Monnisia 100-litraiseen

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
JuuLia
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1216
Liittynyt: 15:22, 29.08.2004
Paikkakunta: Äänekoski

Monnisia 100-litraiseen

Viesti Kirjoittaja JuuLia »

Pitkästä aikaa olisi altaan hankinta ajankohtainen ja taidan näin alkuun tyytyä 98-litraiseen kippoon, pohjan ala on 80x30.

Mä olen aivan sekona monnisiin ja niitä on muutamaa lajia tullut joskus kasvateltuakin eli niitä olisi taas saatava.

Kuparimonninen on kestosuosikki ja olisi helppo saada tosin tätä nykyä mitä olen kaupoissa nähnyt tuppaavat olemaan aivan erinäköisiä kuin ennen eli näissä on jotain raitaa/kultaa kyljissä? Jos onnistuisi löytämään niitä vanhanajan tummakylkisiä niin kupareja voisi harkita.

Sitten taas jos lämpimämpään veteen päätyy niin helmimonninen voisi olla mieluisa ja tuttu tapaus.

Mutta JOS vaan jostain onnistun löytämään niin helomonninen olisi todella mieluinen! Missä lämpötiloissa näitä nykyään suositellaan asuttamaan? Ovatko kovin arkoja?

Kuinka suuren parven monnisia tämän kokoiseen akvaarioon kehtaa asuttaa?

Sitten joku pleko olisi kiva mutta onko satalitraiseen mitään muuta vaihtoehtoa kuin partis? Mä oon niin pihalla mitä nykyään on edes saatavilla!

Ja pitäisikö sinne pintaveteen sitten kuitenkin hommata jotain? Lapsia ainakin kiinnostaisi varmasti seurata jotain värikästä. Laji tietty riippuu siitä mihin monniseen/lämpötilaan päädyn. Taistelukala olisi varmasti lapsille mieleen, itseä miellyttäisi parvi jotain pientä, rusokiilakylkiä tai jotain tetroja... Vai mahtuisiko jollakin kombolla kummatkin?

Kiitos jos joku viitsii auttaa, tuntuu niin kömpelöltä ja tyhmältä olo kun paljon on ehtinyt unohtaa! Rhkä tässä taas vauhtiin pääsee kun ehtii vähän täällä lueskella ja opiskella. :)

Suodatuksesta sitten eli mulle itselle ehdottomasti mieleisin olisi mattosuodatin mutta en taida jo muutenkin pientä allasta enää sillä pienentää. Mulla olisi valmiina iso sisäsuodatin, mallia en muista mutta taisi olla Eheimin suurin sellainen kulmikas. Riittääkö pelkkä sisäsuodatin?
JuuLia
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1216
Liittynyt: 15:22, 29.08.2004
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Monnisia 100-litraiseen

Viesti Kirjoittaja JuuLia »

Osaisiko kukaan edes kertoa montako monnista on ehdoton maksimi tämän kokoiseen altaaseen?

Ja mitä mä hommaisin tuonne leväpoliisiksi kun partista en halua vai pärjääkö ilmankin?

Taidan olla päätymässä helmimonnisiin ja harkinnassa on ihan lajiallas. Heloja ei taida lompakko kestää hommata kunnon parvea ja kahta eri monnista ei näin pieneen taida kannattaa hommata.
007
Senior Member
Senior Member
Viestit: 677
Liittynyt: 10:53, 19.10.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Monnisia 100-litraiseen

Viesti Kirjoittaja 007 »

JuuLia kirjoitti:Osaisiko kukaan edes kertoa montako monnista on ehdoton maksimi tämän kokoiseen altaaseen?

Ja mitä mä hommaisin tuonne leväpoliisiksi kun partista en halua vai pärjääkö ilmankin?

Taidan olla päätymässä helmimonnisiin ja harkinnassa on ihan lajiallas. Heloja ei taida lompakko kestää hommata kunnon parvea ja kahta eri monnista ei näin pieneen taida kannattaa hommata.
Itse ottaisin tuon kokoiseen korkeintaan 10-15 monnista ja allas pärjää mielestäni ilmankin "leväpoliisia". [;)]
Joo mielellään yhtä lajia tuo parvi. :D Ja nuo helmimonniset on hyvä valinta itseltänikin niitä löytyy parvi ja ovat tosi sulosia pohjan tonkijoita ja muistathan hommata hienon hiekan pohjalle, kun monniset ei tykkää sorapohjasta.
Akvat: 350l, 50l + erilaiset karvatassut:)
Blogini
MrBrett
Senior Member
Senior Member
Viestit: 765
Liittynyt: 21:21, 22.08.2009
Paikkakunta: Helsinki

Re: Monnisia 100-litraiseen

Viesti Kirjoittaja MrBrett »

Jos ei plekon ole pakko olla pleko, vaan muutkin imumonnit käyvät, niin voisin suositella 2-3 punanoitamonnia altaaseesi. Punanoidat eivät levään kyllä koske, ja jos leväraappoja kaipaat, niin 3-4 katinkultamonnia voisi olla harkitsemisen arvoinen juttu. :)

http://millia.aqua-web.org/tekstit/kala ... nnoita.htm

http://millia.aqua-web.org/tekstit/kala ... amonni.htm
catze
Member
Member
Viestit: 437
Liittynyt: 17:26, 30.03.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turun seutu

