KaOl:n merivesinano

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Kalakaverit
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2102
Liittynyt: 11:59, 01.09.2006
Akvaarioseurat: HAS, SMAS, @#merivesi.fi
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: KaOl:n merivesinano

Viesti Kirjoittaja Kalakaverit »

Yleensä tuollaisiin ainoastaan tekniikalla varustettuihin ala-altaisiin ei kerry ajan kanssa kuin nätisti detritusta altaan pohjalle, ja tämähän imaistaan lapolla pois vedenvaihdon aikana.
Koska siellä ei ole tarkoitus kasvattaa mitään, ei siellä yleensä siksi ole myös valaistusta --> sinne ei kasva mitään ravinteita kerääviä leviä tms..
On muuten näillä kokemuksilla helpoin homma tehdä vedenvaihtoja ja jos ikinä itselleni tulee toisenlainen allasratkaisu, teen refun selkeästi irralleen jotta voin ottaa käyttöön tämän vedenvaihto- tyylin. Äärettömän kätevää.

Tyylejä on kyllä niin monta kuin on tekijää.. se on huomattu :D
KaOl
Member
Member
Viestit: 386
Liittynyt: 22:34, 29.05.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: ulkomaat

Re: KaOl:n merivesinano

Viesti Kirjoittaja KaOl »

Hyvä. Kiitos, Kalakaverit, tämä helpotti kummasti asioita meidän kotiin ja tilaan nähden. Nanoni tilavuus tulee sen mukaan. Jos toi ei onnaa noin pienellä (360l) akvalla niin sitten teen veden muuten. :)

Nytpä löytyi se suunta mihin alan sekä nanoa, että isoa suunnittelemaan! Merihevoset! 8-) Se vain iski päähän ja mieskin kun niistä on kiinnostunut niin mitä sitä suotta hannaileen, mä rupeen ottamaan asioista selvää ja ehkä 1,5 vuoden päästä uskaltaisin hommata ekat! Kun mä en muista kaloista ole niin kovin kiinnostunut niin mitä mä suotta niitä itelleni pakotan. Merisiilet ja meritähdet myös kiinnostaa ja jos niitä kaikkia voi laittaa yhteen niin hyvä. Jos ei, niin sitten ei, mutta sen aika näyttää. Ja lajit tottakai. :)

Nyt monet heti heristää varmaankin sormea ja pudistaa päätään, mutta jos mä opettelen merihevosten vaatimukset ja tavan hoitaa niiden akvaa niin ihan samahan se on. Mitä mä suotta kiertäisin kun voin opetella merivesipuolen siihen suuntaan suoraan?! :) Luin, että voi olla vaikeita, mutta että on "helppojakin", joten perushepasta lähdetään. Ja sellaisista, jotka ovat oppineet syömään pakasteita... ;) Mandariinikala oli nätti kun näin yhdessä liikkeessä ja jäi mieleen. Oli iloinen yllätys se, että ne käyvät yhteen, mikäli nyt sen haluan. :)

Kivaa kun huomasin, et pumput mitä mulla kotona on, riittää hyvin sekä nanoon, että isoon hepoille. :) Nanoon siis ei tule heppoja, mutta muuten teen sen "merihevosakvaksi", eli opettelen niiden korallien ym hoitoa, joita ne vaativat/haluavat ympärilleen.
-KaOl

360l Akvastabil myynnissä!
KaOl
Member
Member
Viestit: 386
Liittynyt: 22:34, 29.05.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: ulkomaat

Re: KaOl:n merivesinano

Viesti Kirjoittaja KaOl »

Osaatteko vastata näihin?


