Ison akvaarion valintapulma

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Muffe
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1216
Liittynyt: 20:12, 12.06.2005
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku

Re: Ison akvaarion valintapulma

Viesti Kirjoittaja Muffe »

jumase kirjoitti:Kyllä ammattitaitoinen valmistaja huolehtii, että se kestää. Yleisesti ottaen millään listoilla ei ole vaikutusta kestävyyteen.
Pakko sohaista ampiaispesää ja kertoa että kyseisestä firmasta ammattitaitoa saa kyllä kuuluisten kissojen ja koirien kanssa metsästää sitä kuitenkaan löytämättä.
jumase
Senior Member
Senior Member
Viestit: 705
Liittynyt: 10:56, 17.07.2004
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ison akvaarion valintapulma

Viesti Kirjoittaja jumase »

Mimosa X kirjoitti:Kerrotko vielä mulle ja muille tietämättömille rautalankakielellä, mitä ne kelvinit tarkoittaa ? Kun puhutaan monasti, että lamppu pitäisi olla vähintään sen 10 000 k. Miten ja millä kaavalla osaisi valita omaan akvaarioonsa sopivat kelvinit valaisimineen.
Kelvineistä ollaan montaa mieltä. Väittäisin, että keskustelu onkin pitkälti makuasioista väittelyä. Mielestäni kaikki alle 10 000 kelvinin lamput soveltuvat riittävän hyvin kasveillekin. Loppu on kiinni harrastajan omista mieltymyksistä. 10 000 kelviniä on melko neutraalin värinen akvaariokäytössä, joten se on aika helppo valinta kenelle vain. Itselläni on 8000 Kelvinin lamput, joissa on piikki vihreiden aallonpituuksien kohdalla. Lisäksi on 10 000 kelvinin loisteputket. Toimii kasviakvaariossa melko kauniisti, kun kasvit hyppäävät silmille lähes neonvihreänä. Kaipa keskustelun voisi tiivistää niin, että mitä alhaisemmat kelvinit, sitä paremmin kasvit periaatteessa kasvavat. Mutta toisaalta mitä korkeammat kelvinit, sitä paremmalta akvaario näyttää. Kun löydät halvalla polttimon välilla 6500K - 10 000K, niin ei muuta kuin ostoskoriin. Esimerkiksi Ebaysta saa vajaalla 15 eurolla uusia sopivia polttimoita postikuluineen päivineen.
marDH
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1004
Liittynyt: 11:26, 15.12.2003
Paikkakunta: No Parka

Re: Ison akvaarion valintapulma

Viesti Kirjoittaja marDH »

Palasipa ketju hyville raiteille pienen välietapin kautta, hienoa. Nyt Mimosa saanee sitä tietoa mitä hakeekin, koitas nyt valita sitten sopiva setti siihen uuteen akvaas, rahaa vaan säästöön. 8-)
Alias; Nätti Jussi aka hayrimar/kuvablogi+steamster/feisbuuk: maan suurimman kruunaamattoman partamonni koiraan sekä kahden akvan omistaja (240l + 988l omavalmiste)
Mimosa X
Senior Member
Senior Member
Viestit: 663
Liittynyt: 09:44, 20.09.2006
Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Ison akvaarion valintapulma

Viesti Kirjoittaja Mimosa X »

marDH kirjoitti:Palasipa ketju hyville raiteille pienen välietapin kautta, hienoa. Nyt Mimosa saanee sitä tietoa mitä hakeekin, koitas nyt valita sitten sopiva setti siihen uuteen akvaas, rahaa vaan säästöön. 8-)
Veit sanat suustani MarDH.
Asia on näin : olen tyytyväinen omien nykyisten akvaarioiden valaistukseen ja kasvien kasvuun siellä. Missään akvaariossani ei ole leväongelmaa. Ei edes pienimmässä kirppisakvaariossani. Leväkraapalle ei ole juuri koskaan käyttöä. Eli olen tyytyväinen tähän kaikkeen mitä on nyt. Haluan vain isomman altaan jossa on sama tasapaino kuin mitä mulla näissä muissakin. En tarvitse hiilareita enkä mitään muutakaan ylimääräistä. En ainakaan nyt, kun olen vähävarainen.

