Ärviä irrotti lehtensä + kasvitunnistus

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
111na
Elite Member
Elite Member
Viestit: 9127
Liittynyt: 16:21, 27.12.2003

Ärviä irrotti lehtensä + kasvitunnistus

Viesti Kirjoittaja 111na »

Kuva
Kuva


Siinä on ensin kuukausi sitten perustettu 120l akvaario. Toinen kuva on tältä päivältä, noin viikon päästä. Eilen vaihdoin vettä noin 40% ja aamulla köynnöskasvin lehdet kelluivat pääsääntöisesti pinnalla. (Jokin ärviä, Myriophyllum ?) Vettä olen vaihtanut ennenkin noin viikon välein.

Vesi tulee kaivosta, jonne se valuu metsälähteestä letkua pitkin. Osin vesi voi olla myös pihan kaivon omaa vettä. Vesi on jostain syystä hieman sameaa ja kirkastuu parissa päivässä akvaariossa. pH 6,5, KH lähellä nollaa, GH myös alhainen.

Akvaarioon lisään vedenvaihdon kuluessa hieman kalkkia ja magnesiumsulfaattia eli kovuus nousee parilla yksiköllä. Lisäksi ripaus ruokasoodaa ja pH on seitsemän paikkeilla. Lannoituksena on PMDD ja lisäksi laitan nitraattia (kaliumnitraattia se taitaa olla). Aluksi laitoin myös puutarhan syyslannoitetta ripauksen nostaakseni fosforipitoisuutta, mutta eilen en. Kiljupullo antaa lisää hiilidioksidia ja se toimii niin hyvin että pH laskee noin puoli yksikköä sen vaikutuksesta. Yöksi on ajastettu ilmastus.

Asukkaina on ollut nyt kolme viikkoa nuori palettikalapariskunta. (Kaivaneet puun alle luolan ja muutenkin on kosiomenot usein käynnissä.) Lisäksi sukarapuja, kolme kierteissarvikotiloa, kehäkotiloita. Ruokinta on muutama hiutale 1-2 kertaa päivässä, pätkä katkaravun pyrstöä 1-2 kertaa päivässä (hampailla murskattuna), joskus pakastesurviaista. Eniten kaloille maistuu katkarapu.

Valaistuksena on vain kaksi 18W loisteputkea, Aquastar. Lämpötilana olen pitänyt vain 22 astetta, mikä näyttää kelpaavan hyvin kaloille. Hieman ristiriitaisia tietoja on jaossa palettien vaatimasta lämpötilasta.

Miksi ärviä (?) irrotti lehtensä? Tähän mennessä ne ovat kasvaneet hyvin ja olen niitä vähän väliä voinut jakaa. Alkuun oli vain yksi 10cm pätkä. Onko tuo toinen kuvan kasvi jokin melalehti, Cryptocoryne ? Kaikki kasvit, hyvin heikosta ja pienestä alustaan huolimatta, ovat kasvaneet hyvin. Kiitos vastauksista!
Terhi
Starting Member
Starting Member
Viestit: 36
Liittynyt: 09:29, 09.01.2002
Akvaarioseurat: HAS
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ärviä irrotti lehtensä + kasvitunnistus

Viesti Kirjoittaja Terhi »

Minulla vihreä brasilianärviä (liekö sama kasvi kuin sinulla?) kasvaa kauniisti pehmeässä vedessä ja hyvässä valossa (loisteputkia 0,5W/l, värisävyt 4000-6500-9000K) pelkällä PMDD:llä. Lämpötila on ollut 25-28astetta. Heti kun alavarsi jää varjoon niin se kaljuuntuu. Muuta rajoitetta kasvuun en ole havainnut. Liekö tuo kova vesi syynä?
Carmila
Member
Member
Viestit: 491
Liittynyt: 02:12, 19.03.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: Ärviä irrotti lehtensä + kasvitunnistus

Viesti Kirjoittaja Carmila »

Minun silmääni tuo "ärviä" näyttää karvalehdeltä. Tekeekö kasvi juuria? Jos ei, niin se on varmuudella karvalehti. Lehtien pudottamiseen en osaa kommentoida, koska en ole karvalehteä itse "harrastanut". En myöskään huomaa yhtään melalehteä kuvissa, mutta muutaman erilajisen vesimiekan kylläkin.
111na
Elite Member
Elite Member
Viestit: 9127
Liittynyt: 16:21, 27.12.2003

Re: Ärviä irrotti lehtensä + kasvitunnistus

Viesti Kirjoittaja 111na »

Vesi on edelleen pehmeää. (Teelusikallinen kipsiä sataan litraan kovettaa yhdellä dH asteella ja olen laittanut korkeintaan kaksi. Kirjoitin vahingossa aloitusviestiin kalkkia! Siinä mielessä sekin oli oikein että kalsiumin lisäämisestä veteen on kuitenkin kyse.)

