Hullu idea

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

kirahvi1
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2795
Liittynyt: 05:33, 01.07.2009
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Re: Hullu idea

Viesti Kirjoittaja kirahvi1 »

Oliver Knott on tehnyt joitakin aika pieniä nanoja:

http://www.pbase.com/plantella/nano_tank

Tuo Buddha-variaatio kiinnostaisi itseäkin. Ajattelin lähinnä jotain valmista noin 30-litraista nano-akvaariota, jossa hän istuisi keskellä. Ympärillä olisi ruohoa ja parvi Corydoras hastatuksia.

Mutta tuo Ilves-tölkki on kyllä mielestäni akvaarioksi soveltumaton rumuutensa vuoksi. Pinnat ovat kaarevia, eivätkä näkymät ole sen vuoksi kovin hienot. Korkea muoto aiheuttaa ongelmia hapen suhteen.
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2208
Liittynyt: 12:24, 27.02.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Hullu idea

Viesti Kirjoittaja MA7xGE »

Hmmm... Selvästi tuo kotilo selviää vedessä, kävikin jo maljan läpi pariin kertaan joka kiveä kihnutttaen, jopa söi paria kasvia. :) Taisi se vähän kakatakkin... :mrgreen:

Mutta nyt se on ollut pari tuntia hiukan vesirajan yläpuolella kiinni lasissa, ja jos pudottaa takaisin veteen, nousee takaisin samalle korkeudelle. Nyt sillä on peppu vedessä, siis kotilon kierreosa. muuten on ihan supernopea, nyt ei liiku yhtään. Elossa kuitenkin on. Eikä nouse pois maljasta, kuin sen tarvitsisi koko ajan koskea veteen. Aluksi luulin sen olevan vain esim. hakemassa happea. :(

-Nukkuuko kotilot kuivassa ilmassa? Kuulostaa jotenkin ristiriitaiselta selviytymisen kannalta... :|
-Onko tämä normaalia kotiloilta?
-Onko vedessä vikaa? :(

Kiitoksia etukäteen, saa vastata!
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
eriador
Member
Member
Viestit: 428
Liittynyt: 02:04, 25.02.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Etelä-Karjala/Lappeenranta

Re: Hullu idea

Viesti Kirjoittaja eriador »

Enpä osaa tuohon vastata, mutta jos roskakotiloita haluut, niin voin sulle postittaa :D Niitä riittää nääs :twisted:
vokaali
Junior Member
Junior Member
Viestit: 130
Liittynyt: 11:48, 28.04.2008
Paikkakunta: Joensuu

Re: Hullu idea

Viesti Kirjoittaja vokaali »

Joo ja vaikka kierteisiä saa täältä veloituksetta jos haluat kokeilla.
hoplaa.
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 3362
Liittynyt: 16:50, 22.12.2008
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Hullu idea

Viesti Kirjoittaja Pullahiiri »

Joo ei saa nykyään kerätä, kaikki Suomessa elävät sammakot ovat rauhoitettuja ja näin ollen niiden kutua ei saa kerätä.
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
piraja
Junior Member
Junior Member
Viestit: 248
Liittynyt: 13:58, 05.02.2008
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Hullu idea

Viesti Kirjoittaja piraja »

Mulla oli joskus jotain olioita purkissa. Kiva niitä oli katella, kunnes eräänä aamuna niitä ei enää ollut purkissa. Vasta myöhemmin sain tietää, että perkule, hyttysen toukkiahan minä kasvatin. Tosi fiksua. Mutta fiksuhan mä oon aina ollut, ei sille mahra mittään.
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2208
Liittynyt: 12:24, 27.02.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Hullu idea

Viesti Kirjoittaja MA7xGE »

Hei kiva, roskakotiloistahan on pelkkää hyötyä akvassa! Ihanaa! :mrgreen:
Otan yhteyttä kun alkaa tehdä mieli. [;)]

Anyway, kotilo on ollut yön yli (kai, nukuin) siinä reunalla, ja koulusta tullessa se oli taas siinä... Mutta kyllä se sitä maljaa kiertää, ei se mitään nuku tai jotain.
Itse olisin liikkumatta seinän nurkassa, jos
-olisin väsynyt
-ei olisi juttuseuraa
-ei olisi ruokaa -> Vähentäisin liikkumista.