Alkuun innostuin monimetalleista, mutta lueskellessani juttuja sieltä täältä aloin tulla siihen tulokseen, että se vaatii isompaa budjettia: polttimot maksaa paljon jos sen pitäisi olla sen 10000 k, itse valaisimetkin melkoisen kalliita ja lisää sähkönkulutusta reippaasti. Sitten osa akvaristeista kumoaa tämän ja nyt sain tiedon että polttimoita saa jopa 15 eurolla Ebaysta. Ja nyt ei sitten kelvineitäkään tarvitsisi olla paljoa enempää.
Tuntuu että helpoimmalla pääsen kun valitsen sen valaisinkannen jonka saan edukkaasti tarjouksena. Tosin en varmaan voi sen jälkeen enää vaihtaa monimetalleihin siinä altaassa jos haluaisinkin. Vaikeaa.
Haluan vain, että kasvit kasvaa yhtä hyvin kuin ennenkin ja kalat tykkää.

Onko ihan tosi, että kardinaalitetra on "avoveden" kala luonnossa ?
Varjon kirjassa lukee : "Tämä akvaarion kaunein "jalokivi" asustaa pienissä ja matalissa puroissa, missä vesi on melkein läpinäkymättömän tummanruskeaa."
Timanttitetrasta : "Tummapohjainen hiukan hämärä akvaario, jossa on kasvitiheikköjä ja reilusti uimatilaa. "
Näiden mukaan kirkas valo ei ole haluamilleni kaloille hyvä vaihtoehto.

(Ja mitä Puutorin Akvaarioon tulee, mulla on kaksi heidän allastaan ja hyvin olen tyytyväinen niihin ollut. Heillä käsittääkseni myynti ja vienti on todella suurta, joten mahtuuhan sinne virheitä ja erheitä. Missä alalla tahansa. Hyvä kauppias korvaa virheellisen tuotteen. Kyllä sen jokainen kauppias tietää, että sekundan myyminen pidemmän päälle osuu omaan nilkkaan. )
527 l, 180 l, 107 l + 54 l sukarapulat, 2 kissaa ja tarantula.
marinum
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3804
Liittynyt: 15:06, 29.01.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Raisio/Turku

Re: Ison akvaarion valintapulma

Viesti Kirjoittaja marinum »

Ootko kysynyt tarjousta Akvaariopisteestä? Mun mielestä heidän tekemät kehysakvaariot ovat hyviä. Itsellä yksi Puutorin 464 litrainen ja nuo loput on Akvaariopisteen [;)] .
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
Mimosa X
Senior Member
Senior Member
Viestit: 663
Liittynyt: 09:44, 20.09.2006
Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Ison akvaarion valintapulma

Viesti Kirjoittaja Mimosa X »

marinum kirjoitti:Ootko kysynyt tarjousta Akvaariopisteestä? Mun mielestä heidän tekemät kehysakvaariot ovat hyviä. Itsellä yksi Puutorin 464 litrainen ja nuo loput on Akvaariopisteen [;)] .
Olen kysynyt, mutta Puutorilta sain edullisemman tarjouksen puupöydän kanssa. Akvaariopisteen akvaarioista olen kuullut pelkkää positiivista palautetta kyllä.
527 l, 180 l, 107 l + 54 l sukarapulat, 2 kissaa ja tarantula.
jumase
Senior Member
Senior Member
Viestit: 705
Liittynyt: 10:56, 17.07.2004
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ison akvaarion valintapulma

Viesti Kirjoittaja jumase »