Tiedättekö missä olisi lista siitä, mitä voi hankkia merivesiakvaan, niin helpottaisi kummasti aloittelijaa...siis ihan kaikki. Jätetään nyt kuitenkin ne elävät pois, mutta muuten kaikki... :roll: Eli siis tarkoitan hifistelyjäkin 8-)

Olisi myös kiva saada vinkkejä sähkökatkoksiin ja siihen, miten pitkään ilman sähköä merivesiakva kestää ilman paniikkia?
-KaOl

360l Akvastabil myynnissä!
Rapide1
Senior Member
Senior Member
Viestit: 991
Liittynyt: 22:15, 24.10.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lohja

Re: KaOl:n merivesinano

Viesti Kirjoittaja Rapide1 »

Kyllä mä luulen, että helpottaa enemmän tieto siitä mitä pitää hankkia, kuin se mitä voi hankkia. Lista kaikista laitteista hämmentää varmasti kokoneempaakin harrastajaa, ja laitteita ja suositeltavia aineita tulee jatkuvasti lisää.
Ehkä kannattaa nyt ihan rauhassa vaan laittaa ensin se allas pyörimään niillä vermeillä jotka on välttämättömiä, ja sitten kun on sisäistänyt käytännön kautta miten kaikki toimii niin voi alkaa opiskella mitä muita hyödyllisiä varusteita haluaa hankkia.
Luulisi tämän nyt riittävän aloittelijalle.
sAmigo
Junior Member
Junior Member
Viestit: 213
Liittynyt: 20:37, 09.11.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: KaOl:n merivesinano

Viesti Kirjoittaja sAmigo »

Rapide1 kirjoitti:Kyllä mä luulen, että helpottaa enemmän tieto siitä mitä pitää hankkia, kuin se mitä voi hankkia. Lista kaikista laitteista hämmentää varmasti kokoneempaakin harrastajaa, ja laitteita ja suositeltavia aineita tulee jatkuvasti lisää.
Ehkä kannattaa nyt ihan rauhassa vaan laittaa ensin se allas pyörimään niillä vermeillä jotka on välttämättömiä, ja sitten kun on sisäistänyt käytännön kautta miten kaikki toimii niin voi alkaa opiskella mitä muita hyödyllisiä varusteita haluaa hankkia.
Luulisi tämän nyt riittävän aloittelijalle.
+1
540 l (150x60x60), käynnistetty 1.4.2013
KaOl
Member
Member
Viestit: 386
Liittynyt: 22:34, 29.05.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: ulkomaat

Re: KaOl:n merivesinano

Viesti Kirjoittaja KaOl »

Rapide1 kirjoitti:Kyllä mä luulen, että helpottaa enemmän tieto siitä mitä pitää hankkia, kuin se mitä voi hankkia. Lista kaikista laitteista hämmentää varmasti kokoneempaakin harrastajaa, ja laitteita ja suositeltavia aineita tulee jatkuvasti lisää.
Ehkä kannattaa nyt ihan rauhassa vaan laittaa ensin se allas pyörimään niillä vermeillä jotka on välttämättömiä, ja sitten kun on sisäistänyt käytännön kautta miten kaikki toimii niin voi alkaa opiskella mitä muita hyödyllisiä varusteita haluaa hankkia.
Luulisi tämän nyt riittävän aloittelijalle.
No siis sitähän mä tarkotin ja just siksi jätin tuon pitää sanan pois :D :mrgreen: Koska haluanhan minä nyt tietenkin tietää, mitä kaikkea sitä voi akvansa hoitoon hommata! 8O Etten turhaan tee jotain manuaalisesti, minkä voi laitteillakin tehdä! :) Esim se pinnantasaaja tms. (laitenörttinä tässä 8-) )

Ja mitäs sillä on käytännön väliä onko aloittelija vai ei jos on utelias ja rahhoo mitä käyttää? :) Sitä tarkoitin. :)

Ärsyttää se jos homma kusee sen takia, että tekee jotain käsin väärin, minkä joku laite auttaisi tekemään paremmin. Ja tietenkin pitää opetella (tai haluan) kaiken hyvin ensin manuaalisesti, mutta saa kai sitä nyt herranjestas kysyä ilman, että saa jotain saarnaa?!
-KaOl

