Ekovinkkejä akvaarioharrastukseen

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Reima
Starting Member
Starting Member
Viestit: 29
Liittynyt: 01:54, 31.12.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: Ekovinkkejä akvaarioharrastukseen

Viesti Kirjoittaja Reima »

Muistelen iltalehdestä tms. lukeneeni tässä parin vuoden aikana jotain sellaista, että akvaario on yksi ekologisimmista vaihtoehdoista jos lemmikkejä miettii. Esimerkiksi ruoan määrä on aika pieni osa verrattuna vaikka koiraan, ja vaikka sähköä ja vettä kuluukin mutta ruoan tuottamiseen menevä energia on aika vähäistä.
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6732
Liittynyt: 20:55, 29.01.2007
Paikkakunta: Kerimäki

Re: Ekovinkkejä akvaarioharrastukseen

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Mie muistelen lukeneeni muistaakseni lemmikkilehdestä joskus, että hämähäkki olis kaikkein ympäristöystävällisin lemmikki.
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 4264
Liittynyt: 09:49, 30.05.2002
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Ekovinkkejä akvaarioharrastukseen

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Tätä ympäristöystävällisyyttä kun töissäkin joutuu pohtimaan, niin voisi näitä kivoja askarterteluvinkkejä vähän höystää faktoilla. Akvaarioharrastuksessa eniten ympäristöä taitaa kuormittaa sähkö ja myös kalojen sekä kasvien kasvatus (kasvatetut kalat elävät usein antibioottivedessä ja ovat herkkiä taudeille, lisäksi laitokset imevät sähköä ja muita luonnonvaroja kauheita määriä). Kun vertaa ruoka-aineisiin, niin todettuhan on, että pakkaukset ja kuljetus ovat yllättävän pieni osa ympäristökuormaa ja alkutuotanto on se suurin päästöjen tuottaja. Eli. Kannatta heti ensitöikseen vaihtaa sähkösopimus täystuuli- tai ekovesisopimukseen. Seuraavaksi kannattaa miettiä mistä hankkii uudet kalansa ja kasvinsa. Muiden akvaarioharrastajien kasvattamat kalat lienevät ekologisimpia ja usein terveimpiä (toisaalta eteläamerikkalaiset alkuperäiskansat elävät akvaariokalojen pyynnillä eikä niihin ole haaskattu yhtään luonnonvaroja kuljetusta lukuunottamatta - niitä vaan kuolee tolkuton prosentti matkalla kotiakvaarioon) ja kasveja saa pienellä vaivalla kasvatettua yli omankin tarpeen.

Lähiruoka on pop! Keväällä omat metsälampemme ovat pullollaan tuoretta ruokaa kaloille ja sitä voi myös pakastaa. Haavi käteen ja retkelle lonton! Ja kalat taatusti kiittävät. Akvaarioseurojen peesissä pääsee alkuun jos ei yksin kehtaa mennä heilumaan haavilla. Lisäksi voi kaloilleen tehdä omia ruokaseoksia pakastimeen, kuten muikkumixiä, johon voi käyttää kotimaisia ja ei-liikakalastettuja kalakantoja sekä vaikka oman maan kasviksia.

Vettä meillä on sen verran, ettei tarvitse oman hanan vedestä kantaa huolta. Kuitenkin tuontituotteiden tuotantoon käytetyt vesimäärät (usein juuri niillä alueilla, joissa vedestä on pulaa) on välillä ihan hyvä selvittää, samoin mineraalien tuotantopaikat. Näitä ei kuitenkaan ihan hevillä perusharrastaja pysty saamaan selville.

Lisäksi tietenkin kierrättäminen. Etenkin altaat kannattaa hankkia käytettyinä, ne harvmmin kuluvat ja silikoninvaihtokaan ääritapauksessakaan ei ole iso juttu. Laitteitakin kannattaa kierrättää, mutta samalla kannattaa seurata, etteivät ole energiasyöppöjä. Ja jätteet kierrätetään asianmukaisesti, purkit energiajakeeseen, metallit ja lasit omiin pisteisiinsä ja ongelmajätteet kuten loisteputket niille sopiviin paikkoihin.

