Muita rihma-altaita pitäviä?

Rihmakalat, kiipijäkalat, pusukalat, taistelukalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
buke
Junior Member
Junior Member
Viestit: 171
Liittynyt: 18:06, 24.01.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kirkkonummi

Muita rihma-altaita pitäviä?

Viesti Kirjoittaja buke »

Tässä olen seuraillut keskusteluja ja en hirveän usein ole törmännyt rihmoihin. Onko nykyään enää kiinnostusta niihin vai ovatko rihmat leimautuneet "helpoiksi" kaloiksi jotka sikiävät kuin sienet sateella? Mikäli muilla on altaita. Olisi kiva kuulla niistä ja mitä on.

Omani on vielä työn alla, mutta siellä uiskentelee tällä hetkellä helmirihmakala pariskunta. Toinen naaraista kuoli muutossa (oli vanha).

Montako allasta olette varanneet rihmojen käyttöön?
lauri]
Junior Member
Junior Member
Viestit: 128
Liittynyt: 15:37, 21.01.2009
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Oulu

Re: Muita rihma-altaita pitäviä?

Viesti Kirjoittaja lauri] »

Mulla on tällä hetkellä 200l 2 helmirihmakala naarasta. Aijemmin oli yksi uros lisänä mutta se kuoli kun ui jotenkin uuden 3d taustan ja suodattimen väliin jotenkin kummallisesti eikä päässyt pois ilmeisesti :( Uusi hankinnan alla! :) Meinasivat silloin nämä kuteakkin kun kuplapesäkin oli tehty :)
buke
Junior Member
Junior Member
Viestit: 171
Liittynyt: 18:06, 24.01.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Muita rihma-altaita pitäviä?

Viesti Kirjoittaja buke »

Unohtui sitten muutama muu tieto. olen täällä jo jonnekin päässyt kertomaan, että allas on 375 litranen. Lisäksi tuolla uiskentelee tuo onnettoman pieni parvi rusokiilakylkiä (9kpl). Tarkoituksena on hankkia lisää, jotta pääsevät oikeuksiinsa. Eli seura-akvanahan tuo varmaankin menee... Olen vuodesta 2003 haaveillut tuon perustamisesta ja nyt tuli mahdollisuus. Joo olen aika tohkeissani. :)
iomeron
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1400
Liittynyt: 22:32, 24.03.2008
Akvaarioseurat: OAS veepeejii
Paikkakunta: Oulu

Re: Muita rihma-altaita pitäviä?

Viesti Kirjoittaja iomeron »

Työn määritelmä: Sarja köyhän tekemiä pakkoliikkeitä
buke
Junior Member
Junior Member
Viestit: 171
Liittynyt: 18:06, 24.01.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Muita rihma-altaita pitäviä?

Viesti Kirjoittaja buke »

iomeron: Onko omia kasvatteja vai ostettuja? Kivan oloinen allas. Tämä taisi olla sinun isoin, eli pääkaloina sinulla siis noita sinirihmoja?
iomeron
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1400
Liittynyt: 22:32, 24.03.2008
Akvaarioseurat: OAS veepeejii
Paikkakunta: Oulu

Re: Muita rihma-altaita pitäviä?

Viesti Kirjoittaja iomeron »

Osa ostettu kaupasta ja osa harrastajalta. Valitettavasti yks kala litisty puun ja lasin väliin :( Niitä oli siis seitsemän. Tuossa altaassa on lisäksi pantterikiipijäkaloja, leväbarbeja ja monenlaista monnia. Nuo kai ne eniten on esillä. Kolme urosta ja kolme naarasta. Aika riskaabeli yhdistelmä, mutta n. vuosi mennyt niin että kaksi tappelun jälkeä olen koko aikana nähnyt kaloissa.
Työn määritelmä: Sarja köyhän tekemiä pakkoliikkeitä
buke
Junior Member
Junior Member
Viestit: 171
Liittynyt: 18:06, 24.01.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Muita rihma-altaita pitäviä?

Viesti Kirjoittaja buke »

No olet sitten onnistunut löytämään hieman rauhallisempia. :) Minulle tullessa tuossa meidän altaassa oli sinirihmoja kolme (1u+2n) ja samanmoinen yhdistelmä helmiä, mutta se yksi naaras kuoli. Eipä nuokaan mellastaneet. Lisäksi siellä oli yksi palettikala (josta juuri pääsin eroon). partaimumonni ja 4leväbarbia. koetan vielä parrasta ja leviksistä päästä eroon, koska olen nostamassa lämpötilaa altaassa. Jospa innostuisivat kutemaan...
iomeron
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1400
Liittynyt: 22:32, 24.03.2008
Akvaarioseurat: OAS veepeejii
Paikkakunta: Oulu

Re: Muita rihma-altaita pitäviä?

