Partamonnista kysymyksiä

Akvaariokalojen ja muiden akvaarioasukkien viljely.

Valvoja: Moderaattorit

eikkumonni
Junior Member
Junior Member
Viestit: 104
Liittynyt: 10:25, 11.01.2009
Sukupuoli: Nainen

Re: Partamonnista kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja eikkumonni »

Moikka! Ei minun monnit nyt vain innostu kutemaan, no odotetaan. Kysyn vaikka poikkeaa aiheesta. Kun minun rubiinikääpiöahvenet ovat tai poika on alkanut menemään jäykkänä tytön eteen sinertävän värisenä ja heilutellut pyrstöään ja väristänyt itseään, mitä mahtaa tarkoitaa? Ovat tehneet tuota koko aamun. Molemmat ovat aika pulleita.
Kiitos vastauksista jo nyt!
eikkumonni
Junior Member
Junior Member
Viestit: 104
Liittynyt: 10:25, 11.01.2009
Sukupuoli: Nainen

Re: Partamonnista kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja eikkumonni »

lendu: luin ketjun läpi ja jäin tutkimaan sanaa albiinopartamonni. Onko se melkein niinkuin tavallinen partamonni? Jos on niin teitkö jotain erityistä ennen kuin kutivat? vedenvaihtoa, lämpötilan vaihtelua yn.
Nyt on pieni mysteeri. Kun isompi tyttö partis on lasissa niin sen vatsassa on jonkin näköisiä "kuoppia" tai "muhkuroita". Samoin koiraalla. Onko normaalia? Toinen tyttö aivan normaali. Olin joulun jälkeen noin 2 viikkoa poissa kotoa, olisivatko voineet kutea?
Kiitos jos vastaatte.
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 4720
Liittynyt: 04:42, 17.04.2005
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kullaa, altaita vielä Harjavallassa
Viesti:

Re: Partamonnista kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja crisse_83 »

Albiinopartamonni ei ole mikään oma erityinen lajinsa, vaan albinismi geeniä kantava partamonni. Usein ovat aivan perusmaatiaisia ja lisääntyvät myös kuin kanit alkuun päästyään.
Ketuttaa kuin pikkuoravaa pakkasella. Käpy on jäässä, hammas katki ja oksakin niin himskatin liukas. (Siistitty versio.)
eikkumonni
Junior Member
Junior Member
Viestit: 104
Liittynyt: 10:25, 11.01.2009
Sukupuoli: Nainen

Re: Partamonnista kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja eikkumonni »

No, meillä eivät pääse edes alkuun :cry:
tarumarika
Junior Member
Junior Member
Viestit: 228
Liittynyt: 18:35, 31.01.2009
Sukupuoli: Nainen

Re: Partamonnista kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja tarumarika »

Hilleri kirjoitti:
ZamY kirjoitti:Ot: Jos olisi TOSI paljon partamonninpoikasia akvaariossa, niin voisiko ne heittää järveen? :mrgreen: Voisi samalla kokeilla että onko se partis kuitenkaan niin kestävä kala kun puhutaaan :roll: . Saattaishan tuo vesi vähän kylmää olla mutta voisiko ne järvessä peräti lisääntyä? Vähänkö olisi siistiä kun käy kalastelemassa niin virveliin tarttuu 15 senttinen partamonni :P !
EI! Pidetään ne suomenkalat ja tropiikin kalat ihan omissa vesissään. Kyllähän nuo suomen vesistössä kesällä pärjäis, mutta talvi tappaa, onneksi.
onneksi ei, sillä en kävisi enää uimassa jos saisin tietää että partiksia on päästetty sinne :) vaikka itelläni on t ja p partikset, niin jotenkin "pelkään" niitä ja varsinkin kammoan piikkejä. Menee jo kylmät väreet kun ajatteleekin että järvenpohjassa uiskentelee partis!! 8O
Kissa, Hamsterin terra
eikkumonni
Junior Member
Junior Member
Viestit: 104
Liittynyt: 10:25, 11.01.2009
Sukupuoli: Nainen

Re: Partamonnista kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja eikkumonni »

