EI-makropäiväkirja

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Sisso
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3033
Liittynyt: 19:51, 30.11.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Parainen

Re: EI-makropäiväkirja

Viesti Kirjoittaja Sisso »

No mistä sä maisu sen riittävän kaliumin hommaat? Tulee kuiva-ainepaketin http://www.akvaariotekniikka.fi/product ... 02bemukana? Kun se määrä ei edellenkään (ohjeen mukaan) riitä kaliumin nostamiseksi tavoitteeseen. Joudut tilaamaan jatkuvasti jauhepaketteja kaliumin riittämiseksi mihinkään. Kyse ei ole kaliumin määrästä suhteessa muihin paketin ainesosiin vaan kaliumin määrästä ylipäätään. Vertaa esim Seachem Potassium 5%, PMDD 0,85%. Se ei sillä määrällä ole edellenkään makrolannoite siinä mielessä, että se täyttäisi tarpeet jos ne ovat keskimääräistä vähää kovemmat. Mutta olet siinä oikeassa, että se oli alunperin DIY-tapa lannoittaa, mutta meille siitä rantautui vain tuo Milskunkin mainitsema neste/jauhe, josta ei saa niin mitenkään makrolannoitetta ilman että makrot siihen lisätään muuten. Siinä on kaliumia vain nimeksi ja vain siksi, ettei sitä tulee akvaarioon oikein mistään muualta, toisin kuin typpeä ja fosforia mutta näiden kaikkien määrien tulisi korreloida toisiaan jottei mistään tule minimitekijää. Tai sitten kaikkia tulee olla riittävästi, johon EI tähtää. Ei auta kipata nitraattia jos puute on fosforista jne. Uskon, että tiedät Liebligin lain. Ja kuten totesin, PMDD kehitettiin aikoina, jolloin hiilaria ei juuri käytetty. Nykyään ne, jotka käyttävät PMDDtä reippaassa valossa, lisäävät myös fosforia. Sitten tosiaan sopii kysyä Milskun tavoin, että miten se enää eroaa muista itse sekoitetuista?

No, vastaan siihen mihin ehkä parhaiten osaan. EIstä PMDD, kuten muutkin, eroavat siinä, että EIssä ei periaateessa tarvitse mitata mitään. Kasvit saavat aina kaiken tarvitsemansa ilman että akvaristin tarvitsee miettiä suhteita ja seurata määriä akvoissa testeillä ja sen mukaan muokkailla annostuksia. Se ei kiellä mittaamisia, mutta periaateessa se on tarpeetonta koska ravinteet eivät aiheuta ongelmia. Ongelmia aiheuttaa puutokset. Vaikka määrät ovat isoja siihen määrään nähden minkä kasvit oikeasti käyttävät, joka toki vaihtelee!, niin ne eivät ole tolkuttomia. Karkeasti voidaan sanoa, että muut menetelmät (mikä tyhmä sana!) perustuvat rajoittamiseen, kun taas EI keskittyy tarjoamaan "kaiken". Muut menetelmät myös edellyttävät arvojen jatkuvaa seurantaa ja annostuksien muokkaamista niiden mukaan. Esim PMDD perustui alunperin fosfaatin rajoittamiseen mutta nyt hypoteesi fosfaatin aiheuttamista leväongelmista on kumottu niin moneen kertaan, että se, siis fosforin rajoittaminen, ei voi tietyissä olosuhteissa enää toimia ja PO4 on otettava mukaan. On tutkittu fakta jo ihan kasvihuonepuolelta, että hiilidioksidi lisää fosforin kulutusta ja tällöin siitä voi muodostua minimitekijä. Se ken ei tiedä, tuotantopuolella kasvihuoneisiin syötetään öisin hiilidioksidia ja näitä juttuja on tutkittu aika tarkkaan optimaalisen tuloksen saavuttamiseksi. Muut menetelmät perustuvat levien estoon, EI keskittyy kasvien kasvuun. Koska se on kaikkein toimivin tapa pitää levät loitolla. Sen ensisijainen tavoite on kauniit, terveet ja hyvin kasvavat kasvit, lisäbonuksena tulee levättömyys. Levät nähdään merkkinä puutoksesta ja kun se korjataan, levät pysyy poissa. Oli miten oli, nylyään ne eivät enää eroa kauheasti toistaan loppupeleissä koska tosiasiat osataan jo myöntää. Kun tekee valintaansa, kyse on enemmänkin filosofiasta jota haluaa seurata. Itse valitsen mieluummin keskityymisen kasvien kasvun ja terveyden tukemiseen kuin jatkuvaan jonkun vastustamiseen ja torjumiseen. EIssä mun ei tarvitse mittailla, vaikka nyt teenkin niin jotta saan aluksi itselleni varmistuksen oikeista määristä kussakin akvassa, mutta mun ei tarvitse vaivata päätäni oikeilla suhteilla kun teen litkut ohjeiden mukaan ja annostelen ne ohjeiden mukaan. Eikä sillä määrälläkään niin väliä, tänään vähemmän, huomena vähän enemmän. Siksi valitsin sen, ainakin kokeeksi ja siksi tämä topic keskittyy siihen joskin muistakin tavoista on aina mukava rupatella.

http://www.barrreport.com/showthread.ph ... ther-myths vahvaa puhetta, kannattaa lukea ajatuksella!
http://www.barrreport.com/showthread.ph ... echy-folks, nimeomaan niille jotka tahtovat pitää homman simppleinä. Huomiokaa myös se, että vaikka itse puhun 50% vedenvaihdosta ravinnemäärien kumuloitumisen estämiseksi, se on itse valitsemani varotoimenpide, Barrin mukaan 25(-50)% on OK.

