Easy Carbo annostelu

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

malawi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1269
Liittynyt: 14:59, 22.09.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Easy Carbo annostelu

Viesti Kirjoittaja malawi »

Hei, mitä te ihmiset olette mieltä Easy Carbon annostelusta.

Ohjeistus netissa on näin.

Annostelu:
Niukkakasvinen akvaario: 1 ml/100 litraa päivittäin.
Normaali määrä kasveja: 2 ml/100 litraa päivittäin.
Runsaskasvinen akvaario: 4 ml/100 litraa päivittäin

Olen käyttänyt 8ml / 400 litralle, mutta mietin jos ottaisin ton 4ml x 4 = 16ml / 400 litralle voisiko se myrkyttää kaloja?

Tän hetken annostus ei anna kyytiä levälle!

Kertojaa teidän kokemuksista!!

Kiitos etukäteen :mrgreen: Ootte ihqui
Alsshon
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1067
Liittynyt: 23:30, 21.09.2008
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Easy Carbo annostelu

Viesti Kirjoittaja Alsshon »

Kokeile alkuun vaikka 10-12 ml päivässä ja katsele pari kolme viikkoa mitä tapahtuu. Minulla menee 200 litraiseen tuo 8ml joka aamu, mutta kasveja on kohtuu paljon.
malawi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1269
Liittynyt: 14:59, 22.09.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: Easy Carbo annostelu

Viesti Kirjoittaja malawi »

Mä laitoin suoraan valmistajalle viestiä tästä asiasta, katsotaan miten ne sanoo.
malawi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1269
Liittynyt: 14:59, 22.09.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: Easy Carbo annostelu

Viesti Kirjoittaja malawi »

Tänään tuli suoraan valmistajalta viestiä. En ole juurikaan yhtään viisampi, enkä se vastannut suoraan mun kysymykseen:

Hello,

Thank you for your interest in our Easy-Life products.

EasyCarbo is a plant fertilizer, not an algicide. Only for heavily planted tanks, is a double dosage of this product advisable. You can add some higher dosage however, but try an increase of for instance 25%. See how that works out.

Kind regards,
Team Easy Life

Easy Life International BV
The Netherlands
www.easylife.nl
vallumaarit
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1601
Liittynyt: 14:45, 26.03.2007
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Easy Carbo annostelu

Viesti Kirjoittaja vallumaarit »

Näinhän se itseasiassa on, ettei se ole varsinaisesti mikään levänpoistaja, mutta jos kasvit voi hyvin ja kasvaa, niin ne vaan voittaa levän!
Mutta ei mullakaan pelkkä Easy Carbo poistanut tupsulevää kokonaan, joskin jos sitä ruiskutti suoraan tupsuihin, niin ne alkoivat vähenemään.
Mulla auttaa aina ulkosuodattimen putsaus, olen mieltänyt, että ne leväitiöt siellä pörrää, kun tupsuja on aina siellä täällä, myös ulostuloputkien rei´issä ja sitten vaihdoin ihan eri merkkiset putket Arcadia Freshwater ja original Tropical. Nyt on selvästi vähentynyt tupsut! Tietenkin kuurausta ja putsausta kokoajan.
Mutta jokainen akva on omansa, mikä yhelle auttaa, ei toiselle käy , kun se on niin monen asian summa.
Tsemppiä taistoon!
-riff-
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1299
Liittynyt: 18:04, 15.05.2005
Akvaarioseurat: TAS, HAS, Ciklidistit
Paikkakunta: Tampere

Re: Easy Carbo annostelu

Viesti Kirjoittaja -riff- »

malawi kirjoitti:Hei, mitä te ihmiset olette mieltä Easy Carbon annostelusta.

Ohjeistus netissa on näin.

