Akvaarioiden tekijöitä/korjaajia etsitään..?

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Akvaarioiden tekijöitä/korjaajia etsitään..?

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Noniin, se mun epäonni se senkun näiden altaiden kanssa jatkuu, eli ensimmäinen käytetty allas olikin terraario jota ei voinut täyttää vedellä liian ohuiden lasien takia... Ja nyt ...

Ostin tänään halvalla vanhan akvan/terran (123x54x60), jossa on kyllä tarpeeks paksut lasit ja tukevalta tuntuu.. mutta.. järjetön määrä silikonia vedetty altaaseen ja ajatuksena oli saumata uudestaan, jotta saisin akvakäyttöön. Vaan kuinkas sitten kävikään..? Yhdestä sivukulmasta silikoonit otimme pois (josta muuten altaan reunalista myös heilui..) ja eipäs ole lasien välissä liimauksia ollenkaan! 8O Että tällä kertaa näin eli pelkkä silikoonien vaihto ei riitä vaan jonkun ammattilaisen tulisi laittaa nuo liimaukset jos meinaan käyttöön ottaa...

Nyt siis kysymys kuuluukin; löytyykös valtuutettua osaavaa ihmistä laittamaan tämä allas kuntoon akvaariokäyttöön ja jos, niin mistä ja onko kallis homma? Tai sitten, luovutanko suosilla ja laitan myyntiin terrana?
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
Zansku
Senior Member
Senior Member
Viestit: 702
Liittynyt: 15:47, 14.12.2011
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Akvaarioiden tekijöitä/korjaajia etsitään..?

Viesti Kirjoittaja Zansku »

Mitkä liimaukset sieltä siis puuttuu?
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Akvaarioiden tekijöitä/korjaajia etsitään..?

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Otettiin yhdestä kulmasta pois silikonia, ni siellä on n.puolentoista millin väli lasien välissä, todennäköisesti myös muissa väleissä. Vielä ei olla kaikkia otettu. Kehykset myös heiluvat uhkaavasti mm. tuon em. kulman kohdalta.
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Akvaarioiden tekijöitä/korjaajia etsitään..?

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

niin siis eihän nyt akvaario pelkällä silikonilla tiiviinä pysy vaan ainakin mulla Juta-allas on tehty kuulemma kolminkertasella liimauksella ennen silikoonausta...? Oonko mä käsittänyt nyt jotain totaalisen päin prinkkalaa? Itse en ainakaan uskaltaisi tehdä muuta kuin vaihtaa silikoonit, niinkuin yhdestä vanhasta altaasta ollaan vaihdettu noin reilu vuosi sitten...
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
Koss
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2661
Liittynyt: 01:45, 03.06.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vantaa

Re: Akvaarioiden tekijöitä/korjaajia etsitään..?

Viesti Kirjoittaja Koss »

Se että kehykset liimataan suuremmalla määrällä silikonia toki tukevoittaa allasta, mutta tärkeintä on se lasien välinen sauma, joka siis pitää lasit yhdessä. Tässä tapauksessa kun sauma puuttuu, pitäisi allas purkaa kokonaan, kuten myös kehykset irroittaa. Työ on iso ja aikaa vievä. Nyt jos lasien väliin vain pursottaa sauman, ei saa varmuutta sille, että se kestää. Lasien pinnoilla kun saattaa olla likaa, vanhaa silikonia, joka estää uuden tarttumisen. Myös puhdistaminen ilman purkamista on mahdotonta.
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Akvaarioiden tekijöitä/korjaajia etsitään..?

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Koss kirjoitti:Se että kehykset liimataan suuremmalla määrällä silikonia toki tukevoittaa allasta, mutta tärkeintä on se lasien välinen sauma, joka siis pitää lasit yhdessä. Tässä tapauksessa kun sauma puuttuu, pitäisi allas purkaa kokonaan, kuten myös kehykset irroittaa. Työ on iso ja aikaa vievä. Nyt jos lasien väliin vain pursottaa sauman, ei saa varmuutta sille, että se kestää. Lasien pinnoilla kun saattaa olla likaa, vanhaa silikonia, joka estää uuden tarttumisen. Myös puhdistaminen ilman purkamista on mahdotonta.
Jeps, kiitokset vahvistuksesta tähän asiaan Koss. Näinhän tuo on ja tosiaan itse en lähde tällasta hommaa tekemään kun en mitään akvan kokoamisesta tiedä. Ainoa, mikä tässä eniten harmittaa on, että ei ollut eka kerta kun mulle käy näin, että ostan tavaraa, jota en itse pysty käytämään :( Ja sitten, tässä altaassa olis ollu paksut lasit ja siksi olis ollu ihan bueno sen ja kokonsa puolesta.
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5530
Liittynyt: 13:54, 06.04.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Re: Akvaarioiden tekijöitä/korjaajia etsitään..?