Vielä loppuun päivän mittaukset. Mittasin siis akvat raudan, fosfaatin ja nitraatin osalta. Kaikki ovat nyt oikein nätisti tavoitearvoissa joten annostelu ainakin on kohdillaan. Paitsi yllättäen yleensä nitraattipitoisesta 3-satasesta, jonne en nitraattia lisää lainkaan, ei löytynytkään nitraattia kuin 5mg/l, lukeman pitäisi olla tässä kohtaa viikkoa jotain 15-20mg/l. Tuo herätti vähän kummastusta. Kasvit imaisseet sen...? Jaavanasaniainen on ollut hiukan kalvakka, jos ne (ja muut kasvit) nyt jonkin ravinnepuutokseen korjaantumisen jälkeen imevät nyt sitten nitraattiakin enemmän kasvuunsa? On nimittäin vähän ihmetyttänyt akvan korkea nitraatti kun muissa kasviakvoissa on ollut alakanttiin lukemat. Seuraillaan... josko olikin vain mittavirhe? Lisäsin sinne kaliumnitraattia. Teen seuraavat mittaukset ennen vedenvaihtoa. Seuraavan viikon vielä mittailen pariin otteeseen jotta näen, tai en näe, miten akva korreloi ravinteita ja ravinteet toisiaan, mutta tarkoitus on päästä tilanteeseen, jossa en mittaa yhtään mitään, vain lisään ja vaihdan veden ajallaan.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Re: EI-makropäiväkirja

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Oh ja ah.. pitkästä aikaa sellainen ketju AW:ssa jota seuraa kiinnostuksella. Kiitoksia tästä!
En ole itse lisäillyt makroja altaisiini, tämän ketjun myötä olen nyt alkanut harkita että josko ainakin jossakin altaassa lähtisi kokeilemaan. Mulla on kaikissa kasvialtaissani kohtuullisen reippaasti valoa (0,6W/l vähintään) ja kasvit tuntuvat voivan hyvin. Levää ei pahemmin ole, tuossa isoimmassa täplälevää jonkin verran ja toisinaan tupsulevä yrittää, mutta hiilaripullon vaihdolla sen saa aina kuriin. Nanon kanssa olen taistellut pitkään kaikenlaisten leväongelmien kanssa, mutta nyt vihdoin näyttää että on talttumassa. Putkien vaihto ja hiilarin lisäys hoiti sielläkin ongelman (tupsulevää ja partalevää).

Sisso tuntuu selvitelleen näitä kasvutekijöitä todella tarkkaan, joten kysyisin paria itseäni miettityttänyttä asiaa..
1. Nitraatti ja fosfaatti: Mulla on kaikissa altaissani todella runsas kalasto, joten ainakin nitraattia, viikottaisesta vedenvaihdosta huolimatta on melko runsaasti (vedenvaihdon jälkeenkin 10 mg/l). Korreloivatko nitraatin ja fosfaatin määrä keskenään, eli uskallanko olettaa että kun nitraattia on noinkin reippaasti, myös fosfaattia on riittämiin?
2. Onko sinulla noiden levien ja ravinteiden välisistä suhteista tarkempaa tietoa, kertooko tietyn levän esiintyminen aina tietyn ravinteen/kasvutekijän puutoksesta, ts. voiko levien laadusta päätellä mitä akvaarioon tulisi lisätä? Tupsulevä ainakin tuntuu intoontuvan mikäli hiilaria ei ole riittämiin.

Mulla on tosiaan omissa altaissani valoa tarjolla runsaanlaisesti, lannoituksena Profito (tupla-annoksella kerran viikossa), rautaa lisätään JBL:n ferrotabseilla erikseen, ja hiilaria tulee kiljupulloista, aktiivilevityksellä (paitsi nanossa on passiivilevitin, kun pelkään happikatoa). Lisäksi käytän Easycarboa (pienemmissä altaissa ohjeen mukaan, isommassa roimalla yliannoksella). Altaissa on kaikissa reipas ylisuodatus, reipas ylikansoitus ja pohjaravinteina on seiskakuulat. Mitään ei pahemmin mittailla, mutta kasveissa ei näy puutosoireita, ja kaikki kasvavat terveen näköisinä ja todella vauhdikkaasti. Konnanputki oli ainoa jonka lehdet olivat mielestäni turhan vaaleat, mutta katsotaan mitä tykkää kun siirsin sen nyt toiseen altaaseen, pois muiden kasvien alta saamaan valoa.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: EI-makropäiväkirja

Viesti Kirjoittaja Maisu »

PMDD-aineethan on perinteisesti ostettu erikseen kiloittain ja litroittain ja sekoitettu sellainen lannoite kuin on itse haluttu. Jos haluan lisää kaliumia niin laitan sitä suhteessa enemmän. En tiedä mihin "pussukoihin" Sisso viittaa, mutta toivoisin että PMDD:n perusteeton parjaaminen jätettäisiin tästä pois.
Tapiotar
Junior Member
Junior Member
Viestit: 111
Liittynyt: 12:11, 02.05.2007

Re: EI-makropäiväkirja

Viesti Kirjoittaja Tapiotar »

Minäkin liityn kiittämään hyvää keskustelun avausta! Todella mielenkiintoista. Itsekin olen samoja sivustoja lukenut läpi ja todennut tiedon päteväksi käytännössä. Pikku-akvaarion kituuttavat kasvit terhakoituivat heti kun lisäsin lannoitusta. Ja levät hävisivät samalla. :) Toisaalta joskus ruokinta hieman mutkistaa asioita. Ostin kalasille uutta ruokaa, joka heti ensimmäisen käyttöviikon aikana samensi vettä ja aiheutti leväisyyttä. En tiedä mikä kyseisessä ruuassa tämän.

Iso määrä ravinteitahan ei järvissäkään itsessään aiheuta leväkukintoja, vaan ne ovat useamman tekijän summia. Tärkeimpänä kasvien puuttuminen. ;) Mikä sit aiheutti kasvien puuttumisen, on aivan eri asia. Eli pitäkäämme kasveista hyvää huolta!

