Hiekoitussepelin käyttö akvaariossa

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Jokioinen
Junior Member
Junior Member
Viestit: 101
Liittynyt: 01:11, 14.02.2013
Sukupuoli: N/A

Re: Hiekoitussepelin käyttö akvaariossa

Viesti Kirjoittaja Jokioinen »

djuphavsfisken kirjoitti:Lapoamalla nousee takaisin :)
No joo... Eipä minulla aiheesta sen enempää.
Ei mullakaan. Mutta mihin se hieno lappoama hiekka menee? Over and out.
Roopekala
Junior Member
Junior Member
Viestit: 52
Liittynyt: 18:17, 14.02.2013
Sukupuoli: Mies

Re: Hiekoitussepelin käyttö akvaariossa

Viesti Kirjoittaja Roopekala »

Itse olen aina käyttänyt hiekoitus sepeliä, joskin vähän luonnosta haettua hiekkaa alla.
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5925
Liittynyt: 07:54, 04.03.2004
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Hiekoitussepelin käyttö akvaariossa

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

En käyttäis koskaan hiekoitussepeliä(kakki menee rakeiden väleihin, teräväreunaista, työlästä ja lapottavaa).
Paras hiekka mihkä olen törmännyt on Optirock/Maxit/Weber, 0,5-1,2, siinä viihtyy niin kasvit kuin kalatkin(monnit). Likaista se on ja pitää pestä, mutta hyvältä näyttää ja tuntuu.
Roopekala
Junior Member
Junior Member
Viestit: 52
Liittynyt: 18:17, 14.02.2013
Sukupuoli: Mies

Re: Hiekoitussepelin käyttö akvaariossa

Viesti Kirjoittaja Roopekala »

VesiEläin kirjoitti:En käyttäis koskaan hiekoitussepeliä(kakki menee rakeiden väleihin, teräväreunaista, työlästä ja lapottavaa).
Paras hiekka mihkä olen törmännyt on Optirock/Maxit/Weber, 0,5-1,2, siinä viihtyy niin kasvit kuin kalatkin(monnit). Likaista se on ja pitää pestä, mutta hyvältä näyttää ja tuntuu.
mulla on sellaista hiekoitussepeliä joka ei ole niin teräväreunaista kuin esim. sellanen hopee/harmaa? hiekoitussepeli:D
makinka
Starting Member
Starting Member
Viestit: 45
Liittynyt: 09:04, 05.09.2008
Sukupuoli: Nainen

Re: Hiekoitussepelin käyttö akvaariossa

Viesti Kirjoittaja makinka »

Suodatinhiekkaa tai puhallushiekkaa? Voisi ilmeisesti löytyä K-raudasta tuosta ihan läheltä... Suodatinhiekan kohdalla luki näin: tasaus-, leikki- ja hiekoitussepeli, raekoko 0,8-1,2mm (muitakin varmaan löytyy). Pesu-urakka on kyllä varmasti melkoinen. Käyttöaiheiden puolesta voisi soveltua hyvinkin tarkoitukseen. Tämähän rupeaa käymään mielenkiintoiseksi... On kyllä tosi tärkeää kuulla eri kokemuksia aiheesta, vaikka kyse onkin "vain" hiekasta. Mun hiekoitussepeli oli just sellaista harmaata, teräväreunaista ja tulin siihen lopputulokseen, etten uskalla sitä laittaa :)
djuphavsfisken
Junior Member
Junior Member
Viestit: 198
Liittynyt: 21:11, 08.01.2013
Sukupuoli: Mies

Re: Hiekoitussepelin käyttö akvaariossa

Viesti Kirjoittaja djuphavsfisken »

Osta leikkihiekkaa. Se on ainakin täysin turvallista. Ei terävää ja on tasarakeista ja ehkä jopa kerran huuhdeltua (riippuen tuottajasta). Olin pari vuotta sitten mukana rakentamassa leikkipuistoa jossa nämä asiat tulivat ilmi. Kannattaa kuitenkin vielä pestä, koska siinä on varmasti hiekkapölyä.
I'm just one lost soul swimming in a fish bowl...
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5925
Liittynyt: 07:54, 04.03.2004
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Hiekoitussepelin käyttö akvaariossa

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

makinka kirjoitti:Suodatinhiekkaa tai puhallushiekkaa? Voisi ilmeisesti löytyä K-raudasta tuosta ihan läheltä... Suodatinhiekan kohdalla luki näin: tasaus-, leikki- ja hiekoitussepeli, raekoko 0,8-1,2mm (muitakin varmaan löytyy)
K-raudasta löytyy varmasti, molemmat käyvät, raekokokaan tuskin ongelma.
Tämän(kyseisen valmistajan) väritys on sellasta luonnollisen vaihtelevan punertavaa(seassa tummaa ja vaaleampaa).
Roopekala
Junior Member
Junior Member
Viestit: 52
Liittynyt: 18:17, 14.02.2013
Sukupuoli: Mies

Re: Hiekoitussepelin käyttö akvaariossa

Viesti Kirjoittaja Roopekala »

VesiEläin kirjoitti:
makinka kirjoitti:Suodatinhiekkaa tai puhallushiekkaa? Voisi ilmeisesti löytyä K-raudasta tuosta ihan läheltä... Suodatinhiekan kohdalla luki näin: tasaus-, leikki- ja hiekoitussepeli, raekoko 0,8-1,2mm (muitakin varmaan löytyy)
K-raudasta löytyy varmasti, molemmat käyvät, raekokokaan tuskin ongelma.
Tämän(kyseisen valmistajan) väritys on sellasta luonnollisen vaihtelevan punertavaa(seassa tummaa ja vaaleampaa).
Mulla on sellasta ja sen kaa ei oo kyllä ollu mitään ongelmaa. :)
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Hiekoitussepelin käyttö akvaariossa

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Hiekasta on juttua paljon AW:ssä, esim. http://aqua-web.fi/forum/viewtopic.php? ... lit=+Weber
....Ja erikokoiset hiekat jos sotkee raekoon suhteen, niin kuten aiemmin mainittiin, oli yhdessä sikermässä juttua, että isorakeinen nousee lopulta pinnalle ja pikkurakeinen valuu pohjalle. Särmikästä kiviainesta ei hyvä laittaa monnistenkaan/muiden pohjakalojen takia pohjalle.


Itse käytän Weberin puhallushiekkaa 0.5-1.2mm ja olen varsin tyytyväinen, koska se ei tule lapon kautta viemäriin.

Toisaalta ostin yhtä hiekkaa, jonka raekoko on pienempi akvaliikkeestä. Likaista oli sekin ja piti puhdistaa tehokkaasti. Pistin sitä paksun kerroksen akvan pohjalle, alle Complete substratea paksun kerroksen. Kasvit kyllä kasvavat siinä akvassa parhaiten (tosin voi johtua muistakin syistä) ja kun lappoan pohjaa, hiekka ei imaise sisäänsä kalan papanoita ym. likaa vaan se jää pinnalle ja saan sen paremmin pois. Suurempirakeinen Weber 0.5-1.2mm kyllä taitaa imaista sisäänsäkin likaa ja pitää lapota syvemmältä. Joskin se on ilmavampaa...Tiedä häntä...Kuitenkin olen kallistunut kaikissa muissa akvoissa Weber 0.5-1.2 mm puolelle.

Myöskin, jos on kova puhuri ja kalat möyhii, pitää huomioida ettei ihan pienirakeista ole, ettei hiekka lähde liikaa liikenteeseen.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”