360l Akvastabil myynnissä!
Rapide1
Senior Member
Senior Member
Viestit: 991
Liittynyt: 22:15, 24.10.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lohja

Re: KaOl:n merivesinano

Viesti Kirjoittaja Rapide1 »

Calcium Reactor, CO2 System, Construction Epoxy, Coolers, Flow Pumps, Equipment Cleaners, Fittings, Fluidised Reactors, Kalk Stirrer, LED, Media Bags, Nitrate Filters, Bio Pellets, Peristaltic pumps, Phosphate Removers, Protein Skimmer, Protein Skimmers Cleaning Heads,Refractometer, Reverse Osmosis, phos Reactors, Salt, Spare Parts, Test Equipment, Top-Up Units, UV Steriliser, Wavemaker... Noilla pääset alkuun. Tuossa nyt on pieni osa kaikesta tarpeellisesta. Listahan jatkuu loputtomiin.
Helpommalla silti pääsee, kun tietää mitä tekee ja hankkii ensin välttämättömät tarvikkeet. Kunhan nyt halusin neuvoa, ettet hanki jotakin millä et tee yhtään mitään.
Mutta osta nuo nyt ensin ja heitä pois ne mitä et tarvitse :roll:
KaOl
Member
Member
Viestit: 386
Liittynyt: 22:34, 29.05.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: ulkomaat

Re: KaOl:n merivesinano

Viesti Kirjoittaja KaOl »

No just, pistinpäs tosi tyhmästi tuon loppuosan, korjaan siis tähän:

Olen kaikessa sellainen, että haluan ensin ottaa asioiden kokonaiskuvan selville, että osaan sitten keskittyä yksityiskohtiin. Monet toimivat niin, että haluavat edetä asia kerrallaan ja ottavat asioista selvää sitä mukaa, mutta mulle se ei toimi, no thanks.

Mielestäni tuossa linkissä ei ollut monia niistä laitteista mukana, mistä te kokeneemmat puhutte ja tottakai laitteet kiinnostavat aloittelijoita, miksi niistä sitten ei voisi kertoa/laittaa linkkiä? :) Miettiessäni laitehankintoja haluan tietää, etten tee tyhmiä päätöksiä ja osta jotain, minkä joudun vaihtamaan esim tietokoneohjauksen hankkiessani. Haluattehan tekin kaiken järken mukaan tietää esim auton mahdollisista lisälaitteista ennenkuin ostatte sen? :)

Kerkesin tässä välissä jo miettimään sitäkin, muuttaisinko tuon ison suoraan, että saisi helpommin säädettävät vesiarvot ym kun yleinen mielipide ja vinkit ovat, ettei aloittelijan kannata ryhtyä nanohommiin... Toisaaltahan sitä oppisi paremmin mitä pienempi nano olisi, koska olisi pakko opetella kaikki vaikeimman kautta... :roll: Ois mulla tuolla yksi 10l akva... ;)

No, mä jatkan salapoliisin töitä 8-) Etsimään tietoa taas vaihteeksi siis :mrgreen:
-KaOl

360l Akvastabil myynnissä!
KaOl
Member
Member
Viestit: 386
Liittynyt: 22:34, 29.05.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: ulkomaat

Re: KaOl:n merivesinano

Viesti Kirjoittaja KaOl »

Ai, Rapide olit tosi nopea, kiitos listasta, tutkinkin noita ennenkuin jatkan salapoliisin hommia. 8-)

ymmärrän ja kiitän huomaavaisuudestanne "suojella" aloittelijaa turhien laitteiden hankinnasta! :) Mutta juuri sen takia tahtoo tietää, että osaa välttää ne turhat hankinnat kun akvakauppias rupeaa niitä sullomaan ostoskärryyn... :)
-KaOl

360l Akvastabil myynnissä!
Rapide1
Senior Member
Senior Member
Viestit: 991
Liittynyt: 22:15, 24.10.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lohja

Re: KaOl:n merivesinano

Viesti Kirjoittaja Rapide1 »