Juuria en vielä ole huomannut. Lehdet ovat 10-12mm pitkiä. Olisiko sitten karvalehti, paljon mahdollista. http://fi.wikipedia.org/wiki/Karvalehti

Oikealla on miekkakasvi, hyvin kapealehtinen, joka on peräisin miekkakasvispesialistilta, nimimerkki Dannylta muutaman vuoden takaa. (joku madagasgariensis ?)

Vasemmalla olevan, (ja kummassakin kuvassa) olen saanut 5-6 vuotta sitten eräältä foorumilaiselta, jonka nimeä en valitettavasti muista, noin kymmenen muun lajin kanssa. Siitä saakka olen ihmetellyt mikä se on, koska unohdin nimen. Jos se kuuluu myös miekkakasveihin, olen ollut harhautettu tai ymmärtänyt väärin alun perin. Joksikin muuksi sen muistan nimetyn silloin.
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2122
Liittynyt: 20:22, 19.09.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Re: Ärviä irrotti lehtensä + kasvitunnistus

Viesti Kirjoittaja nepis76 »

Mä en kyllä näe kuvassa yhtään melalehteä, sen sijaan kaksi vesimiekkaa kyllä näen. [;)] Lajia en lähde sen koommin arvailemaan.
Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6732
Liittynyt: 20:55, 29.01.2007
Paikkakunta: Kerimäki

Re: Ärviä irrotti lehtensä + kasvitunnistus

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Miustakii tuo lehtensä tiputtanu kasvi on kyllä nimenomaan karvalehti.
111na
Elite Member
Elite Member
Viestit: 9127
Liittynyt: 16:21, 27.12.2003

Re: Ärviä irrotti lehtensä + kasvitunnistus

Viesti Kirjoittaja 111na »

Hyvä, kiitos! On pitänyt kysyä tätä jo vuosia ja nyt se tuli tehtyä. ;) Ilmeisesti onkin niin, ettei miekkakasvin näköisiä muita juuri olekaan. Vai mitkä kasvit olisivat sekoitettavissa miekkoihin?
snafi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 50
Liittynyt: 16:02, 02.02.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ärviä irrotti lehtensä + kasvitunnistus

Viesti Kirjoittaja snafi »

Minustakin tuo näyttää karvalehdeltä. Itselläni tätä akvaariossa ja rehottaa kuin mielipuoli. Kaipaa tosin paljon valoa, ja meilläkin tuppaa välillä alemmat osat vähän kaljuuntumaan kun kasvi itse kasvaa niin hirveää vauhtia, että varjostaa alempia oksia. Karvalehti tarvitsee siis paljon valoa, mutta myös ravinteita. Kasvaa hirvittävää vauhtia ja oletattavasti kuluttaa nopeasti ravinteetkin. Ei kasvata myöskään juuria, jotenka lannoitteen tulee olla nimenomaan nestemäistä.

Yleinen käsitys karvalehdestä on, että se on helppo kasvi, mutta kyllä silläkin omat kenkkunsa on. Joskus olen kuullut, että saattaa pudottaa kaikki lehtensä esim. matkalla akvaariokaupasta kotiin.

Meillä karvalehti vesiarvoissa GH 10, pH 7,5 ja lämmöt 23c.

Ja tuo toinen on minunkin mielestäni joku miekka. Lehtien ulkomuoto (pitkät, kapeahkot ja "raidat" koko matkalta) muistuttaa jotensakkkin echinodorus rubin:ia. Noissa ei tosin juuri punaista näkynyt, että eivät välttämättä ole juuri tuo "rubin" muoto.
Kalakippo (286l) olkkarissa ja koiranpentu kainalossa.
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6732
Liittynyt: 20:55, 29.01.2007
Paikkakunta: Kerimäki

Re: Ärviä irrotti lehtensä + kasvitunnistus

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Nuo karvalehdet tiputtaa lehtensä kyllä hyvin helposti, ite tässä muutama päivä takaperin jätin nimittäin karvalehdet yön yli kippoon kun en niitä jaksanu istuttaa toiseen akvaan,
niin ottivat nokkiinsa ja tiputtivat kaikki lehtensä pois.
111na
Elite Member
Elite Member
Viestit: 9127
Liittynyt: 16:21, 27.12.2003