Kiitos vastauksista. nyt on monnit kasvaneet ja pikku viikset isommalle tytölle tulleet. Miksi poika monni väristelee tytön edessä? Ja yrittää näyttää isolta(?) tai sellaiselta.... välillä ne ajaa ´(tai tyttö ajaa) pienemmän pois! >Sitten taas väristely ja joskus poika yrittää johdatella(?) tyttöä luolaan, onko edes mahdollista vai näenkö unta?
Kiitos jos kertoisitte kosiskelusta, että miltä se näyttää jne jne.
kuovi74
Junior Member
Junior Member
Viestit: 73
Liittynyt: 15:57, 21.03.2010
Akvaarioseurat: JAS Jyväskylän akvaarioseura
Sukupuoli: Nainen

Re: Partamonnista kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja kuovi74 »

Itse ostin loppukesästä 2009 partaimumonnin, akvaarioliikkeestä. Se paljastui ajan kanssa sitten urokseksi. Ja syksyllä 2009 sain lopettavasta akvaarista jonkun monnin (10 v. vanhan). Nämä kaksi veijaria sitten päättivät 6.3. alkaa kutemaan, jolloin paljastui kummankin tarkka sukupuoli. Meillä nämä sankarit kutivat sivuikkunaan. Olisi ollut kantokin mihin kutea, mutta ei. Siinä uros sitten löyhytteli munia ja ajeli kaikki muut kalat pois paikalta. Just kun alkoivat munat "kuoriutumaan" otin suurimman osan munista pois. Näytti siltä että muut kalat syövät nämä kuoriutuneet yksilöt, kun ne hävisivät akvaariosta pois. Mutta eipä hätää tässä pari viikkoa sitten löysin yhden poikasen, sitten toisen ja lopulta niitä on todistettavasti 4 elossa. Ovat keskimitaltaan nyt noin 1.5 cm pitkiä.

Naaraan siirsin toiseen altaaseen, jotta uusia jälkeläisiä ei tulisi. Poikasille olen hommannut uuden kodin, odotan nyt vain että kaverit kasvavat, että näkee pyydystää ne altaasta.
Harrastus
eikkumonni
Junior Member
Junior Member
Viestit: 104
Liittynyt: 10:25, 11.01.2009
Sukupuoli: Nainen

Re: Partamonnista kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja eikkumonni »

Minä ostin tammikuussa (2009) nuo minun partikset tai no, tytöt, poika myöhemmin keväällä. Eli sä ostit aikuisen kalan (ko?) .
Millaista kutukäyttäytyminen oli? Millaiset olosuhteet? Ruokavalio? Sisustus?
Oho! Lasiin! Luulin että vain luolaan tai juurakkoon voi partis kutea!
Voiko 6-7cm pitkä tyttö ja n. 9cm poika monni kutea?
Kysyn vielä kerrän: minkä ikäisenä partamonni VOI kutea? Voiko itse tehdä jonkun kuopan(?) tai muun sellaisen monneile jos ne kutis sinne?
KIVA KIVA! EPÄREILUA! OUTOA! KOHTUUTONTA! ÄRSYTTÄVÄÄ! ÖÖ, KARSEETA, Kun muitten partikset kutee ja mun EI!
Haluisko joku tulla tänne mun partamonneille kertomaan että niiden pitäis olla helposti kuteva laji?
Help!
Deicide
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5126
Liittynyt: 15:59, 27.02.2008
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Ii

Re: Partamonnista kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Deicide »

OUTOA! KOHTUUTONTA! ÄRSYTTÄVÄÄ! ÖÖ, KARSEETA
Korkeintaan se, että noita joku vielä yrittää kudettaa, kun ei "vahingoistakaan" tahdota eroon päästä.
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
eikkumonni
Junior Member
Junior Member
Viestit: 104
Liittynyt: 10:25, 11.01.2009
Sukupuoli: Nainen

Re: Partamonnista kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja eikkumonni »

höh. no ei sitten . unohdetaan partikset. miten kiilakyljet (ruso) saisi kutemaan? tytöt täynnnä mätiä!
aborre
Member
Member
Viestit: 286
Liittynyt: 22:58, 01.04.2010
Sukupuoli: Mies

Re: Partamonnista kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja aborre »