Annostelu:
Niukkakasvinen akvaario: 1 ml/100 litraa päivittäin.
Tuota annostusta olen ite käyttänyt. Joskus kokeilin nostaa 2ml, mutta viuhkalehdet ja jättivedensuosikki lopettivat kasvun samantien. Kun ei siitä mitään hyötyä muillekaan ollut, niin palasin takaisin perusannosteluun.
Paavo2006
Senior Member
Senior Member
Viestit: 697
Liittynyt: 15:18, 26.12.2009

Re: Easy Carbo annostelu

Viesti Kirjoittaja Paavo2006 »

Käytättekö te tuota Easy Carboa ihan niinkun automaattisesti vai vaan, jos esim. kasvien kasvussa on jotain onkelmaa? Itse en ole käyttänyt ikinäni muuta kun nestemäistä ja tabulannoitusta, ja hiilidioksidia tietenkin.
vallumaarit
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1601
Liittynyt: 14:45, 26.03.2007
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Easy Carbo annostelu

Viesti Kirjoittaja vallumaarit »

Kyllä, ihan on riippuvaisuus sen piristävään hajuun! Herää aamulla paremmin.
Vitsi...

Mulla kun on tuolla pari litran pulloa, niin kyllä tulee autom. laitetuksi. Tästäkin ollaan eri mieltä, Petri Akvaariokeskuksesta suosittelee, että sitä voi käyttää kuuriluotoisesti 3 viikon ajan levän taltuttamiseen, mutta ei kai muuten ole tarvetta.
Oisko niin, etten uskalla lopettaa, ettei tule jotain ongelmia?
malawi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1269
Liittynyt: 14:59, 22.09.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: Easy Carbo annostelu

Viesti Kirjoittaja malawi »

mun blyxa japonica lakkaa kasvamasta jos sitä en laita. Joten sitä laitetaan joka aamu silloin kun valot menee päälle.
Murmelitytt8 Ruusu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 66
Liittynyt: 11:46, 17.12.2009
Akvaarioseurat: Ciklidistit
Sukupuoli: N/A

Re: Easy Carbo annostelu

Viesti Kirjoittaja Murmelitytt8 Ruusu »

Mitä teillä joka aamu hiiltä annostelevilla sitten käy kun olette lomalla pari viikkoa?

Epäilen kyllä ettei oma Blyxani lopettanut hullua kasvamistaan vielä roskiksessakaan vaan peittää nyt kaatopaikkaa kuin nurmikko konsanaan. Ikänään ei saanut nestehiiltä eikä hiilidioksidia, ei ollut monimetallivaloa tarjolla ja ihan piti epäsäännöllisellä PMDD-lannoituksella raukan pärjätä...
Mimosa X
Senior Member
Senior Member
Viestit: 663
Liittynyt: 09:44, 20.09.2006
Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Easy Carbo annostelu

Viesti Kirjoittaja Mimosa X »

Onkohan avattu puteli vielä käyttökelpoista, viime käytöstä puoli vuotta tai jopa vuosi ?
En ole uskaltanut käyttää kun epäilyksiä on ollut joskus sen yhteydestä rapujen/kalojen kuolemiin.
527 l, 180 l, 107 l + 54 l sukarapulat, 2 kissaa ja tarantula.
Alsshon
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1067
Liittynyt: 23:30, 21.09.2008
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Easy Carbo annostelu

Viesti Kirjoittaja Alsshon »

Murmelitytt8 Ruusu kirjoitti:Mitä teillä joka aamu hiiltä annostelevilla sitten käy kun olette lomalla pari viikkoa?
Minulla kasvit eivät kärsineet, mutta kasvu hidastui hieman kahden viikon lomareissun aikana. Tupsulevää tuli myös vähän tuona aikana, mutta sekin on helppo tappaa aloittamalla annostus uudestaan ja ruiskuttamalla ensimmäiset annokset suoraan tupsulevän päälle.
Mimosa X kirjoitti:Onkohan avattu puteli vielä käyttökelpoista, viime käytöstä puoli vuotta tai jopa vuosi ?
En ole uskaltanut käyttää kun epäilyksiä on ollut joskus sen yhteydestä rapujen/kalojen kuolemiin.
On käyttökelpoista. Meillä menee koko ajan tupla-annos ja vihersukaravut voivat mainiosti. Jos vain pääsevät palettikalaa karkuun... :twisted: Luulen että tapauksissa, joissa on saatu kaloja ja rapuja hengiltä käyttö on aloitettu liian suurilla annoksilla tai se on ollut väärä suhteessa kasvien määrään altaassa. Tuolla on siis todella helppo saada kaikki altaassaoleva hengiltä, jos ei ole varovainen annostuksen kanssa.
Zaphood
Member
Member
Viestit: 486
Liittynyt: 19:01, 13.08.2009
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kangasala