Tuo autovertaus olikin näppärä. Yritin siis ymmärtää, että miksi pyytää Bentley Mulsannen lisävarustelistaa jos on ostamassa Skoda Fabiaa? Do I make any sense? [;)]
Inia
Akvaariosisustaja 2005
Akvaariosisustaja 2005
Viestit: 1133
Liittynyt: 11:54, 07.02.2003
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Re: KaOl:n merivesinano

Viesti Kirjoittaja Inia »

KaOl kirjoitti:Etten turhaan tee jotain manuaalisesti, minkä voi laitteillakin tehdä! !
En keksi montaakaan asiaa mitä ei voisi tehdä laitteella/automaattisesti.
Ensi miettimältä tulee vain seuraavat:

Kivien ja korallien liimaus/sijoittaminen paikalleen
Suolaveden valmistus
Laitteiden ylläpito ja ohjelmointi
Ongelmanratkaisu

Laitteita, litkuja ja ruokia tähän harrastukseen saa hankituksi niin paljon kuin ikinä jaksaa ja haluaa.
KaOl
Member
Member
Viestit: 386
Liittynyt: 22:34, 29.05.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: ulkomaat

Re: KaOl:n merivesinano

Viesti Kirjoittaja KaOl »

Jaahas... Täällä sitä joudutaan laittamaan altaan pystytykset ym vähäksi aikaa jäihin. [}:)] En saa 3kk nostaa mitään vähänkään painavaa tai rehkiä, lääkäritäti sen eilen mulle kertoi. Turhaan mä sitä kesäkuumalla sitten laitan kun lomat ovat vielä edessä ym. :frown: Mahdollisimman vähän kun on säädettävää niin hyvä juttu, antaa kropan nyt levätä ja käytetään tämä aika merivedestä lukemiseen... :roll:

Enpäs nyt ollutkaan ihan tähän valmistautunut...miten helkkarissa sitä tavan arkiasiat hoitaa kun ei saa nostella mitään?! [}:)]
-KaOl

360l Akvastabil myynnissä!
Iipuli
Member
Member
Viestit: 372
Liittynyt: 08:09, 01.02.2012
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: KaOl:n merivesinano

Viesti Kirjoittaja Iipuli »

[}:)]
No voi räkä. Mutta jos positiivisesti ajatellaan, niin et takuuvarmasti pääse hötkyilemään. [;)]
Itse aloitin "minimillä", eli helposti toimiva riutta mahd. Edullisesti. Tosin, mulla on aina kiire ja hoppu...eli olisin säästänyt enemmän, jos olisin miettinyt pidempään.
Mulla aloituskokoonpano oli 2x streami, ulkosuodatin (aktiivihiili ja fosfaatinpoistaja. Tuli akvan mukana), skimmeri, jossa biopelletit, sekä led-valo.
Eka täydennys oli aikakytkimet valoon. Seuraava automaattinen pinnantasaus ja nyt on listalla doseri.
Ton kokoseen (270) taitais riittää jo. Muuten kasvaa johtojen määrä hallitsemattomaksi ja tekniikan sijoittelu mutkistuu.
Plus että sit menee jo hifistelyksi.... :roll: siin MUN mielestä. Jokainen tavallaan ja varmasti itsekin tulee jossain vaiheessa lähdettyä tohon hifistelyyn mukaan, mutta kaikki ajallaan.
Jos tietotaitoa ja osaamista on, niin kaikki tekniikkahan kandee hommata niin, että sitä voi sitten liittää esim. Profiluxiin yms. Taas vaan mun mielipide. [;)] (mä en vielä tosta tekniikasta paljoo ymmärrä, siks opiskelen pikkuhiljaa.)

