] »

Päivisin yleensä piileskelee missä milloinkin, hämärässä kunnon saalistaja. Asuinkumppanit siis kannattaa valita tarkkaan. Yleisesti ottaen ei mulla pidä hirmuisesti vilkkaista allastovereista, mutta tulee toki toimeen kaikkien kanssa kun tilaa on tarpeeksi. Eksoottinen ja persoonallinen kala kyllä, josta jopa mun akvaarioista muuten täysin kiinnostumattomat ystävät ovat kiinnostuneita käydessään. Vähän nirso ruokailija, mutta ei muuten mitenkään hankala hoidokki. Viihtyy paremmin lämpimässä vedessä ja nautiskelee kantojen ja lehtien alla leijaillessaan :)
Melkein tuhat litraa nature aquarium-yritystä. Täytteenä joitakin kalojakin. Ja joskus mun pää. https://www.facebook.com/Juhan-akvaario ... 227724352/
also in ig @aquariumbyjuha
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5990
Liittynyt: 16:45, 25.08.2002
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Pantterikiipijä

Viesti Kirjoittaja 7330 »

Omassa altaassani näitä on viiden kalan parvi. Mukava, rauhallinen mutta petomainen laji. Oma parveni ei millään muotoa piileskele päivisin, vaan seurailee minua, kun kuljeskelen huoneessa. Akvaarioon päin vilkaistessa on aina kokoelma paheksuvia silmäpareja lähimmän lasin äärellä. :) Oma porukkani viihtyy siinä määrin tiiviisti yhdessä, etten suosittelisi näitä yksin pidettäväksi.

Pienet sintit menevät kyllä parempiin suihin ennemmin tai myöhemmin, mutta muuten pantterikiipijä tulee juttuun monenlaisessa kalaseurassa. Se ei ole aggressiivinen, mutta toisaalta osaa pitää puolensa rähinöitsijöitä vastaan. Kokoa sille tulee melkoisesti: Akvaariokalat-kirja puhuu 12 sentistä, mutta oman porukkani neljä aikuista ovat jossakin 15 ja 17 sentin välimaastossa. Se on jo iso lätty, joten akvaariossa saa olla litrojakin vähän enemmän kuin parisataa. Rauhallisia ne kuitenkin ovat kokoonsa nähden.

Vaatimiensa olosuhteiden puolesta pantterikiipijä muistuttaa muita labyrinttikaloja: lämmintä, hitaasti virtaavaa vettä ja kasvillisuutta, jonka lomassa piileskellä. Omani tuntuvat pitävän erityisesti tiikerilumpeista, joiden joukkoon ne katoavat kokoonsa nähden hämmentävän täydellisesti. Monessa lähteessä näille suositellaan elävää ja pakastettua ruokaa, mutta nirsoilun aste tuntuu riippuvan seurasta. Yksinäinen pantterikiipijäkala voi olla hyvinkin tarkka syömisistään, mutta antaapa olla, kun ympärillä on parvi kilpailemassa eväästä. Omilleni kelpaa aivan kaikki, niin kuivaruoka kuin pakasteherneetkin. Ongelmana on saada jotain niiden ohi pohjalle saakka.
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
Riveriana
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1645
Liittynyt: 10:46, 08.11.2010
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Pantterikiipijä

Viesti Kirjoittaja Riveriana »

Isoja niistä tosiaan tulee. Liikkeissä olen nähnyt yleensä vain n 5 cm pitkiä. Semmoisesta on vaikea tajuta, että lopputulos on käden kokoinen lätty. Mutta hienoja tosiaan ovat, jos tilaa on riittävästi.
Iso_K
Starting Member
Starting Member
Viestit: 39
Liittynyt: 14:54, 24.09.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jämsänkoski
Viesti:

Re: Pantterikiipijä

Viesti Kirjoittaja Iso_K »

Hauska video kyseisestä tyypistä: http://www.youtube.com/watch?v=43UdqXfmXAg
Kati
Kulma-akvaario 95L ja ulko-allas projektina sekä tyttären AquaEl 125L tetra-akvaariona. (Aiemmin 240L Amazonjokiakvaario ja 100L seurala).
Pallokala
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1700
Liittynyt: 00:31, 02.07.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Pantterikiipijä

