Ammoniumnitraatti

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
zelex
Junior Member
Junior Member
Viestit: 143
Liittynyt: 14:11, 02.08.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vihti

Ammoniumnitraatti

Viesti Kirjoittaja zelex »

Käykö ammoniumnitraatti akvaarion kypsytykseen?
JBL Denitrol ei tuottanut kalanruuan kanssa viikossa mitään tuloksia joten mies päätti kipata milligramman kyseistä ainetta altaaseen jos se helpottaisi kypsymisen käynnistystä.
Mahtaako löytyä hyötyjä tai haittoja?

Tähän asti olen kaupasta saamillani oheilla tehnyt lisäykset, mutta nitraatti on joka päivä ollut nollassa. Viikossa ilmeisesti pitäisi sen suhteen tapahtua jo jotain, joten varmaankin on aika tehdä jotain radikaalimpaa?
240l, 180l, 60l, ja rapula 21l
Lisäksi vapaa aikaa jakamassa siitostamma(+varsa) ja lapset+mies.
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5538
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Ammoniumnitraatti

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Mistä tiedät että denitrol ei toiminut? Itse olen kypsyttänyt useita altaita ko. tuotteen kanssa.
zelex
Junior Member
Junior Member
Viestit: 143
Liittynyt: 14:11, 02.08.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vihti

Re: Ammoniumnitraatti

Viesti Kirjoittaja zelex »

Vesiarvot eivät ole nyt viikonkaan käytön jälkeen heilahtaneet suuntaan tai toiseen eli kypsymistä ei ole tapahtunut. Ekassa viestissäni oli aloittelijan virhe, nitriittiä ei ole muodostunut piti sanomani. Olen vähintään joka toinen päivä mitannut.
240l, 180l, 60l, ja rapula 21l
Lisäksi vapaa aikaa jakamassa siitostamma(+varsa) ja lapset+mies.
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5538
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Ammoniumnitraatti

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Voihan tuo olla merkkinä siitäkin, että allas on kypsä. Kokeile kevyellä kuormalla ja katso lähteekö nitriitti nousuun. Sillä siitä selvitään.
zelex
Junior Member
Junior Member
Viestit: 143
Liittynyt: 14:11, 02.08.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vihti

Re: Ammoniumnitraatti

Viesti Kirjoittaja zelex »

Allas ei voi olla millään kypsä koska on kyse uuden altaan perustamisesta. Vesiarvot eivät ole missään vaiheessa nousseet... ennen tätä! Nyt viimein saatiin nitriitti nousuun. Tämän päivän tulos 1mg/l :) Eli ilmeisesti viimein alkaa akvaario kypsyä toivotulla tavalla viikon nollatulosten jälkeen. Olen ehkä vähän turhankin innokas mittailemaan noita tuloksia, mutta kai se on osa tätä fiilikseen virittäytymistä että vielä syksyn aikana saadaan kalat kyytiin!
240l, 180l, 60l, ja rapula 21l
Lisäksi vapaa aikaa jakamassa siitostamma(+varsa) ja lapset+mies.
D_A_D
Member
Member
Viestit: 360
Liittynyt: 20:26, 27.11.2009
Akvaarioseurat: Tampereen akvaarioseura
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Ammoniumnitraatti

Viesti Kirjoittaja D_A_D »

Vastaanpa alkuperäiseen kysymykseen.
Typen kierto akvaariossa ja muuallakin menee sillälailla että ensin on veden happamuudesta riippuen joko ammoniakkia (NH3) tai ammoniumia (NH4+).
Kyseessä on sama tavara siten että ph arvon ollessa alle 6 ei vedessä voi olla ammoniakkia.
Nyt alkavat bakteerit muuttamaan ammoniumia nitriitiksi. (NO2)
Kun nitriittiä on riittävästi, niin alkavat myös nitriittiä nitraatiksi (NO3) muuttavat bakteerit lisääntyä.
Kypsyttäminen on siis bakteerien kasvatusta ja niiden ruokkimista.
Ammoniumnitraatti on tämän prosessin lopputuote ja sillä ei akvaario kypsy.
Bakteereille sopivaa evästä on esim. Ammoniumbikarbonaatti eli hirvensarvisuola. Apteekista n. 3 eukkaa pussi.
111na
Elite Member
Elite Member
Viestit: 9127
Liittynyt: 16:21, 27.12.2003

Re: Ammoniumnitraatti

Viesti Kirjoittaja 111na »

D_A_D kirjoitti:Ammoniumnitraatti on tämän prosessin lopputuote ja sillä ei akvaario kypsy.


Akvaariossa tavallisimmin typenkierto päättyy nitraattiin (toki sekin voi muuntua edelleen, mutta pääsääntöisesti, yksinkertaisessa mallissa, nitraatti on lopputuote). Mitä ammoniumnitraatille tapahtuu veteen lisättynä - eikö siitä tule ammoniumia veteen? Se on jauhetta: http://fi.wikipedia.org/wiki/Ammoniumnitraatti


On myös lannoitteita, jotka sisältävät ns. ammoniumtyppeä. Se on sanontatapa, joka tarkoittaa typpeä mikä on ammoniumin muodossa.


Kätevä ammoniumin lähde kypsytysravinteeksi on jokaisella jalkovälissä. 10-20ml pissaa sataan litraan on ihan OK annostus - tai ainakin sinne päin. 8-)
zelex
Junior Member
Junior Member
Viestit: 143
Liittynyt: 14:11, 02.08.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vihti

Re: Ammoniumnitraatti

Viesti Kirjoittaja zelex »

Ammoniumnitraatti on käsittääkseni lannoite ja uskoisin että se on toiminut myös akvaariomme kypsytyksessä varsin hyvin, koska nitriitit alkoivat nousta pari päivää sen lisäämisestä, nousivat yli 5mg/l, pysyttelivät siellä lähes viikon jonka jälkeen lähtivät laskuun ja tänään tulos oli ensimmäistä kertaa puhdas nolla. Lisäsimme hieman lisää ja katsotaan miten testit reagoivat siihen.

Ainoa ongelma on nyt se että vähän tutkailtuani asiaa (ja mitä voi varmaankin jo päätellä tuotteen nimestä...) ei nitraattitestillä voi varmaankaan indikoida luotettavia tuloksia kun lisättävä aine sisältää jo itsessään nitraatteja. Mutta nitriitin nousua ja laskua minulla on ollut ilo seurata. Nyt vaan mietin millä testaan että akvaario on varmasti kypsä.
Olen näin aikuisenakin toivottoman huono kemian laskuissa joten seuraan nyt miten nitriitti käyttäytyy tiheillä mittauksillä tämän viimeisimmän lisäyksen johdosta.

Oikaiskaa jos olen ihan kujalla toimintani kanssa ;)
240l, 180l, 60l, ja rapula 21l
Lisäksi vapaa aikaa jakamassa siitostamma(+varsa) ja lapset+mies.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”