Jaksamista pakkolepoon. Soon rankkaa hommaa. :)
KaOl
Member
Member
Viestit: 386
Liittynyt: 22:34, 29.05.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: ulkomaat

Re: KaOl:n merivesinano

Viesti Kirjoittaja KaOl »

Kiitos myötätunnosta :)

Ärsyttää tosiaankin, varsinkin kun meillä on 2 vuotias vilkas tyttö joka on tietenkin koko ajan roikkumassa helmoissa ja haluamassa syliin juuri kun ei saa nostaa [}:)] :) Tai mieti jotain kauppakasseja... :roll: en edes niitä voi nostaa 3kk! Ellen sitten laita normi 3 paperikassin ostoksia 9:än ja nosta yhden kerrallaan... kivaa säätämistä. :D Mut no, mitäpä sitä ei tekisi terveytensä takia. :)

Mä kerkesin tässä jo kääntää tän akvahomman positiiviseksi, eli pistän sivuun rahaa samalla tähän ihan silleen sopivasti ja luen niin hyvin kun nyt voi ilman että pääsee säätämään akvan kaa. Mut tietäähän sen, että teoriassa ja käytännössä asiat ei aina mene yksiin, vaikka insinöörit monesti niin väittääkin. ;)

Nyt kun kattoo noita vieressä kutevia lehtikaloja (pakko laittaa kuva, vaikka onkin vähä ot.) niin tulee ihan sellainen olo et vie aikaa ennenkuin pystyn muuttaan ton merivedeksi, mut onhan tässä mulla nyt aikaa valmistautuu siihen henkisesti ihan yllinkyllin. :roll: Eli voipi olla, että aloitan suoraan isosta. Saa nähdä, päivä kerrallaan.

Löysin muutamat nettisivut merihepoista, joita oon alkanut lukemaan, vaikuttaa mielenkiintoiselta ja haastavalta. :)

Seuraan tällä välin Iipuli sun hommia mielenkiinnolla! :)
Liitteet
Kutukuva.jpg
Kutukuva.jpg (78.25 KiB) Katsottu 1467 kertaa
-KaOl

360l Akvastabil myynnissä!
KaOl
Member
Member
Viestit: 386
Liittynyt: 22:34, 29.05.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: ulkomaat

Re: KaOl:n merivesinano

Viesti Kirjoittaja KaOl »

Kysymys: Lapotaanko merivesiakvojen pohjaa?
-KaOl

360l Akvastabil myynnissä!
Mörrikkä
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1508
Liittynyt: 10:33, 19.07.2006
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: JKL
Viesti:

Re: KaOl:n merivesinano

Viesti Kirjoittaja Mörrikkä »

Juu ei. Annetaan sen vaan olla, se on pikkusittiäisten koti :D
KaOl
Member
Member
Viestit: 386
Liittynyt: 22:34, 29.05.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: ulkomaat

Re: KaOl:n merivesinano

Viesti Kirjoittaja KaOl »

Ok, tuumailin vain, että jos kakkaa kertyy ympäriinsä. Mut joo, en mä makeanveden akvaanikaan lappoa, pohjasta pitää kotilot huolen. :)
-KaOl

360l Akvastabil myynnissä!
Rapide1
Senior Member
Senior Member
Viestit: 991
Liittynyt: 22:15, 24.10.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lohja

Re: KaOl:n merivesinano

Viesti Kirjoittaja Rapide1 »

Toiset lappoaa, toiset ei.
Mörrikkä
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1508
Liittynyt: 10:33, 19.07.2006
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: JKL
Viesti:

Re: KaOl:n merivesinano

Viesti Kirjoittaja Mörrikkä »

En ole "kuullutkaan" kenenkään tekevän sitä. Aina oppii uutta 8-)
Iipuli
Member
Member
Viestit: 372
Liittynyt: 08:09, 01.02.2012
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: KaOl:n merivesinano

Viesti Kirjoittaja Iipuli »