Ei mitään kalaa pakolla saa kutemaan. Kärsivällisyyttä ja vähän onneakin tarvitaan. Joillain yksilöillä kemiat eivät vain skulaa tai sitten olosuhteet ovat väärät. Partiksia usein esim. ruokitaan väärin. Ne tarvitsevat vähäproteinipitoista ruokaa. Ei siis normaalia kalanruokaa jossa on paljon proteiniä. En tiedä millä niitä ruokit mutta aloita vaikka tekemällä ravintopulen optimaaliseksi. Partiksille omat ruokatabletit sekä kurkkua, kesäkurpitsaa, herneitä, porkkanaa... Huolehdi myös että niillä on tarpeeksi koloja ja piilopaikkoja. Koiras yleensä putsaa kutupaikan ennen kuin houkuttelee naaraan paikalle. Partikset saattavat olla hyvinkin kranttuja kutupaikan suhteen. Esim. liikaa virtausta ei saa olla ja kudun pitäisi mieluiten olla suoralta valolta piilossa. Usein partiksilla on lempikanto (reviiri) jonka läheisyyteen näitä kutupaikkoja voi rakentaa (ruukku, putki tms).
kuovi74
Junior Member
Junior Member
Viestit: 73
Liittynyt: 15:57, 21.03.2010
Akvaarioseurat: JAS Jyväskylän akvaarioseura
Sukupuoli: Nainen

Re: Partamonnista kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja kuovi74 »

eikkumonni kirjoitti:Minä ostin tammikuussa (2009) nuo minun partikset tai no, tytöt, poika myöhemmin keväällä. Eli sä ostit aikuisen kalan (ko?) .
Millaista kutukäyttäytyminen oli? Millaiset olosuhteet? Ruokavalio? Sisustus?
Oho! Lasiin! Luulin että vain luolaan tai juurakkoon voi partis kutea!
Voiko 6-7cm pitkä tyttö ja n. 9cm poika monni kutea?
Kysyn vielä kerrän: minkä ikäisenä partamonni VOI kutea? Voiko itse tehdä jonkun kuopan(?) tai muun sellaisen monneile jos ne kutis sinne?
KIVA KIVA! EPÄREILUA! OUTOA! KOHTUUTONTA! ÄRSYTTÄVÄÄ! ÖÖ, KARSEETA, Kun muitten partikset kutee ja mun EI!
Haluisko joku tulla tänne mun partamonneille kertomaan että niiden pitäis olla helposti kuteva laji?
Help!
Hei!
No, minulla tuo kudettaminen ei ollut mikään tarkoitus vaan se oikeesti vain tapahtui. Paljastui sitten kummankin tarkka sukupuoli. Minulle tuo toinen monni tuli vain toisesta akvaariosta syksyllä (olisivat kai lopettaneet muuten). Huomasin vain että akvaarioon oli tullut yksi kaveri lisää. Nämä sankarit olivat samassa akvaariossa ainakin 5 kuukautta yhdessä. Sitä en tiedä minkä ikäinen se uros on, mutta nyt sille on kasvanut turpakarvat, eli on tainnut vasta tulla sukukypsäksi. Pituutta noin 7 cm. Naaras nyt on ainakin 10 vuotta. Sen verran tiedetään historiasta.

Akvaario-oloista, no, nyt tulee huutoa muilta. [:I] Akvaario on vain 55 litrainen. Lämpötila noin 26-27 astetta. Ph 6.4 tai ehkä vähän enemmän. Silloin oli 3 kasvia, joista yksi on ainakin melalehti. 2 muun nimeä en tiedä. Aika rehevä kasvuisia kaikki kasvit. Kanto, jonka alla on luola sekä saviruukku joka on halkaistu. Valaistuksena oli tavallinen loisteputki (joka nyt on vaihdettu akvaario loisteputkeksi). Seuralaisena akvaariossa kudun aikaan: 2 mustaamollia, 2 taistelukalaa, 5 neontetraa sekä 3 kääpiönuoliaista. (Tiedän että vääriä kaloja olosuhteisiin, mutta vielä hengissä. Osa kaloista nyt toisessa akvaariossa.) Ruokana hiutaleruokaa sekä tetra wafer mix, joka oli ihan monneja varten hankittu. Mutta hyvin maistuu muillekin kaloille.


