Suunnitelmia 600-litraiseen

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Taistelu.kala
Senior Member
Senior Member
Viestit: 595
Liittynyt: 20:04, 28.01.2004
Paikkakunta: Siuntio

Suunnitelmia 600-litraiseen

Viesti Kirjoittaja Taistelu.kala »

Nyt kävi niin että päätin juuri luopua kultakaloistani ja nyt 600-litrainen akvaarioni tarvitsee uuden kalaston ja muutakin.

Ensin ajattelin kysellä sisustusasiaa. Minähän en ole oikein voinut sisustaa akvaariotani (ainakaan kasveilla), koska kultakalat ovat repineet kaiken minkä sinne olen vaivalla hankkinut ja istuttanut.
Ajatuksena on nyt että laitan pohjan kunnolla kuntoon kasveja ajatellen. Joskus olen lukenut täältä että turvetta pohjalle ja sitten puhallushiekkaa päälle. Olisiko tästä lisää jossakin...? Haulla en onnistunut löytämään (käytin varmaan vääriä hakusanoja).

Suodatus hieman vielä askarruttaa. Entisestään on Eheimin joku, mallia en tiedä.. koitan katsoa sen vielä. Lisäksi löytyy joku pienempi halpis suodatin joka on tarkoitettu max 300l akvaarioon. Näillä siis tällä hetkellä mennään, toisen ison Eheimin mentyä rikki. Millaista suodatusta suosittelette? Montako l/h tuon kokoiseen suodatuksen pitäisi olla?

Miten olisi valaistuksen laita? Tällä hetkellä huonohko valaistus, sillä kasveja ei ole. Tulevaisuudessa olisi kumminkin hienoa että kasvit viihtyisivät akvaariossa.

Vinkkejä mistä akvaario kaupasta saa halvimmalla kasveja otetaan vastaan (Lohja, Kirkkonummi ja Espoo suuntana) :)

Kalastoa ehdin pohtimaan vielä myöhemminkin, mutta otan mielelläni jo nyt ehdotuksia vastaan. Toiveissa olisi jokin isohko yksinäinen kala, parittain viihtyvä tai pienessä parvessa viihtyvä laji. Kalojen pitäisi olla suhteellisen vilkkaita, mutta kasvit pitäisi jättää ehdottomasti rauhaan!
Pohjalle kaavailen panssarimonneja, mutta montako? Tuhoavatko kasveja?
Parvikalaksi kaiketi seeprakaloja. Voiko eri seeprakala "muotoja" yhdistellä? Montako seeprakalaa tuonne menisi? Mitä muuta kalalajia ehdottaisitte, vai tuliko akvaario jo täyteen?
OV miljoonakaloja & kasveja
naatti
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1155
Liittynyt: 15:00, 10.04.2006
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Suunnitelmia 600-litraiseen

Viesti Kirjoittaja naatti »

Panssarimonnit ja seeprat eivät akvaariotasi täytä :) Huoletta voit suunnitella muitakin kaloja.

Sijaintisi huomioonottaen tämän palstan kautta saat todella edullisia kasveja. Itse en käytä turvetta, joten siitä ei ole tietoa, mutta tavalliset pohjalannoitetabletit hoitavat varmasti hommansa, ainakin meillä.
Taistelu.kala
Senior Member
Senior Member
Viestit: 595
Liittynyt: 20:04, 28.01.2004
Paikkakunta: Siuntio

Re: Suunnitelmia 600-litraiseen

Viesti Kirjoittaja Taistelu.kala »

Kiitos vastauksestasi!
Palstan kautta olen hankkinut monet kasvit mitä kultakaloillakin olen kokeillut, mutta kaipailisin ihan kauppaa, josta saisin ehkä kerralla ostettua isomman erän niitä :).

Mietiskelin tässä myöskin että olisiko jotain sopivaa helpohkoa (ja joka ei revi niitä kasveja!) noin 10-15cm kalaa, jonka ympärille voisin rakentaa muun kalaston? Tiikerinuoliaisiin olen ihastunut, mutta olen kuullut että pistävät kasvit palasiksi...
Jotain ahventa mietiskelin...

Jos taas pysyn panssarimonneissa ja seeprakaloissa, niin mikäköhän olisi sopiva "näyttävämpi" kala? Haluaisin jotain väriäkin akvaarioon!

