Aaltolumme lakastui

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
[groovehai]
Senior Member
Senior Member
Viestit: 632
Liittynyt: 13:00, 13.08.2009
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Aaltolumme lakastui

Viesti Kirjoittaja [groovehai] »

Hejsan. Aaltolumme (barclaya longifolia) on alkanut mietityttää mua, kun en näytä jostain syystä saavan sitä kukoistamaan. Muiden kasvien kanssa ei niin mitään ongelmaa.

Mut aaltolumme, se vaan sulattaa lehtensä pois tai sitten ne irtoavat. Nyt kotiin tullessa oli jäljellä pelkkä mukula. Tiedän, että se pitää tällaisia lepotaukoja, mutta kauankos näiden on tarkoitus kestää? Nyt mennyt varmaan pari kuukautta ilman että mitään edistystä on tapahtunut. Kasvoi aluksi ihan ok, mutta siirsin sen sitten toiseen päähän akvaariota ja siitä se ei ole koskaan toipunut? Kellään kokemusta vai onko tämäkin vain sellanen diiva joka viihtyy jos haluaa viihtyä?

pH 0n 6,8, DH 3, KH 2, lämmöt 26, valaistus 0,54 w/l, painehiilari, nesteet ja litkut plus pohjalannoitteet on.
Melkein tuhat litraa nature aquarium-yritystä. Täytteenä joitakin kalojakin. Ja joskus mun pää. https://www.facebook.com/Juhan-akvaario ... 227724352/
also in ig @aquariumbyjuha
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 4264
Liittynyt: 09:49, 30.05.2002
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Aaltolumme lakastui

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Voi olla, että lämpö on vähän korkealla tuolle, mutta muuten ei pitäisi olla arvoissa mitään, mikä haittaisi lummetta. Itse olen nostanut tuollaiset kenkkuilijamukulat vesilasiin ja laittanut viileälle ikkunalaudalle, jossa se joko lähtee kasvuun tai sitten pehmenee roskiskuntoiseksi. Mutta jos sen jättää pohjaan niin se helposti häviää. Verkkolehdethän voivat vatia "talven", eli käynnin jääkaapissa, ties jos se toimisi lumpeillekin, en ole kokeillut.
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
elinavee
Starting Member
Starting Member
Viestit: 45
Liittynyt: 21:41, 02.01.2012
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Joensuu

Re: Aaltolumme lakastui

Viesti Kirjoittaja elinavee »

hmmm... Mitenhän tuon lumpeen mukulan oikeaoppinen istutus menee? Eli haudataanko mukulaa vai tulisiko olla pinnalla tai pinnan tuntumassa? Muistan lukeneeni jostain ettei mukulaa pitäisi haudata hiekkaan. Voisi osaltaan aiheuttaa lakastumista (kin) Minulla oma tiikerilumpeeni lakastuttaa lehtiä aika useastikin, mutta uusien lehtien tuotto on senverran runsasta ettei poistuneita edes huomaa- kuuluneeko lumpeen kasvuominaisuuksiin?
200L seurala pikkuisille kaloille: ottoja, piikkisilmiä, kardinaalitetroja, betta coccina taistelijoita
[groovehai]
Senior Member
Senior Member
Viestit: 632
Liittynyt: 13:00, 13.08.2009
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Aaltolumme lakastui

Viesti Kirjoittaja [groovehai] »

Mä istutin aaltolumpeen niin, että puolet mukulasta jäi näkyviin. En muista muistanko oikein, mutta ilmeisesti sitä ei saanut ihan kokonaan upottaa? Tiikerilumme kyllä on pahimman luokan rikkaruoho mulla, tekee jatkuvasti uusia vauvoja ympäri akvaariota.. en usko että sitä alkuperäistä mukulaversiota mulla enää ookkaan.

No problem solved, kaveri oli auttamassa "vähän" akvan siivouksessa ja oli ilmeisesti heittänyt koko aaltolumpeen mukulan pois :D Että ei se ole ongelma, ellei sitä näe...
Melkein tuhat litraa nature aquarium-yritystä. Täytteenä joitakin kalojakin. Ja joskus mun pää. https://www.facebook.com/Juhan-akvaario ... 227724352/
also in ig @aquariumbyjuha
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”