Ja kun aika jättää kalasta niin sen oikea paikkahan on biojäte.

Akvaarioharrastus ei ole epäekologista. Kunhan sähkö on uusiutuvasta luonnonvarasta, kalasto eettistä ja eko ja ruoka vähähiilistä, niin tämä on aika hyvä harrastus, sillä monen akvaariossa yleisenkin lajin luontainen elinymäristö on saastunut tai kutistunut niin, ettei lajilla ole tätä nykyä paikkaa luonossa. Akvaariossa kanta voi säilyä ja toivon mukaan elinympäristöjen toivuttua palautua luontoon. Siksi minusta kotiharrastajan olisi niin hyvä harrastaa kudetusta, sillä vain tätä kautta saadaan uutta tieto siitä, miten kalalajit lisääntvät ja mitkä vesiolosuhteet tähän kannustavat - eli millainen sen luontaisenkin ympäristön pitäisi oikeasti olla.
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Juupajuu
Member
Member
Viestit: 467
Liittynyt: 11:02, 19.12.2006
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Itä-suomi

Re:Ekovinkkejä akvaarioharrastukseen

Viesti Kirjoittaja Juupajuu »

Täällä ekoillaan siten että akvaarion vaihtovedet ei mene suoraan viemäriin vaan 50l saaviin ja siitä hyötykäytetään. Huonekasveille menee vähäsen. Kesällä parvekkeella on koristekukkien lisäksi lähiruokaviljelmä, tomaattia, kesäkurpitsaa jne, jonne vettä uppoaa aurinkoisena päivänä aika tavalla. Talviaikaan vaihtovesi hyödynnetään lähinnä vessan huuhtelussa. Kun talouden akvaarioiden yhteenlaskettu viikoittainen vedenvaihtotarve on +/- 120litraa, niin tällä on jo merkitystä vesilaskussakin.

Lisäksi tässä taloudessa akvaariovesiä ei lämmitetä, vaan kalastot ovat huoneenlämmössä menestyviä lajeja. Tämä tosin ei alunperin ollut niinkään ekovalinta, vaan pikemminkin hermostuminen lämppärien temppuiluun. Vaikka olevinaan oli laatumerkkejä.

Tyhjät kalanruokapurkit ovat myös hyötykäytössä sekalaisen pikkusälän säilytyspurkkeina. Sekä kuten joku muukin mainitsi, niin kasvien siementen säilytyksessä. Kesäpaikalla on villikukkaniitty-projekti, joten kesällä pitää aina olla joku purkki helposti nykäistävissä. Jos sattuu vaikka tienvarressa silmään hyvä kasvusto jotain sopivassa kypsymisvaiheessa olevaa lajia. Saapahan ohiajavat ihmetellä että mitä siellä tienravissa harotaan :mrgreen:
Adrianna kirjoitti: Yksi ekovinkki räkmiksiin, itse olen pari kertaa mättänyt sekaan ylimääräisiä, karsittuja, ei-kenellekkään-kelpaavia akvaariokasveja ja limaskaa. Hyvin on uponnut kaloille..
Tämä alkoi kiinnostaa. Onko väliä mitä kasvilajeja tähän käyttää, vai käykö kaikki?
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5530
Liittynyt: 13:54, 06.04.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Re: Re:Ekovinkkejä akvaarioharrastukseen

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Juupajuu kirjoitti: Kun talouden akvaarioiden yhteenlaskettu viikoittainen vedenvaihtotarve on +/- 120litraa, niin tällä on jo merkitystä vesilaskussakin.
Joensuulaisen omakotiasujan hinnaston mukaan tuo 120l/vk tekee vuositasolla 26,60€.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
ristiakva
Junior Member
Junior Member
Viestit: 94
Liittynyt: 14:57, 09.12.2012
Sukupuoli: Nainen

Re: Ekovinkkejä akvaarioharrastukseen

Viesti Kirjoittaja ristiakva »

Pakko nyt sitten tällekin palstalle laittaa yleinen valitukseni, jossa aina käytän esimerkkinä akvaarion suodatinpumppujani:

Kahdeksan vanhana ostin akvaariopaketin, johon kuului suodatinpumppu. Toki jossain vaiheessa ostin lapsuuden akvaarioonkin moottorisisäsuodattimen, joten ei tuo jatkuvassa käytössä ole ollut - mutta kuitenkin.
Olin jo lääkärintöissä, kun ko. pumppu viimein päätti hajota. Ostin tilalle uuden. Se hajosi kahden vuoden päästä, ja liikkeessä sanottiin, että joo, noi suodatinpumput kestävät nykyisin kaksi vuotta. Ihan posketonta tahallista huonolaatuisen tavaran valmistamista, jolle pitäisi saada loppu! Pumppu oli kuluttanut oman muovikuorensa puhki kahdessa vuodessa... :frown:
ristiakva
Junior Member
Junior Member
Viestit: 94
Liittynyt: 14:57, 09.12.2012
Sukupuoli: Nainen

Re: Ekovinkkejä akvaarioharrastukseen

Viesti Kirjoittaja ristiakva »

Joku kysyi, mitä kalanruokapurkeilla voi tehdä. Itse laitoin yhteen loppuun poltettujen kynttilöiden pätkiä (ja purkin roskiskaappiin). Vielä sitten kun keksisi, mitä minä niistä kynttilöistä askartelen...

Metallisen vesitestiliuskapurkin olen jo luvannut, kunhan joskus tyhjenee, geocatchailyä harrastavalle ystävälleni. Hän tekee sinne kätkön (joku paperilappu pitää piilottaa sopivassa, kestävässä purkissa maastoon. Edellisen laitoin metallinkeräykseen, kun en vielä tästä tarpeestaan tiennyt.
Pitääpä kysyä, kiinnostavatko kalanruokapurkit samaan käyttötarkoitukseen. Pilttipurkkeja (niitäkin mulla on liikaa) ei halunnut, kun ei halua käyttää lasisia. Kalanruokapurkithan ovat samaa kokoa, mutta muovisia.

Geocatchailijat ostavat ihan rahalla kaupasta pieniä purkkeja kätköilleen, joten pikkupurkeille voisi sinänsä olla kysyntää. (Koskee myös poretablettipurkkeja, jos joku sellaisia käyttää.)
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2208
Liittynyt: 12:24, 27.02.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Ekovinkkejä akvaarioharrastukseen

Viesti Kirjoittaja MA7xGE »

ristiakva kirjoitti:.

Metallisen vesitestiliuskapurkin olen jo luvannut, kunhan joskus tyhjenee, geocatchailyä harrastavalle ystävälleni. Hän tekee sinne kätkön (joku paperilappu pitää piilottaa sopivassa, kestävässä purkissa maastoon. Edellisen laitoin metallinkeräykseen, kun en vielä tästä tarpeestaan tiennyt.
Pitääpä kysyä, kiinnostavatko kalanruokapurkit samaan käyttötarkoitukseen.

Geocatchailijat ostavat ihan rahalla kaupasta pieniä purkkeja kätköilleen, joten pikkupurkeille voisi sinänsä olla kysyntää. (Koskee myös poretablettipurkkeja, jos joku sellaisia käyttää.)
Voidaan käyttää ihan termiä "kätköilijät". [;)]
Ottaen kuitenkin huomioon, ettei näitä kätköjä synny siihen tahtiin mitä kalanruokapurkkeja tyhjenee. Itse olen törmännyt kalanruokapurkkikätköön... Eivät ole siitä parhaasta päästä. :| Itse käytän vanhoja, kulahtaneita pakasterasioita. [;)]

Tietty jos on viisas, ostaa valtavan määrän fisunruokaa ja täyttää sen saman, ainokaisen purkkinsa tästä isosta paketista aina uudelleen ja uudelleen.
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
ristiakva
Junior Member
Junior Member
Viestit: 94
Liittynyt: 14:57, 09.12.2012
Sukupuoli: Nainen

Re: Ekovinkkejä akvaarioharrastukseen

Viesti Kirjoittaja ristiakva »

MA7xGE kirjoitti:
ristiakva kirjoitti:.