Re: Ärviä irrotti lehtensä + kasvitunnistus

Viesti Kirjoittaja 111na »

snafi kirjoitti:Ja tuo toinen on minunkin mielestäni joku miekka. Lehtien ulkomuoto (pitkät, kapeahkot ja "raidat" koko matkalta) muistuttaa jotensakkkin echinodorus rubin:ia. Noissa ei tosin juuri punaista näkynyt, että eivät välttämättä ole juuri tuo "rubin" muoto.
Ei ole punaista paljoa koskaan näyttänyt, mutta sellaisiin miekkoihin verraten mitkä ovat minulle olleet tuttuja, erona on värin vaaleus sekä lehtien reunojen taittuminen ja aaltoilu.
Danny
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1106
Liittynyt: 22:03, 07.11.2003
Paikkakunta: Parainen
Viesti:

Re: Ärviä irrotti lehtensä + kasvitunnistus

Viesti Kirjoittaja Danny »

Ka, terve! Mitä mies? :D
Oikealla tuoksuvesimiekka E. uruguayensis (uskoisin) ja vasemmalla E. "osiris" (luulisin - voi olla myös laiha 'Rosé', onko lehdissä alapinnalla karheutta/ karvoja?).

Ja ärviä on karvalehti.
Lehtonen S & Falck D (2011) Watery varieties: aquarium plant diversity from aesthetic, commercial, and systematic perspectives.
M: Samuli Lehtosen vesimiekkaväitöskirjoja. - kysy YV:llä.
Echinodorus-nimiartikkeli ilm. Akvaristissa 1/2008.
111na
Elite Member
Elite Member
Viestit: 9127
Liittynyt: 16:21, 27.12.2003

Re: Ärviä irrotti lehtensä + kasvitunnistus

Viesti Kirjoittaja 111na »

Danny kirjoitti:Ka, terve! Mitä mies? :D
Oikealla tuoksuvesimiekka E. uruguayensis (uskoisin) ja vasemmalla E. "osiris" (luulisin - voi olla myös laiha 'Rosé', onko lehdissä alapinnalla karheutta/ karvoja?).
Haa, itse pääpuutarhuri! Mitäs tässä, välillä melkein vuoden oli kasvit ja sukaravut 30 litran kipossa ikkunalaudalla, kunnes taas sain nuo paremmin. Hyvän näköiset sivut sinulla näyttää olevan. Nostan hattua miekkojen kukittajalle ja siementäjälle - se on sentään näissä piireissä melko eksoottista. Valitettavasti vain tuo kapealehtinen uruguayensis on jäljellä niistä kolmesta, mitä minulle lähetit. En onnistunut saamaan niitä kasvamaan ilmassa, vaikka ilmankosteutta riitti.

Vasemmanpuoleisessa ei ole mainittavaa karheutta tai karvoja. (Mitähän oikein höpötin edellä, kun oikeanpuoleisessakin näkyy aaltoilua lehden reunoilla. Ei ole kuitenkaan tainnut olla aiemmin.)
Terhi
Starting Member
Starting Member
Viestit: 36
Liittynyt: 09:29, 09.01.2002
Akvaarioseurat: HAS
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ärviä irrotti lehtensä + kasvitunnistus

Viesti Kirjoittaja Terhi »

Ärviän ja karvalehden erottaa toisistaan sokeakin -ja nimenomaan sokea.
Ärviä on käteen pehmeä ja karvalehti hyvin karkeaa, vähän kuin karhunkieltä/teräsvillaa tms. pitelisi.
Rulla
Junior Member
Junior Member
Viestit: 61
Liittynyt: 08:51, 08.10.2006
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Ärviä irrotti lehtensä + kasvitunnistus

Viesti Kirjoittaja Rulla »

111na, paljonko altaassasi on nitraattia? Omien kokemusteni mukaan karvalehti tarvitsee melko paljon nitraattia, muuten se kaljuuntuu ja "laihtuu". Olen nähnyt pari tällaista tapausta nitraattilisäyksen lopettamisen jälkeen. Se vedenvaihdon vaikutuskin voisi selittyä nitraatinpuutteella.
Sannikka
Member
Member
Viestit: 279
Liittynyt: 11:17, 10.11.2009
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Juankoski

Re: Ärviä irrotti lehtensä + kasvitunnistus

Viesti Kirjoittaja Sannikka »

minulla karvalehti oli yön sankossa ja kun ne laitettiin akvaan, yön aikana kaikki neulaset olivat pudonneet :o tässä aika homma ku yrittää tuota akvaariota saada puhtaaks nuista neulasista :D
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”