Viesti Kirjoittaja iomeron »

Mulla onkin aika viileä (+24)tuossa ja ehkä seura tekee sen, että kutuintoa ei kauheasti ole, saatika nahistelua. Ovat kyllä tosi rauhallisia.
Työn määritelmä: Sarja köyhän tekemiä pakkoliikkeitä
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6732
Liittynyt: 20:55, 29.01.2007
Paikkakunta: Kerimäki

Re: Muita rihma-altaita pitäviä?

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Täältä löytyy 84L akvaario jossa 6kpl korurihmoja, 4kääpiöpallokalan seurana ja lisäksi 128L akvaariosta löytyy 1koiras ja 3 naarashunajarihmakalaa,
tuo koiras ja yks naaras hunaja on tällähetkellä 40L akvassa harrastamassa kutemista, jänskättäen ootan mitä tuosta nyt tulee. :mrgreen:
Ninium85
Member
Member
Viestit: 287
Liittynyt: 12:00, 18.08.2009
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Sastamala

Re: Muita rihma-altaita pitäviä?

Viesti Kirjoittaja Ninium85 »

Mulla on 100 litrainen jossa on hunajarihmapariskunta. Jossain vaiheessa tulee vielä yksi tyttö lisää. Ovat olleet meillä parisen viikkoa ja ovat aika nuoria. Uros kukkoilee ja mahtailee kaikissa väreissään, rakentelee kuplapesiä ja pyörii vahtaamassa pintakasveja. Naaras vaan hengailee ja syö. Ihan kivoja kaloja ovat. Aikaisempaa kokemusta kyllä ei ole mistään muusta lajista, paitsi sinirihmasta jostain kymmenen vuoden takaa. Eikä mulla ollut silloin kuin yksi niitä. Tuokin taisi olla naaras.
Kodin siivous, kun lapset ovat pieniä, on kuin lumen luonti lumisateessa.
kupari10
Junior Member
Junior Member
Viestit: 209
Liittynyt: 17:50, 08.01.2010
Paikkakunta: Espoo

Re: Muita rihma-altaita pitäviä?

Viesti Kirjoittaja kupari10 »

Täältä löytyy 240L helmirihmala (seura-akvaario), joka kyllä on tällä hetkellä ehkä enemmän taistelukala-akvaario. Siellä on siis helmirihmoja 2 naarasta (isoja), 1 koiras (iso) ja uusimpana pieni tyttönä ostettu, mutta näyttäisi kasvavan pojaksi :? ! Vielä täytyy seurailla vähän aikaa, että tuleeko tappeluita toisen koiraan kanssa. Ovat oikein hyvässä sovussa tällä hetkellä kaikki :D mitä nyt pääkoiras vähän pullistelee välillä.

Ja taistoja tosiaan on 1 huntuevä koiras, 2 huntuevä naarasta ja 5 crown tail naarasta. Odottavat taistolan kypsymistä, että pääsevät omaan tankkiin. Ovat tulleet hyvin toimeen helmirihmojen kanssa.

Mukana on sitten vielä 13 kiilakylkeä, 15 kardinaalitetraa, appelsiinipleko, 2 salamanteriplekoa, rusomonnisparvi, 4 katinkultamonnia, 5 juovaperhosnuoliaista! Eli aika täyttä tällä hetkellä!!! [;)] Mutta kaikki ovat kiltisti sovussa 28°C lämpötilassa ja pH:ssa 6.8.

Helmirihmat ovat kyllä niin kauniita!!!!
Kupari10
- 130L plekoakvaario (2+15kpl L46, paljon corydoras sterbai, 7 corydoras adolfoi)
buke
Junior Member
Junior Member
Viestit: 171
Liittynyt: 18:06, 24.01.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Muita rihma-altaita pitäviä?

Viesti Kirjoittaja buke »

miljoonakala84 kirjoitti:Täältä löytyy 84L akvaario jossa 6kpl korurihmoja, 4kääpiöpallokalan seurana ja lisäksi 128L akvaariosta löytyy 1koiras ja 3 naarashunajarihmakalaa,
tuo koiras ja yks naaras hunaja on tällähetkellä 40L akvassa harrastamassa kutemista, jänskättäen ootan mitä tuosta nyt tulee. :mrgreen:
Kerrohan miten kasvattelu edistyy. :)
Deirdre
Member
Member
Viestit: 338
Liittynyt: 14:40, 03.05.2002
Paikkakunta: Helsinki

Re: Muita rihma-altaita pitäviä?