Viesti Kirjoittaja Pallokala »

Mulla oli niitä pieni porukka, olisko ollut 4 tai 5. Kovasti viihtyvät yhdessä. Tein itse savesta niille ISON luolan, johon mahtuivat oviaukosta vielä isoina, ja niillä oli kurkistusikkuna kyljessä niin saatiin tuijotella toisiamme. Rauhallisia kaloja, aika säikkyjäkin, meni luolaansa kylki kylkeä vasten jos vähän säikähtivät.
Annoin mm.surviaisia, pakastekatkarapuja ja simpukoita.
Ei ne ihan kaikkia kaloja syö jotka suuhun mahtuu, meillä näki välillä aika hassun näyn: mulla oli 12 kpl keskimäärin 4cm pituisia kimalaispallokaloja. Kiipijät syö imaisemalla ruoan muutaman sentin päästä suuhunsa. Kun annoin surviaisia ja sekä kimalaiset että kiipijät tuli niiden kimppuun, niin välillä kiipijän imaistessa matoja suuhunsa, tulikin mukaan pallokala! Hämmentyneenä kala sylki pallon äkkiä pois eikä pallot ikinä ehtineet pullistua siitä. eivät erityisemmin säikähtäneet edes. Eihän ne sinne suuhun kokonaan mahtuneet, mutta siihen leukojen väliin. Kiipijäthän ahmii helposti suunsa pullolleen ruokaa kuin jotkut hamsterit. Aika vesseleitä :D

Jos olis isompi allas nyt niin ottaisin ehdottomasti niitä taas.
P.A.L.L.O.K.A.L.A
Patalaiska Ahmatti, Lempeän Lattajalkainen Oliivinpoimija ja Kengurunkesyttäjä sekä Arvaamattoman Levoton Auringonpalvoja
Kolgrim
Starting Member
Starting Member
Viestit: 13
Liittynyt: 22:20, 30.07.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: Pantterikiipijä

Viesti Kirjoittaja Kolgrim »

Menisköhän noi sinirihmaklojen tai harlekiininuoliaisten kanssa? harrikoista kuiteskin tulee aika kookkaita? Itselläni tulossa 420l et mahtuisko sinne jospelkästään noita panttereita ottais keskiveden kaloiks ?
Siltsu
Senior Member
Senior Member
Viestit: 938
Liittynyt: 21:32, 10.02.2012
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tuusula

Re: Pantterikiipijä

Viesti Kirjoittaja Siltsu »

Mun allasta asuttaa 15 pantteria ja aiemmin siellä oli harlekiineja pohjakaloina (ennen nykyisiä plekoja). Eivät noteeranneet toisiaan mitenkään. Rihmakalojen kanssa voisin kuvitella panttereiden jakavan tilaa, mutta rauhallisina kaloina tuskin ongelmia tulee. Pantterit tykkäävät kun löytyy useampi lajitoveri, riittävästi kannonkoloja joihin piiloutua ja suht rauhallisia allastovereita. Leväbarbeista tuntuivat saavan päänsärkyä. [;)] Omistaja tykkää lisäksi siitä, etteivät pienemmät kalaset tule syödyksi, joten ainakin sen puolesta rihmakalat ovat sopivan kokoista seuraa.
450L kiipiät, teräkalat, norsukala, L75, L128, L201
180L L199, L-411, tetroja ><((((º> ><((((º> ><((((º>
100L L046, tetroja
Kolgrim
Starting Member
Starting Member
Viestit: 13
Liittynyt: 22:20, 30.07.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: Pantterikiipijä

Viesti Kirjoittaja Kolgrim »

Kiitos tiedosta...hetken jo haaveillu noista panttereista...Näyttäis olevan yks mun tulevista lempikkaloista;)
Siltsu
Senior Member
Senior Member
Viestit: 938
Liittynyt: 21:32, 10.02.2012
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tuusula

Re: Pantterikiipijä

Viesti Kirjoittaja Siltsu »