:mrgreen: hyvä että kysyit.
Mä oon miettinyt ihan samaa. :roll:
Pohjaa putsaa mulla isossa puellarikset ja pieneen tuli justiinsa kasa hiekkakotiloita.
Aklimointiin meni taas melkeen koko ilta. :P
Seuraava pohdinnan aihe on wurdemannien siirto akklimointikiposta akvaan. 8O
Kotilot on helppo, samoin kalat, mutta milläs noi siirrät? Ei käy tylsäksi tämä harrastus. Koko ajan on uutta ihmeteltävää.
:mrgreen:
Rapide1
Senior Member
Senior Member
Viestit: 991
Liittynyt: 22:15, 24.10.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lohja

Re: KaOl:n merivesinano

Viesti Kirjoittaja Rapide1 »

Niin... USA:ssa esim. ollaan kovia lappoamaan pohjaa myös riutta-altaissa, kunten tässäkin videossa neuvotaan...
Itse en lappoaisi, mutta kuten sanoin, niin jotkut sitä tekee. Tapoja hoitaa allasta on varmaan yhtä monta kuin on harrastajaakin. Sen oppii sitten ajan kanssa, että mikä on itselleen hyvä tapa. Toisilla ei ole edes vaahdotinta, ja hyvin silti toimii 8O Jollain toisella taas ei. Joku hankkii kaloja jotka syö korallit, joku taas ei. Monesti hiekka saattaa näyttää todella roisilta, ja siksipä kannattaakin hankkia joku elikko joka myllää sitä pohjaa. Meillä sen homman hoitaa tässä kuvaamani tokko, sekä lauma erilaisia hiekkakotiloita.
Kalakaverit
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2102
Liittynyt: 11:59, 01.09.2006
Akvaarioseurat: HAS, SMAS, @#merivesi.fi
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: KaOl:n merivesinano

Viesti Kirjoittaja Kalakaverit »

Olen laponnut merialtaiden pohjia, mutta vain silloin kun liikutaan aerobisella alueella eli ohuen hiekkapohjan kanssa tai aivan pintahiekan ollessa kyseessä. Pohjaa en taas sitten lähtisi myöskään kovin syvältä möyhimään (käsin, pihdeillä tai muullakaan välineellä) niinkuin olen kuullut jonkun tekevän. Pintahiekkaa myllää jo nuo hiekkatokotkin komeesti.
Rapide1
Senior Member
Senior Member
Viestit: 991
Liittynyt: 22:15, 24.10.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lohja

Re: KaOl:n merivesinano

Viesti Kirjoittaja Rapide1 »

Itselläni on niin ohut hiekkapohja, että kun kotilo sukeltaa sinne niin sen kuori peittyy juuri sopivasti. Tarkoituksella olen jättänyt pohjan ohueksi, ettei käy hassusti jos vahingossa tai tahallaan sitä möyhäisee.
KaOl
Member
Member
Viestit: 386
Liittynyt: 22:34, 29.05.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: ulkomaat

Re: KaOl:n merivesinano

Viesti Kirjoittaja KaOl »

Kalakaverit kirjoitti:Olen laponnut merialtaiden pohjia, mutta vain silloin kun liikutaan aerobisella alueella eli ohuen hiekkapohjan kanssa tai aivan pintahiekan ollessa kyseessä. Pohjaa en taas sitten lähtisi myöskään kovin syvältä möyhimään (käsin, pihdeillä tai muullakaan välineellä) niinkuin olen kuullut jonkun tekevän. Pintahiekkaa myllää jo nuo hiekkatokotkin komeesti.
Rapide1 kirjoitti:Itselläni on niin ohut hiekkapohja, että kun kotilo sukeltaa sinne niin sen kuori peittyy juuri sopivasti. Tarkoituksella olen jättänyt pohjan ohueksi, ettei käy hassusti jos vahingossa tai tahallaan sitä möyhäisee.
Tyhmä kyssä: Miksi ei saa tonkia? Tai siis onko siihen joku muu syy kuin se, että pohjalle mennyt kakka tekee veden ällön näköiseksi? Pohjaeläjät ei tykkää? Mitä voisi käydä jos sitä möyhäisee? :) nimim. tää on hyvä tietää... :)
-KaOl

360l Akvastabil myynnissä!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”