Merivesipalstan topicit

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Mörrikkä
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1508
Liittynyt: 10:33, 19.07.2006
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: JKL
Viesti:

Re: Merivesipalstan topicit

Viesti Kirjoittaja Mörrikkä »

^^ Aivan niinkuin olisit myymässä jotain ajatusta :mrgreen:
KatjaN
Senior Member
Senior Member
Viestit: 918
Liittynyt: 20:52, 04.12.2001
Paikkakunta: Kerava
Viesti:

Re: Merivesipalstan topicit

Viesti Kirjoittaja KatjaN »

Itse aina välillä mietin että miksi ei tule enää AW:ta luettua, syyksi olen iteroinut pari juttua:
a) saantopuoli on aika vähäinen, eli topikit joista kokisi oikeasti saavansa jotain kiinnostavaa lisäinfoa ovat olleet aika vähäisiä
b) jossain vaiheessa riutta-altaasta tuli 'trendikäs' ja palsta täyttyi 'Voinx mä laittaa mun 10l. altaaseen nemoi ja korallei ja muit ihqui kasvei'-ketjuista jolloin koin että palstan anti lähestyi nollaa niin huimalla vauhdilla että keksin vapaa-ajalleni omasta mielestäni hyödyllisempää käyttöä :o
Sisäsnsä tosi harmillinen juttu ettei enää tule oltua mukana viimeisimmissä 'käänteissä'. Ja olen tosi yksinkertainen harrastaja :mrgreen:
Tykimies
Member
Member
Viestit: 314
Liittynyt: 06:25, 08.11.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kauhajoki

Re: Merivesipalstan topicit

Viesti Kirjoittaja Tykimies »

Hmm.. Enpä arvannutkaan että joitakuita ottaa noin suunnattomasti päähän aloittelijoiden allasesittelyt ja niihin usein liittämät kysymykset. Kehtaavatkin kysyä kokeneemmilta, kun ei heitäkään ollut ennen kukaan neuvomassa [;)]
Ajatella että useita aloittelijoita askarruttaa usein samat asiat. Jotkut heistä ovat samalla aloittelijoita myös siinä miten tietyillä palstoilla kuuluisi käyttäytyä, tai miten tietoa kannattaisi etsiä. Nekään asiat eivät ole itsestään selviä vaan pitkälti opittuja.

Ellei ole luonteeltaan sellainen että haluaa tietoaan sekä kokemustaan muille jakaa, niin on täysin luonnollista että jollain foorumilla eteen tuleva uusi tieto tai aiheet, kiinnostavista topiceista nyt puhumattakaan vähenee. Tiedon ja kokemuksen jakaminenhan onkin sitten loputon suo. Aina tulee uusia aloittelijoita.

Mutta asiaan.
Ala-topicit olisivat varmasti hyviä siinä mielessä että homma selkiintyy, eikä tarvitsisi katsella itseä kiinnostamattomia topiceja. Lisäksi tiedon etsintäkin helpottuisi.

Kuinkahan tuo vain käytännössä helposti onnistuu. Useimmat foorumiohjelmat(vapaat ainakin) on luotu vain "päätopic-alatopic" rakenteella, jolloin yhden lisäkerroksen luominen on, joskaan ei mahdotonta niin melko vaivalloista(jos koodiin pääsee käsiksi).
En tietenkään tiedä miten se tämän foorumin koodissa(phpBB) on tehty, mutta voi olla täysin mahdollista että tuollainen jaottelu ei edes onnistu.

Ai niin, taas yksi yksinäinen yksinkertainen harrastaja lisää :P
Raskasta strategiaa
http://www.valkolaakso.org
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 4264
Liittynyt: 09:49, 30.05.2002
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Merivesipalstan topicit

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Enpä usko että KatjaN:ää varsinaisesti ottaa päähän, mutta kun on viidettäkymmenettä kertaa lukenut samat aloitusviestit niin onhan se jo niinkus nähty ;) AW:n politiikka on myös yleisesti ottaen se, että ei availla useita topicceja samoista aiheista, vaan otetaan hiiri käteen ja haetaan sitä tietoa ihan itse ja nostetaan vanhaa ketjua jos ei hakemaa tietoa löydy. Mutta tämä ehkä on "vanhojen kaakkien puhetta" :roll: :mrgreen:

Esimerkiksi "tunnista öttiäinen" -threadin voisi perustaa, ettei jokaisen altaan eri öttimöngiäisista kysytä omissa threadeissaan. Tietokin löytyisi helpommin jos olisi selvä tietoketju, mistä kaivella kuvia ja kuvailuja.
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
cmmd
Senior Member
Senior Member
Viestit: 672
Liittynyt: 17:54, 23.11.2006
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Merivesipalstan topicit

Viesti Kirjoittaja cmmd »

Tykimies:

Ei kai se koodi nyt mikään ongelma olisi. Onhan tuossa nyttenkin nuo "alaotsikot", myydään, ostetaan jne. Eikös se samalla tavalla menisi? (Hirveästi en tiedä PHPBB:stä)

Isompi vaiva moderoimisessa on; heitellä vääriä aiheita oikeisiin paikkoihin. :D
make73
Junior Member
Junior Member
Viestit: 235
Liittynyt: 18:18, 26.05.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku

Re: Merivesipalstan topicit

Viesti Kirjoittaja make73 »

KatjaN kirjoitti:saantopuoli on aika vähäinen, eli topikit joista kokisi oikeasti saavansa jotain kiinnostavaa lisäinfoa ovat olleet aika vähäisiä
+1

KatjaN puhuu vähän mutta paljon asiaa !! Itse olen kirjoitellut ja lukenut tätä kyseistä palstaa alle 12kk. Alussa kun tätä palstaa lueskeli ei ollut ongelmia sen suhteen mitä täältä luki, kaikki oli uutta koska olin ollut poissa kuvioista 20v. Nyt vajaa vuosi myöhemmin ei kyseiseltä palstalta löydy etsimälläkään mitään mistä voisi jotain ammentaa, muuta kuin toisten harrastajien kuvat ja videot omista altaista olivat ne minkä kokoisia tahansa, kiitokset niistä.

Kiinnostavien keskustelujen vähyydeen syyksi näkisin suurimpana sen että kaikki ne harrastajat jotka täällä jotain höpisevät ovat kaikki uusia alle 2v riuttaakvaarioita pitäviä harrastajia, muutamia kokeneempia tällä toki käy lukemassa joka viikko toisten höpinöitä, mutta eivät itse osallistu tai aloita uusia ketjuja. poikkeuksia toki on mutta ne on laskettavissa yhdellä kädellä.

Mistä niitä kiinnostavia keskusteluja syntyy ??? Mielestäni siitä että kokeneemmat keskustelevat hieman syvällisemmin kyseiseen aiheeseen liittyvistä asioista joista tuoreemmat harrastajat voisivat ottaa oppia. Tämän tyyppinen tilanne olisi hienoa, mutta sellaiseen ei enää tunnu olevan kokeneemmilla kinnostusta koska homma menis kutakuinkin yksinpuheluksi.

Tämän hetkinen keskustelujen taso on Facebook keskustelua, ei enempää ei vähempää en usko että tuo asia tuosta enää miksikään muuttuu, tämäkin tosiasia pitää vaan ottaa sellaisena kuin se on.

Sellainen tosiasia myöskin koskee tätä kyseistä palstaa että osa harrastajista lähettää keskusteluja yksityisviesteinä koska julkisesti omien juttujen esille tuominen aiheuttaisi aiheuttaisi turhanpäiväistä kitinää ja vinkumista ilman kunnollisia perusteita kuten täällä yleensä tuntuu olevan tapana, varsinki silloin jos jollain on oikeasti jotain sanottavaa tai mielipiteitä omasta harrastuksesta.

Tämä nyt oli tällaista tajunnanvirtaa tällä kertaa :P jaksamista kaikille, tää on niin raskasta :twisted:
Everything is better when its wetter!
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5539
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Merivesipalstan topicit

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Kannatusta täältä sille tunnista öttiäinen topicille.

Muita alatopicceja vois olla vaikka:

-tekniikka
-alkeet
-"miten pääsen eroon" ongelmat
Tykimies
Member
Member
Viestit: 314
Liittynyt: 06:25, 08.11.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kauhajoki

Re: Merivesipalstan topicit

Viesti Kirjoittaja Tykimies »

cmmd kirjoitti:Tykimies:

Ei kai se koodi nyt mikään ongelma olisi. Onhan tuossa nyttenkin nuo "alaotsikot", myydään, ostetaan jne. Eikös se samalla tavalla menisi? (Hirveästi en tiedä PHPBB:stä)

Isompi vaiva moderoimisessa on; heitellä vääriä aiheita oikeisiin paikkoihin. :D
No perhana, niinpä onkin. Muistin väärin että kauppailmoitukset olisivat hieman erityyppisesti. My bad [:I]

Eli silloin syynä on moderoinnin lisääntyminen, kuten veikkasit.