Pantterit ovat todella hienoja! Tykkään erityisesti siitä, miten ne maastoutuvat juurakoiden väliin, kun on esim. vieraita ja paljon liikettä altaan edessä. Silloin niitä ei meinaa erottaa ollenkaan, ovat kuin kameleontteja! Vaan annas olla, kun menen itse siihen, niin tunnistavat ja rupeavat hitaasti hiipien ilmestymään etulasin taakse kuin tyhjästä. Hetken päästä ovat kaikki 15 puolikaaressa tervehtimässä (ruokaa kerjäämässä) :mrgreen:
450L kiipiät, teräkalat, norsukala, L75, L128, L201
180L L199, L-411, tetroja ><((((º> ><((((º> ><((((º>
100L L046, tetroja
Kolgrim
Starting Member
Starting Member
Viestit: 13
Liittynyt: 22:20, 30.07.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: Pantterikiipijä

Viesti Kirjoittaja Kolgrim »

Voi kuulostavat aivan ihanilta:) Osaatko sanoo ku mulla o nyt 4 sinirihmaa niin montako pantteria menis niiden kanssa allaskoko 420l pohjalle tulee haarnsikamoneja 8 sit entuudestaan 6 noitamonnia 1 partis ja 8 harrikkaa ja kai jos mahtuu niin otan lisää :)
Siltsu
Senior Member
Senior Member
Viestit: 938
Liittynyt: 21:32, 10.02.2012
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tuusula

Re: Pantterikiipijä

Viesti Kirjoittaja Siltsu »

Mä en ole oikea ihminen arvioimaan noita määriä, mutta jos mietin kalojen itsensä kannalta, siis niiden luonteen huomioon ottaen, niin nuo pantterit eivät uiskentele vapaassa vedessä niinkuin parvikalat yleensä. Itse olen huolehtinut siitä, että juurakoita ja niiden suomia piiloja on reilusti ja näinollen vesikin on itsestään pehmeää, eikä erillistä turveuutetta tarvita. Niiden tavasta köllötellä kylki kyljessä uskoisin että, että ovat kovin seurankipeitä ja sopiva parven koko olisi sellainen 6-10 pyrstöä. Sitä en tiedä tuleeko joskus itsellä nuo 15 liian suureksi parveksi 450 litraiseen, mutta toistaiseksi menevät, kun ovat vasta 1,5 vuotiaita. Korjatkaa viisaammat jos olen väärässä.
450L kiipiät, teräkalat, norsukala, L75, L128, L201
180L L199, L-411, tetroja ><((((º> ><((((º> ><((((º>
100L L046, tetroja
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5990
Liittynyt: 16:45, 25.08.2002
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Pantterikiipijä

Viesti Kirjoittaja 7330 »

Porukassahan pantterikiipijä ehdottomasti viihtyy, mutten itse ihan kymmentä reiluun neljäänsataan litraan laittaisi, vaikka hyvin rauhallisia liikkeissään ovatkin. Niistä tulee isoja. Ehkä sellaiset 4-6 sopisi kivasti. Toki oma silmäni on tottunut ihan toisenlaiseen kalatiheyteen, kun meillä ne ovat 520-litraisen ainoat avovesikalat.

Jouduin muuten lievän valkopilkkutautiepidemian vuoksi siirtelemään pantterikiipijöitäni viime viikolla. Mittailin niitä samalla, ja totesin, että aikuiset ovat kaikki vähintään 14-15-senttisiä ilman pyrstöä. Evä tuo sitten vielä jokusen sentin lisäpituutta. Porukan lapsukainen (jonka kämppikseni nimesi jostain syystä Barbaraksi) on vielä selvästi muita pienempi. Se lienee suunnilleen samanikäinen kuin Siltsun kalat, puolitoistavuotias.

Täytyi taas ihailla sitä, kuinka järkeviä nämä kalat ovat. Kun ne pienessä karanteeniakvaariossa huomasivat, etteivät pääse minnekään pakoon, ne antoivat tyynesti ottaa itsensä haaviin, potkaisivat haavissa kerran ja makasivat sitten rauhassa kun irrotin niiden piikit haavinverkosta. Sitten antoivat räpiköimättä laskea itsensä takaisin veteen, missä ne rauhallisesti lipuivat silmäilemään minua kasvien suojista. Tein tämän lääkintäoperaation mittaan kolmeen eri kertaan.

