Omenakotilosta

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Mervi*
Senior Member
Senior Member
Viestit: 666
Liittynyt: 18:08, 10.05.2005
Sukupuoli: Nainen

Re: Omenakotilosta

Viesti Kirjoittaja Mervi* »

zalminakki kirjoitti:Huomasin että joku omenakotiloistani oli käynyt munimassa akvaarion kanteen. mitä teen kudulle?? annanko olla vai siirränkö toiseen akvaarioon. mulla on 54 litranen tyhjillään elävistä. sen vesiarvot ovat GH 4, KH 3, PH 6,5.
Pelkään että isommassa akvassa joku syö poikaset. Ja jos siirrän kudun, niin irtoaako se helposti kannnesta etten vaurioita sitä. Ja mitä kuoriutuneille omenakotiloille pitää syöttää?
Mitäs muita asukkeja sulla on akvaariossa?
Jos siirrät siihen 54 litraiseen niin koveta pikkuisen lisää vettä. Munarypäs irtoaa helposti vaikka pankkikortilla tms kampeamalla. Se täytyy sitten sinne toiseenkin altaaseen kiinnittää veden pinnan yläpuolelle, jollain systeemillä :) Joku oli laittanut styroksinpalan päälle kellumaan ja siitä poikaset osas veteen. Poikaset syö heti samaa ruokaa kuin aikuisetkin. Kalkkipitoinen ruoka ja kova vesi auttaa kasvattamaan kauniin kuoren.

Minä vaihdoin maatiaissukaravut kirsikkasukarapuihin omppulassa, katsotaan jos nämä ei tajuis syödä ompun poikasia ja jos syö niin siirrän niitä 60 litraiseen, jonka tyhjäsin karanteeni/poikasaltaaksi. Olisi niin mukava kasvatella ompun tai ravun poikasia. Ravunpoikasethan nyt varmasti menestyy tuollakin, vielä viime keväänä mulla oli maatiaisia iso armeija, mutta kesän helteet tappoi ison osan :(
zalminakki
Junior Member
Junior Member
Viestit: 144
Liittynyt: 14:45, 27.06.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: kouvola/anjala

Re: Omenakotilosta

Viesti Kirjoittaja zalminakki »

ei tuolla 54 litraisessa oo nyt ketää asukkeja. mut tossa 240litraisessa jossa munarypäs nyt asustaa, on piikkisilmiä, partamonneja,monnisia, avainkirjoahvenia 2, lehtikaloja 2, kardinaalitetroja, rubiinitetroja,yksinäinen kerritetra ja joku kala jonka nimeä en muista.. niin ja salakoita :D ainiin.. kolme mustatetraa vielä. kuinkahan kauan menee ennenkuin nuo alkaa kuoriutumaan?


Kts. Allekirjoitus-info, kiitos. - Lisa -
Mervi*
Senior Member
Senior Member
Viestit: 666
Liittynyt: 18:08, 10.05.2005
Sukupuoli: Nainen

Re: Omenakotilosta

Viesti Kirjoittaja Mervi* »

Lämpötilasta riippuen 2-4 viikkoa menee kuoriutumiseen, lämpöisemässä nopeammin ja viileässä kestää kauemmin.
-MollaMaija-
Starting Member
Starting Member
Viestit: 15
Liittynyt: 11:35, 29.11.2010
Akvaarioseurat: Tampereen akvaarioseura TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Omenakotilosta

Viesti Kirjoittaja -MollaMaija- »

Syökö omenakotilot monnisten kutua vai jättävätkö sen rauhaan? Entäpä monnisten poikasia? Kun mietin, että uskaltaisinko laittaa muutaman ompun poikasaltaaseen "talonmiehiksi"?
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6732
Liittynyt: 20:55, 29.01.2007
Paikkakunta: Kerimäki

Re: Omenakotilosta

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Noita poikasia eivät kyllä syö, mutta mätiä saattavat syödä.
Mervi*
Senior Member
Senior Member
Viestit: 666
Liittynyt: 18:08, 10.05.2005
Sukupuoli: Nainen