Samaa olen huomannut monista muistakin harrastuspalstoista omalta kohdilta. Ei niitä jaksa enää selata kun on ehtinyt hieman pidemmälle.

Olisiko niin että merivesiharrastajia ei ole kuitenkaan vielä niin paljoa, että joukosta löytyisi vapaaehtoisia modeja joilla on liikaa vapaa-aikaa.
KatjaN
Senior Member
Senior Member
Viestit: 918
Liittynyt: 20:52, 04.12.2001
Paikkakunta: Kerava
Viesti:

Re: Merivesipalstan topicit

Viesti Kirjoittaja KatjaN »

Tykimies kirjoitti:Hmm.. Enpä arvannutkaan että joitakuita ottaa noin suunnattomasti päähän aloittelijoiden allasesittelyt ja niihin usein liittämät kysymykset. Kehtaavatkin kysyä kokeneemmilta, kun ei heitäkään ollut ennen kukaan neuvomassa [;)]
En tiedä oliko tämä minulle tarkoitettu, mutta ei minua ota päähän asialliset kysymykset, mutta kun suurin osa avatuista aiheista on ihan samanlaisia ja heti näkee ettei aloittaja ole tippaakaan itse ensin paneutunut asiaan, tyyliin 'kertokaa mulle kaikki merivesiakvaariosta ja kaikki laitteet mitä siihen tarvii, mistä ne saa ja mitä ne maksaa'. Kaikki pitäisi saada tarjottimella valmiiksi pureskeltuna. Mutta ehkä minäkin vain lukeudun vanhaksi kaakiksi ja vetäydyn takaisin suolanhuuruiseen kolooni taas seuraavaksi vuodeksi :D
tate
Senior Member
Senior Member
Viestit: 622
Liittynyt: 23:13, 08.02.2008
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Riihikoski

Re: Merivesipalstan topicit

Viesti Kirjoittaja tate »

En viitsinyt aloittaa uutta ketjua, vaan tähän pikku mutinaa. Mikä ihme vaivaa myydään ja ostetaan osioissa ilmoituksia jättävät URPOT, jotka eivät viitsi/jaksa vastata lähetettyyn viestiin mitään? Onko iso vaiva? Myöskään mitään päivitystä ei viitsitä laittaa, jotta modet voisivat poistaa ilmoituksen. Taitaa olla nykyistä asioiden hoitoa jolloin palvelua vaaditaan, mut mitää ei olla itse valmiita tekemään!
Nallurainen
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 434
Liittynyt: 00:13, 29.09.2009
Akvaarioseurat: Tas
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Loimaa/Metsämaa

Re: Merivesipalstan topicit

Viesti Kirjoittaja Nallurainen »

tate kirjoitti:En viitsinyt aloittaa uutta ketjua, vaan tähän pikku mutinaa. Mikä ihme vaivaa myydään ja ostetaan osioissa ilmoituksia jättävät URPOT, jotka eivät viitsi/jaksa vastata lähetettyyn viestiin mitään? Onko iso vaiva? Myöskään mitään päivitystä ei viitsitä laittaa, jotta modet voisivat poistaa ilmoituksen. Taitaa olla nykyistä asioiden hoitoa jolloin palvelua vaaditaan, mut mitää ei olla itse valmiita tekemään!
samaa mieltä edellisen kanssa, myyntiosastoilla 10:stä viestistä jotka lähettää ehkä kolmeen tulee vastaus, joku ilmoitus ettei tällä kertaa tärpännyt tai sitte saadaan sovittua nouto.
Mutta todella ärsyttävää kun ei tiedä onko saamassa kyseisen asian vai ei, ja jos tuota ei tiedä niin on hiukan epävarmaa kysellä seuraavaa vastaavaa tuotetta kun ei sitten tiedä tuleeko tavaraa tupla annos eli vielä siitä ensimmäisestäkin ilmosta.

Olisi kohteliasta infota niitäkin jotka eivät tuotetta saa jolloin voisi turvallisesti alkaa metsästämään tuotetta muualta.
Anna akvalle pikkusormi ja se vie koko kämpän, vai miten se nyt menikään.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”