Ja tuosta valaistuksesta vielä. Nyt akvaariossa on kaksi kahden loisteputken loisteputkivalaisinta. Riittääkö valaistus kasveille, vai tarvitaanko jotain lisää?
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 3362
Liittynyt: 16:50, 22.12.2008
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Suunnitelmia 600-litraiseen

Viesti Kirjoittaja Pullahiiri »

Tarkoitatko panssarimonneilla siis ns. oikeita panssarimonneja, haarniskoita tai esim. rantamonnia?

Ahvenista tuon kokoiseen menisi jo erinäisiä lajeja, itse laittaisin vaikkapa lehtikaloja. Kasvit saat ylivoimaisesti halvimmalla tätä kautta ja yleensä ovat paremmin sopeutuvia kuin kaupasta ostetut (itse olen ainakin onnistunut tappaamaan kaupan tulokkaita, AW:n kautta tulleita taas en ikinä). Kaikissa kaupoissa ainakin täällä pk-seudulla kasvien hinnat alkavat 5 eurosta kappale, kun tätä kautta sillä saa jo aika hyvin kasveja. Valaistuksesi riittävyys riippuu kasveista ja altaan syvyydestä, luulisin tuon kokoisen olevan yli 50 cm syvä joten valotehoa tuskin voi olla liikaa. 4 loisteputkea kuulostaa aika hintsulta.

Tiikerinuoliaiset tuskin pistävät kasveja palasiksi kunhan saavat kunnollista ravintoa. Jos pitäydyt seeprakaloissa niin sekin tuo rajoitteita ahveniin, koon ja lämpötilan puolesta. Seeprat kun viihtyvät viileässä ja suurin osa ahvenista lämpimässä.

En osaa tuohon turveasiaan sanoa oikein mitään, jos joku toinen osaisi. :)
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
NoiR
Member
Member
Viestit: 440
Liittynyt: 16:44, 31.05.2007
Paikkakunta: Vihti

Re: Suunnitelmia 600-litraiseen

Viesti Kirjoittaja NoiR »

Taistelu.kala kirjoitti:Nyt kävi niin että päätin juuri luopua kultakaloistani ja nyt 600-litrainen akvaarioni tarvitsee uuden kalaston ja muutakin.

Ensin ajattelin kysellä sisustusasiaa. Minähän en ole oikein voinut sisustaa akvaariotani (ainakaan kasveilla), koska kultakalat ovat repineet kaiken minkä sinne olen vaivalla hankkinut ja istuttanut.
Ajatuksena on nyt että laitan pohjan kunnolla kuntoon kasveja ajatellen. Joskus olen lukenut täältä että turvetta pohjalle ja sitten puhallushiekkaa päälle. Olisiko tästä lisää jossakin...? Haulla en onnistunut löytämään (käytin varmaan vääriä hakusanoja).
Turpeesta ei ole omakohtaista kokemusta. Kyllähän sitäkin kai pohjamateriaalina käytetään, mutta eikö se "mätäne" hienon hiekan alla? Vai tekeekö kierteiset temppunsa (eli mönkiivät ja ilmastavat) myös turpeessa? Itse kasviakvaariota perustaessa käytin JBL:n 7 ball lannoitekuulia pohjalannoitteena. SATEK:n voimapelletit ajaa varmaankin lähes saman asian hiukan halvemmalla. Näitä voi työnnellä hiekkaan täsmälannoitteena niiden kasvien juurille, jotka pohjalannoitetta tarvitsevat, eikä tarvitse koko pohjapinta-alaa täyttää lannoitemateriaalilla. Jos vaikka innostut joistakin pohjaa tonkivista lajeista [;)] , niin lannoitepallerot on huomattavasti helpompi siivota pois, kuin koko pohjan peittävä "lannoitematto".
Taistelu.kala kirjoitti:Suodatus hieman vielä askarruttaa. Entisestään on Eheimin joku, mallia en tiedä.. koitan katsoa sen vielä. Lisäksi löytyy joku pienempi halpis suodatin joka on tarkoitettu max 300l akvaarioon. Näillä siis tällä hetkellä mennään, toisen ison Eheimin mentyä rikki. Millaista suodatusta suosittelette? Montako l/h tuon kokoiseen suodatuksen pitäisi olla?
Vaikea sanoa tarkkaan, kun ei tiedä mikä suodatin altaassasi nyt jo pörrää, mutta... suodatusta on tuskin koskaan liikaa? Itselläni on 450l altaassa suodattimien yhteenlaskettu teoreettinen vedenkierrätysteho tällä hetkellä 2870l/h (Eheim 2028, 2075 ja 2012), toteutunut on varmasti tuota pienempi. Lisäksi vettä kierrättää Hydorin Koralia 4 streami 4800l/h. Mutta tällaista vedenkiertoa ei kannata joka altaaseen harkita. Riipuu kalastosta. Kiekot, lehtikalat yms. eivät virtausta siedä.
Taistelu.kala kirjoitti:Miten olisi valaistuksen laita? Tällä hetkellä huonohko valaistus, sillä kasveja ei ole. Tulevaisuudessa olisi kumminkin hienoa että kasvit viihtyisivät akvaariossa.
Forumilta löytyy watti/litra suosituksia. Jostakin 0,5w/l kannattaa ainakin lähteä liikkeelle, jos haluaa vähänki enemmän valoa tarvitsevia kasveja kasvatella. Itselläni on 2*70w monimetallit tuossa 450l altaassa ja punertavat asvit eivät paljon punerrelleet tuolla valomäärällä. Valoa oli siis 0,33w/l. Altaan korkeus vaikuttaa valaistukseen ja tehontarpeeseen voimakkaasti. itselläni 60cm korkea allas ja nuo 70w monimetallit siis riittämättömät vaativimmille kasveille.

