Mistä monnisia voi ostaa?

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
ankka_
Starting Member
Starting Member
Viestit: 16
Liittynyt: 17:52, 30.03.2012
Sukupuoli: Nainen

Mistä monnisia voi ostaa?

Viesti Kirjoittaja ankka_ »

Hei mistä saa ostettua monnisia? Saako niitä ihan tyylii Faunattaresta tms? Asun pk-seudulla :)
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Re: Monniset

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Eiköhän monnisia löytyne kaikista akvaariokaloja myyvistä liikkeistä, tosin hintaa ja laatua kannattaa vertailla ja ostaa vain sellaisesta liikkeestä jossa tietämys on kohdallaan ja kalat terveen oloisia. Mitä monnisia olit ajatellut, minkä verran ja minkä kokoiseen akvaarioon?
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
ankka_
Starting Member
Starting Member
Viestit: 16
Liittynyt: 17:52, 30.03.2012
Sukupuoli: Nainen

Re: Monniset

Viesti Kirjoittaja ankka_ »

Hyvä ystäväni suositteli kuparimonnisia. Minulla 140l akva, jossa tällä hetkellä 5 platya ja 8 miljoonakalaa. Myös yksi partamonni ja sukarapuja :) toi on ollu sillee projekti, että oon hommaillu noit juttuja tonne pikkusen kerralla :)
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Re: Monniset

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Koska sinulla on kovan veden lajeja, sopisi täplämonninen vesivaatimustensa puolesta tuonne hieman paremmin kuin kupari. Hintaluokaltaan ovat suunnilleen saman hintaisia molemmat. Parvikaloja hankittaessa se vähitellen hankkiminen ei valitettavasti onnistu, aluksi täytyy ostaa vähintään 6 yksilöä ja sen jälkeen vasta voi ostaa vähän kerrallaan lisää. Altaaseesi mahtuu viitisentoista monnista.
Olethan perillä vesikemian alkeista ja olet kovettanut vettä kaloillesi?
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
ankka_
Starting Member
Starting Member
Viestit: 16
Liittynyt: 17:52, 30.03.2012
Sukupuoli: Nainen

Re: Monniset

Viesti Kirjoittaja ankka_ »

Vähitellen hankkimisella tarkoitinkin lähinnä lajien, en yksilöiden hankintaa. Vesiolot ovat kohdillaan. Täytyy vaan alkaa kierrellä eläinkauppoja.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Re: Monniset

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Olen pahoillani, mutta olen todella allerginen kunnossa oleville vesioloille, ilman numeraalisia tietoja. Jottei harrastuksessa tulisi ikäviä takapakkeja lähitulevaisuudessa, olisi mukava kuulla altaasta, hoitorutiineista, kalastosta ymv. lisää tietoja, sillä jotenkin nyt korvani särähtelee siiihen malliin että epäilen että käyn tätä keskustelua melko aloittelevan harrastajan kanssa.
Älä siis ryntää tekemään kaikkia niitä virheitä jotka me kokeneemmat olemma jo tehneet, vaan pysäytä hetkeksi ja kerro meille lähtökohdat, niin autamme ohi ja ylitse pahimmista kompastuskohdista :)
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
ankka_
Starting Member
Starting Member
Viestit: 16
Liittynyt: 17:52, 30.03.2012
Sukupuoli: Nainen

Re: Monniset

Viesti Kirjoittaja ankka_ »

Olenkin kokematon, eikä minulla ole aikomusta kiistää sitä :) tänne en kuitenkaan aio alkaa selittämään tietoja akvaariostani, koska se ei kuulunut tähän mitenkään :) kyselin vain neuvoja, mistä löytää "hyviä" monnisia. Minulla on naapurissa ystäväni, joka on alan harrastaja ja hän osaa auttaa ja neuvoa minua, ja on jo neuvonutkin. kiitos kuitenkin! :)
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Re: Monniset

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Hyvä toki jos on backup naapurissa, mutta tuskin useamman mielipiteen kysymisestä vahinkoa voi seurata, vai voiko? Kannattaa tutustua alan uuteen kirjallisuuteen ja lueksia täältä palstalta asioita itsekin, sillä asiat ovat muuttuneet melko tavalla parin viimeisen vuosikymmenen aikana, ja sitä myötä myös akvaarion hoito on erilaista kuin aiemmin. Ihan sinun ja kalojesi parasta tarkoitin kun asioita kyselin, täältä ruudun tältä puolen kun on mahdoton sanoa ovatko saamasi neuvot hyviä vai huonoja, kun altaasta ei sen kummempia tietoja ole.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
ankka_
Starting Member
Starting Member
Viestit: 16
Liittynyt: 17:52, 30.03.2012
Sukupuoli: Nainen

Re: Monniset

Viesti Kirjoittaja ankka_ »

Juu, eipä minua haittaa, että muut kiinnostuneita auttamaan! Kaikista kaloista, joita olen hankkinut/aion hankkia, olen lukenut tietoja :)
joedoe
Senior Member
Senior Member
Viestit: 769
Liittynyt: 15:28, 02.11.2010
Akvaarioseurat: HAS

Re: Monniset

Viesti Kirjoittaja joedoe »

Eikö se naapurin kokenut harrastaja osannut Lissulle neuvoa mistä ostaa monnisia? Jos haluaa neuvoja/apua niin olis hyvä kertoa minkälaisiin vesioloihin apua tarvitaan, oli kyse sitten kaloista tai kasveista tai ihan mistä vaan... :twisted:
900l kiekkola, 400l monnila/plekola ja 360l ???
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Re: Monniset