Re: Monnisia 100-litraiseen

Viesti Kirjoittaja catze »

noita kultaraitaisia kupareita ? ( CW010 ) olen hankkinut vastikään ja oikein mukavia aktiivisia viipottajia ovat, näyttäisivät jäävän ns. normaali kuparimonnista pienemmäksi ( lue eivät näytä niin paksuille :P )
Lajiakvaario on hieno idea, joku pienen kalan parvi ( esim. tetroja ) voi olla hauska lisä mikäli akvaario näyttää tyhjälle. Ottaisin alkuun varmaan 8 kpl ja katsoisin miltä vaikuttaa, ei ole max. määrä mielestäni akvaarioosi.
Helo- ja helmimonnisesta myös mukavia kokemuksia. Heloja tällä hetkellä myös toisessa akvassa.
( Katinkultamonneja ei tällä hetkellä taida olla listoilla, voisin itsekin haluta, saa tarjota :D )
Seeprapleko L-046 poikue videolla ♥ http://www.youtube.com/watch?v=DYc1NzgmBf0
JuuLia
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1216
Liittynyt: 15:22, 29.08.2004
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Monnisia 100-litraiseen

Viesti Kirjoittaja JuuLia »

Mä tykkään et monninen saa olla jytkyn näköinen, siksi noiden "vanhanmallisten" kupareiden perään vingunkin. :D Jospa sitä aloittelisi vaikka niillä monnisilla vaan ja katsoo haluaako jotain muuta sitten pintaan. Lasten mieleen olisi varmaan vaikka pari taistelukala-akkaa tai muuta yksilökalaa ennemmin kuin parvi pikkukaloja.

Nuo kattarit olisikin mulle ihan uusi tuttavuus, toki olen niistä kuullut mutten koskaan omistanut. Toisaalta mieluusti haluaisin monnisparven lisäksi vaan jonkun yksinäisen monninrumiluksen mutta jos ei mitään plekoa tämän kokoiseen mahdu niin ei mahda mitään. Itseni tuntien mä pian tungen johonkin tänne kämppään jonkun puolenkuution altaan niin sitten mahtuu. :mrgreen: Jättääkö kattarit muuten kasvit rauhaan?

Kunhan nyt saan altaan kypsyteltyä niin pitää tutkailla mitä monnisia olisi saatavilla. Heloja en usko täältä päin suomea löytäväni mutta helmimonnisia kasvatti ainakin muutama tyyppi aikanaan eli ehkä niitä saisi vielä jostain.
Mika Sandell
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2027
Liittynyt: 16:20, 06.04.2009
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku

Re: Monnisia 100-litraiseen

Viesti Kirjoittaja Mika Sandell »

JuuLia kirjoitti:Kuparimonninen on kestosuosikki ja olisi helppo saada tosin tätä nykyä mitä olen kaupoissa nähnyt tuppaavat olemaan aivan erinäköisiä kuin ennen eli näissä on jotain raitaa/kultaa kyljissä? Jos onnistuisi löytämään niitä vanhanajan tummakylkisiä niin kupareja voisi harkita.
Yksi mieleentuleva vaihtoehto voisi olla ruostemonninen, Corydoras rabauti. Toinen olisi hepomonninen, C. eques, jos hinta ei hirvitä, näitä ainakin pääkaupunkiseudulla myynnissä.
JuuLia kirjoitti:Mutta JOS vaan jostain onnistun löytämään niin helomonninen olisi todella mieluinen! Missä lämpötiloissa näitä nykyään suositellaan asuttamaan? Ovatko kovin arkoja?
Sopiva lämpötila on 26-29 astetta, arkuus kovin monesta asiasta riippuvainen, pelkkä laji ei ratkaise.
28.1.2012 asti MHS

CorydoradinaeFinland
JuuLia
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1216
Liittynyt: 15:22, 29.08.2004
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Monnisia 100-litraiseen

Viesti Kirjoittaja JuuLia »

Kiitos vastauksista!

Jos hinta ei hirvitä niin meille tulee taatusti hepomonnisia mutta pitää nyt vielä tutkailla saatavuutta että mitä monnisia meille muuttaa. :)

Vielä kyselisin olisiko mitään pientä plekoa joka voisi näin pienessä altaassa viihtyä? Kiltti pitäisi olla noille monnisille ja helppohoitoinen ja tietysti nätti.
Mika Sandell
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2027
Liittynyt: 16:20, 06.04.2009
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku

Re: Monnisia 100-litraiseen

Viesti Kirjoittaja Mika Sandell »

JuuLia kirjoitti:Jos hinta ei hirvitä niin meille tulee taatusti hepomonnisia
Luokkaa 30 €/kpl.
28.1.2012 asti MHS

CorydoradinaeFinland
pikkulehtikala
Starting Member
Starting Member
Viestit: 33
Liittynyt: 13:42, 12.02.2013

Re: Monnisia 100-litraiseen

Viesti Kirjoittaja pikkulehtikala »

Hei,
pikkuseeprapleko (Hypancistrus L174) on pieni ja nätti pleko joka sopisi varmasti akvaarioosi, mutta ei taida olla kovinkaan helposti saatava ja hintakin saattaa olla aikas kova :roll: . Muita tankkiisi mahtuvia plekoja ovat esim. tummaseeprapleko (Hypancistrus L217) ja enkelipleko (Hypancistrus I004) ja sitten perhosimunuoliaiset (Sewellia lineolata) sekä nuolimumonnit sopisivat :mrgreen:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”