Re: Easy Carbo annostelu

Viesti Kirjoittaja Zaphood »

Meillä menee nyt koeluonteisesti 128 litraseen ~2ml aamuisin. Siivouksen yhteydessä kun menee yliannoksena nesetelannoitetta, niin en laita ollenkaan Carboa. Vasta seuraavana päivänä. Tarkoituksena on pitää viher- ja partalevät poissa ja lisätä kasvien kasvua entisestään. Allas on puolillaan rehua.
------------
128l + 432l + 200l + 300l; mistänäitäakvaarioitaainatulee
Hakusessa: timanttikirjoahvenpariskunta ja linnunratapleko L262. YV tarjouksia, kiitos.
Paavo2006
Senior Member
Senior Member
Viestit: 697
Liittynyt: 15:18, 26.12.2009

Re: Easy Carbo annostelu

Viesti Kirjoittaja Paavo2006 »

Pakkohan se oli sitten tuota Easy Carboa ostaa... :) Ymmärrän kyllä, että kasvit hyötyvät ravinteista juurikin silloin kun yhteyttävät eli päiväsaikaan eikä Easy Carbo ilmeisesti ole mikään depot-valmiste. Olenko ymmärtänyt siis oikein perusteet, miksi laitatte tätä aamuisin? 8-)
buke
Junior Member
Junior Member
Viestit: 171
Liittynyt: 18:06, 24.01.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Easy Carbo annostelu

Viesti Kirjoittaja buke »

Kyseessä on ymmärtääkseni nestemäinen hiilidioksidi-valmiste. Kasvit tarvitsevat sitä yhteyttämiseen valoisaan aikaa ja yöksi lopettavat (tuottavat jossain määrin itsekin hiilidioksidia). Siksi aamulla: Saa varmasti "kohdeyleisönsä".

Murahtakaa jos opastan väärin. :roll:
Paavo2006
Senior Member
Senior Member
Viestit: 697
Liittynyt: 15:18, 26.12.2009

Re: Easy Carbo annostelu

Viesti Kirjoittaja Paavo2006 »

Murrrr....Käsittääkseni ei kuitenkaan ole hiilidioksidia vaan hiiltä. Hiilidioksidi on sitten erikseen mutta olet oikeassa, kasvit käyttävät sitä yhteyttämiseen valoisana aikana tätä yhteyttämistä harrastaessaan. [;)]
buke
Junior Member
Junior Member
Viestit: 171
Liittynyt: 18:06, 24.01.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Easy Carbo annostelu

Viesti Kirjoittaja buke »

No kappas. En ole tosiaan lukenut selostetta, kun en ole moista ostanut. :D Kiitos murinoista.

Muoks. Hihi... Nyt sainkin parhaat naurut omalla kustannuksella. Sama pää kesät talvet.
Paavo2006
Senior Member
Senior Member
Viestit: 697
Liittynyt: 15:18, 26.12.2009

Re: Easy Carbo annostelu

Viesti Kirjoittaja Paavo2006 »

Äh, ei siinä ole mitään naurettavaa, varmaan aika monikin on sekoittanut asiat, en muistaakseni minäkään ensin tiennyt, mitä ihmettä ko. aine on.