P.S. Lisättäköön ettei jää ihmetyttämään, että tarkoitin järvikommentillani matalia järviä, joissa valoa yltää pohjaan asti.
Milsku
Senior Member
Senior Member
Viestit: 545
Liittynyt: 16:45, 06.03.2010
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: EI-makropäiväkirja

Viesti Kirjoittaja Milsku »

maisu kirjoitti:PMDD-aineethan on perinteisesti ostettu erikseen kiloittain ja litroittain ja sekoitettu sellainen lannoite kuin on itse haluttu. Jos haluan lisää kaliumia niin laitan sitä suhteessa enemmän. En tiedä mihin "pussukoihin" Sisso viittaa, mutta toivoisin että PMDD:n perusteeton parjaaminen jätettäisiin tästä pois.
Sisso viitta näihin http://www.akvaarioon.fi/SATEK-PMDD-paketti
Ja koostumus löytyy taas täältä http://www.akvaariotekniikka.fi/products.php?p=5602be

Puhutaankohan me ihan samasta asiasta? Siis jos ostaa kaikki kuiva-aineet erikseen ja sekoittaa sellasen lannoitteen kuin haluaa miten nimi PMDD liittyy siihen?
Eihän tässä nyt mitään parjata vaan ihan keskustellaan linkin lannoitteen aineosista ja niiden keskinäisitä suhteista.
Tuskin sellaista lannoitetta on keksitty joka kattaisi kaikki makrot ja mikrot täydellisesti, puhumattakaan kaikkien akvaarioiden yksilöllisistä eroista.
Nano Riutta <3
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Re: EI-makropäiväkirja

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

PMDD = Poor Man Daily Drops
Periaatteessa PMDD voi sisältää mitä ainesosia, missä suhteessa tahansa, mutta Suomessa tuo nimitys on vakiintunut tuolle mikroravinneseokselle, jota Satek:kin myy. Silloin ihan alunperinhän kun PMDD Suomeen rantautui ja sitä harrastajavoimin alettiin sotkemaan, oli ihanteena saada mahdollisimman tarkoin Tropican Master Growta jäljittelevä kasviravinne (se oli silloin The Kasviravinne).
Ei tässä nyt PMDD:tä parjattu minustakaan, luulen että kirjoittajat nyt vain tarkoittivat eri asioita.

Muoks. Nonni, pilalla! Mun tekstiä korjattiin oitis tuolta ircin kautta. Se olikin Poor Man Dosing Drops. Vuosia oon luullu ihan väärin!
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: EI-makropäiväkirja

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Rahkan ja omista omenista keitetyn hillon voimalla kaivoin kaapista esiin kaksi toimistomapillista vanhaa akvaariopaprua ja löytyihän sieltä lopulta tämän meidän kotimaisen PMDD:mme alkuperäisohje, ainakin siinä muodossa missä minä olen sen alkujaan tallentanut.

25 ml Hortigrow
12,5 ml rautakelaatti
5 ml mangaanikelaatti
22,5 ml MgSO4
45 ml K2SO4

Jotain kirjeenvaihtoa ajalta on säilynyt, ja siinä tosiaan tulee ilmi tuo ettei nitraattia ole tuolloin katsottu tarvittavan akvaarioihin lisätä. Tästä on kaksi koulukuntaa ollut tuolloin; toiset ovat pyrkineet jäljittelemään PMDD:n amerikkalaisreseptiä ja toiset Tropican Mastergrowta. Omasta reseptistäni on monia versioita eri ajoilta, mutta en ole mitenkään järjestelmällisesti kirjannut ylös miksi olen vähentänyt tai lisännyt jotakin ainesosaa. Heh, mielenkiintoisia papereita kuitenkin, ja piti muutenkin ensi viikolla sekoitella uudet mömmöt.
Sisso
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3033
Liittynyt: 19:51, 30.11.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Parainen

Re: EI-makropäiväkirja

Viesti Kirjoittaja Sisso »

maisu kirjoitti:PMDD-aineethan on perinteisesti ostettu erikseen kiloittain ja litroittain ja sekoitettu sellainen lannoite kuin on itse haluttu. Jos haluan lisää kaliumia niin laitan sitä suhteessa enemmän. En tiedä mihin "pussukoihin" Sisso viittaa, mutta toivoisin että PMDD:n perusteeton parjaaminen jätettäisiin tästä pois.
Mistä saa (esim) K2S04ää kiloittain ja litroittain, mielellään edeullisesti?? Litroittain saa, mutta 3-sataseen menee esim 0,5dl Seachemin Potassiumia viikossa. Tulee hintaa.... Mistä saas kiloittain muita kuiva-aineita?? Tiedän kyllä mistä, mutta voin kertoa, että ne on aika kiven alla! Rautakelaattia tai glukonaattia ei saa käytännössä enää mistään, paitsi paketin mukana. Satek ei kuulemma ole pystyt toimittamaan sitä aikoihin. Rautaglukonaatin kanssa sama juttu, sitä en tiedä saatavan muualta kuin ulkomailta eikä tuo paketin määrä riitä meillä.

Perustelen PMDDn "parjaamista" sillä, edelleen, ettei se riitä silloin kun tarve on kova. Olen havainnut tämän itse enkä ole ainoa! Jos maisu haluaa tulkita tämän parjaamiseksi, niin siitä vaan. Se, että se riittää jollakulla joissain olosuhteissa, ei tarkoita että se riittää aina ja kaikilla. Kyllästyttää itseni toistaminen, mutta olen todennut sen riittävän kun tarve ei ole suurta. Toisekseen alkuperäinen resepti ei ole sitä, mitä se on tänä päivänä, koska vaatimuksetkin ravinteille on muuttuneet, esim fosfaatti on tullut mukaan. Missä on fosfaatti siitä? Mistä suomessa saa sitä saa? Ei juuri mistään, paitsi 25-40kg säkeissä...PMDD on mulle aika yksilysti, koska se on mukautettu tämän päivän vaatimuksiin ja toimii niin. Tosin ei sitten eroa juuri mitenkään muista, että keskustelu siitä on vähän... hmmm... absurdia? Toki sen nestemäisen version ominaisuuksista voidaan keskustella, mutta kun se ei ole se alkuperäinen idea, josta lienemme samaa mieltä. Valitsin lannoitustavaksi EIn, koska tulokset ovat kiistattomia ja sen filosofia sopii mulle.

Tuota, mut on korjattu että se on Poor Mand Dupla Drops eikä Dosing....

