Krobioiden risteytyminen?

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
tipiti
Junior Member
Junior Member
Viestit: 114
Liittynyt: 10:32, 16.01.2012
Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Raisio

Krobioiden risteytyminen?

Viesti Kirjoittaja tipiti »

Minulla on kahta Krobia lajia, joiden molempien luulin olevan Xinguensis, mutta nyt toinen laji on Guianensis tai todennököisimmin Itanyi.
Tietääkö joku kuinka nuo lajit voivat risteytyä vai voisiko kahta Krobia lajia olla ilman harmia samassa altaassa?
Etelä-Amerikan altaat: 1000 l amazon paludaario ja 360 l joki ja 100 litran rantaryteikkö.
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5925
Liittynyt: 07:54, 04.03.2004
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Krobioiden risteytyminen?

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Saisitko kuvan tuosta Krobia itanyista?
Mä olen moista lajia kauan jo etsinyt, jopa Ruåtsista asti, mutta tuolla nimellä myydään usein Aequidens tetramerusta, joka on hiukan eri laji kuin aito itanyi(mm. kasvaa isommaksi).
tipiti
Junior Member
Junior Member
Viestit: 114
Liittynyt: 10:32, 16.01.2012
Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Raisio

Re: Krobioiden risteytyminen?

Viesti Kirjoittaja tipiti »

Enhän toki varma ole lajimäärityksestä. Tällaisia kuvia nyt olisi tarjolla, joissa pääosassa näyttelevät ilmakuplat. Toivon mukaan selvän saa... Ovat kovia vaihtamaan väritystä. Tummia ovat välillä vaaleine juovineen ja toisinaan ei näy kuin kyljessä ja pyrstön tyvessä mustat pisteet. Viimeiseksi kuva vielä Xingusta, joka lopulta kuitenkin tulikin ensimmäiseksi. ;)
Liitteet
krobia.xingu.jpg
krobia.xingu.jpg (31.82 KiB) Katsottu 1311 kertaa
krobia.itanyi3.jpg
krobia.itanyi3.jpg (45.25 KiB) Katsottu 1311 kertaa
krobia.jpg
krobia.jpg (52.68 KiB) Katsottu 1311 kertaa
krobia.itanyi2.jpg
krobia.itanyi2.jpg (35.87 KiB) Katsottu 1311 kertaa
Etelä-Amerikan altaat: 1000 l amazon paludaario ja 360 l joki ja 100 litran rantaryteikkö.
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5925
Liittynyt: 07:54, 04.03.2004
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Krobioiden risteytyminen?

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Ei se ainakaan, noiden kuvien perusteella, olisi tuo A. tetramerus, koska ei näy punertavaa kurkun alla: http://www.seriouslyfish.com/species/ae ... etramerus/ ...Vai mitä olet itse mieltä?

En kyllä osaa sanoa sitäkään että onko itanyi. En ole nähnyt kalaa livenä missään, kuinka sen oikea väritys/juovitus menee. Mutta tuolla lisää keskustelua itanyista ja muutama kuvakin:
http://aqua-web.fi/forum/viewtopic.php?t=183934
Askah
Junior Member
Junior Member
Viestit: 143
Liittynyt: 19:34, 13.11.2006
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vaasa

Re: Krobioiden risteytyminen?

Viesti Kirjoittaja Askah »

tipiti kirjoitti: Tietääkö joku kuinka nuo lajit voivat risteytyä vai voisiko kahta Krobia lajia olla ilman harmia samassa altaassa?
Lajiselvittelyyn en ota kantaa, mutta risteytymisen mahdollisuus tuossa on. Mikäli ovat siis molemmat krobioita. Toki mitä kauempaa toisiaan ovat maantieteellisesti niin sitä epätodennäköisemmin risteytyy. Kokeile! Eikai siinä mitään häviä? Jossei nyt ollu tarkotus poikasia kasvatella ja myydä.

En nyt oo varma mitä tarkotat tolla "ilman harmia samassa altaassa" kyl mä sanosin, että minkä tahansa ahvenparin laitat keskenään niin jotain harmia tulee. Ja tää nyt oli näitä legendoja jotka tulee usein vastaan, ahvenet on yksilöitä, et voi varmasti tietää mitä tapahtuu. :)
Viimeksi muokannut Askah, 11:25, 20.03.2013. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
tipiti
Junior Member
Junior Member
Viestit: 114
Liittynyt: 10:32, 16.01.2012
Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Raisio

Re: Krobioiden risteytyminen?

Viesti Kirjoittaja tipiti »

Ei nuo tosiaan A. tetrameruksia ole. Sitä vastoin voisivat olla Krobia guianensiksia. Mikäli kuvia olen tulkinnut oikein, niin Itanyilla tulee silmien väliin kaksi viivaa eikä leuan alle ainuttakaan. Sitä vastoin minun yksilöilläni on kylkiviivan lisäksi musta viiva/piste silmien alapuolella ja silmien välissä menee vaalea raita.
Ovat ostettu Turun Uudesta akvaariosta Krobia Itanyina, mutta tiedä sitten tuota mikä lajimääritys on oikea... Xinguensis ei kuitenkaan ole, A. tetraeruksia eivät myökään ole. Lähimpänä siis guianensis tulee mieleen tämän sivuston pohjalta, jossa vestä nostetut kuvat näyttävät omilta kaloiltani: http://www.lem.net/alf/krobia-nor.htm
Etelä-Amerikan altaat: 1000 l amazon paludaario ja 360 l joki ja 100 litran rantaryteikkö.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”