Laitoin sitä molempiin altaisiin tänään ensimmäisen kerran minimiannoksesta puolet, veteen lantrattuna. Varovaisuus maan perii. [;)]
Paavo2006
Senior Member
Senior Member
Viestit: 697
Liittynyt: 15:18, 26.12.2009

Re: Easy Carbo annostelu

Viesti Kirjoittaja Paavo2006 »

Laitatteko Easy Carbon sellaisenaan suoraan altaaseen jostain kalattomasta nurkasta vai laimennatteko pieneen vesimäärään? Itse olen laimentanut aina johonkin pieneen vesimäärään enkä millään jaksaisi tehdä sitä...laiskuus. [:I]
vallumaarit
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1601
Liittynyt: 14:45, 26.03.2007
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Easy Carbo annostelu

Viesti Kirjoittaja vallumaarit »

Suoraan oon liruttanut ulostuloputken virtaan, siitähän se lähtee menemään...
Micke
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1899
Liittynyt: 09:47, 26.05.2004
Akvaarioseurat: PAK:n sihteeri, TAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Pori

Re: Easy Carbo annostelu

Viesti Kirjoittaja Micke »

Vedän ruiskulla pullosta tarvittavan määrän ja sitten akvaariosta ruisku täyteen. Sekoittuu noin 1:N suhde kolmeen ja tuon suikutan suodattimen virtaan voimakkaasti, ensin puolet ja sitten vedän ruiskun taas täyteen ja odotan hetken... ja ruikutan loput. Näin nykyään niihin akvaarioihin joissa olen sitä käyttänyt pidenpään.

Akvaarioihin joissa tauko, aloitan pienellä annoksella ja otan lippoon vettä noin litran johon sekoitan carbon ja liruttelen sen suodattimen virtaan.
Laadukasta kalanruokaa ja akvaarionesteitä myytävänä EDULLISESTI
Ota yhteyttä YV tai SP:llä. Micke.PAK(at)gmail.com
Zaphood
Member
Member
Viestit: 486
Liittynyt: 19:01, 13.08.2009
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kangasala

Re: Easy Carbo annostelu

Viesti Kirjoittaja Zaphood »

meillä kans suoraan raakana pumpun virtaukseen...
------------
128l + 432l + 200l + 300l; mistänäitäakvaarioitaainatulee
Hakusessa: timanttikirjoahvenpariskunta ja linnunratapleko L262. YV tarjouksia, kiitos.
Paavo2006
Senior Member
Senior Member
Viestit: 697
Liittynyt: 15:18, 26.12.2009

Re: Easy Carbo annostelu

Viesti Kirjoittaja Paavo2006 »

Anteeksi Micke, mutta mikä on lippo? :mrgreen: Siis tarkoitit kippo, näin minäkin olen tehnyt, paitsi tänään kun ruiskautin takakulmasta ja suoraan ruiskusta. Meillä kun tuppaa kalat heräämään ennen mua varsinkin vapaapäivinä, niin ovat jo luukulla tunkeilemassa heti kun olisin ruiskauttamassa Carbot altaaseen...mutta eihän ne pölhöt tajua takakulmaa ja sieltä se virtauskin menee eteenpäin. Hyvä, laitan sieltä ruiskusta suoraan ja ruiskuunhan voi tosiaan ottaa vaikka hieman laimennokseksi vesijohtovettä, minulla kun on ruiskuja joka koossa ja töistä saa lisää, helppoa kuin heinän teko. :)
Paccio
Junior Member
Junior Member
Viestit: 86
Liittynyt: 14:22, 02.06.2005
Paikkakunta: Lahti

Re: Easy Carbo annostelu

Viesti Kirjoittaja Paccio »

Onko tämän aineen koostumuksesta kellään mitään tietoa? Onko tässä samaa myrkkyä (glutaraldehydiä) kuin ilmeisesti Seachemin excelissä?
monniomistaja
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1695
Liittynyt: 21:07, 20.12.2004
Paikkakunta: Helsinki

Re: Easy Carbo annostelu

Viesti Kirjoittaja monniomistaja »

Olen ottamassa Easy carbo käyttöön minimiannostuksella mutta tässä on sanottu ettei saa käyttää samanaikaisesti kasvisravinne Pro fiton kanssa. Eli eikö saa käyttää samalla kerralla/samana päivänä vai eikö ollenkaan yhtäaika?
Olisko parasta käyttää carboa vaikka viikon tai kaksi ja loppukuukauden fitoa?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”