Sinilevä ongelma

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?


Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
Xabi_
Junior Member
Junior Member
Viestit: 105
Liittynyt: 11:27, 07.09.2011
Sukupuoli: Nainen

Sinilevä ongelma

Viesti Kirjoittaja Xabi_ »

Noin 112 litraiseen akvaariooni on ilmestynyt sinilevää, sitä on laseissa, kasveissa, kannoissa, sorassa, suodattimessa yms.
Akvaarion valaistusaika on 08-10 ja sitten 13-20. Päivällä on siis kolmen tunnin tauko. Akvaariossa on Eheim 2010 suodatin ja joku lämmitin(joka ei kuitenkaan enää varmaan toimi, koska veden lämpötila on vain 23 astetta vaikka lämmitin on säädetty lämmittämään vesi 25-26 asteiseksi. Pitää siis ostaa uusi lämmitin...) Nitraatti on noin 12 mg/l ja pH noin 7,0 - 7,5.

- Miksi sinilevä on ilmestynyt? Sitä on ollut jo pitkään ja kun vaihdoin toisen loisteputkista uuteen, sitä ilmestyi vain enemmän. Olen poistanut sen, mutta se ilmestyy aina takaisin.
- Ostin eläinkaupasta tetra algostop depot - levätabletteja ja myyjän mukaan ne hävittää sinilevän. Onko teillä kokemuksia tuosta? Onko vaarallista kaloille&haittaako kasveja?
- Miten sinilevän saa pois?
Yhden akvaarion omistaja.
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 3362
Liittynyt: 16:50, 22.12.2008
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sinilevä ongelma

Viesti Kirjoittaja Pullahiiri »

Mulla on sinilevä pysynyt nyt aika hyvin kurissa kun en anna kasvien kasvaa pintaan saakka (ei synny suvantoa) ja altaassa on nopeakasvuisia kasveja. Itse olen ton kanssa kärvistellyt jo pidemmän aikaa, muutettiin tammikuussa ja siitä lähtien tuntuu että on pysynyt paremmin kurissa. Allas on 317-litrainen, valaistus 4 x 36 W, päällä 10-13 ja 15-23.30. Lannoitusta menee joka toinen päivä 10 ml EasyLife ProFito ja 10 ml EasyLife Ferro.

Onko sulla millainen virtaus siellä? Mitä kasveja?
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
[groovehai]
Senior Member
Senior Member
Viestit: 632
Liittynyt: 13:00, 13.08.2009
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Sinilevä ongelma

Viesti Kirjoittaja [groovehai] »

Joskus pelkkä loisteputken uusiminen saa levät riehaantumaan. Ootko kokeillut nestemäistä hiiltä? Siitä ollaan täällä paljon eri mieltä, mutta mä käytän sitä nykyään päivittäin huomattuani sen tehon leviin. Lisäsin tuplasti valotehoa mun akvaarioon pari kk sitten ja pelkäsin pahaa leväinvaasiota, mutta hitaalla valonmäärän lisäämisellä ja nestemäisellä hiilellä levät pysyi poissa. Sitä voi kaataa suoraan levään, jolloin sen pitäisi toimia paikallisestikin. Annostelussa vaan pitää olla tarkka, sillä muuten voi kaloja kellua kohta pinnalla...
Melkein tuhat litraa nature aquarium-yritystä. Täytteenä joitakin kalojakin. Ja joskus mun pää. https://www.facebook.com/Juhan-akvaario ... 227724352/
also in ig @aquariumbyjuha
ramdac
Member
Member
Viestit: 314
Liittynyt: 20:42, 23.02.2010
Sukupuoli: Mies

Re: Sinilevä ongelma

Viesti Kirjoittaja ramdac »

Tosi pitkät valaistusajat teillä, ei se päivän valotauko näin kirkkaana aikana paljoa vaikuta lyhentävästi valaisuaikaan. Laskin topikin aloittajallekkin 14h valaistusajan, vaikka valot sammuu on akvaario valoisa. Tavallaan aurinko menee pilveen vain.
Sisso
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3033
Liittynyt: 19:51, 30.11.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Parainen

Re: Sinilevä ongelma

Viesti Kirjoittaja Sisso »

Sinilevä ei ole levä vaan bakteeri (cyanobakteeri), eikä sitä yleensä saa häädettyä "yleislevälääkkeillä" koska siihen tehoaa ostotököteistä vain antibiootti. Se ei muutenkaan noudata ihan samoja lakeja kuin levälevät. Koska ko levästä ja sen torjunnasta on ollut täällä paljon juttua, en lähde tässä niitä toistamaan, haulla löytynee. Meillä on otettu sen kanssa yhteen muutaman kerran, olen kokeillut eri konsteja (löytynee keskusteluista) ja kaikki ovat toimineet siihen hyvin.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
kirahvi1
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2795
Liittynyt: 05:33, 01.07.2009
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Re: Sinilevä ongelma

Viesti Kirjoittaja kirahvi1 »

Kevätaikaan taitaa monella akvaristilla sinilevät innostua varsinkin pinnalla olevissa kasveissa. Onkos Sisso kokeillut tuota Blue Exitiä:

http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/n ... temartic_e

Pitäisiköhän varmuuden vuoksi hankkia?
irkku82
Senior Member
Senior Member
Viestit: 847
Liittynyt: 00:42, 10.01.2004
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Raisio