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Joo, vähän sama tuli tuossa itsellekin mieleen kuin joedoelle...
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
ankka_
Starting Member
Starting Member
Viestit: 16
Liittynyt: 17:52, 30.03.2012
Sukupuoli: Nainen

Re: Monniset

Viesti Kirjoittaja ankka_ »

Kuten jo aikaisemmin sanoin, kuparimonnisia olen hankkimassa. Ja mitä tulee miljoonakaloihin ja platyihin, olen ostanut ne ihmiseltä, joka on kasvattanut kyseiset yksilöt pehmeässä vedessä. Siksi en ole omaakaan vettäni lähtenyt kovettamaan. Ja koska kuparimonniset ovat pehmeämmän pehmeämmän veden kaloja, oletan niidenkin soveltuvan akvaani :)
shays
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 581
Liittynyt: 20:34, 06.07.2005
Sukupuoli: Nainen

Re: Monniset

Viesti Kirjoittaja shays »

Minusta aika omituista ettei niitä vesiarvoja yms tietoja haluta kertoa.

Otsikointiin voisi myös kiinnittää huomiota, tässä ketjussa otsikko olisi voinut olla vaikkapa "Mistä monnisia voi ostaa?". Pelkkä "monniset" ei ole kovin kuvaava.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Re: Mistä monnisia voi ostaa?

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Lainaanpa tähän muualle kirjoittamani tekstin aiheesta synnyttävät hammaskarpit pehmeässä vedessä, kun en jaksa sepustaa samaa uudelleen:
Miljoonakalat jopa elävät luonnossa kaikentyyppisissä vesissä, myös pehmeissä, mutta nuo muut synnyttävät eivät. Kala on vuosimiljoonien kuluessa sopeutunut tietyntyyppisiin vesiin, eikä sitä sopeumaa voi muutaman sukupolven kasvattamisella muuttaa.
Ongelmat ilmenevät solutasolla. Solukalvo on puoliläpäisevää mikäli solun sisäpuolella ja ulkopuolella nesteet ovat johtokyvyltään eriarvoisia, pyrkii johtokyvyltään korkeampi neste solukalvon läpi siihen johtokyvyltään matalampaan nesteeseen. Mikäli kala on liian pehmeässä vedessä, pyrkii soluneste soluseinän läpi ulos ja kala kuivuu. Mikäli taas kala on liian kovassa vedessä, pyrkii ulkopuolelta nestettä soluun liialti ja tulos on päinvastainen. Kala pystyy toki jonkin verran taistelemaan tätä vastaan, mutta selvitäkseen vääränlaisessa vedessä, se joutuu käyttämään tähän ylimääräiseen solunesteiden tasapainotteluun energiaa, jonka se muuten käyttäisi kasvuun, lisääntymiseen, tai vastustuskyvyn ylläpitoon.
Suomeksi sanottuna, kala on jatkuvan stressin alla ja väärissä oloissa pidettynä sen kasvu saattaa häiriintyä, tai lisääntyminen saattaa epäonnistua, tai kala sairastuu.
Nyt ilmeisesti on niin, että kalalle on hieman vähemmän haitallista joutua elämään hieman liian kovassa vedessä, kuin liian pehmeässä. Ilmeisesti soluun pyrkivää ylimääräistä nestettä on torjuttavissa pienemmällä energiamäärällä kuin solusta pakenevaa. Mutta siis loppulausumana: Älkää pitäkö niitä synnyttäviä liian pehmeässä vedessä. Vaikka oireet eivät näkyisi, kala joutuu elämään jatkuvan stressin alla ja sillä ei ole hyvä olla.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Kiksu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1301
Liittynyt: 21:38, 02.07.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: Mistä monnisia voi ostaa?

Viesti Kirjoittaja Kiksu »

Mari puhuu asiaa kehoittaessaan välttämään kalojen pitoa niille väärän kovuisessa vedessä ja pointti tulee varmasti ymmärretyksi. Pientä täsmennystä asiaan kuitenkin:

Itse asiassa soluneste sellaisenaan ei liiku solukalvon läpi, vaan sen sisältämät vesimolekyylit pyrkien tasapainottamaan solukalvon eri puolilla olevien nesteiden välistä väkevyyseroa. Vesimolekyylit pyrkivät laimeammasta liuoksesta väkevämpään. Esimerkiksi merikalat joutuvat juomaan korvatakseen soluistaan poistuvan veden, koska merivesi on väkevämpää kuin kalan soluneste. Varmaankin veden korvaaminen juomalla on vähemmän rasittavaa kuin sen poistaminen munuaisten avulla. Ennen kuin ymmärrettiin, että monien kalojen mätimunat vaativat kehittyäkseen erittäin pehmeää vettä, näiden kalojen viljely ei onnistunut mätimunien kuivumisen takia.

Käsitteiden ymmärtämistä helpottamaan pieni tiivistelmä: Väkevyys siis muodostuu erilaisista suoloista, joiden pitoisuutta sanotaan veden kovuudeksi, makeassa vedessä pääosin magnesiumin ja kalsiumin suoloista. Yleisesti puhutaan GH-arvosta. Vähän suoloja sisältävä vesi on pehmeää. Suolaionit johtavat sähköä ja siksi kovan veden sähkönjohtokyky on suurempi kuin pehmeän.
Kultakalat
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Re: Mistä monnisia voi ostaa?

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Kiksu: Kiitoksia täsmennyksestä. Tää on näitä kun itse suunnilleen tietää mitä tapahtuu ja miksi, mutta ei osaa selittää asiaa sitten kumminkaan muille.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”