Timanttitetrat sairastelee

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?


Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
Bebe
Starting Member
Starting Member
Viestit: 4
Liittynyt: 09:40, 05.05.2010
Sukupuoli: Nainen

Timanttitetrat sairastelee

Viesti Kirjoittaja Bebe »

Toivoisin saavani apua...

Akvaario on 128-litrainen. Asukit: 11 timanttitetraa, 1 partamonnin poikanen, 3 sinineontetraa, 3 rubiinitetraa, 3 ottoa, 1 ruusutetra + muutama leväsukarapu ja kameleonttirapu. Nämä pienet määrät eri lajeja johtuu siitä, että parvet on ajan kuluessa pienentyneet, enkä ole halunnut lopettaa terveitä kaloja. Kaikki muut akvaariossa näyttävät voivan hyvin mutta timanttitetrat vaan sairastuvat yksi toisensa jälkeen.

Timanteilla värit haalistuvat (yhdellä jo lopetetulla oli väri rintaevistä pyrstöön hyvin vaalea ja pää normaalia tummempi), selkäranka näkyy tummana ihon läpi (lähinnä pystöpäästä), evien tyvessä on likaisen vihreä sävy. Joillekin on ilmestynyt suun seudulle vaaleita, ehkä hieman vaaleanpunertavia läikkiä, joista en osaa sanoa ovatko läikät "koloja" vai onko läikän kohdalla jotain ylimääräistä kasvustoa. Eilen järkytyksekseni totesin yhdeltä kalalta puuttuvan silmän.

Vesiarvoja olen mittaillut ja ne ovat pysyneet samoissa ainakin muutaman kuukauden.
NO3: 25, NO2: 0, GH: 4-8, KH: 6, pH 7,2, Cl2: 0. Nämä Tetran testiliuskalla. Tetran tippatestillä pH on 7,5 ja JBL:n liuskoilla 6,8. Vettä vaihdan kerran viikossa n. kolmasosan. Eilen tein ylimääräisen vedenvaihdon n. 50%.

Voiko sairastumiset johtua liian korkeasta pH:sta vai onko kaikki muukin päin p.....tä.
marinum
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3804
Liittynyt: 15:06, 29.01.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Raisio/Turku

Re: Timanttitetrat sairastelee

Viesti Kirjoittaja marinum »

Timanttien pH:n tulisi olla 6-7 välillä [;)] .
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
Bebe
Starting Member
Starting Member
Viestit: 4
Liittynyt: 09:40, 05.05.2010
Sukupuoli: Nainen

Re: Timanttitetrat sairastelee

Viesti Kirjoittaja Bebe »

Kuinka pH:n saa laskettua pysyvästi alemmas? Vesijohtoveden pH on 7,5.

-------------------------------

Kirjoittaja Bebe » 17:18, 05.05.2010

Niin ja miten on, voiko akvaarioon tulevaisuudessa ottaa uusia kaloja vai onko odotettava kaikkien asukkaiden kuolemista (toivottavasti vanhuuteen...) ja jollain sitten desinfioitava kaikki? Siis voiko itse akvaario kantaa taudin aiheuttajaa ja sairastuttaa sitten kaikki uudet tulokkaat?
Mimosa X
Senior Member
Senior Member
Viestit: 663
Liittynyt: 09:44, 20.09.2006
Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Timanttitetrat sairastelee

Viesti Kirjoittaja Mimosa X »

Meillä oli aikanaan timanttitetroilla vastaavaa ongelmaa. Niitä kuoli yksi toisensa jälkeen parin vuoden aikana n.yksi kuukaudessa tai parissa. Nyt ei ole kuollut enää viime marraskuun jälkeen yhtäkään !Ja jäljellä yhä sitä vanhaa parvia, elikkä kuusi niistä selvisi. Olin jo ajatellut, että en osta enää niitä, koska ne ei meillä menesty. Mutta sen jälkeen ovatkin lisääntyneet ja parvissa on muistaakseni nyt 12 plus kaksi ihan uutta pikkuista poikasta. Koitan rajoittaa lisääntymistä, eli jaavansammalpuska ei enää ole kauhean iso ... ;)Sinne ne kutee, muut kalat herkuttelevat mätimunilla. Timpsut asusti tuolloin 200-litraisessa, ja pääsivät muuttamaan syyslokakuun vaihteessa 500-litraiseen. Sen jälkeen vielä kuoli kaksi silloin pian siirron jälkeen.