Mari: KNO3 ja PO4 eivät välttämättä korreloi, joten ei voi tehdä suoria johtopäätelmiä. Meidän 3-satesessa, esimerkin mainitakseni, nitraatit korkealla, fosfaatti hyvin alhaalla. Lisään makroista kaliumia ja fosfaattia. Tosin eilisessä mittauksessa KNO3 olikin hyvin alhainen. Jos KNO3 on 10mg/l, se on täysin ok. Tavoite hoitotasoksi on 10-30mg/l eli ei tarvitse ressata pitääkseen tietyn tason yllä, arvo saa heitellä ja vaihdella akvoittain.
Netistä on löydettävissä selvityksiä eri ravinteiden ja tiettyjen levien korrelaatiolle, esim täplä->alhainen fosfaatti, cyano->alhainen KNO3, mutta, rehellisesti, en ole niihin kovin perehtynyt koska niissä on ristiriitaisuuksia ja EIn pitäisi kuitata puutosten ja epäsopivien suhteiden mahdollisesti aiheuttamat ongelmat. En ole löytänyt yksittäistä artikkelia tai topicia aiheesta, tieto (?) on löydettävistä eri levätyyppien keskustelujen alta ympäri nettiä. Tai juuri nyt ei tule mieleen, voi olla että kirjanmerkeistä löytyy jotain, en ole nyt omalla koneellani.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: EI-makropäiväkirja

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Fosfaatin ja nitraatin osalta tuolloin elettiin erilaisia aikoja. Räkmix kuului lähes jokaisen ruokavalikoimaan, samoin kuin katkarapupelletit, ja senhän tietää mitä rapuruuat tekevät fosfaateille. Myös nitraattia oli riittävästi omasta takaa. Hiilidioksidia kyllä käytettiin silloin kuten nytkin, se ei ole muuttunut mihinkään. Kyllä silloin 90-luvun alun viinintekobuumin jälkimainingeissa osattiin oikein hyvin laittaa poika pulputtamaan akvaarionkin nurkalle. :mrgreen:
Sisso
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3033
Liittynyt: 19:51, 30.11.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Parainen

Re: EI-makropäiväkirja

Viesti Kirjoittaja Sisso »

Valitsin lannoitustavaksi EIn koska olen vakuuttunut sen toimivuudesta luettuani siitä ja muista tavoista. Ja koska siitä ei löydy suomeksi tietoa oikeastaan lainkaan, päätin oman kokeiluni ohessa raportoida sen etenemisestä ja toivottavasti samalla oikoa luutuneita käsityksiä leväongelmien syistä. Tulokset puhuvat puolestaan, mutta tämä selviää lukijalle kun alkaa kahlaamaan nettiä läpi asian tiimoilta. Samalla voidaan sopivasti keskustella siitä, miten leviä oikeasti ja kestävästi torjutaan. Ja koska se EI ole mun kehittämä tapa, jätän vastuun sen "teorioihin" tutustusmisesta jokaiselle itselleen. Niin mäkin tein, etsin ja halusin kokeilla. Periaatteet, sen "filosofian" olen jo kertonutkin. Kaikki tarvittavat tiedot löytyvät linkeistä, alkuun voin kiinnostuneita jeesailla sen tiedon valossa joka mulla on (yksärilläkin), esim määristä ja ostopaikoista, jottei jokaisen tarvitsisi kuluttaa samaa aikaa kuin mun niiden ihmettelyyn. Olen myös linkittänyt topicin, jossa EItä kritisoidaan ja kehoittanut lukijaa tekemään omat johtopäätelmänsä. EI ei ole ainoa tie onneen, tai epäonneen.

Muita teitä ovat mm PPS, tässäpä siitä keskustelua: http://www.aquaticplantcentral.com/foru ... plant.html. MCI on yksi, Christian Rubillarin kehittämä, mutta se ei alkuvalmisteluja lukuuottamatta juuri poikkea EIstä, tässä siitä keskustelua http://www.aquaticplantcentral.com/foru ... ssion.html. PMDDn jo linkitinkin.


Tropican MasterGrow on nykyään oma sarjansa. Ilmeisen pätevä (joskin hinnakas) lukemani perusteella, mutta siihen ole ole perehtynyt yhtään. Monilla muillakin esim suositulla ADAlla on lannoitusohjelmansa, kaikki sisältävät makroja. Tuo ADAn on muuten erinomaisen mutkikas äkkiseltään vilkaistuna, mutta toiminee kunhan siihen perehtyy. Myös Seachemilta löytyy ohjelma, joka sisältää myös makrot annostuksineen. Jos joku on siitä kiinnostunut, voi etsiä linkin josta löytyy tarkat ohjeet selkeästi taulukkona.

Tässä on loistava, ehdottomasti paras tähän asti löytämäni keskustelu siitä, miksi näillä reippahasti lannoittavilla (huomautuksena tässä kohtaa, että lannoitus on vain yksi tekijä onnistuneessa kokonaisuudessa) homma sujuu: http://www.aquaticplantcentral.com/foru ... ol-no.html

Mari: Multa jäi lisäämättä, että nitraatin ja fosfaatin hyvä suhde on niin, että fosfaattia on noin 10% nitraatista (eli jos nitraatti 15mg/l niin PO4 1,5mg/l), mutta enemmän merkitystä on sillä, ettei kummastakaan, tai mistään, muodostu minimitekijää. Olen syöttänyt nyt NLS-ruokia ja niiden proteiinipitosuudesta huolimatta PO4-arvot oli ennen EIn aloitusta tosi alhaiset. Olen tässä mitannut myös kaksi kiekkoakvaa (molempiin reilusti räkmixiä kuivien ohella), toisessa vähäisesti fosfaattia, toisesta ei löytynyt yhtään! Tulokset olivat muutenkin mielenkiintoiset, toivat lisää valoa siihen, miten kasvit toimivat ja ne kyllä korreloivat oikein hyvin kaiken ravinteista tiedetyn kanssa. EI perustuu sille, ettei mitään mittailla ja koska luotan lukemaani luettuani niiiiiin valtavasti EIstä, en ole vaivautunut perehtymään kovin tarkasti suhteisiin vaan päätin juuri sen (ainakin näennäisen) helppouden takia hypätä siihen. Kaliumia on hyvä lisätä jos ei lisää kaliumnitraattia, mutta sitä tulee hiukan myös jos käyttää monokaliumfosfaattia fosfaatin lähteenä. Kaliumin tavoite on lähes sama, 10-30mg/l, kuin nitraatinkin, mutta ei haittaa vaikka sitä olisi reilustikin nitraattia enemmän.

