Kuulumisia Teemun altaasta

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

tko
Junior Member
Junior Member
Viestit: 67
Liittynyt: 23:19, 28.12.2008
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tampere

Re: Kuulumisia Teemun altaasta

Viesti Kirjoittaja tko »

Ei kai tota kalsiumia ekana mennä lisäämään kun arvot oli yläkanttiin? Mulla on sellanen käsitys että tota alkaliniteettia pitäis ruokasoodalla nostaa ja se nostais myöskin PH arvoo.
Idefix
Member
Member
Viestit: 346
Liittynyt: 21:48, 09.01.2006
Paikkakunta: Espoo

Re: Kuulumisia Teemun altaasta

Viesti Kirjoittaja Idefix »

Teemu Salonen kirjoitti:Oli tänään sitte perjantai tai ei, varsinaisee ongelmaan en ole saanut yhtään asiallista vastusta.
Myönnän, että oma vastaukseni oli asiaton. Joskus vain tuntuu, että on ihan sama millaisia neuvoja annetaan niin joka tapauksessa teet niin kuin aluksi olit päättänyt. Lopuksi ihmettelet miten tässä näin kävi.

Toivotan silti onnea altaallesi ja oikeasti toivon, että onnistuisit.
Elämä on kuin pokeri, jos ei ole paria niin täytyy olla hyvä käsi.
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5539
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Kuulumisia Teemun altaasta

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Kyllä tää tästä. Ei palkokasvin siemeniä mun nenusta löydy:)

Tosiaan toi erilaisten aineiden lisäily suolavesihommissa on mulle ihan uutta, ku tähän asti olen käytännössä elättäny siellä pelkkää kiveä. Nyt kun sinne on elämää tullut, niin, jos hiukkaakaan olen asiaa oikein ymmärtänyt niin kalkkia(?) kuluu enemmän.

Btw, se korvausvesiautomaatti, jonka toimivuudesta taannoin tuuletin, ei toiminukkaan... Tämä blondi ei ollu tajunnu, että takaiskuventtiili olis kova juttu:) Nyt sellainen on paikallaan ja vettä tippuu hiljalleen altaaseen.

Korvausvesi siis on sitä ruokasooda (annostelu mutu) ja kalsiumhydroxidi (kaks mittaa) vesitilavuus ämpärissä 4-5l joten aika jytyä tavaraa siis. Onko toi nyt ihan myrkkyä? Pitäisikö siis tehdä kokonaan uus korvausvesisotku? Jos niin miten? Ei siis vispilällä ainakaan:D Eikä vaseliinilla:D
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5539
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Kuulumisia Teemun altaasta

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Mikäs ölliäinen se tämä muuten on? Haitallinen? Bongasin sen tänään pohjahiekan joukossa.
Kuva
tko
Junior Member
Junior Member
Viestit: 67
Liittynyt: 23:19, 28.12.2008
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tampere

Re: Kuulumisia Teemun altaasta

Viesti Kirjoittaja tko »

Lue vaikka tämä ketju niin selviää noiden mömmöjen lisäykset: http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... 0&t=154625

Itse tosiaan nostelen pelkkää KH:ta ruokasoodalla enkä koske kalsiumiin ennenkuin on laskenut suositeltaviin lukemiin. Noiden mömmöjen määriin löytyy kalkulaattorit niin ei tarvii mutuilla sen kanssa. Tuossa ketjussa ainakin oli linkki reefcentralin laskimiin.
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5539
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Kuulumisia Teemun altaasta

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Jotain jo luulin ymmärtäneeni, mutta sitten en ehkä kuitenkaan...

Jos nyt jotain meni jakeluun, riittää 7g ruokasoodaa nostamaan KH:n kohdalleen. Lisäänkö sen suoraan akvaarioveteen? Liotettuna? Jauheena?

Ärsyttää ku jokapaikassa neuvotaan mitä, mutta missään (ei ainakaan ymmärrettävästi) kerrota miten.
tko
Junior Member
Junior Member
Viestit: 67
Liittynyt: 23:19, 28.12.2008
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tampere

Re: Kuulumisia Teemun altaasta

Viesti Kirjoittaja tko »

Kauhaset tankista kuppiin vettä ja sotket siihen. Sitten tiputtelet sen kupillisen takas tankkiin.
Idefix
Member
Member
Viestit: 346
Liittynyt: 21:48, 09.01.2006
Paikkakunta: Espoo

Re: Kuulumisia Teemun altaasta

Viesti Kirjoittaja Idefix »

Toinen ehti ensin mutta tässä minun ohje.