Itse olen tätä mieltä : timanttitetra on herkkä kala saamaan bakteeritulehduksia tmv. Itse koin, että syynä oli runsaat vedenvaihdot tai vedessä oli jotain pielessä mitä ei nähnyt testeillä. Nyt olen vaihtanut vain n.1/3 7-10 pvän välein. Ennen vaihdoin puolet, jopa tuosta isosta altaasta.. Muutenkin kun katson timpsujen käyttäytymistä, en laittaisi enää niitä tuosta pienempään altaaseen. Nauttivat elämästään uiden usein parvissa päästä päähän allasta. Juuri nyt parhaillaankin. Tulee mieleen, että niille uiminen noin muodostelmassa, lähes tanssien,on yksi suurimmista elämyksistä joka varmaan hyvinvointiinkin vaikuttaa.
527 l, 180 l, 107 l + 54 l sukarapulat, 2 kissaa ja tarantula.
Bebe
Starting Member
Starting Member
Viestit: 4
Liittynyt: 09:40, 05.05.2010
Sukupuoli: Nainen

Re: Timanttitetrat sairastelee

Viesti Kirjoittaja Bebe »

Eli tässäpä kysymys: Voinko laittaa timantit isompaan akvaarioon, jos saan esim. pH:n laskulla tilanteen rauhoittumaan vai kantaako kalat taudin mukanaan ja sairastuttaa muut kalat? En millään haluaisi tehdä enää isompia munauksia tämän ongelman kanssa... :/
Mimosa X
Senior Member
Senior Member
Viestit: 663
Liittynyt: 09:44, 20.09.2006
Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Timanttitetrat sairastelee

Viesti Kirjoittaja Mimosa X »

Meillä oli vain timanttitetroilla tuota ongelmaa. Koitin muutamia erilaisia lääkekuureja erillisessä altaassa sairastuneelle timpsulle. Ei auttanut. Niille tuli kuin syöpymä ihoon. Siihen valkoista homemaista kasvustoa. Kala kuoli oireiden ilmaannuttua aika nopeasti. Muutamassa päivässä tai viimeistään viikossa. Tuolla vanhaa kuvaa : http://kuvablogi.com/blog/13732/19/ Siinä on tyypillinen tapaus. Tuollainen haava saattoi olla myös kyljessä tai pyrstön tyvessä, mutta yhdellä samalla kalalla muistelen että oli vain aina yksi haavauma.

Käytätkö vedenparannusainetta ?
Oma epäilykseni on että timanttitetrat herkkiä "raa-alle vedelle". Ehkei vedenhoitoainekaan siinä auta, vaan se, ettei vaihda niin runsaasti ja usein kerrallaan vettä. Myös iso allas olisi hyvä, tehokas suodatin. Kalasto kevyt.
Mikä lämpötila sulla on ?

Kyllä mä siirtäisin ne timantit isompaan jos mahdollisuus on. Runsaasti kasvillisuutta ja uintitilaa kanssa. Jos ei jo ole, niin laita oikein komea jaavansammalpuska kantoon kiinni. Se voi innostuttaa kutemaan.

Kuinka kauan tuo 128- litrainen on ollut käytössä ? Vai onko suht uusi allas ?
527 l, 180 l, 107 l + 54 l sukarapulat, 2 kissaa ja tarantula.
Bebe
Starting Member
Starting Member
Viestit: 4
Liittynyt: 09:40, 05.05.2010
Sukupuoli: Nainen

Re: Timanttitetrat sairastelee

Viesti Kirjoittaja Bebe »

Joo, tuollakaan ei muut näytä sairastavan. Yhdellä timantilla on tullut kolo ylähuuleen. Aiemmista ihovaurioista en ole ollut varma mutta tämä on sellaisessa kohdassa, että selvästi näkee palan puuttuvan. Kala syö edelleen hyvin. Nopeasti tuntuvat kyllä menevän, kun oireet ilmenevät.