Mimosa X kirjoitti: Alkuun innostuin monimetalleista, mutta lueskellessani juttuja sieltä täältä aloin tulla siihen tulokseen, että se vaatii isompaa budjettia: polttimot maksaa paljon jos sen pitäisi olla sen 10000 k, itse valaisimetkin melkoisen kalliita ja lisää sähkönkulutusta reippaasti. Sitten osa akvaristeista kumoaa tämän ja nyt sain tiedon että polttimoita saa jopa 15 eurolla Ebaysta. Ja nyt ei sitten kelvineitäkään tarvitsisi olla paljoa enempää.
No eikös se nyt ole vaan hyvä, että virheelliset käsitykset on korjattu. Nyt voi sitten tehdä päätöksiä paremman tiedon valossa. Monimetallien ja loisteputkien hyötysuhde on suurin piirtein sama, joten sähköön ei kulu penniäkään enempää. Polttimoita on saatavilla edullisesti ja ainakin käytettynä itse valaisimiakin saa muutamalla kympilläkin. Se on sitten eri asia, jos haluaa design-valaisimen uutena. Tuskin missään on suositeltu makean veden akvaarioon yli 10 000 kelvinin lamppuja. Kaikki väliltä 6500-10 000 käy oikein hyvin.
Mimosa X kirjoitti: Onko ihan tosi, että kardinaalitetra on "avoveden" kala luonnossa ?
Varjon kirjassa lukee : "Tämä akvaarion kaunein "jalokivi" asustaa pienissä ja matalissa puroissa, missä vesi on melkein läpinäkymättömän tummanruskeaa."
Timanttitetrasta : "Tummapohjainen hiukan hämärä akvaario, jossa on kasvitiheikköjä ja reilusti uimatilaa. "
Näiden mukaan kirkas valo ei ole haluamilleni kaloille hyvä vaihtoehto.
No tähän voi joku muukin tietysti ottaa kantaa, mutta omien kokemusteni mukaan kalojen viihtyvyys ei riipu valon määrästä. Jos joku on eri mieltä, niin tänne äkkiä kokemuksia. Youtubesta löytyy paljon videoita kaloista luonnollisessa elinympäristössään. Kyllä tämäkin video todistaa, että kardinaalitetrat elävät luonnossakin myös joissa ja lammikoissa joissa on erittäin kirkasta, niin veden kuin auringonkin suhteen. Pitää aina huomioida, että keinotekoisella akvaariovalaistuksella ei päästä edes murto-osaan auringonvalon voimakkuudesta. Eli jos tuolla joessa elämä maittaa, niin monimetalli ei todellakaan ole liikaa. Amazonin pienikin puro on muuten suorastaan avaa ulappaa verrattuna muutaman sadan litran akvaarioon. Eli jos puhuin akvaarion avovedestä, niin en tarkoittanut, että tetraparvet seilaavat keskellä Atlanttia.

Akvaario-oppaat pitäisi muuten suurin piirtein kieltää. Niistä löytyy niin paljon ristiriitaista ja jopa täysin virheellistä tietoa. Ja ihmiset sitten tietenkin lukevat niitä kuin piru raamattua. Oikeasti 2 x 70 wattia ei ole yhtään sen kirkkaampi valaistus kuin sinulla on tällä hetkellä. Pikemminkin päinvastoin, koska valaistus jakautuu epätasaisemmin ja altaaseen jää selkeästi hämärämpiä kohtia. Mutta minä aion nyt lopettaa tämän neuvomisen. Eiköhän tässä nyt kaikki ole tullut melko kattavasti käytyä läpi ja olet selvästikin päättänyt valita valaisinkannen. Sen verran vahva tuntuu nyt tahtotila olevan, että kaikessa haetaan nyt sitä hyväksyntää kyseiselle vaihtoehdolle. Valaisinkannessa ei ole mitään vikaa, mutta varmista nyt, että siellä on niitä putkia vähintään se kaksi kappaletta. Ja sitten ei muuta kuin lamppu tilaukseen, jos siltä tuntuu.
Mika Sandell
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2027
Liittynyt: 16:20, 06.04.2009
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku

Re: Ison akvaarion valintapulma

Viesti Kirjoittaja Mika Sandell »

Tuohon valaistukseen ja sen vähäisyyteen liittyen muutama huomio:

Ensin yleisluonteinen, liittyen valon kulkeutumiseen vedessä. Jos unohdetaan matalat kasvit ja vaativimmat muistakin lajeista, niin valmiiksi korkeat kasvit ainakin meillä lähtee kasvamaan, kun taas saman lajin liian matala taimi jää matalaksi ja alimmat lehdet kuolee.

Sitten tuo Puutorin valaisinkansi, jos lähdetään olettamuksesta, että se on 2X40 W putkilla. Varmaan jollain kokemusta kyseisestä, ja vastaukset jo valmiina.