Joten luulen että se vain odottelee levän kasvua, ja toivoo kavereita. Pitääkin tänään mennä taas tarkistaa pressunpala siellä viiden kilometrin päässä. :roll:
Mutta on jotain hyvääkin kotilosta; Sen kuviot kotilossa ovat tulleet paremmin esille, vaaleampia raitoja tummalla taustalla! :D

Muuta kotimaista en viitsi kasvattaa (vielä) kun jos ne ovatkin jotain hyttysiä tai sudenkorentoja. Katsotaan kun on sitten syöjiä! [;)]
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
Amos
Senior Member
Senior Member
Viestit: 710
Liittynyt: 01:35, 01.05.2008
Sukupuoli: Mies

Re: Hullu idea

Viesti Kirjoittaja Amos »

Sukaravut, ainakin kirsikka - ja vihersukat pärjäävät ilman ilmastusta samassakin vedessä viikkoja, kunhan siellä on mukavasti sammalta ja kasveja, jotka käyttävät ravinteet hyväkseen. Esim tulisukathan ovat herkempiä, joten niistä minulla ei ole kokemusta. Ruokaa ei vain kannata laittaa juuri lainkaan, koska levää tulee koko ajan. Viikottaiset vedenvaihdot, ja ei ole mitään hätää. Purkista suoraa varovasti vanhat vedet pois , ja hanasta pienellä virtauksella, lasilla tai vastaavalla uutta vettä tilalle.

Itse olen lisännyt tosi pienen murusen joko levä -tai katkarapupellettiä n. kerran viikossa puolelle kymmenelle sukaravulle.

Tuo astiasi muoto ei tosiaan ehkä ole se paras, mutta tilavuutta siinä on ihan mukavasti.
Jossain ketjussa oli markkinoilta löydetty ilmatiiviiksi tyhjiöön rakennettu rapula, jossa rapujen sanottiin elävän jopa pari vuotta.
1000, 100 ja 10 litraa
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2208
Liittynyt: 12:24, 27.02.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Hullu idea

Viesti Kirjoittaja MA7xGE »

Hei upeeta, asiantuntija! :mrgreen:

Ihanaa, kun tuonkin kokoiseen voi pistää sukarapuja! Mutta jos aloitan vaikka kirsikkasuka-parilla, joka lisäntyy jos lisääntyy, ja kun alkaa olemaan purkissa enemmän pikkuisia, ostan sen n.30L altaan, jossa ne olisi laitteet ja kaikki. Ohella voisin kasvattaa noita kotiloita...

...Joita lötyi nyt ainakin 20! 8O Nyt näyttyäisi jo olevan elämää... Lisäksi metsästin ojista pari saviputkenpätkää, jotka ovat täydellisen kokoisia siihen tölkkiin. Voi että, kun sen saa vasta ensi viikolla, kannot ja kaikki on ihan valmiina jo. :mrgreen:

Lisäsin kotiloille palan simpukkaa, jotta voivat siitä raastaa kalkkia itselleen. Samalla taisi ainetta liueta veteenkin... 8-)
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
Amos
Senior Member
Senior Member
Viestit: 710
Liittynyt: 01:35, 01.05.2008
Sukupuoli: Mies

Re: Hullu idea

Viesti Kirjoittaja Amos »

Tuo asiantuntijuus tässä perustuu kokemukseen. Yritän olla myös eläinsuojelulain suhteen maltillinen ja realistinen.
Itselläni yleensä on että sukat lisääntyvät liikaa. Niistä on myös karsittava "huonon" värisiä pois, jos haluaa säilyttää kannan hyvänä. Tietty myös jostain toisesta kannasta on hyvä löytää kauniita yksilöitä.

Jos olen halunnut rapualtaan jossa on vain sopiva määrä sukia, olen juurikin laittanut altaaseen vain naaraita, koska niiden värit ovat parempia. Olen myös katsonut etteivät ne kanna poikasia. Tuolloinhan samassa altaassa voi olla myös rapulajeja, jotka muuten risteytyisivät keskenään.


Kts. Allekirjoitus-info, kiitos. - Lisa -
1000, 100 ja 10 litraa
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6732
Liittynyt: 20:55, 29.01.2007
Paikkakunta: Kerimäki

Re: Hullu idea

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Noista roskakotiloista tuli mieleen, että kovasti tahtoisin löytää jostakii Suokotiloita joita siis elää suomen vesissä.
Muistuttavat hiukan omppukotiloa ja synnyttävät eläviä poikasia. Pari kertaa oon löytäny noitten tyhjiä kuoria mutta olis kiva löytää elävä kotilokin. :)
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2208
Liittynyt: 12:24, 27.02.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Hullu idea

Viesti Kirjoittaja MA7xGE »

Yh, täällä haisee hieman ojavesi. Mutainen ja etananinen oja, jossa on jokin yksilö kuollut. :? Nukkumaan mennessä katson kotilot jotka eivät ole liikkuneet ja heitän pihalle... Meinaa yrjö tulla. :o Äskön oli öljyinen kerros vedenpinnalla mutta lähti kyllä helposti vedenvaihdossa... :|