Re: Omenakotilosta

Viesti Kirjoittaja Mervi* »

Ihmettelin tänään, mitä ne omput syö oikein ja hoksasin sitten, että no toisen ompun ruumista, yök! Tyhjät kuoret oli vieressä ja herkkua tuntu sisus olevan... Tuo kotilo oli jo jonkun aikaa outo, välillä kauan paikallaan ja nytkin oli kökkinyt yli vuorokauden paikoillaan ennen tätä kannibalismia. Mikähän lie iski kotilolle :( Ja miten se tuli kuorestaan pois?! Olikohan tuo nyt luonnollinen iän myötä kuolema vai onko joku vialla?
Nightfish
Junior Member
Junior Member
Viestit: 221
Liittynyt: 10:50, 30.10.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Parainen

Re: Omenakotilosta

Viesti Kirjoittaja Nightfish »

Onkohan omenakotilo kuollut kun kelluu? Huomasin ehkä tunti sitten. Ei näytä muuten kuolleelta mutta ei myöskään liiku. Ennen kellumista makasi väärinpäin (aukko ylöspäin) pohjalla.
Jos on kuollut haluaisin ottaa sen ajoissa pois..

Taisi olla liian matala pH (alle 7) sille? Kuori ei näytä kovin hyvältä. Veden kovuus n. 10.
128 l altaassa ui 1 kardinaalitetraa, 9 kiilakylkeä, 3 klovninuoliaista, 1 partamonni ja 4 piikkisilmää. Altaassa asuu myös 10 leväsukarapua :)
Mervi*
Senior Member
Senior Member
Viestit: 666
Liittynyt: 18:08, 10.05.2005
Sukupuoli: Nainen

Re: Omenakotilosta

Viesti Kirjoittaja Mervi* »

Joskus nuo kelluu vaikka elossa ovatkin. Jos epäilyttää niin nosta pois altaasta ja haistele sitä, hajusta ei voi erehtyä jos on kuollut.
Ph kannattaa vähän nostaa. Itse oon pitänyt ph:n 7.5.
Nightfish
Junior Member
Junior Member
Viestit: 221
Liittynyt: 10:50, 30.10.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Parainen

Re: Omenakotilosta

Viesti Kirjoittaja Nightfish »

Heräsi jo henkiin, mutta kyllä jo ehdin pelästyä, olin näkevinäni jotain valkoista "räkää" kuoren sisällä. (Etana ei ollut siis vetäytynyt )
Noista vesiarvoista niin eihän ne ompulle sovi (siis mun arvot). Ja muu kalasto varmaan kärsisi yli 7 pH:n luvuista. Tässä tajusin että mulla on tyhjillään n. 50-litrainen allas, pitäisi laittaa kuntoon.. paljonkohan siihen uppoaisi rahaa.. nyt on vähän köyhä tilanne :? Pumppu ja valaisin löytyy, ei muuta.. Paljonko maksaa karkea sora, sopiiko ompuille? Entä voiko samaan altaaseen laittaa sukarapuja ym rapuja vai syökö ne omppuja? Kierteisiä mulla on tässä isommassa altaassa eikä ole haitannut.
128 l altaassa ui 1 kardinaalitetraa, 9 kiilakylkeä, 3 klovninuoliaista, 1 partamonni ja 4 piikkisilmää. Altaassa asuu myös 10 leväsukarapua :)
Mervi*
Senior Member
Senior Member
Viestit: 666
Liittynyt: 18:08, 10.05.2005
Sukupuoli: Nainen

Re: Omenakotilosta

Viesti Kirjoittaja Mervi* »

Hieno hiekka on parempi ompuille kuin sora.
Pumpulla tarkoitat ilmastinta vai sisäsuodatinta?
Sukaravut käy hyvin kaveriksi.
Jos sulla on jo valo ja suodatin niin puhallushiekka ei montaa euroa rautakaupassa maksa ja jos huonelämpö pysyy parinkympin paikkeilla niin lämmitinkään ei ole välttämätön. Itse oon pitänyt 24 asteessa noiden rapujen takia, kun kuulema paremmin lisivät lämpöisemmässä.
Sitten jotain kasvia ja vaikka juurakkoa tai kiveä kiipeilypaikaksi niin hyvä tulee :)
Nightfish
Junior Member
Junior Member
Viestit: 221
Liittynyt: 10:50, 30.10.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Parainen