Valaisintyyppinä suosittelen monimetallia. Loisteputkilla pääsee samaan tai jopa parempaan hyötysuhteeseen, mutta allas näyttää omaan silmään niin paljon paremmalta monimetalleilla kuin loisteputkilla. Veden väreily pohjassa (vrt. järven rannalla aurinkoisella ilmalla), suuremmat kontrastit valoisien ja varjoisien alueiden välillä jne.
Taistelu.kala kirjoitti:Vinkkejä mistä akvaario kaupasta saa halvimmalla kasveja otetaan vastaan (Lohja, Kirkkonummi ja Espoo suuntana) :)

Kalastoa ehdin pohtimaan vielä myöhemminkin, mutta otan mielelläni jo nyt ehdotuksia vastaan. Toiveissa olisi jokin isohko yksinäinen kala, parittain viihtyvä tai pienessä parvessa viihtyvä laji. Kalojen pitäisi olla suhteellisen vilkkaita, mutta kasvit pitäisi jättää ehdottomasti rauhaan!
Pohjalle kaavailen panssarimonneja, mutta montako? Tuhoavatko kasveja?
Parvikalaksi kaiketi seeprakaloja. Voiko eri seeprakala "muotoja" yhdistellä? Montako seeprakalaa tuonne menisi? Mitä muuta kalalajia ehdottaisitte, vai tuliko akvaario jo täyteen?
AW:stä saat kasvit halvemmalla, kuin kaupoista ja kokemuksieni mukaan ne ovat monesti parempikuntoisiakin kuin kauppojen kasvit. Vaarana on tietty kalatautien, levien, kotiloiden yms. leviäminen, mutta ei näistä täysin välty kaupasta ostettaessakaan. Monessa liikkeessä on kasvit ja kalat samoissa altaissa tai kasveissa on levää ja/tai kotiloita. Tietysti, jos heti haluaa jonkun tietyn kasvilajin, niin kaupoista yleensä löytyy ilman odottelua. Tarkkaile kuitenkin myydään palstaa ja laita ilmoituksia ostetaan palstalle, niin saat akvaariosi nopeasti (liiankin) täyteen kasveja!

Pieneksi parveksi menisi kivasti joku... tonkija! :mrgreen: No joo, ei ne ehkä kasviakvaristin unelmia ole, mutta muuten eri kivoja fisuja! On kai joitakin isohkoja kirjoahvenia, jotka jättävät kasvit täysin rauhaan? Tosin kutuaikana ne taitaa kaikki kaivella kuoppia enemmän tai vähemmän. Pienistä/keskikokoisista ahvenista itselläni on tonkijoiden lisäksi kokemusta Cichlasoma dimerus ja Krobia sp. "xingu" lajeista. Kumpikin on jättänyt ainakin minulla kasvit rauhaan ja ovat ihan kivän näköisiäkin. Lehtikaloja on myös ollut,mutta nämä pirulaiset repivät hennoimmat kasvit parempiin suihin. Ehkä ruokavaliossa ei ollut riittävästi kasviainesta. Ehkäpä joku muu "tonkijavimmaton" osaa suositella paremmin kalavalintoja!
siikanderi
Starting Member
Starting Member
Viestit: 46
Liittynyt: 17:18, 20.10.2009
Sukupuoli: Nainen