Käytän vedenparannusainetta. Tosin mietin, onko merkeillä paljon eroa... Tilasin netistä Seachemin (?) Prime-merkkistä ainetta, kun on niin riittoisaa (5ml/200l). Mahtaako olla kelvollista?

Lämpötila on n. 25.

Tuota isompaan altaaseen siirtoa mietin. 317-litrainen olisi "vapaa". Siellä asustaa tällä hetkellä 4 rusokirjoahventa (vasta parisen viikkoa olleet) ja 3 pientä leväbarbin poikasta. Nyt vaan arvon, että meneekö vaatimukset ristiin vai sopiiko näille samat vedenvaihtorutiinit sun muut. On joku semmoinen mielikuva, että kirjoahvenet tykkäisivät runsaammista vedenvaihdoista... Jotta osaisiko joku kertoa asian oikean laidan ennen, kuin ketään siirrän? Ja jos kalat sopivat keskenään, miten kauan siirtoa kannattaa odottaa, ettei muut sitten sairastu?

Niin... Ja onko tuo akvaario liian pieni noille leväbarbeille, kunhan kasvavat? Harmittaa, kun ei aina voi kauppiaan sanaan uskoa ja tekee sitten tyhmänä ostopäätöksiä, joiden takia kalat kärsii... :/

128-litrainen on ollut viime marraskuusta käytössä. Suodatin tosin vaihdettiin pari viikkoa sitten tehokkaampaan. Vesiarvoja olen seurannut tiuhaan tahtiin ja ovat pysyneet samoissa, mitä aiemmin ilmoitin.
hesalist
Junior Member
Junior Member
Viestit: 97
Liittynyt: 02:15, 18.04.2008
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Timanttitetrat sairastelee

Viesti Kirjoittaja hesalist »

Minulla on ainakin ihan alunperin 480-l altaan kalastoksi suunniteltu rusokirjoahvenet ja timanttitetrat ja en ole havainnut mitään ongelmaa niiden yhteiselossa tuon 1,5 vuoden aikana, jonka ovat yhdessä elelleet. Kirjoahvenet ovat vähän sellaisen sottaavan kakkakoneen maineessa ja ainakin siksi niille suositellaan tehokasta suodatusta ja runsaita vedenvaihtoa. Pienet kääpiöahvenet ovat herkkiä vedenlaadun suhteen. Itse en ole huomannut rusojen olevan mitenkään herkkiä, kaikki 8 alunperin hankkimaani yksilöä ovat edelleen elossa, eivätkä ole kertaakaan sairastelleet. Timanttitetroja on satunnaisesti joitain tipahdellut. Omat vedenvaihtoni ovat olleet maltillisia. Isomapaa allasta suosittelen minäkin timanttitetroille, kun ovat aika kookaita ja kovia menijöitä. Eivät ne 4 rusoa kovin kovasti 300 l allasta kuormita.
Isäni ilmaisi käydessään hyväksyntänsä akvaarioharrastukselleni: "No eihän tämä nyt ihan yhtä hullua touhua ole; telkkarista näin, ku jollain naisella oli 200 orankia".
Jaska
Junior Member
Junior Member
Viestit: 246
Liittynyt: 15:05, 09.01.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Timanttitetrat sairastelee

Viesti Kirjoittaja Jaska »

Minäkin vastaan tähän viestiin vaikka vanha teksti jo onkin... Olen täysin samaa mieltä että timanttitetrat eivät kestä liian "raakaa" vettä... Mulla kuoli samalla lailla timantteja; tuli tuollainen ihmeellinen "reikä" otsaan ja lopulta henki veks... Kun niitä sitten oli jo kymmenkunta kuollut, ja olin yrittänyt selvittää ongelmaa vaikka mistä, sain vinkin liian kovista vedenvaihdoista. Rupesin vaihtamaan 1/5 osa 2 viikon välein ja a voit! ainuttakaan timanttia ei enää kuollut :mrgreen: Päinvastoin, parvi voi hyvin ja muutama päivä sitten löysin ensimmäisen timanttitetran poikasen pusikosta...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”