Re: Omenakotilosta

Viesti Kirjoittaja Nightfish »

^Mulla on isommassa altaassa puhallushiekkaa (josta en oikein tykkää..) ja haluaisin nyt näyttävämmän soran tähän pikkualtaaseen. Alunperin suunnitellut että siihen tulisi erilaisia rapuja. Pumpulla tarkoitin (sisä)suodatinta, sori menee välillä kielet sekaisin kun ruotsiksi sanotaan usein vain pumpuksi. Isommassa on lämmitin kun alkoi mennä alle 24 asteen nyt talvella, muuten en ole sitä käyttänyt. Enkä siis meinaa hankkia tähän pienempään.

(menikö tämä jo OT?)
128 l altaassa ui 1 kardinaalitetraa, 9 kiilakylkeä, 3 klovninuoliaista, 1 partamonni ja 4 piikkisilmää. Altaassa asuu myös 10 leväsukarapua :)
pippadaduu
Member
Member
Viestit: 422
Liittynyt: 17:24, 04.05.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Omenakotilosta

Viesti Kirjoittaja pippadaduu »

Moi,

ostin Faunattaresta ompun, joka oli lasissa jalallaallan kiinni. Nyt kun toin sen kotiin niin se on kuoren sisällä eikä liiku mihinkään. Paikallaan se on ollut jo 5 tuntia. Onko normaalia?
240 l
54 l
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6732
Liittynyt: 20:55, 29.01.2007
Paikkakunta: Kerimäki

Re: Omenakotilosta

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

No omput kuulema saattaa mököttää kuoren suojissa kun niitä siirtää akvasta toiseen, joten ootteleppa nytten pari päivää alkaako liikuskelemaan.
Mervi*
Senior Member
Senior Member
Viestit: 666
Liittynyt: 18:08, 10.05.2005
Sukupuoli: Nainen

Re: Omenakotilosta

Viesti Kirjoittaja Mervi* »

Mä siirsin omput isompaan altaaseen reilu kuukausi sitten ja yksi kotilo kökötti monta päivää paikallaan ja luulin sen kuolleen, mutta niin se vaan liikkeelle vielä lähti. Nuo viihtyvätkin tuolla uudessa kodissaan hienosti, nyt on viisi munarypästä munittu jo. Sinä aikana, kun olivat 60 litraisessa, eivät munineet yhtäkään rypästä ja ne oli varmaan puoli vuotta siinä altaassa, ihmettelinkin, missä vika...
waterwoman
Senior Member
Senior Member
Viestit: 580
Liittynyt: 10:28, 25.09.2006
Akvaarioseurat: Lahden Akvaarioseura, Heinolan akvaarioseura
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Heinola

Re: Omenakotilosta

Viesti Kirjoittaja waterwoman »

Suurempi vedenvaihto ja kalkkia perään, niin se saa ompun lisääntymisvietin heräämään.
Missään ei ole sanottu hienon hiekan sopivan parhaiten ompuille. Se vaan tukkiutuu helpommin kun sora. Eipä niillä luonnossakaan ole hienoa hiekkaa.
Minä en ainakaan missään nimessä laittaisi pelkkää puhallushiekkaa vaikka lisäisin miljoonan kierteiskotiloa.
180 l Neonsateenkaarikaloja, tunnnistamaton pienehkö pleko. KALAT SAANEET KODIN
Omatekemiä Tittakoruja facebookissa...kantsii käydä kurkkaamassa ja tykkäämässä ;)
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6732
Liittynyt: 20:55, 29.01.2007
Paikkakunta: Kerimäki