Re: Suunnitelmia 600-litraiseen

Viesti Kirjoittaja siikanderi »

Moi! Olen nyt täyttänyt kolme akvaa tämän palstan tyyppien kasveilla ja suosittelen sitä lämpimästi. Sen lisäksi, että määrät ovat olleet suurempia kuin kauppojen potit, mukaan yleensä saa myös kaikenlaisia pikku bonuksia. Pikku bonuksilla pääsee testaamaan kasvin viihtyvyyttä ja saa selville kannattaako hankkia lajia lisää.
Taistelu.kala
Senior Member
Senior Member
Viestit: 595
Liittynyt: 20:04, 28.01.2004
Paikkakunta: Siuntio

Re: Suunnitelmia 600-litraiseen

Viesti Kirjoittaja Taistelu.kala »

Kiitos vastauksista!
Pullahiiri kirjoitti:Tarkoitatko panssarimonneilla siis ns. oikeita panssarimonneja, haarniskoita tai esim. rantamonnia?
Hyvä että tajusit kysyä, koska mä tajusin että olen puhunut panssarimonneista, kun tarkoitan tosiaan noita haarniskoja [:I]
Pullahiiri kirjoitti: Tiikerinuoliaiset tuskin pistävät kasveja palasiksi kunhan saavat kunnollista ravintoa. Jos pitäydyt seeprakaloissa niin sekin tuo rajoitteita ahveniin, koon ja lämpötilan puolesta. Seeprat kun viihtyvät viileässä ja suurin osa ahvenista lämpimässä.
Tiikerinuoliaiset taitavat sulkea kokonaan pois HAARNISKAmonnit? Yksi kala myös joka miellyttäisi silmää olisi tiikeribarbi, mutta ne ainakin taitavat pistää kasvit palasiksi, vai kuinka?
NoiR kirjoitti: Jos vaikka innostut joistakin pohjaa tonkivista lajeista [;)] , niin lannoitepallerot on huomattavasti helpompi siivota pois, kuin koko pohjan peittävä "lannoitematto".
Ehkä tosiaan unohdan tuon turve ajatuksen, jos joskus haluan jotain tonkivaa akvaarioon. Lisäksi turpeessa mietityttää se että kun törkkäisen kasvin pohjaan, niin eikö sitä turvetta vapaudu sieltä leijailemaan ympäri akvaariota?
Vaikea sanoa tarkkaan, kun ei tiedä mikä suodatin altaassasi nyt jo pörrää, mutta... suodatusta on tuskin koskaan liikaa?
Voin varmaankin hyvillä mielin hankkia akvaarioon vielä toisen ulkosuodattimen... ensin kumminkin laitan valaistuksen kunnolla kuntoon!
Valaisintyyppinä suosittelen monimetallia. Loisteputkilla pääsee samaan tai jopa parempaan hyötysuhteeseen, mutta allas näyttää omaan silmään niin paljon paremmalta monimetalleilla kuin loisteputkilla. Veden väreily pohjassa (vrt. järven rannalla aurinkoisella ilmalla), suuremmat kontrastit valoisien ja varjoisien alueiden välillä jne.
Löytääkö monimetalleja ihan tavallisista rautakaupoista tms, vai onko vain akvaarioliikkeiden tuote? Mä en tiedä mitään valaistuksesta (tai tekniikasta ylipäätään), joten selventäkää vielä onko monimetalleja olemassa sellaisia jotka saisin kiinnitettyä nykyiseen akvaario lamppuuni? Siis loisteputken muotoisia monimetalleja?
NoiR
Member
Member
Viestit: 440
Liittynyt: 16:44, 31.05.2007
Paikkakunta: Vihti

Re: Suunnitelmia 600-litraiseen

Viesti Kirjoittaja NoiR »

Monimetallivalaisin on aivan erityyppinen kuin loisteputkivalaisin. Tässä esimerkkejä erilaisista monimetalleista:

http://www.aquaristic.net/shop.php/sid/ ... 2x150%20W/
http://www.aquaristic.net/shop.php/sid/ ... 20150%20W/
http://www.aquaristic.net/shop.php/sid/ ... 54%20Watt/

Nuo on tietty aika hinnakkaita verrattuna ihan perus Giant loisteputkivalaisimeen. Halvemmalla saa sitten ns. "raksamalleja". Tältä forumilta saa käytettyjä Livaleita yms. ihan kohtuuhintaan. Tässä tuorein tarjokas kauppalastalta:
http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... 0&t=167391
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”