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Itse näkisin tässä nyt pari vaihtoehtoa. Joko ottaa harrastuksen ja tekemisen ilon kannalta ja ropaa sen itse kondikseen tai menee/soittaa liikkeeseen ja tilaa uuden, sentilleen just haluamansa kokoisen altaan (tai jonkun vastaavan valmiista mallistosta). Vaikea kuvitella että kukaan selväpäinen lähtisi purkamaan ihan edullisesti kehysallasta ja rakentamaan uusiksi. Se perus silikonien vaihto kun koskee normaalisti jurikin vain niitä paksuja sisäsaumoja eikä vaadi koko laitoksen atomeiksi pistämistä ja putsaamista.

Tätä voisi käyttää kouluesimerkkinä miksi hommata kokolasiakvaarioita tai vähintäänkin pysyä kaukana no-name DIY rakennelmista (poislukien luonnollisesti DIY tuotteet joista TIETÄÄ varmuudella rakentajan ja tämän kädenjäljen).

Mutta onnea! :)
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Akvaarioiden tekijöitä/korjaajia etsitään..?

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Aqualung kirjoitti:Itse näkisin tässä nyt pari vaihtoehtoa. Joko ottaa harrastuksen ja tekemisen ilon kannalta ja ropaa sen itse kondikseen tai menee/soittaa liikkeeseen ja tilaa uuden, sentilleen just haluamansa kokoisen altaan (tai jonkun vastaavan valmiista mallistosta). Vaikea kuvitella että kukaan selväpäinen lähtisi purkamaan ihan edullisesti kehysallasta ja rakentamaan uusiksi. Se perus silikonien vaihto kun koskee normaalisti jurikin vain niitä paksuja sisäsaumoja eikä vaadi koko laitoksen atomeiksi pistämistä ja putsaamista.

Tätä voisi käyttää kouluesimerkkinä miksi hommata kokolasiakvaarioita tai vähintäänkin pysyä kaukana no-name DIY rakennelmista (poislukien luonnollisesti DIY tuotteet joista TIETÄÄ varmuudella rakentajan ja tämän kädenjäljen).

Mutta onnea! :)
eiköhän tässä joo aleta kummasti kantapään kautta oppimaan näitä asioita. Yhden 708 l jutan uutena nyt tän vuoden kesällä ostaneena ei uutta allasta pusty pstamaan.. Enkä iyse uskalla koota allasta kokonaan uusiks, silarit olisin kyllä itse osannut.. Eli lähtee nyt terrana myyntiin, samoin mun pieni kalusteallas ja luotan saavani ne myytyä ja sen jälkeen uskon ja toivon, että löydän käytettynä hyvän altaan n.240-400l. Joo :)

kiitos vastanneille :)
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
Eväkäs
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 210
Liittynyt: 18:44, 09.02.2012
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: Akvaarioiden tekijöitä/korjaajia etsitään..?

Viesti Kirjoittaja Eväkäs »

Tuosta saa erinomaisen viljelypurkin talvea vasten esim chileille. Laitat kasvivalot vaan päälle.
Monta kuutiota vettä noin 20:ssa kiulussa.
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Akvaarioiden tekijöitä/korjaajia etsitään..?

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Eväkäs kirjoitti:Tuosta saa erinomaisen viljelypurkin talvea vasten esim chileille. Laitat kasvivalot vaan päälle.
hahhaah, joo kiiti idiksestä :) mä haluan ehdottomasti, että mun valmiiks pienes kämpäs on keskel lattiaa tuollanen 120cm lasilaatikko chileillä, joista en edes tykkää :D
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Akvaarioiden tekijöitä/korjaajia etsitään..?

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Sen verran vielä kiinnostaa akvan kokoamisessa, että mikä on se liima jolla ne lasit liimataan yhteen ennen silikoonaamista? Akvasilikoni on tuttua, kun olen saumannut itse yhen altaan ja taustakuvan kiinnitykses ja kokoamises myös sitä käyttänyt. lasiliima? SAako ihan rautakaupasta akvakäyttöön soveltuvaa..?
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
JJVi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2990
Liittynyt: 16:57, 15.12.2001
Paikkakunta: Oulu /OAS

Re: Akvaarioiden tekijöitä/korjaajia etsitään..?