Jatkan myöhemmin noista EIn tavoitearvoista suhteessa lisättäviin määriin suhteessa kasvien käyttämiin suhteessa....
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
Debugger
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 610
Liittynyt: 18:36, 20.11.2008
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lahti

Re: EI-makropäiväkirja

Viesti Kirjoittaja Debugger »

Jatketaan nätisti aiheessa, ei puututa liian iholle menevästi kenenkään toimintaan. Mielipiteitä saa olla mutta rauhallisesti ilmoitettuna.
Minä kerkiän portille 0,8 sekunnissa, entä sinä?
My love: Chiclidae
Sisso
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3033
Liittynyt: 19:51, 30.11.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Parainen

Re: EI-makropäiväkirja

Viesti Kirjoittaja Sisso »

Kiitos^ . Tässä alkoikin olemaan taas lopunajan meininki, mutta yritän nyt vielä koska kiinnostusta asiaa kohtaan löytyy yksärien määrästä päätellen. Mälsää, että homma lähtee väärille urille ja sitten multa aletaan kyselmään asiasta yksärillä, mikä sinänsä on ihan ok (mukava samalla vähän tutustua kanssaharrastajiin), riidan pelossa, sen sijaan että niitä kyseltäisiin topicin alla ja vastaus voisi hyödyttää kaikkia, tosin kuin yksärillä annettuna. Mutta yksäriä saa laittaa edelleen.

Sitten makroihin ja määriin.

EIn tavoitearvot ovat siis

CO2 25-30 mg/l
NO3 (nitraatti) 5-30 mg/l
K+ (kalium) 10-30 mg/l
PO4 (fosfaatti) 1.0-2.0 mg/l
Fe (rauta) 0.2-0.5 tai korkeampi
GH 3-5 ~ 50dH tai korkeampi (siis oikeastaan vain alarajalla on kasveille merkitystä!)
KH 3-5dH

http://www.aquaticplantcentral.com/foru ... guide.html

Näillä määrillä kasveilla on aina käytössään riittävästi kaikkia ravinteita ja se on koko homman idea. Toinen homman idea, ja tärkeä sellainen, on että kasveilla on käytössään riittävästi hiilaria suhteessa valoon. Vähän valoa=vähän hiilaria, paljon valoa=paljon hiilaria mutta tiedän ohjelmaa käytettävän myös ei-Co2-lisätyissä akvoissa http://www.barrreport.com/showthread.ph ... O2-methods ja silloin voi määriä pienentää koska kasvit eivät valon ja hiilarin puutteessa käytä niin paljoa ravinteita, mutta siltikään yliannostuksista ei ole haittaa, menee vain rahat hukkaan.

Nämä arvot ovat siis samat akvasta ja sen koosta riippumatta. Huomatkaa, että nitraatin voi pitää hyvinkin alhaalla niin halutessaan esim herkkien kalojen takia, pääasia, että sitä jää kasveilta yli eli arvo on enemmän kuin nolla ennen vedenvaihtoa. Nämä arvot pitäisi löytyä akvasta aina eli vedenvaihdon jälkeen ne pitäisi nostaa heti tavoitearvoihin. Hiilaria kuitenkin on tai syöttyy aina (suht) sama määrä ja valoa on sama määrä niin kasvit on vähän pulassa jos ravinteet ovatkin ajettu alas, ne kun ovat sopeuttaneet elintoimintonsa vallitsevien olosuhteiden mukaan ja valo piiskaa niitä armotta kasvuun. Koska kasvit siis käyttävät ravinteita koko ajan ja niillä kuitenkin pitäisi olla kaikkia ravinteita yllin kyllin tarjolla, niille tulee syöttää muonaa joka tapahtuu hiukan liioitellen, näin:

Makrojen tavoite annostusmäärät per viikko eli näin paljon niitä tulisi lisätä:

kaliumnitraatti (KNO3) 24mg/l (tavoitearvo akvassa 5-30)
fosfori (esim kaliummonofosfaatti KH2PO4) 6mg/l (tavoitearvo 1-2)
kalium (esim kaliumsulfaatti K2SO4) 10-30mg/l (tavoite 10-30)

Parin viikon kovalla kokemuksella homma näyttäisi toimivan juuri noin. Olen lisännyt nuo määrät ja arvot akvassa ovat asetuneet nätisti tavoitelukemiin.

Mitä sinne akvaan sitten lisätään? Typpeä nitraatin muodossa, fosforia fosfaatin muodossa ja kaliumia. Ja rautaa ja mikroja. Jos käyttää kaliumnitraattia ja kaliummonofosfaattia ohjeen mukaan, ei kaliumia tarvitse lisätä erikseen, se tulee noista kahdesta sopivasti. Jos akvan nitraatti on korkealla tai se halutaan pitää alhaalla, voi jättää KNO3n kokonaan pois, tai osittain, ja korvata siitä pois tipahtavan kaliumin kaliumlisällä pyrkien pitämään kaliumin samoissa lukemissa nitraatin kanssa, tai vaikka hiukan ylikin. Fosforia ja kaliumia saa monesta lähteestä, itse kuitenkin käytän fosforin lähteenä juuri kaliummonofosfaattia koska siitä tulee (kaliumnitraatin lisäksi) sopivassa suhteessa (/määrässä) kaliumia, jolloin sitä ei tarvitse lisätä erikseen niihin akvoihin joihin menee KNO3 ja KH2PO4 ohjeen mukaan.