Viesti Kirjoittaja Deirdre »

Mulla ei tätä nykyä ole yhtään allasta (kuume hankkia on kova, mutta olis muutto tulossa jossakin vaiheessa, niin pitää panna jäitä hattuun), mutta mulla oli ensin 98-litraisessa ensin 4 murisijarihmakalaa, mutta kun yksi pari kuti, piti vähentää porukkaa ja päädyin kahteen murisijaan. Altaassa seurana oli helmimonnisia ja 1 partamonni sekä piikkisilmiä muutama. Sitten tuli 180-litrainen ja siihen hankin 2 timanttirihmakalaa. Olivat oikein kauniita ja äänekkäitä. Pohjalla oli suunnilleen sama porukka, enkä muista, että olis ollut parvikaloja seurana. Jossakin välissä hankin joitakin pieniä rasboroita, mutta ne eivät pitkään eläneet, syystä tai toisesta.

Kunhan jossakin vaiheessa voin taas hankkia altaan, niin suunnitteilla on n. 100-120-litrainen, johon tulisi joko koru-, murisija- tai timanttirihmakaloja, riippuen siitä, mitä on saatavilla. Korua pidän noita muita herkempänä, joten se ei ihan ykkösvaihtoehto ole. Kaveriksi esim. rusokiilakylkiä ja pohjalle kääpiönuoliaisia. Siinä olis aika kiva soppa. Olen kovin tykästynyt aasialaisiin kaloihin ja mieluiten pitäydyn yhdellä mantereella, vaikken sen tarkemmin ole kalastoa ja kasvistoa rajannutkaan.
Haaveissa akvaarioharrastuksen uudelleenaloittaminen.
Tex
Starting Member
Starting Member
Viestit: 49
Liittynyt: 10:45, 23.03.2009
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Joensuu

Re: Muita rihma-altaita pitäviä?

Viesti Kirjoittaja Tex »

Anteeksi kun osallistun tähän, mutta ymmärsin otsikon väärin ja luulin löytäneeni juuri minulle sopivan topicin. Kyllä, minulla on altaassa kunnioitettava rihmaleväkasvusto ja se sikiää kuin sienet sateella :) Oli minulla kyllä aikoinaan kääpiörihmakaloja, mutta ne pääsivät parempaan kotiin kalaston vaihtuessa.
buke
Junior Member
Junior Member
Viestit: 171
Liittynyt: 18:06, 24.01.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Muita rihma-altaita pitäviä?

Viesti Kirjoittaja buke »

Deirdre kirjoitti:
Kunhan jossakin vaiheessa voin taas hankkia altaan, niin suunnitteilla on n. 100-120-litrainen, johon tulisi joko koru-, murisija- tai timanttirihmakaloja, riippuen siitä, mitä on saatavilla. Korua pidän noita muita herkempänä, joten se ei ihan ykkösvaihtoehto ole. Kaveriksi esim. rusokiilakylkiä ja pohjalle kääpiönuoliaisia. Siinä olis aika kiva soppa. Olen kovin tykästynyt aasialaisiin kaloihin ja mieluiten pitäydyn yhdellä mantereella, vaikken sen tarkemmin ole kalastoa ja kasvistoa rajannutkaan.
Täällä myös on viehättänyt tuo aasialainen kalasto. Pitäisi hankkia jossain vaiheessa nuoliaisia, mutta vielä en ole päätynyt mihinkään tiettyyn lajiin. Toinen pitkäaikainen haave on kiekkola, mutta sitä odotellessa on mukava puuhastella noiden rihmojen kanssa.

muoks:

Kasveja en ole ruvennut rajaamaan, mutta katsotaan sitten myöhemmin. Pitäisi ensinnäkin selvittää minkälaisia kasveja on sieltäpäin myynnissä.
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6732
Liittynyt: 20:55, 29.01.2007
Paikkakunta: Kerimäki

Re: Muita rihma-altaita pitäviä?

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Kerrohan miten kasvattelu edistyy.
Eipä tuo noitten hunajoiden kuteminen näytä edistyvän yhtään, ukko ei rakenna pesää eikä naaraskaan näyttäny tänään kiinnostavan ukkoa ollenkaan,
tuo ukko olla möllöttää vaan jossain nurkassa eikä nuo pakaste ötökätkään näytä maistuvan yhtään.

Mtähän tässä keksis? :( :?
buke
Junior Member
Junior Member
Viestit: 171
Liittynyt: 18:06, 24.01.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Muita rihma-altaita pitäviä?

Viesti Kirjoittaja buke »

tex: Eipä tuo mitään. :D Rihmojahan nekin ovat. En ole spesifioinut tarkemmin, joten...

------------------------------

Kirjoittaja buke » 20:27, 26.01.2010

hmm... Oletko yrittänyt laittaa sinne valmiiksi kuplia? Heitän nyt jotain, jos vaikka joku älähtää auttamaan.