Viesti Kirjoittaja JJVi »

Kyllä se on silikoonia se "lasiliima".
/jari
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Akvaarioiden tekijöitä/korjaajia etsitään..?

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

JJVi kirjoitti:Kyllä se on silikoonia se "lasiliima".
En edelleenkään ymmärrä tätä juttua, kun puhutaan lasien välisestä liimauksesta kaksin-tai kolminkertasella liimauksella. Eli siitä osasta, jota EI saa rikkoa, kun ottaa vanhat silikonit pois ja uudet tilalle...? Eikait se nyt samaa tuotetta voi olla ku akvaariokäyttöön tarkotettu silikoni? Joku puhunut joskus jossain epoksiliimasta tms. Siinä välissä.

En ymmärrä. Tyhmyys on mun vahvuus vissiin.
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
JJVi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2990
Liittynyt: 16:57, 15.12.2001
Paikkakunta: Oulu /OAS

Re: Akvaarioiden tekijöitä/korjaajia etsitään..?

Viesti Kirjoittaja JJVi »

Kyllä se silikoonia on mitä niissä altaissa on. Liimat ovat huonompia kuin silikoni akvaarioiden saumaukseen. Tuo kolminkertainen liimasauma on suurelta osin markkinapuhetta. Lasien välinen silikoonisauma pitää altaan koossa ja tiiviinä. Tämän lisäksi lasien väliin voi vetää "pienasauman", joka suojaa tuota lasien välistä saumaa ja altaiden "kunnostajat" voivat sitten niitä vaihdella mielenrauhansa saavuttamiseksi. Kolmas sauma tarkoittaa että liimataan nuo alumiinilistat kokonaan kiinni, josta suurin hyöty on siinä että altaan purkaminen vaikeutuu merkittävästi.... ja toisaalta altaan "kunnostajan" tekemä vahinko lasien väliselle silikoonisaumalle ei heti riko allasta.
/jari
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Akvaarioiden tekijöitä/korjaajia etsitään..?

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

JJVi kirjoitti:Kyllä se silikoonia on mitä niissä altaissa on. Liimat ovat huonompia kuin silikoni akvaarioiden saumaukseen. Tuo kolminkertainen liimasauma on suurelta osin markkinapuhetta. Lasien välinen silikoonisauma pitää altaan koossa ja tiiviinä. Tämän lisäksi lasien väliin voi vetää "pienasauman", joka suojaa tuota lasien välistä saumaa ja altaiden "kunnostajat" voivat sitten niitä vaihdella mielenrauhansa saavuttamiseksi. Kolmas sauma tarkoittaa että liimataan nuo alumiinilistat kokonaan kiinni, josta suurin hyöty on siinä että altaan purkaminen vaikeutuu merkittävästi.... ja toisaalta altaan "kunnostajan" tekemä vahinko lasien väliselle silikoonisaumalle ei heti riko allasta.
Siis mua on kusetettu :( Mä oon oikeesti luullu tilaavani kolminkertasesti liimatun ja sen jälkeen silikoonatun altaan, vaikka onkin oikeesti kyse siitä samasta tönkötistä, mitä itsekin käytän. Ää. Eli mähän olisinkin täysin kykenevä itse laittaa ton altaan kuntooon, jossa ei ole lasien väleissä mitään saumaa...? cool. Vaan en edelleenkään uskalla yksin ja ite. Oon nynny purkamaan tota kapistusta :(
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
JJVi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2990
Liittynyt: 16:57, 15.12.2001
Paikkakunta: Oulu /OAS

Re: Akvaarioiden tekijöitä/korjaajia etsitään..?

Viesti Kirjoittaja JJVi »

Joo, mutta muista että tuo lasien välissä oleva sauma on se tärkein. Jos se puuttuu, niin oikeastaan allas pitäisi laittaa levyiksi, putsata todella hyvin lasit ja sitten koota uudelleen. En tiedä maksaako vaivaa...
/jari
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Akvaarioiden tekijöitä/korjaajia etsitään..?

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

JJVi kirjoitti:Joo, mutta muista että tuo lasien välissä oleva sauma on se tärkein. Jos se puuttuu, niin oikeastaan allas pitäisi laittaa levyiksi, putsata todella hyvin lasit ja sitten koota uudelleen. En tiedä maksaako vaivaa...
No juu, eipä kai... Alotan ettii uutta allasta ku saan tän terran ja tuon kalustealtaan ensin myytyä. Kiitokset vastauksista JJVi
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”