Re: Omenakotilosta

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Ite pidän omia omppuja tuolla 36L akvasa paljaalla lasipohjalla, työntävät niin paljon sontaa että pohjaa on helepompi pitää puhtaana.
Mervi*
Senior Member
Senior Member
Viestit: 666
Liittynyt: 18:08, 10.05.2005
Sukupuoli: Nainen

Re: Omenakotilosta

Viesti Kirjoittaja Mervi* »

Jostain vaan olen siihen käsitykseen jäänyt, että hieno hiekka on parempaa ompuille kuin sora. Omput tykkää välillä kaivautua hiekkaan (onnistuneeko soraan kaivautuminen yhtä helposti?) ja luulisi siinä olevan mielyttävämpää kulkea kuin terävällä soralla? Onhan toki soraakin hienona saatavilla.
airam
Junior Member
Junior Member
Viestit: 187
Liittynyt: 13:46, 22.01.2007
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Nokia

Re: Omenakotilosta

Viesti Kirjoittaja airam »

Meillä on omppulassa Maxitin sokkelin pinnoitukseen tarkoitettua ruskeaa luonnonkiveä (2-5mm kokoista), eikä se ainakaan ole omppuja häirinnyt eikä estänyt kaivautumasta pohjaan. Pohjalla ei ole kierteisiä, vaan pöyhin pohjaa sormilla silloin tällöin. Teräväsärmäistä rouhetta en laittaisi ompuillekaan.
sekalat 350 litraa, 240 litraa ja 200 litraa
rapula 167 litraa & omppula 126 litraa
Oskarista tuli Kissaenkeli 9.3.2013
Aprikoosi
Member
Member
Viestit: 282
Liittynyt: 14:02, 29.07.2010
Akvaarioseurat: PAK
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Harjavalta

Re: Omenakotilosta

Viesti Kirjoittaja Aprikoosi »

Mulla on pikkunen huoli omppujen suhteen.. 250 litrasen altaan muut asukit voivat oikein loistavasti, mutta omppuja "tippuu" silloin tällöin. Muutenkin ovat "vaisuja", eivät tule kunnolla ulos kuorestaan ja makailevat. Kovetan vettä kipsillä, mutta tarttisko noi omenaiset vielä erikseen jotain kalkki-lisää? Vai mistäköhän moinen kato nyt johtuu? :(
100 l: sinineppareita, tähtipartis ja sukarapuja. MYYTÄVÄNÄ!!!!!
250 l: monnisia, paratiisikala, lehtarit ja partikset.
Nuutti
Junior Member
Junior Member
Viestit: 92
Liittynyt: 14:04, 04.01.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Sastamala

Re: Omenakotilosta

Viesti Kirjoittaja Nuutti »

Mulla vähän samaa ongelmaa, aika-ajoin tippuu joku omppu.. ja munineet eivät ole kertaakaan vaikka ikää ja kokoa alkaisi käsittääkseni olemaan tarpeeksi.
Millähän todennäköisyydellä ovatkin kaikki samaa sukupuolta, niitä kun nyt kymmenkunta kuitenkin löytyy.. :roll:
M: Laavakiveä
waterwoman
Senior Member
Senior Member
Viestit: 580
Liittynyt: 10:28, 25.09.2006
Akvaarioseurat: Lahden Akvaarioseura, Heinolan akvaarioseura
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Heinola

Re: Omenakotilosta

Viesti Kirjoittaja waterwoman »

Omput mököttä monista eri asioista ja välillä vaikka kaikki pitäis olla kunnossa, niin mököttävät. Mutta ekaks tulis mieleen vedenvaihtojen välit ja onko tarpeeks hapekasta vettä. Tosin jos joku kala niitä sarvia nyppii, niin oppiihan ne olemaan varovaisempia.
Pohja voi olla tukossa ja siksi eivät viihdy.....
180 l Neonsateenkaarikaloja, tunnnistamaton pienehkö pleko. KALAT SAANEET KODIN
Omatekemiä Tittakoruja facebookissa...kantsii käydä kurkkaamassa ja tykkäämässä ;)
Aprikoosi
Member
Member
Viestit: 282
Liittynyt: 14:02, 29.07.2010
Akvaarioseurat: PAK
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Harjavalta