Rautaa saattaa kulua yllättävän paljon! Ei ole mitenkään harvinainen tilanne, että kasvien kasvaessa rajusti sitä kuluu helpostikin kolminkertainen määrä pullon ohjeeseen nähden. Monet mikroliuokset on melko mietoja, koska ne on suunniteltu "varman päälle" eli sille isolle kansanosalle, jolla on valoa vähän-kohtuullisesti eikä hiilaria lisätä. Yhtään tehokas hiilari lisää heti kaikkien ravinteiden kulutusta! Mikroja ei juuri mittailla, niiden riittävyyttä arvoidaan yleensä silmämääräisesti, mutta niidenkin kanssa voi huomata kippaavansa niitä akvaan litrakaupalla, etenkin jos se on ainoa raudanlähde. Suosittelen rautalisää mikroliuoksen lisäksi, turha kipata muita mikroja vain siksi että raudasta on puutetta. Ei niistä haittaa ole, mutta ainetta kuluu kun tulisi edullisemmaksi käyttää rautalisää. Itse valitsin mikroiksi Plantex CSM+Bn (tilasin lisää Aquariumfertilizerilta saatuani alkuannostuksen toiselta harrastajalta suomesta) koska sen mukana tulee riittävästi rautaa ja säästyn raudan lisäämiseltä. Lisäksi jauhe tulee edulliseksi. Suomesta rautakelaatin tai -glukonaatin saaminen, ainakin kuluttajana, on tällä hetkellä ilmeisesti jotakuinkin mahdotonta eli ainoat vaihtoehdot ovat nestemäinen valmisliuos tai tilaaminen ulkomailta. Satek on kelaattia joskus toimittanut, nyt ei tai sitten olen saanut disinformaatiota. Kaliumnitraatin tuominen maahan on kiellettyä, mutta sitä saa ainakin Satekilta, joskin hinta on jauheelle suht kova. Myös Cheminent toimittaa sitä, myös yksityishenkilöille jos osaa perustella käytön hyvin http://www.cheminent.fi/index.php?displ ... ctid=16039, postarit on vaan kovat tuolla. Kannattaa muistaa, että aineet ovat todella riittoisia, parilla kilolla mitä tahansa pärjää jo vuosia, tietysti kulutuksesta riippuen. Kun tekee liuoksia vetenä on hyvä käyttää puhdistetta vettä (esim Biltemasta akkuvesi 4l/4e). Tosin osa tekee liuokset suoraan hanaveteen, osa keitettyyn hanaveteen. Jos hanavesi on puhdasta, ongelmia puhtauden ja säilyvyyden kanssa tuskin tulee kun tekee kohtuullisia määriä eikä määriä jotka riittävät seuraavat kymmenen vuotta...

Makrot voi tehdä samaan pulloon valmiiksi, esim 500ml vettä 66g KNO3+14.4g KH2PO4, annostelu 5ml/50l kolmasti viikossa. http://www.theplantedtank.co.uk/EI.htm. Mikrot ja raudan voi sekoittaa valmiiksi keskenään. Fosfaattia ja rautaa EI tule sekoittaa keskenään liuospulloon koska vahvoissa liuoksissa fosfaatti sitoo raudan kasveille käytökelvotomaan muotoon. Moni kuitenkin lisää ne akvaan samaan aikaan ongelmitta koska vesimäärä on isompi, mutta yleensä suositus on annostella ne eri päivinä varmuuden varoiksi. Itse olen tehnyt makroliuokset eri pulloihin, ainakin nyt aluksi, jos tuleekin ongelmia jonkun kanssa, niin voin vähentää tai lisätä tarpeen mukaan akvakohtaisesti.

Sitten HUOM! Annostelut on laskettava akvakohtaisesti jos tekee omat liuokset sen mukaan kuinka vahvan liuoksen on tehnyt. Täältä löytyy jo linkattu hyvä laskuri omia sekoituksia varten http://www.theplantedtank.co.uk/EI.htm ja täältä http://www.aquaticplantcentral.com/foru ... guide.html määrät eri kokoisille akvoille (tosin gallonina ja teelusikkoina jolloin pääsee harrastamaan pienimuotoista laskuoppia aluksi) jos annostelee aineet jauheina akvaansa. Itse päädyin tekemään liuokset Jamesin laskurilla ja kuten todettua, arvot asettuivat niillä laskemisilla oikeisiin lukemiin.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
Sisso
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3033
Liittynyt: 19:51, 30.11.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Parainen

Re: EI-makropäiväkirja

Viesti Kirjoittaja Sisso »

Päätän ketjun osaltani tähän. Näyttää siltä, että syntynyt soppa (josta kaiken kukkuraksi olen ollut onnellisen tietämätön aamupäivään asti!) jakaa jo Awlaisia kahteen leiriin enkä halua olla sellaisessa mukana, tää on sentään vaan harrastus.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Re: EI-makropäiväkirja

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Ei! Älä nyt, kun tää on ensimmäinen oikeasti kiinnostava aihe AW:ssa noin sataan vuoteen. Haluaisin kovasti seurata mielelläni miten tämä projekti etenee.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Alsshon
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1067
Liittynyt: 23:30, 21.09.2008
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: EI-makropäiväkirja

Viesti Kirjoittaja Alsshon »

Mari Kurki kirjoitti:Ei! Älä nyt, kun tää on ensimmäinen oikeasti kiinnostava aihe AW:ssa noin sataan vuoteen. Haluaisin kovasti seurata mielelläni miten tämä projekti etenee.
Komppaan! Tällaista herkkua saa lukea AW:ssa nykyään liian harvoin! Yleisö pyytää lisää!
shays
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 581
Liittynyt: 20:34, 06.07.2005
Sukupuoli: Nainen

Re: EI-makropäiväkirja

Viesti Kirjoittaja shays »

Jatkoa toivoisin minäkin! :)
GreenEyes
Member
Member
Viestit: 381
Liittynyt: 18:57, 03.09.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: EI-makropäiväkirja

Viesti Kirjoittaja GreenEyes »

Jatkoa kiitos! Tämä on oikeasti hyvä topikki, jota seurailen itsekin mielenkiinnolla. Ehkä uskaltauduin itsekin tätä kokeilemaan tulevaisuudessa.

Ja jos joitain ei tämä aihe nappaa, niin mielestäni tässä kohtaa voi pitää mielipiteet omanaan, kun tässä ei niistä nyt suoranaisesti ole tällä kertaa kysymys. Kun täällä on kuitenkin ihmisiä, joita tämä aihe oikeasti kiinnostaa, ja jotka haluavat aiheesta lisää tietoa.
Lauris
Junior Member
Junior Member
Viestit: 151
Liittynyt: 15:47, 05.12.2008
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: PARAINEN

Re: EI-makropäiväkirja

Viesti Kirjoittaja Lauris »

Ei saa loppua. Tässä on niin paljon asiaa ja pitkälle mietittynä! Jatkoa! Ne joita ei kiinosta, opetelkoot olemaan avaamatta ketjuja, joista itse provosoituvat liikaa... [;)]
80l,110 l ja 430 l,
Sisso
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3033
Liittynyt: 19:51, 30.11.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Parainen

Re: EI-makropäiväkirja

Viesti Kirjoittaja Sisso »

Otampa sanani takaisin ja pahoittelut pikaistuksissa tehdystä päätöksestä sekä kaikille kiitos kannustuksesta. Ja eräille järjen puhumisesta!