Alkuaikoina olivat kuin eivät olisi toisiaan nähneet. Vähän ärhentelivät toisilleen välillä, mutta hyvin tulivat toimeenkeskenään. Ruuasta vähän oli välillä tiukkaa. No, sitten silloin 6 päivä tämä pari valjakko vaan alkoi kisailemaan keskenään. Uiskentelivat ja kisailivat keskenään. Ja sitten oli vain akvaariolasiin ilmestynyt keltaisia palloja. Naaras kävi välillä muualla ja tuli sitten takaisin ja kutivat lisää. Ehkä nämä vain olivat sitä mieltä että nyt on pariutumisen aika. Ja uros taisi tulla sukukypsäksi.

Itse suhtauduin tähän kutuun vähän kaksijakoisesti. Toisaalta hienoa, mutta sitten toisaalta...
Harrastus
eikkumonni
Junior Member
Junior Member
Viestit: 104
Liittynyt: 10:25, 11.01.2009
Sukupuoli: Nainen

Re: Partamonnista kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja eikkumonni »

Olot on NYT hyvät, tai luulen niin. Laitoin juurakon alle ison kuopan. Sekä muuta järjestelyä. Painoin kookos puolikkaan syvemmälle että suuaukko olisi pienempi... Ruuaksi annan välillä kasviksia ja joka päivä monneille tarkoitettuja tabuja.
aborre
Member
Member
Viestit: 286
Liittynyt: 22:58, 01.04.2010
Sukupuoli: Mies

Re: Partamonnista kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja aborre »

Sitten vaan odottamaan. Ei kannata hermostua vaikka vuosikin vierähtäisi. [;)]
eikkumonni
Junior Member
Junior Member
Viestit: 104
Liittynyt: 10:25, 11.01.2009
Sukupuoli: Nainen

Re: Partamonnista kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja eikkumonni »

Ne on ollut JO vuoden! Tytär alkaa jo hermoilla etteivät ne kude koskaan... Sitten kun ne ALKAVAT kutea ja homma riistäytyy käsistä myyn pojan ja ehkä toisen tytön. Yksi monni altaassa on oltava! Altaassa on sorapohja, mutta se on pyöreää ja melko isokokoista. Mitä pohjakaloja sinne saisi?
ph. 7.5-8.0 kh. 6 gh. 7-8
Litroja n.126. JA minä tiedän että ei sais olla niin monta monnia mutta: tytöt ostettiin faunattaresta ja ne sanoivat että hyvin voi ostaa vielä kolmannenkin. Ja helsingin akvaariokeskuksesta myytiin toi poikapartis ja lirta määrä ja muiden monnien lukumäärä tiedettiin...
Altaassa on lisäksi:
9kpl rusokiilakylkiä
9/8 kuparitetraa
n. 10(?) platya
3partista
aborre
Member
Member
Viestit: 286
Liittynyt: 22:58, 01.04.2010
Sukupuoli: Mies

Re: Partamonnista kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja aborre »

Saattaa mennä viisikin vuotta. Jos kemiat eivät pelaa niin ei sitten. Jotkin lajit ovat hyvinkin herkkiä tietyssä ympäristössä. Useimmiten kalat kutevat silloin kun akvaarion sisällä tai huom. ulkopuolella ei tapahdu mitään uhkaavaa. Jos teillä on akvaario esimerkiksi olohuoneessa niin lasten vilske, telkkarin välähtely ja äänet riittävät uhaksi. Kalat ovat herkkiä olentoja jotka eivät yleensä kude vaaran uhatessa. Kannattaa jättää ne rauhaan, mutta tietenkin hoitaa hyvin, niin jonain päivänä saattaa löytyä pieniä poikasia. Joissain akvaarioissa poikasia ei ikinä synny. Kannattaa iloita niistä kaloista joita on.
kuovi74
Junior Member
Junior Member
Viestit: 73
Liittynyt: 15:57, 21.03.2010
Akvaarioseurat: JAS Jyväskylän akvaarioseura
Sukupuoli: Nainen