---------------------------------
miljoonakala84 kirjoitti:
Kerrohan miten kasvattelu edistyy.
Eipä tuo noitten hunajoiden kuteminen näytä edistyvän yhtään, ukko ei rakenna pesää eikä naaraskaan näyttäny tänään kiinnostavan ukkoa ollenkaan,
tuo ukko olla möllöttää vaan jossain nurkassa eikä nuo pakaste ötökätkään näytä maistuvan yhtään.

Mtähän tässä keksis? :( :?
Jokos sujuu? :) Täällä odotellaan uutta allasta ja menin äsken mylläämään tuota meidän isoa, joten aika hiljaista on kutemispuolella.
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6732
Liittynyt: 20:55, 29.01.2007
Paikkakunta: Kerimäki

Re: Muita rihma-altaita pitäviä?

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Kun ei nii ei, eilis illan pikkunen pesän alkukii on yön aikana hävinny, uutta pesää ukko ei ole tehny, olla möllöttää vaan ja välillä ajelee akkelia takaa. :(
buke
Junior Member
Junior Member
Viestit: 171
Liittynyt: 18:06, 24.01.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Muita rihma-altaita pitäviä?

Viesti Kirjoittaja buke »

onko ne kuinka nuoria? Jos vaan harjoituksen puutetta? 8)
buke
Junior Member
Junior Member
Viestit: 171
Liittynyt: 18:06, 24.01.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Muita rihma-altaita pitäviä?

Viesti Kirjoittaja buke »

Täytyy vain ihmetellä. Eikö rihmakaloja todellakaan ole muilla? Kasvattaako kukaan niitä Suomessa, vai onko kanta ihan tuonnin varassa? Olisi mukava ollut kuulla enemmänkin kokemuksia kaloista.
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6732
Liittynyt: 20:55, 29.01.2007
Paikkakunta: Kerimäki

Re: Muita rihma-altaita pitäviä?

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

onko ne kuinka nuoria? Jos vaan harjoituksen puutetta?
Iästä en hirveesti osaa sanoo kun ostin nuo akvaariokaupasta muutama kuukausi takaperin. :?
buke
Junior Member
Junior Member
Viestit: 171
Liittynyt: 18:06, 24.01.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Muita rihma-altaita pitäviä?

Viesti Kirjoittaja buke »

Kasvoivatko vielä sun luona? Se joskus kertoo, että vielä nuoria ovat, ja menee harjoittelun puuttumisen piikkiin. :)
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6732
Liittynyt: 20:55, 29.01.2007
Paikkakunta: Kerimäki

Re: Muita rihma-altaita pitäviä?

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Kyllä nuo kalat oli jo ihan täysikasvuisen kokosia ja tuolla ukkelillakii oli jo ostettaessa oranssia väriä näkyvissä, tuo ukkeli joutu olemaan alkuun muutaman viikon yksinaanä tuolla 128L akvaariossa, mutta heti kun hommasin sinne naaraita niin ukko rupesi komeilemaan kutuasussa.

---------------------------------

Hei voi hitsin vitsi, tänään ne miun hunajarihmat sitten kuti JIPPPII mitäkäs täsä nyt sitten pitää menetellä, sen naaraan voi vissiin poistaa tuolta 40L akvasta huomenna mutta kuinka kauan mie sitä ukko kalaa nytten pien tuolla?
buke
Junior Member
Junior Member
Viestit: 171
Liittynyt: 18:06, 24.01.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Muita rihma-altaita pitäviä?

Viesti Kirjoittaja buke »

Onneksi olkoon. :D Ukko varmaan vaan oli hidas mietteissään. :D Jaa, no ainakin siihen asti kunnes ei enää hoitele poikasia ja kuplapesä alkaa rakoileen ja poikaset näyttävät uivan itsekseen. Niin mä olen ymmärtänyt. Laitahan kuvia jos mahdollista. Nyt kun ovat kutemaan päässeet niin eiköhän siellä uutta pukkaa perään.
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6732
Liittynyt: 20:55, 29.01.2007
Paikkakunta: Kerimäki

Re: Muita rihma-altaita pitäviä?

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

NO ukko ei valitettavasti saa sitten hoitaa näitä ensimmäisiä munia, jouduin eilen poistamaan sekä akan että ukon,
kun tuo ukkeli rupes syömään noita mätimunia. Nuo loput mätimunat kelluu nytten tuolla 40L akvaariossa ilman minkään laista pesää,
saas nyt nähdä kuorituuko noista mitään, pitäsköhän tonne laittaa muuten suodatin nytten päälle vai kuoriutuuko nuo munat ilman suodatustakii
ja entäs täytyykö sitten pitää suodatinta päällä jos ja kun poikaset kuoriutuu vai voiko nuo poikaset kasvattaa ilman suodatinta?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Labyrinttikalat”