Alkaa vesi muutenkin jo vaikuttaa ojanpohjalta, eikä miltään kraanavedeltä... Sopisikohan tähän kohtaan :D vai :(
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
Trauerente
Starting Member
Starting Member
Viestit: 32
Liittynyt: 17:51, 21.09.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku

Re: Hullu idea

Viesti Kirjoittaja Trauerente »

miljoonakala84 kirjoitti:Noista roskakotiloista tuli mieleen, että kovasti tahtoisin löytää jostakii Suokotiloita joita siis elää suomen vesissä.
Muistuttavat hiukan omppukotiloa ja synnyttävät eläviä poikasia. Pari kertaa oon löytäny noitten tyhjiä kuoria mutta olis kiva löytää elävä kotilokin. :)
http://yle.fi/radiosuomi/luontoilta/kuv ... print=true

Jos miljoonakala84 tarkoitat tota otusta, niin ite oon noita nähnyt jo pennusta asti Punkaharjun rannoilla. Tälläkin hetkellä on 40L pikkualtaassa pari tyhjää kuorta koristeina. Kesällä keräsin noita tyhjiä kuoria pienen muovipussillisen, voisin seuraavalla kerralla katsoa siellä käydessäni, josko olisivat tallella. Mikäli kesällä käydessäni löydän eläviä, niin laittelen vaikka yv:tä siulle.

Vähän kyllä mietityttää, kun tossa jutussa mainittiin noiden olevan harvinaisia... Toisaalta siellä ainakin tyhjien kuorien perusteella vaikuttaisi olevan aika elinvoimainen kanta...
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6732
Liittynyt: 20:55, 29.01.2007
Paikkakunta: Kerimäki

Re: Hullu idea

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

No jos sie niitä eläviä kotiloita löydät, niin mielelläni niitä voin vastaan ottaa. :)
Miulakii on yksi tyhjä kuori stereoiden päällä koristeena ja Kerimäellä kirkkorannassa olen kanssa nähny tyhjän kuoren.

Hitsi pitäs nyt ihan oikeesti kysyy silmälasiliikkeestä että saako sieltä sukelluslaseja tämmöselle likinäköselle, että vois kesällä sukellella ja ettii noita kotiloita itekkii.
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2208
Liittynyt: 12:24, 27.02.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Hullu idea

Viesti Kirjoittaja MA7xGE »

Ja jos niitä saisi massaviljelyyn, olisi suokotiloiden monopoli! :mrgreen:
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
cercer
Member
Member
Viestit: 414
Liittynyt: 01:54, 16.04.2011
Akvaarioseurat: TAS

Re: Hullu idea

Viesti Kirjoittaja cercer »

Semmoinen homma noista hienosta Suomen luonnosta kerätyistä kotiloista että useimmilla on loisia jotka alkavat oirehtia "sykkivinä" tuntosarvina, mato siis poukkoilee niiden sisällä, kotilolta menee näkö ja lopulta henki jolloin loinen hakee uuden kohteen. Samaa loiskantaa näkee näissä Youtuben kotilovideoissa mutta useimmiten isommassa kotilossa - kannattaisin kaikesta huolimatta vakavasti sitä ettei tällaisten kanssa sekoitettaisi akvaariokaloja edes samaan huoneeseen ainakaan niin kauan kun ei ole varmasti selvää voiko kyseinen eläin tarttua kaloihin. Olen itse tutustunut kyseiseen loiseen kostean alapihamme myötä, siellä on paljon luonnonkotiloita ja ainakin joka toisen silmät sykkii. Mitä olen näitä seuraillut lähemmin purkissa niin kahdessa päivässä terveen näköinen nuori kotilo meni siihen tilaan että madon erotti selvästi molemmista tuntosarvista. En huolisi asuintiloihin.
Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Hullu idea

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Mielenkiintoinen huomio noin ihan logiikkansakin kannalta, jos useimmilla niitä on ja on tappava kahdessa päivässä. [;)]
cercer
Member
Member
Viestit: 414
Liittynyt: 01:54, 16.04.2011
Akvaarioseurat: TAS

Re: Hullu idea

Viesti Kirjoittaja cercer »

Tuskin se muuten olisi tappanut kahdessa päivässä jollen olisi huomannut oireita ja alkanut googlata.
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6732
Liittynyt: 20:55, 29.01.2007
Paikkakunta: Kerimäki

Re: Hullu idea

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Mitä ite olen lukenu noista loisten vaivaamista kotiloista, niin ne madot loisii siis maakotiloiden tuntosarvissa
ja niitten kotiloiden tuntosarvet muuttuu paksuiksi ja sykkiviksi sen takia että linnut luulisi niitä toukiksi ja syövät ne jolloin noitten loismatojen toukat pääsee kasvamaan aikuisiksi, vesikotiloihin nuo loiset ei mene.