Re: Partamonnista kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja kuovi74 »

eikkumonni kirjoitti:Ne on ollut JO vuoden! Tytär alkaa jo hermoilla etteivät ne kude koskaan... Sitten kun ne ALKAVAT kutea ja homma riistäytyy käsistä myyn pojan ja ehkä toisen tytön. Yksi monni altaassa on oltava! Altaassa on sorapohja, mutta se on pyöreää ja melko isokokoista. Mitä pohjakaloja sinne saisi?
ph. 7.5-8.0 kh. 6 gh. 7-8
Litroja n.126. JA minä tiedän että ei sais olla niin monta monnia mutta: tytöt ostettiin faunattaresta ja ne sanoivat että hyvin voi ostaa vielä kolmannenkin. Ja helsingin akvaariokeskuksesta myytiin toi poikapartis ja lirta määrä ja muiden monnien lukumäärä tiedettiin...
Hei!
Katselin tuota Markku Varjon akvaario-opas kirjaa ja siinä vaan mainittiin että partamonnit voisi tykätä vedestä jonka pH on 6,5-7,5. Eli voiko sinulla olla ph liian korkea monneille [;)]? Vaikka voihan ne teidän kalat olla vielä nuoria kutemiseen. Mutta ajattelepa tuota ph asiaa. En usko että sitä kannattaa suin päin muuttaa, kun oli niitä muita kaloja.
Harrastus
fix
Junior Member
Junior Member
Viestit: 195
Liittynyt: 15:09, 14.09.2008
Sukupuoli: Nainen

Re: Partamonnista kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja fix »

Öh, anteeksi nyt tyhmä kysymys, mutta miksi ihmeessä kaikkien kalojen on teillä kudettava? Tai näin ymmärsin ainakin, kun aina välillä kysyt miten ja milloin mikäkin kala kutee. Eikö olisi helpompaa ja vaivattomampaa selittää tytölle että joskus vain luonto hoitaa hommat niin ettei niitä pikkukaloja tule vaikka kuinka toivoisi. Ei siinä auta silloin loitsuaminen ja poppakonstit.

Toiset kalat vain kutevat, toiset eivät. Ja joskus ne helpoimmatkin kutijat jäävät kokonaan kutematta. Näin on käynyt itselläni mm. palettikalojen kanssa, jotka ovat liiankin helppoja kutemaan. Kolmannen kutuparin jälkeen tuli neljäs pariskunta, joka ei vain kutenut koskaan elinaikanaan. Ei vaikka kaikki oli samoin kuin muidenkin kanssa. Viides pariskunta taas kuti. Nyt kokeillaan perhoskirjoahventa, onnistuuko. Mutta jollei niin en aio menettää hermojani sen vuoksi enkä ainakaan ota lasta mukaan odotukseen puhumalla pikkuisista kaloista, joita ei ehkä koskaan tule. Tosin en tiedä minkä ikäinen tyttösi on, omani kohta 5v ja tietää kalanpoikasista muttei odota niitä kuin kuuta nousevaa. Tietää että niitä tulee sitten kun ja jos tulee.

Mutta onnea teille yrityksiinne. Jos ne poikaset ovat kovinkin tärkeitä. Onhan se toki hienoa näyttää lapselle kuinka kala saa alkunsa, ensin tulee kutu, siitä alkiot, siitä pienet poikaste ja kuinka ne kasvaa. Mutta on niitä mukava seurata muutenkin, ja katsoa kuinka ne kisuavat, syövät jne.
aborre
Member
Member
Viestit: 286
Liittynyt: 22:58, 01.04.2010
Sukupuoli: Mies

Re: Partamonnista kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja aborre »

... ja tulevat syödyiksi, nääntyvät, kituvat. Niistä ei moni kuitenkaan selviä. Itku tulee kun naaras syö koko kudun.
Asiaa Fix.
Niko+
Junior Member
Junior Member
Viestit: 74
Liittynyt: 13:44, 18.01.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Re: Partamonnista kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Niko+ »

Tai sitten partamonnin kudusta selviää montakymmentä poikasta ja niitä joutuu viemään akvaarioliikkeeseen tai yrittää lahjoitella toisille harrastajille. Jokatapauksessa tuo että samassa akvaariossa olevat, eri sukupuolta olevat partikset eivät kude, kuullostaa pikemminkin erikoisen hyvältä kuin huonolta tilanteelta.
Mitä lapsiin tulee, niin munkin mielestä lapsen olisi tärkeä oppia, ettei kalanpoikasia tule noin vaan "tilaamalla" ja myöskin, että kalojen tilantarpeet tulee ottaa huomioon, eikä mihin tahansa akvaarioon mahdu määrätöntä määrää poikasia kasvamaan.
55L, 96L, 200L, 400L + haaveissa tosi iso, väh. 800L..., 11kg ja 8 kg mäyräkoiraa, 5 kg monirotuista
eikkumonni
Junior Member
Junior Member
Viestit: 104
Liittynyt: 10:25, 11.01.2009
Sukupuoli: Nainen