Tänään oli vedenvaihdot ja tein samalla kaikkiin kolmeen "testiakvaan" mittaukset raudan, nitraatin ja fosfaatin osalta. Kaikki oli muuten kuten pitääkin, paitsi.... Sällin 3-satanen, joka on, kuten olen jo kertonutkin, ollut vähän ongelmalapsi korkeahkon nitraattipitoisuuden kanssa. No3 on yleensä ollut 30mg/l ennen vedenvaihtoa. Taisin puolen viikon mittauksessa kirjoittaakkin, että No3 oli silloin yllättäen alhainen ja lisäsin hiukan kaliumnitraattia. Lisäsin niin että se nousi 5mg/l entisen päälle (testi näytti jotain 5mg/l). No, tänään en saanut arvoksi kuin 1mg/l! Ainoa teoriani on, että kasvit ovat todellakin kärsineet yhden tai useamman ravinteen puutteesta eivätkä ole sen/niiden toimiessa minimitekijänä kyenneet käyttämään nitraattia ja nyt kun puute on korjattu, ne hörppäävät nitraatin. Mielenkiintoista. Ja hiukan nurinkurista: lisäämällä aineita niitä onkin vähemmän! Lisäämällä ravinteita vesi pysyykin kaloille parempana. Ei huonommin. Kuitenkin täysin loogista.

Raudat oli nyt melko ylhäällä, ei tarvitse epäillä etteikö Plantexin, joka on siis mikroseos, rauta riittäisi kattamaan näiden akvojen tarpeet. Fosfaatit on aika tapissa parissa akvassa, täytyy seurata miten tää tästä asettuu ja alkaako näkymään kumuloitumista. Myös rautaa oli huvennut 3-satasessa selvästi enemmän kuin muissa akvoissa. Muutoin kaikki hyvin, ei mitään uutta levärintamalta. Vaihdoin 3-satasen hiilariin vähän toisen mallisen reaktorin, kun litteän suihkusaippuapullon muoto ei ehkä ollutkaan maailman paras. Nyt näyttäisi sekoittuvan paremmin. 65-litraseen on tilattu SodaStreamiin sopiva regulaattori täältä http://www.us-aquaristikshop.com/store- ... ranschluss, otin tuollaisen magneettiventtiilillä. En saanut kiljua käymään kunnolla taas vaihteeksi ja se oli ihan viimeinen niitti vaikka oikeasti pitäisi pistää kukkaro tiukille. Loppukesästä tuli nimittäin kutsu viikoksi Ranskaan vastavierailulle puutarhakouluun, jiiiiiihaa.

Kävin hakemassa Tarjoustalosta akkuvettä uusiin liuoksiin. Halpaa hupia: 5l ja 3egeä. Yritän tehdä piakkoin laskelmia siitä, mitä kuivalannoitteet tulee maksamaan (postikuluineen) niin voi vähän vertailla mikä on kannattavaa ja mikä ei. Jauheet ei mahotomia maksa kun ostaa sieltä mistä halvimmalla järkevästi saa, mutta postarit tahtoo nostaa kustannuksia ikävästi.

Kysyttävää? Kommentoitavaa? En tiedä josko moderointilinja on nyt mennyt niin tiukaksi aiheen suhteen, ettei onnaa, mutta ajatuksenani olisi selvitellä sitä miksi ja miten hyväkuntoiset kasvit pitävät levät loitolla tämän topicin alla. Sehän on yksi syy, miksi aloitin makrojen käytön, mieluusti pidän ne jatkossakin mahdollisimman kaukana pytyistäni etenkin kuin näillä valomäärillä tiedän kaivavani verta nenästäni jos sikseen tulee. Jos kasvit alkavat olemaan huonossa jamassa syystä tai toisesta, voi olla melkoisen varma lopputuloksesta.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Re: EI-makropäiväkirja

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Hienoa!
Itseäni kiinnostaisi nimenomaan nämä eri levien ja ravinteiden keskinäiset korrelaatiot, mutta englantini on sen verran takkuilevaa että noiden antamiesi linkkien selaaminen vaatii hieman asennoitumista. Kyllä mä vielä.. 8-)
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
urppis
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1321
Liittynyt: 18:50, 08.01.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: EI-makropäiväkirja

Viesti Kirjoittaja urppis »

Tuo kasvien nitraatin imaisu yllätti minut ihan täysin. :)
Tuolla aiemmin olet kirjoittanut EI makron mukaisista vedenvaihdoista 50% kerralla ja olikohan se 1x/vko-10pvä... Nyt minulla heräsi sellainen ajatus, että jos kasvit käyttävät vedestä nitraattia, fosfaatteja jne... tuleeko meille vastaan tilanne jolloin vedenvaihdon tiheys kasvaa, eli 50% kerralla, mutta tarve vaihtoon on äärimmäisen harvoin. Meinaan vaan, että tämä näyttää siltä, että ravinteiden ansiosta akvaario toimii täysin. Ts. Kun kasveilla on mitä käyttää, ne pystyvät laittaa akvaarion täysin tasapainoon, hieman omistajan lannoite avustuksella..
Kysyisin, Oletko huomannut normi viherlevien kasvussa muutoksia tässä vaiheessa? Kirjoitit, että "ei mitään uutta levärintamalla".. Oletin tuon tarkoittavan lisääntymistä uutta kukintoa... Mutta tosiaan, onko vähenemään päin..

:D ^juuri kuin marillakin.. tuo enkku vaatii kovasti keskittymistä. Ihanaa kun sisso selventää tänne ketjuun!
1000 litraa vesivahinkoa
Paccio
Junior Member
Junior Member
Viestit: 86
Liittynyt: 14:22, 02.06.2005
Paikkakunta: Lahti

Re: EI-makropäiväkirja

Viesti Kirjoittaja Paccio »

Tuntuu joillekin olevan kummallisen mustavalkoista koko akvaarioharrastus. Näiden tonkkien ylläpitoon kun ei ole yhtä ainoata toimivaa ratkaisua... Itse luen mielelläni erilaisia toimintatapoja vaikkapa rehujen kasvattamiseen. Jos en halua kokeilla tai noudattaa jotain tapaa kokonaisuudessaan, niin voin sitten ainakin poimia niistä mielestäni hyvät asiat ja soveltaa niitä omalla tavallani, tai sitten sivuuttaa koko asian jos tuntuu ihan potaskalta.

