automatisoitu korvausvesitsysteemi

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
mikkokoo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 757
Liittynyt: 14:23, 07.02.2002
Akvaarioseurat: FOMA (nro4)
Viesti:

automatisoitu korvausvesitsysteemi

Viesti Kirjoittaja mikkokoo »

Pitäisi virittää korvausvesisysteemiä. Noin 200 litraa päivässä ainakin pitäisi olla Ro-Di yksikön kapasiteetti ja kai siihen olisi hyvä joku automaattinen katkaisija hommata. Huomasin aiemmista ketjuista että porukat ovat hommailleet esim. Ro-Manilta kamoja, mutta mitä kaikkea tarkalleen tuommoisen pystyttämiseen tarvitaan itse Ro-Di yksikön lisäksi? Normaaliin 'suomalaisen standardin mukaiseen' pesukonehanaan olisi tarkoitus liittää. Vedenpinnan tasaus korvausvesisäiliöstä tapahtuu perus Tunzen osmolaattorilla.

Seuraavista kai saisi käyvän pelin, mutta aika tyyriiksi tulee:
http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/n ... sNuBVLjKuz
ja
http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/n ... sNuBVLjKuz

Kiitoksia vinkeistä!
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5530
Liittynyt: 13:54, 06.04.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Re: automatisoitu korvausvesitsysteemi

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

RO härveli, korvausvesiastia oman maun mukaan, magneettiventtiili ja 2 kpl kalakadun pinnantasaajia. Ei enään niin kallista. Tai no - riippuu ihan RO-DI laitteesta paljonko hinta tulee olemaan päälle 200€.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
Jorg
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1417
Liittynyt: 21:36, 21.02.2006
Akvaarioseurat: SMAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: automatisoitu korvausvesitsysteemi

Viesti Kirjoittaja Jorg »

Onko ala-altaassa ylivuoto viemäriin? Joe ei niin en laittais ollenkaan. Asioilla on tapana mennä pieleen aina välillä.
Magneettiventtiilin laittaisin RO:n jälkeen jotta se pysyy paineistettuna aina ja tällöin tarvitaan megnventtiili myäs paskaputkelle. En tiedä onko sellaisia "tupla" malleja olemassa?

Mulla on ihan mekaaninen koho ala-altaassa(makeavesi) suoraan vesijohdossa. Hyvin jaksaa sulkea ja toimii hyvin.
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5530
Liittynyt: 13:54, 06.04.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Re: automatisoitu korvausvesitsysteemi

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Saavutetaanko RO kaivon jatkuvalla paineistuksella keston tms kannalta jotain merkittävää? Itse kun olisin laittanut juurikin ottopuolelle tuon venttiilin. Hiukan kun ollut vastaava piru omassakin mielessä tulevaisuutta ajatellen..
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
mikkokoo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 757
Liittynyt: 14:23, 07.02.2002
Akvaarioseurat: FOMA (nro4)
Viesti:

Re: automatisoitu korvausvesitsysteemi

Viesti Kirjoittaja mikkokoo »

On ylivuoto viemäriin
Jorg
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1417
Liittynyt: 21:36, 21.02.2006
Akvaarioseurat: SMAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: automatisoitu korvausvesitsysteemi

Viesti Kirjoittaja Jorg »

Ainakin mun laitteen ohjeissa sanotaan että aina kun käyttää niin pitäis hetki valuttaa viemäriin ennen kuin alkaa ottamaan sitä puhdasta talteen. Luulisin että tällä on jotain tekemistä bakteerien kasvulla. Muutenkin kun laittaa sen päälle niin hetken valuttaa viemäristä ennen kun alkaa tulla puhtaasta mitään.
Sieltähän ei tule mitään läpi ennen kuin paine on kasvanut. Jotenkin tuntuis hölmöltä paineistaa,ei paineistaa, paineistaa, ei painestaa..jne. 24/7.
mikkokoo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 757
Liittynyt: 14:23, 07.02.2002
Akvaarioseurat: FOMA (nro4)
Viesti:

Re: automatisoitu korvausvesitsysteemi

Viesti Kirjoittaja mikkokoo »

Mulla on ihan mekaaninen koho ala-altaassa(makeavesi) suoraan vesijohdossa. Hyvin jaksaa sulkea ja toimii hyvin.
Jaa siis miten tarkoitat?
ssi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 79
Liittynyt: 11:11, 13.10.2009
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Rauma

Re: automatisoitu korvausvesitsysteemi

Viesti Kirjoittaja ssi »

mikkokoo kirjoitti:
Mulla on ihan mekaaninen koho ala-altaassa(makeavesi) suoraan vesijohdossa. Hyvin jaksaa sulkea ja toimii hyvin.
Jaa siis miten tarkoitat?
WC pönttö? :mrgreen:
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2243
Liittynyt: 14:37, 18.04.2002
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: automatisoitu korvausvesitsysteemi

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

Tässä minun vanhan systeemin kuva. Eli oikealla on RO, josta vesi menee säiliössä seisovaan DI:hin, josta vesi menee RO Manin painekatkaisimeen, josta vesi menee kohoon. Nykyinen systeemi on samanlainen, mutta siinä on 140 litran säiliö.

Kun säiliö täyttyy, koho nousee ylös ja sulkee puhtaan veden linjan. Tämä saa painekatkaisimen katkaisemaan vedensyötön RO laitteeseen. Systeemi toimii hyvin, mutta ennen kohoa saisi olla paisunta-astia, että koho pitäisi paremmin paineen (nyt ajoittaan harvakseltaan päästää letkut rytisemään, kun paine laskee). RO Manin manuaaleissa varoteltiin paine / RO / viemäriletkujen sulkemisesta, eli kannattaa katsoa laitteen manuaalista miten sen saa kytkeä. Hintansa puolesta RO manin mekaaninen systeemi on hyvä, kun se taisi maksaa 30e. Hyvin on toiminut kolmisen vuotta.


Kuva
Jorg
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1417
Liittynyt: 21:36, 21.02.2006
Akvaarioseurat: SMAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: automatisoitu korvausvesitsysteemi

Viesti Kirjoittaja Jorg »

ssi kirjoitti:
mikkokoo kirjoitti:
Mulla on ihan mekaaninen koho ala-altaassa(makeavesi) suoraan vesijohdossa. Hyvin jaksaa sulkea ja toimii hyvin.
Jaa siis miten tarkoitat?
WC pönttö? :mrgreen:
Mulla on siis tollanen vastaavanlainen koho kun KimmoS:llä suoraan vesijohdon päässä ilman painekytkintä.
Wc-pöntön uimurista saa kyllä "tuunattu" itselleen kohon. Uudet mallit ovat vielä kokonaan muovia ilman sitä messinkinsä vartta.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”