Re: Omenakotilosta

Viesti Kirjoittaja Aprikoosi »

Nuutti kirjoitti: ja munineet eivät ole kertaakaan vaikka ikää ja kokoa alkaisi käsittääkseni olemaan tarpeeksi.
Sama homma mulla.
Imuroin pohjan(soraa) yleensä samalla, kun vaihdan vettä. Mollit nyt on tunnetusti kovia nyppimään, mutta voiko ne tehdä kotiloiden olon niin tukalaksi, että kupsahtavat? :(
100 l: sinineppareita, tähtipartis ja sukarapuja. MYYTÄVÄNÄ!!!!!
250 l: monnisia, paratiisikala, lehtarit ja partikset.
waterwoman
Senior Member
Senior Member
Viestit: 580
Liittynyt: 10:28, 25.09.2006
Akvaarioseurat: Lahden Akvaarioseura, Heinolan akvaarioseura
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Heinola

Re: Omenakotilosta

Viesti Kirjoittaja waterwoman »

Aprikoosi kirjoitti:
Nuutti kirjoitti:
Imuroin pohjan(soraa) yleensä samalla, kun vaihdan vettä. Mollit nyt on tunnetusti kovia nyppimään, mutta voiko ne tehdä kotiloiden olon niin tukalaksi, että kupsahtavat? :(
En oikee usko, paitsi jo kokoajan ovat omppujen kimpussa' etteivät pääsee edes syömään.
Tarkastele niitä kupahtaneita ompuja jos liha on velä tallella (yyääk) näkyykö niissä ketään ylimäärästä esim lattanoita, sellasia iilimadon näkösiä, millin paksusia matoja. Ne ainakin söivät mun omppua.
Suunnilleen 1,5-2 vuottahan nuo omput elää vaan.
180 l Neonsateenkaarikaloja, tunnnistamaton pienehkö pleko. KALAT SAANEET KODIN
Omatekemiä Tittakoruja facebookissa...kantsii käydä kurkkaamassa ja tykkäämässä ;)
kupari10
Junior Member
Junior Member
Viestit: 209
Liittynyt: 17:50, 08.01.2010
Paikkakunta: Espoo

Re: Omenakotilosta

Viesti Kirjoittaja kupari10 »

Osaisiko joku valaista noiden omppujen kasvuvauhdista? Meillä on nyt kymmenkunta tai vähän enemmänkin pikkuomppuja, jotka ovat nyt sellaisia puolensentin kokoisia. Kuinka nopeasti ne kasvavat yli sentin kokoisiksi?

Meillä kanssa yksi tulokasomppu mököttää! :| Aluksi mökötti vähän aikaa, mutta lähti liikkeelle ja parkkeerasi sisäsuotimen pintaan. Kun sitten suodattimen puhdistuksessa jouduin sen tiputtamaan, on se ollut kiukkuisesti kuoressaan. Onneksi näyttäisi olevan kuitenkin hengissä, kun vähän liikkui sisemmäs kun sitä tutkin. Ei tainnut pitää tutkimisestakaan, mutta olin varma, että se on kuollut :roll: . Muut omput voivat paksusti ¨ja munivat kolmenryppään viikkovauhtia! [;)]
Kupari10
- 130L plekoakvaario (2+15kpl L46, paljon corydoras sterbai, 7 corydoras adolfoi)
Karo_
Junior Member
Junior Member
Viestit: 92
Liittynyt: 17:51, 16.02.2011
Akvaarioseurat: Jas
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Omenakotilosta

Viesti Kirjoittaja Karo_ »

Hei!
Melkein koko ketjun olen lukenut ja entisestään innostunut ompuista.
Mutta en muista lukeneeni pohjamateriaaleista juurikaan. Onko siis kellään mitään hekilökohtaista kokemusta minkä kokoisella soralla/hiekalla nuo tykkäisi mönkiä eniten?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”