Toisaalta niiden pyydystäminen isosta akvaariosta oli silkka painajainen. Ensimmäisen pystyi nappaamaan haaviin naurettavan helposti, mutta kun muut näkivät, mikä on jutun juju, seuraavan pyydystäminen vei puoli iltaa ja vaati koko altaan mylläyksen. Kolmannen sain kiinni seuraavana aamuna, kun se varomattomasti tuli kerjäämään ruokaa. Loput jäivätkin altaaseen. :roll:
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
Kolgrim
Starting Member
Starting Member
Viestit: 13
Liittynyt: 22:20, 30.07.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: Pantterikiipijä

Viesti Kirjoittaja Kolgrim »

Joo kyl noita on hommattava just joku neljäkipalletta:) Huomasin et olin laittanut et 8 haarniskamonnia...tarkoitin et 2-3 :) Mut joo aivan mahtaville kuulostaa nuo kyllä :D
darksoul77
Starting Member
Starting Member
Viestit: 14
Liittynyt: 22:36, 09.09.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lahti

Re: Pantterikiipijä

Viesti Kirjoittaja darksoul77 »

Mistä näitä kaloja löytäisi? Asun Turussa ja täällä en kyllä ole törmännyt vielä missään näihin :( Kiinnostaisi kovasti.
Akvaario harrastaja vuodesta 2013
Siltsu
Senior Member
Senior Member
Viestit: 938
Liittynyt: 21:32, 10.02.2012
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tuusula

Re: Pantterikiipijä

Viesti Kirjoittaja Siltsu »

Kävipä tänään sellainen sattumus, että pääsi pantterikiipijä pistämään selkäevällään kipeästi sormeen. Olin kasveja perkaamassa ja uudelleen istuttamassa ja nämä veijarit eivät sellaista pelkää. Yksi isoista pantskuista seuraili touhujani ihan vierestä ja kun olin tulossa kalan miehittämälle puskalle tuo ei väistänyt ollenkaan. Jos olisin halunnut, olisin voinut ottaa kalat vaikka käteen! Sen verran pisti, kuin ahven konsanaan, että ihan tosissaan sattui! Minä väistin, kala ei! [;)]
450L kiipiät, teräkalat, norsukala, L75, L128, L201
180L L199, L-411, tetroja ><((((º> ><((((º> ><((((º>
100L L046, tetroja
Quu007
Member
Member
Viestit: 416
Liittynyt: 18:13, 10.06.2012
Akvaarioseurat: Ihan oma pikku akvaseura
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Pantterikiipijä

Viesti Kirjoittaja Quu007 »

Ri mulla ole yksään kala syönyt toisia kaloja (omia pikasiaan kyllä)..ja mites toi toimitus eläinkauppaan Turkuun??
Esimerkiksi jos soittaisi Helsingin Akvaariokeskukseen ja kysyisi siitä kalojen toimituksesta vaikka Turkuun johonkin liikkeeseen josta haet!
Ja itse asiassa mä haluaisin niitä kanssa lisää, nyt on 2 kipaletta ja selkeästi on parvikala. Mulla on sama että juurakoita ja kasvillisuutta niin on piilopaikkoja ja ne rakastaa noiden haarniskojen kanssa olla..ei tarvi humusta lisätä!

Tänään tuli sitten sateenkariahvenia mulle 1 kutupari ja 6 poikasta. Mun kysymys onkin et jos ne alkaa lisääntymään ihan liikaa miim mitä mä niille poikasille teen?
Saako ne eteenpäin vai onks se naks ja pöntöön..=(..
600 litran maljakko + 3 seropikoiraa + 2 sisäkissaa + Pirun äkänen papukaija (Siniota-amatson) + aviomies
Uusin pätkä http://www.youtube.com/watch?v=6KdAQkcJ ... e=youtu.be
juhlamokka
Junior Member
Junior Member
Viestit: 121
Liittynyt: 17:55, 02.03.2003
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: Pantterikiipijä

Viesti Kirjoittaja juhlamokka »

Jos sinulla on kiipijät ja lisääntyvät ahvenet samassa, olen melko varma että ei huolta; kiipijät kyllä syövät petokaloina poikaset mikäli vain ovat jo jonkin kokoisia.
Meillä ovat jo melko hyvän kokoisia lättyjä ja ei altaassa pieniä kaloja ole.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Labyrinttikalat”