Metallisen vesitestiliuskapurkin olen jo luvannut, kunhan joskus tyhjenee, geocatchailyä harrastavalle ystävälleni. Hän tekee sinne kätkön (joku paperilappu pitää piilottaa sopivassa, kestävässä purkissa maastoon. Edellisen laitoin metallinkeräykseen, kun en vielä tästä tarpeestaan tiennyt.
Pitääpä kysyä, kiinnostavatko kalanruokapurkit samaan käyttötarkoitukseen.

Geocatchailijat ostavat ihan rahalla kaupasta pieniä purkkeja kätköilleen, joten pikkupurkeille voisi sinänsä olla kysyntää. (Koskee myös poretablettipurkkeja, jos joku sellaisia käyttää.)
Voidaan käyttää ihan termiä "kätköilijät". [;)]
Ottaen kuitenkin huomioon, ettei näitä kätköjä synny siihen tahtiin mitä kalanruokapurkkeja tyhjenee. Itse olen törmännyt kalanruokapurkkikätköön... Eivät ole siitä parhaasta päästä. :| Itse käytän vanhoja, kulahtaneita pakasterasioita. [;)]

Tietty jos on viisas, ostaa valtavan määrän fisunruokaa ja täyttää sen saman, ainokaisen purkkinsa tästä isosta paketista aina uudelleen ja uudelleen.
Mitä vikaa noissa kalanruokapurkeissa oli?
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2208
Liittynyt: 12:24, 27.02.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Ekovinkkejä akvaarioharrastukseen

Viesti Kirjoittaja MA7xGE »

ristiakva kirjoitti: Mitä vikaa noissa kalanruokapurkeissa oli?
Siis ei saa suuttua. :mrgreen:

On vaan tullut tosiaan pari vastaan, löytyvät turhan helposti kirkkaan värinsä takia, tietty siihenkin vaikuttaa miten purkin naamioi ja missä ympäristössä ovat. Nämä minun löytämät oli ilman päälystettä ja naamiointia.
Fisuruokapurkki kuitenkin on suhteellisen iso esimerkiksi kaupunkiin, filmirullapurkit ovat omasta mielestäni parhaita "sarjatuotantopurkkeja". :D Tietty ihan ykkösenä vähän odottamattomammat... Kerran olen löytänyt metallisen kävyn, savesta tehdyn kiven, ja onpas kaupunkiseudultakin löytynyt parin millin paksuisia peltilevyjä, joissa on magneetit kulmissa - tämä oli asetettu metalliseen pintaan ja logivihko sinne väliin. Niin ja Teneriffalta löytyi purkki, jonka tilavuus oli OIKEASTI vain pari millilitraa. :D

Kyllähän kalaruokapurkit menee, mutta minä ainakin pidän kekseliäisyydestä. :P
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
ristiakva
Junior Member
Junior Member
Viestit: 94
Liittynyt: 14:57, 09.12.2012
Sukupuoli: Nainen

Re: Ekovinkkejä akvaarioharrastukseen

Viesti Kirjoittaja ristiakva »

kala- ja kasvipusseja on kätevää uusiokäyttää siihen, kun jakelee/myy oman akvaarion tuotoksia muille. Tai sitten koiranomistaja voi käyttää niitä koirankakkapusseina.
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6732
Liittynyt: 20:55, 29.01.2007
Paikkakunta: Kerimäki

Re: Ekovinkkejä akvaarioharrastukseen

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Nuo muovipussit soveltuu myös hyvin tavaroiden säilytykseen, esim miula on yhdessa pussissa vanhoja C kasetteja säilytyksessä,
kun noita kaseteista puuttuu niitten muovikotelot.
ristiakva
Junior Member
Junior Member
Viestit: 94
Liittynyt: 14:57, 09.12.2012
Sukupuoli: Nainen

Re: Ekovinkkejä akvaarioharrastukseen

Viesti Kirjoittaja ristiakva »

Yksi itsestään selvä ekovinkki, ja oikeasti varmaan merkittävä tässä lajissa, on ostaa ekosähköä (tai maalla vaikka tuottaa osa sähköstään itse).
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”