Re: Partamonnista kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja eikkumonni »

JIHUU! Nyt poika on luolan katossa, löyhyttelee eviään, ei päästä ketään luolaan, ei poistu sieltä, tytöil evät rikki ja pienentynyt vatsa toisella tytöllä!
O-onko tää nyt varma juttu et ne on kutenut?! :D :mrgreen:

---------------------------------

Kirjoittaja eikkumonni » 16:11, 07.04.2010

Hmmm, kuinkas kauan nyt menee ennenkuin pitää ruveta saaattia antamaan poikasille? Miten urosta voi ruokkia kun se ei tule ulos?
kuovi74
Junior Member
Junior Member
Viestit: 73
Liittynyt: 15:57, 21.03.2010
Akvaarioseurat: JAS Jyväskylän akvaarioseura
Sukupuoli: Nainen

Re: Partamonnista kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja kuovi74 »

Olen ymmärtänyt niin, ettei uros tule syömään ollenkaan, ellei lähelle tipu joku hiutale, jonka voisi äkkiä napata. Luin jostain, että ei ole harvinaista että uros voi kuolla nälkään. Mutta minulla ei ainakaan siinä viikossa mitään tehnyt.

Itse en ole antanut mitään erikois evästä noille nuorille monninpojille. Oikeesti ovat saaneet pärjätä omin avuin, eli syödä mitä kiinni saavat. Hyvin näkyy järsivän kantoakin. Että jos tarjoat evästä isoille, niin eiköhän ne pienet syö sitä samaa.

Itse olen tyytyväinen siihen ratkaisuun että otin suurimman osan kudusta pois (oli tietty helppo ottaa siitä akvaariolasista). Nyt ei tartte kuin muutamalle koti löytää. Minulla onkin jo kahdelle koti. Hirveästi tekisi mieli jättää kotiin pari, kumpaankin akvaarioon, mutta ne sukupuolet. Itseäni ei tuo kudettaminen niin hirveästi innosta. Kokemushan tuo yksi kerta oli, mutta siihen se saa jäädä. Ellei nuo kääpiönuoliaiset rupeisi lisääntymään. Niille olisi markkinoita, mutta niiden lisääntyminen onkin jo ihan toinen juttu.
Harrastus
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 3362
Liittynyt: 16:50, 22.12.2008
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Partamonnista kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Pullahiiri »

Meikäläisen päähän ei oikein mahdu miksi joku haluaa tarkoituksella kudettaa partamonneja..? Kivoja ja hyödyllisiä kaloja joo mutta ihan oikeasti niistä on ylitarjontaa eikä kauppiaatkaan niitä varmaan kovin mielellään ota vastaan.

Jos haluat jotain tiettyä lajia kudettaa niin helpointa on hankkia erillinen kudetusallas, esimerkiksi niille kiilakyljille. Niistä voisit saada jopa korvauksen jos kauppaan ne viet.
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
aborre
Member
Member
Viestit: 286
Liittynyt: 22:58, 01.04.2010
Sukupuoli: Mies

Re: Partamonnista kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja aborre »

Olen samaa mieltä Pullahiiren kanssa. Meillä on yksi partis josta pitäisi luopua mutta vaikea on näköjään löytää sille uutta kotia. Melkein kaikkialla varoitetaan että ei pidä antaa partisten lisääntyä koska niitä on jo liikaa.
eikkumonni
Junior Member
Junior Member
Viestit: 104
Liittynyt: 10:25, 11.01.2009
Sukupuoli: Nainen

Re: Partamonnista kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja eikkumonni »

Niin, no, meillä faunatar lupasi ottaa ja helsingin akvaariokeskus.

*muoks* voiko eka kutu onnistua? tyhmä kysymys.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Viljely”