Tietysti noissa vesikotiloissa voi olla kaloille vaarallisia loisia, enkä niitä suosittele laittamaan samaan akvaan kalojen kanssa.
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2208
Liittynyt: 12:24, 27.02.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Hullu idea

Viesti Kirjoittaja MA7xGE »

No, noilla on sellaiset "liuskemaiset" sarvet,eivätkä nauhamaiset... Hyvä kun nyt tiedän. [;)]
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
kirahvi1
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2795
Liittynyt: 05:33, 01.07.2009
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Re: Hullu idea

Viesti Kirjoittaja kirahvi1 »

30 vuotta sitten keräsin Kalajoesta Lymnaeidae-suvun limakotiloita 64-litraiseen akvaarioon. Ne elivät siellä ihan mukavasti kalojen kanssa, mutta mukana tuli jotain matoja akvaarioon. Ne olivat suhteellisen pitkiä 3-5cm, täysin valkoisia ja langanohuita. Nämä madot lisääntyivät akvaariossa hyvin nopeasti. Ne liikkuivat laseissa kastematojen tapaan. Itse en ottaisi enää mitään ötökkää Suomen luonnonvesistä akvaariooni.
cercer
Member
Member
Viestit: 414
Liittynyt: 01:54, 16.04.2011
Akvaarioseurat: TAS

Re: Hullu idea

Viesti Kirjoittaja cercer »

Kiitos miljoonkala84 tarkennuksestasi, lintujahan ne houkuttikin! Hyvä myös tietää ettei vesikotiloita vaivaa samat sairaudet, minä vaan vanhana maakotiloharrastajana olen ihan kauhusta kankeana aina kun on madoista kyse, muistanpa joskus lukeneeni jossain ketjua siitä että voiko akaattikotilolle syöttää koiran matolääkettä, kuulemma ainakin akvaariokaloille voi tietynlaisten loisten häätöön joten samaa kantaa joissain määrin lienevät. En ota kantaa siihen mitä minkäkin nilviäisen elimistö sanoo Flubenoleista.

Tuli mieleeni kun tuossa luin Varjon vanhempaa tuotantoa, siinä kotiloille (lajeja ei mainita) suositellaan vähintään 6 viikon karanteenia ilman kaloja jotta tietynlaiset tiehytmadot (metacercaria), joiden väli-isäntänä on kotilo ja päämääränä kala, kuolee.
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2208
Liittynyt: 12:24, 27.02.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Hullu idea

Viesti Kirjoittaja MA7xGE »

No nämä kotilot omavkin omassa 5litraisessaan, jonka sain eilen! :mrgreen: Ja onnistuin eilen tukkimaan viemärinkin kun pesin mutaisia ojakasveja... :roll:

Mitään muita matoja ei näy kuin 3-5mm RUSKEITA matoja, jotka tulevat kotiloiden beboista... Taitaa tosin olla Gaggaa... :roll:


Sammakoista vielä... Kotiojasta löytyy sammakonkutua!!! Miten sitä saisi suojattua ettei jokin syö sitä, kun on rauhoitettua...?
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
Kardinaalikala
Starting Member
Starting Member
Viestit: 13
Liittynyt: 21:02, 21.08.2010
Sukupuoli: Nainen

Re: Hullu idea

Viesti Kirjoittaja Kardinaalikala »

^
Olisikohan mahdollista väkertää kepeistä ja läpinäkyvästä muovista "kasvihuone" hyvällä tuuletuksella jonka ottaisi poikasten kehittäydyttyä pois?
Halipatsuippa
Starting Member
Starting Member
Viestit: 26
Liittynyt: 13:30, 05.03.2011
Sukupuoli: Mies

Re: Hullu idea

Viesti Kirjoittaja Halipatsuippa »

Meikäläisellä oli joskus natiaisena semmoinen keltalaitasukeltaja pienessä (noin 20l?) akvaariossa/terraariossa no kumminkin siinä oli semmoinen keltainen ritilämäinen kansi ja kyllä niitä vieläkin eläinkaupoista saa. :) Noh semmonen koppiainen siinä oli. Päivittäin kävin sille kastematosia tonkimassa ja koppiksen ruokatavat olivat kuin suoraan luonto-ohjelmasta. veri roiskuu. 8O muutaman järvikotilonkin sinne heitin mutta tyhjät kuoret vain jäivät. :?

Myöhästyin koulustakin kun vesiä piti olla vaihtamassa. :D Noh sitten päästin sen vapauteen tekemään lisää noita lempiötököitäni. :D
450l ja pari karvaista kasaa makoilemassa Aku Ankkojen ja sanomalehtien päällä :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”