Laita erilliseen astiaan esim. puoli litraa vettä. Lisää siihen ruokasooda ja sekoita vaikka vispilällä jos haluat. Itse hoitaisin sekoituksen lusikalla. Kun ruokasooda on sekoittunut veteen parin minuutin vatkauksen jälkeen niin lisäät syntyneen liuoksen akvaarioon hiljalleen samaan tapaan kuin totuttaisit uusia eläimiä uuteen altaaseen.Kuva
Viimeksi muokannut Idefix, 21:21, 05.12.2009. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Elämä on kuin pokeri, jos ei ole paria niin täytyy olla hyvä käsi.
Jorg
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1417
Liittynyt: 21:36, 21.02.2006
Akvaarioseurat: SMAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Kuulumisia Teemun altaasta

Viesti Kirjoittaja Jorg »

Mä olen liottanut soodan esim. 1L vettä ja sitt lisäilen sitä manuaalisti HILJALLEEN altaaseen. KH:ta ei voi nostaa nopeasti koska pH nousee myös ja kalat ei tykkää siitä yhtään. Sitten kun keikit ton KH:n kanssa niin kohta huomaat että calsium on sekaisin.
Laskuri: Laskuri: http://www.ultimatereef.net/calculators/alkcalcalc.html


Kannattaa lukea tämä: http://www.aqua-web.fi/images/apono/03-2006.pdf
Siinä on Tatun kirjoittama juttu Calsiumista/KH:sta.
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5539
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Kuulumisia Teemun altaasta

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Idefix kirjoitti:Laita erilliseen astiaan esim. puoli litraa vettä.
Täsmennetään vielä: Otanko veden akvaariosta "lainaan"? Siis en lisää makeaa vettä?
Jorg
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1417
Liittynyt: 21:36, 21.02.2006
Akvaarioseurat: SMAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Kuulumisia Teemun altaasta

Viesti Kirjoittaja Jorg »

Teemu Salonen kirjoitti:
Idefix kirjoitti:Laita erilliseen astiaan esim. puoli litraa vettä.
Täsmennetään vielä: Otanko veden akvaariosta "lainaan"? Siis en lisää makeaa vettä?
Ei kai tämä nyt näin vaikeeta voi olla? Meillä ainakin vesi tulee hanasta. Nyt pitäis seuraavaksi päättää ottaako vessasta vai keittiöstä...:)
No joo... Ei tolla niin suurta väliä kun ei se suolapitoisuus niin paljon muutu että olis jotain väliä.
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5539
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Kuulumisia Teemun altaasta

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Just tossa mittailin saliniteettia ja huomasin sen olevan vähän alakantissa, kaipa johtuu siitä että skimmeri työntää töhnää ylös nyt kun siellä on enemmän elämää?
Mites nanoilijat yleensä korjaa tuon suolapitoisuuden vaihtelun? Antaako olla seuraavaan vedenvaihtoon asti vai lisääkö "korvausvetenä" vähän normaalia vahvempaa suolavettä? Tuntuu että tää homma on ikuista tasapainoilua kaiken keskellä. Kun yks asia on hyvin, niin toinen on päin p:tä:)
Onko tosta aikasemmin linkittämästäni kuvasta kukaan saanut mitään tolkkua? Joltain kotilon tyyppiseltä se näyttää, sillä kun on imusuu ja jalka. Tai siis ainakin siltä vaikuttaa.
Kalakaverit
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2102
Liittynyt: 11:59, 01.09.2006
Akvaarioseurat: HAS, SMAS, @#merivesi.fi
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: Kuulumisia Teemun altaasta

Viesti Kirjoittaja Kalakaverit »

Teemu Salonen kirjoitti: Onko tosta aikasemmin linkittämästäni kuvasta kukaan saanut mitään tolkkua? Joltain kotilon tyyppiseltä se näyttää, sillä kun on imusuu ja jalka. Tai siis ainakin siltä vaikuttaa.
Se on Stomatella, eli eräs kotilolaji.
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5539
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Kuulumisia Teemun altaasta

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Ilmeisesti siis harmiton? Mitä hittoa se tuolla pohjahiekassa tekee?
Kai ihan ok, et se sitä vähän möyhentelee koska jos oon hiukkaakaan asiaa oikein ymmärtäny, ni tollasta hiekkapetiä ei lapota vaan annetaan sen olla omassa ylhäisessä yksinäisyydessään.
Kalakaverit
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2102
Liittynyt: 11:59, 01.09.2006
Akvaarioseurat: HAS, SMAS, @#merivesi.fi
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: Kuulumisia Teemun altaasta

Viesti Kirjoittaja Kalakaverit »

Harmiton kotilo/etana se on, levää rouskuttaa ja mahd. kasvaa kokonaismittaan max 2-2.5cm. Yöaktiivi ja liikkuu missä sitä milloinkin huvittaa.
Hiekkapohjaa ei harrastaja möyhi :) , sinne voit miettiä meritähteä (esim. Archaster typicus) tai kotiloita (esim. Nassarius sp. tai Babylonia zeylanica) hoitelemaan sitä hommaa.
Idefix
Member
Member
Viestit: 346
Liittynyt: 21:48, 09.01.2006
Paikkakunta: Espoo

Re: Kuulumisia Teemun altaasta

Viesti Kirjoittaja Idefix »