-ovatko putket limittäin, peräkkäin eivät mahdu ja jos ovat rinnakkain, jää reunoille melkoisesti tyhjää

-kannattaa selvittää pystyykö kanteen lisäämään myöhemmin putkia ja muuttamaan nykyisten kokoa

-jostain tullut käsitys, että 40 W on jonkinsortin välikoko, josta ei tarjontaa ole yhtä paljon kuin yleisemmistä ja hinta korkeampi uusia putkia ostaessa, pystyiskös joku vahvistamaan/kumoamaan käsitykseni
28.1.2012 asti MHS

CorydoradinaeFinland
Kaiku
Senior Member
Senior Member
Viestit: 795
Liittynyt: 13:45, 04.10.2004
Paikkakunta: Keski-Pohjanmaa

Re: Ison akvaarion valintapulma

Viesti Kirjoittaja Kaiku »

Mulla on siis 160 * 65 * 50 (korkeus) altaassa 2 * 70 monimetallit ja ihan hyvin pelittää. Itse valaisimet ovat jossain tuolla alussa mainitut Livalin Power DL ja niihin on itse rakennettu kotelo ympärille. Polttimoina on Philipsin Mastercolorit (4200 K) ja mun silmään näyttävät ihan hyvältä. Valo on aavistuksen ehkä kellertävää, mutta makuasioitahan nämä lopulta ovat. Valaisimet + liitäntälaite + polttimot maksoivat alkuvuodesta vähän yli 200 €. Samaan koteloon laitettiin 3 tavallista halogeenia aamu-, ilta- ja yövaloiksi. Kotelon rakentelutarpeet oli valmiina nurkissa. Koko rotiskon hinnaksi tuli siis ehkä vähän vajaa 300 €.

Valaistus ei ole noilla eväillä mikään kirkas ja ainakaan mun timanttitetrat ei älyä pelätä yhtään mitään... Ihan sama, mitä altaassa tai sen ulkopuolella tapahtuu, timantit suhaa siinä etulasin tuntumassa jatkuvasti. [;)]
Be merrier with a terrier!
marDH
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1004
Liittynyt: 11:26, 15.12.2003
Paikkakunta: No Parka

Re: Ison akvaarion valintapulma

Viesti Kirjoittaja marDH »

... sepäse, liian kirkas valaistus ei ole aina kalojen mielestä hyvä asia, vaikka ihminen haluaisi akvaarion olevan tietynlainen se ei hänen lemmikkiensä kannalta enää olekaan hyvä, kumpi onkaan sitten tärkeäpi, oma sielun rauha ja auran tyyneys vai lemmikkien hyvinvointi.
Alias; Nätti Jussi aka hayrimar/kuvablogi+steamster/feisbuuk: maan suurimman kruunaamattoman partamonni koiraan sekä kahden akvan omistaja (240l + 988l omavalmiste)
Mimosa X
Senior Member
Senior Member
Viestit: 663
Liittynyt: 09:44, 20.09.2006
Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Ison akvaarion valintapulma

Viesti Kirjoittaja Mimosa X »

Hei vaan tänne.

Täällä kaamea päänsärky ko.akvaarion hankinnasta :mrgreen: , vaikka niin ihanaa onkin saada uusi isompi allas.
En ollut ihan ajatellut loppuun asti vielä huonekalujen ja akvaarion paikkojakaan näköjään. Ja valaistus - mä koitan päättää, pikkuhiljaa ;).

Puutorilla eilen käydessäni kauppias ehdotti neljän lampun valaisinkantta. Se olisi sitten 160 w tehoa. Lisäisi taas hiukan sitä sähkölaskua. Sitten hänelle tuli asiakaspuhelu ja mun piti lähteä, joten asiat jäi taas vähän kesken.

Pitäisi nähdä jossain niitä akvaarion monimetallivalaistuksia. En ole nähnyt paitsi MarDH:n videolla. Tietoa tosin olen teiltä saanut, kiitos siitä.

marDH kirjoitti:... sepäse, liian kirkas valaistus ei ole aina kalojen mielestä hyvä asia, vaikka ihminen haluaisi akvaarion olevan tietynlainen se ei hänen lemmikkiensä kannalta enää olekaan hyvä, kumpi onkaan sitten tärkeäpi, oma sielun rauha ja auran tyyneys vai lemmikkien hyvinvointi.
Niin, minulle valaistusasiassa on se kalojen hyvinvointi tärkeämpi. Suuri osa mielen tyyneyttäni akvaariota katsellessani tulee siitä, että näen kalojen viihtyvän.

Mut nyt täytyy lähteä Turun Taiteiden yöhön, tarjoilemaan viiniä. ;) Ja unohtamaan vähäksi aikaa tämä valinnanvaikeus.
527 l, 180 l, 107 l + 54 l sukarapulat, 2 kissaa ja tarantula.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”