Omasta mielestäni tämä ketju on tällä hetkellä aw:n parasta antia. Lisäksi mitä Sisso tänne kirjoittaa on aika hyvin tiivistettyä asiaa noista lukuisista linkeistä, mitä niitä nyt olen jaksanut läpi lukea. Ja jos jokin kohta särähtää korvaan, niin aina voi linkistä katsoa mihin jokin tieto pohjautuu. Oikeastaan tekee mieli sanoa, että on hatunnoston arvoista työtä tiivistäen kirjoittaa tätä asiaa tänne! Ei sitten jokaisen välttämättä itse tarvitse lukea tuota valtavan laajaa lähtöaineistoa läpi kokonaan. Ja kuten tuolla edellä olikin jotain mainintaa, niin kaikki eivät välttämättä esim. osaa englantia niin sujuvasti, että satojen sivujen aineistojen kahlaaminen olisi millään tavalla mielekästä.

t:Paccio
urppis
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1321
Liittynyt: 18:50, 08.01.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: EI-makropäiväkirja

Viesti Kirjoittaja urppis »

Paccio kirjoitti:Tuntuu joillekin olevan kummallisen mustavalkoista koko akvaarioharrastus. Näiden tonkkien ylläpitoon kun ei ole yhtä ainoata toimivaa ratkaisua... Itse luen mielelläni erilaisia toimintatapoja vaikkapa rehujen kasvattamiseen. Jos en halua kokeilla tai noudattaa jotain tapaa kokonaisuudessaan, niin voin sitten ainakin poimia niistä mielestäni hyvät asiat ja soveltaa niitä omalla tavallani, tai sitten sivuuttaa koko asian jos tuntuu ihan potaskalta.

Omasta mielestäni tämä ketju on tällä hetkellä aw:n parasta antia.
Juuripa juuri...
Minä en taida kyetä tuollaiseen aineiden tilailuun tässä elämän vaiheessa ym.. mutta se mitä tässä on niin ihanaa, tää on niin täyttä asiaa!!!
Kelaan mielessäni ihan koko ajan omaa linjaani. Nyt se ei ole vielä hahmossaan, mutta ääriviivat alkavat muotoutua. :P
1000 litraa vesivahinkoa
Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: EI-makropäiväkirja

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Olen omalta osaltani pahoillani, jos joku ymmärsi jollain tapaa väärin aiemman reseptinkysymiseni. Näin jälkikäteen ajateltuna oli hölmöä etten selittänyt tarkoitusperiäni mitenkään vaan oletin vain että niistä olisi voinut kirjoitella sitten joskus myöhemmin, jos tässä olisi ollut tarpeeksi ideaa omankin toteutuksen asteelle.

En usko että itse pystyisin pitemmällä aikavälillä lannoittamaan akvaarioita päivittäin. Minulla on kuitenkin toiminnassa neljä lähes identtistä kuutiota, joissa olisi mahdollista tehdä pienimuotoisia kokeiluja lannoituksen kanssa. Lähinnä minua kiinnostaa tässä tuo EI:n makrojen lisäys pitkin viikkoa vs. kaikki kerralla. Kumuloitumisen estohan minulla on luonnostaan hoidettu, koska vaihdan näihin kuutioihinkin vettä 90% viikossa.

Toinen asia, joka on viime aikoina herättänyt oman mielenkiintoni, on kalanruoka lannoituksen lähteenä. Kun lehdissä kirjoitetaan ihmisten vitamiinien saannista, mainitaan yleensä että on parempi saada tarvittavat vitamiinit ruuasta kuin purkista, koska laadukkaasta ruuasta saadaan samalla lukuisia muita tärkeitä (hiven)ainesosia. Muistaakseni on puhuttu sadoista aineista. Maakasveilla on multansa mutta vesikasvit ovat hyvin riippuvaisia pelkästä lannoitteesta, mikäli kalamäärä on vähäinen. Olen itse viime syksyn kokeillut lannoituksen "unohtamista" ja ruokinnan tietoista yliannostelua eivätkä kokemukset ole pelkästään huonoja. Esim. japaninulpukka kukki jouluna. Puutosoireitakin esiintyi, ja on selvää ettei ainakaan minulla tuo toimisi iänkaiken, mutta kiinnostavaa minusta silti.

Yhtä kaikki, onnea EI:n käytölle ja lisätiedon hankinnalle aiheesta.
Alsshon
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1067
Liittynyt: 23:30, 21.09.2008
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: EI-makropäiväkirja

Viesti Kirjoittaja Alsshon »

Kokeilin myös itse joskus EI - menetelmää, mutta höystin sitä sen verran että tarkkailin samalla Redfield - ratiota, eli nitraatin ja fosfaatin välistä suhdetta. Tällä tarkoitetaan kokeellisesti selvitettyä suhdelukua, jonka mukaan nitraatin ja fosfaatin määrän (mg/l) ollessa suhteessa 16:1, levänkasvu on vähäisimmillään. Myönnän etten perehtynyt aiheeseen tuolloin kovinkaan tarkasti, mutta ohjeita noudattamalla sain aikaan todella hyviä kasvutuloksia runsaan valon ja hiilidioksidin kanssa. Idea tässäkin menetelmässä on tarjota kasveille ylenpalttisesti ravinteita ja mahdollisimman hyvät kasvuedellytykset, jolloin levänkasvu on todella rajoittunutta. Tässä vielä visuaalinen todiste EI - menetelmän toimivuudesta:

Kuva

Kasvien kasvunopeus oli melko runsasta ja allas sen takia suuritöinen. Kasveja kun piti parhaimmillaan karsia pariin kertaan viikossa jotta allas näyttäisi trimmatulta ja koska lannoitteiden syöttö hoidettiin käsin päivittäin, vaati sekin tietynlaista sitoutumista. Jos tällaiseen vielä joskus lähden, automatisoin kyllä lannoituksen ja CO2-syötön.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”