Teemu Salonen kirjoitti:jos oon hiukkaakaan asiaa oikein ymmärtäny, ni tollasta hiekkapetiä ei lapota vaan annetaan sen olla omassa ylhäisessä yksinäisyydessään.
Kuva Hyvä. Nyt vain pintaa kohti muut asiat kuntoon niin sehän on siinä. Ei sitä suolaa kovin paljoa pitäisi poistua vaahdottimen mukana. Jos haluat lisätä suolapitoisuutta niin seuraavan kerran kun meinaat lisätä puhdasta vettä korvausvetenä niin sekoitatkin siihen hieman suolaa mukaan. Eli näin: 1. Huomaat, että pitää lisätä vettä. 2. Otat vettä pitävän purkin käteen ja lisäät siihen hanasta (vaikka keittiön) 25 asteista (celcius) vettä tarvitsemasi määrän. 3. Lisäät veden sekaan akvaariokäyttöön tarkoitettua merisuolaa (en tiedä paljon mutta jos annat altaan vesimäärän, nykyisen ominaispainon sekä haluamasi ominaispainon niin voin laskea). 4. Sekoitat rajusti vaikka vispillä. 5. Lisäät syntyneen suolaveden altaaseen. 6. Nautit kohonneesta ominaispainosta.
Elämä on kuin pokeri, jos ei ole paria niin täytyy olla hyvä käsi.
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5539
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Kuulumisia Teemun altaasta

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Nyt tuli totaalinen lauantairepeäminen!

Vispilä on cool! Jees, näillä taas jatkoon.

Kuvailen vaikka tota kokoonpanoa jollain tavalla. Iphone toimii kamerana, ja meikä kuvaajana, joten kovin suuria elämyksiä ei oo luvassa:)
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5539
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Kuulumisia Teemun altaasta

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Upea herätys tänään! Altaaseen ei syttyny valot:(

Akvaristitapaamisen jälkeen kotona sitä räpelsin ja tutkin käytössä olevalla putkiyhdistelmällä valaisinta sytyttäessä toinen putki ainoastaan välkähti, sammui sen jälkeen.
Vaihdoin sen pimeänä pysyneen putken toiseen. Nyt valaisimeen syttyi valo siihen putkeen joka aikaisemmin oli vaan välkähtänyt. Tosin valo vilkutti ku strobo. Toinen putki pysy pimeenä.
Jossain vaiheessa olen antanu itteni ymmärtää että noi elektroniset rungot ovat sellaisisa, että jos toinen putki ei pala, ei pala toinenkaan. Olisiko kellään ideoita, mitä on tapahtunut? Runko lähtee jokatapuksessa huomenna kauppaan tutkittavaksi.
Pallokala
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1700
Liittynyt: 00:31, 02.07.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Kuulumisia Teemun altaasta

Viesti Kirjoittaja Pallokala »

Ootko kokeillut vaihtaa sytkäriä?
P.A.L.L.O.K.A.L.A
Patalaiska Ahmatti, Lempeän Lattajalkainen Oliivinpoimija ja Kengurunkesyttäjä sekä Arvaamattoman Levoton Auringonpalvoja
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5530
Liittynyt: 13:54, 06.04.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Re: Kuulumisia Teemun altaasta

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Eipä taida tosta löytyä moista.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5539
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Kuulumisia Teemun altaasta

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Joo, ei oo sytkäreitä noissa elektronisissa vehkeissä.
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5539
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Kuulumisia Teemun altaasta

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Vika saatiin selville.

Alkuperäinen juwelin putki oli mekaanisesti hajonnut. Lisäksi erikseen ostamani actizoon putki oli mystitesti sanonut työsuhteensa irti. Siitä olen yhteydessä maahantuojaan. Uskon, että saan hyvityksen.
Anyhow, nyt valaisin toimii, niinkuin pitää.
jollyroger
Junior Member
Junior Member
Viestit: 79
Liittynyt: 21:01, 09.03.2009
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Kuulumisia Teemun altaasta

Viesti Kirjoittaja jollyroger »

Moi.
Olen itsekin kohta aloittava merivesiharrastaja ja pää on täynnä kysymyksiä... Toisaalta täällä saa vastaavasti valtavasti vastauksia. Yksi asia minua on vaivannut ja se on tämä. Onko veden oltava RO/DI vettä vai sopiiko ihan tavallinen raanavesi? Asun etelä-espoossa ja on se makeanveden akvaani toiminut mainiosti. Onko jollain kokemuksia?
TheMrs
Junior Member
Junior Member
Viestit: 99
Liittynyt: 19:50, 05.05.2003
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kuulumisia Teemun altaasta

Viesti Kirjoittaja TheMrs »

En osaa linkata tyylikkäästi vanhaan ketjuun, mutta tuo oli mun ensimmäisiä kysymyksiä tällä palstalla, ja näin espoolaiset vastailivat silloin:
http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic.php?f=40&t=10955
http://eriutta.wordpress.com" onclick="window.open(this.href);return false;
jollyroger
Junior Member
Junior Member
Viestit: 79
Liittynyt: 21:01, 09.03.2009
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Kuulumisia Teemun altaasta

Viesti Kirjoittaja jollyroger »

Kiitos! vastaus tuli ihan riittävän selväksi.. En tosiaan aio hommata sitä :) Toinen mitä olen vakavasti miettinyt on vaahdottaja. En ole ihan vakuuttunut senkään pakollisuudesta.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”