Re: Sinilevä ongelma

Viesti Kirjoittaja irkku82 »

Vastailen Sisson puolesta, sillä sinilevän kanssa painisin itsekkin juuri lähiaikoina ja etsin täältä vastauksia. Sisso taisi tuota kyseistä myrkkyä ostaa, mutta kokeilikin ruiskuttaa suoraan leviin 3% vetyperoksidiliuosta mikä tehosi ja sinilevä häipyi (Keskustelu kannattaa hakea haulla). Tein itse samoin, mutta samalla vähensin valaistuksen 8h jossa on 2h tauko välissä. Ostin EI-lannoitukseen tarvittavat aineet toiselta harrastajalta täältä AW:sta ja aloitin maanantaina lannoittamisen. Maanantaina tein myös vedenvaihdon jossa poistin levättyneet kasvit sekä imuroisin pohjalta mahdollisimman paljon sinilevää pois, lyhensin valaistusaikaa, lisäsin hiilidioksiidin tuloa ja vedenkiertoa keskivedessä sekä aloitin tuon päivittäisen lannoittamisen. Mittasin nitraatin ennen vedenvaihtoa joka näytti 5mg/l mikä on aika vähän ottaen huomioon oman ruokkimistavan sekä sen, että viime vedenvaihdosta oli aikaa n. 1,5 viikoa. Olen lukenut, että liian vähäinen nitraattipitoisuus aiheuttaisi sinilevää. Siihen kyllä varmasti vaikuttaa jotkin muutkin asiat, en tiedä kun en ole sen enempää tutkinut asiaa. Itseltä tosiaan kaiken muutoksen jälkeen jonka maanantaina aloitin oli keskiviikkoon mennessä sinilevä hävinnyt. Tiistaina hiekassa sitä vielä pieniä määriä näytti olevan. Altaani on tosiaan 460 litrainen, valaistuksena 4*80W ja kalasto kohtalainen. Aikaa ei tosin ole paljoa kulunut, että täysin varmaksi voin sanoa toimenpiteiden auttaneen. Altaassani oli myös rihma- ja tupsulevää aika paljon eikä niidenkään takaisin tulosta ole ollut merkkiäkään.
460l. Seurana tiibetinspanieli Kaaos. Myydään: Ulkosuodatin
Sisso
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3033
Liittynyt: 19:51, 30.11.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Parainen

Re: Sinilevä ongelma

Viesti Kirjoittaja Sisso »

Jep, mulla on kotona korkkaamaton Blue Exit pullo, toistaiseksi muut kikkakolmoset on auttaneet, nääs. Aine on vielä suht tuore markkinoilla eikä siidä löydy kokemuksia oikein millään kielellä. Sen tiedän varmasti, että yhdeltä sitä kokeilleelta harrastajalta levä oli ensin kadonnut kuurin myötä, mutta oli sitten tullut takaisin eli ei kait se pomminvarma ole (toisin kuin saman valmistajan AlgeXit viherleviin).

Näilä kokemuksilla itse ehkä kokeilisin ensin pimennystä, on helpoin ja turvallisin toteuttaa. Vasta sitten vetyperoksidia. Toisella käsittelykerralla syksyllä en nimittäin muistanut sammuttaa suodattimia ja peroksidi pääsi ilmeisesti leviämään koko akvaan puhurin myötä ja sain aikaiseksiksi mininitrittipiikin, josta onneksi selvittiin ihan vedenvaihdoilla. Toi Irkun tapa toimi meillä myös hyvin eli isketään monelta suunnalta samaan aikaan. Toivottavasti, Irkku, toimesi tuottavat tulosta, sinilevä on yksi pain in the ass!
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
irkku82
Senior Member
Senior Member
Viestit: 847
Liittynyt: 00:42, 10.01.2004
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Raisio

Re: Sinilevä ongelma

Viesti Kirjoittaja irkku82 »

Kokeilin itsekkin tuota pimennystä ensin, tosin vain pitämällä valoja poissa päältä viikon ajan. Sinilevää kyllä hävisi paljonkin, mutta palasi takaisin ehkä rajummin joten vikaa oli kyllä jossain muuallakin. Toivottavasti nyt näillä keinoilla pysyy muiden levien kanssa poissa. Nyt ei ole viherlevääkään (niin sitäkin siis löytyy :frown:) laseihin tullut samalla tavalla kuin ennen :). Tämä siis miten minulla tämä taistelu on mennyt.
460l. Seurana tiibetinspanieli Kaaos. Myydään: Ulkosuodatin
Sisso
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3033
Liittynyt: 19:51, 30.11.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Parainen

Re: Sinilevä ongelma

Viesti Kirjoittaja Sisso »

Todennäköisesti valojen pois pitäminen ei riittänyt, koska ohjeissa neuvotaan peittämään akvaario hyvin tiiviisti, jättämään vain ilma-aukot. Kokeilin meillä neljän (vai viidenkö se oli) päivän pimennystä ilman ruokintaa yhdessä pytyssä viime syksynä, tehosi hyvin eikä sen jälkeen levää ole näkynyt. Sinilevällä kuitenkin on taipumusta uusia ilmeisen herkästi, jos sikseen tulee, joten valppaana ollaan!
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”