Tunteiden purkaus - myynnissä pleko, jolla on puoli päätä

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

piraja
Junior Member
Junior Member
Viestit: 248
Liittynyt: 13:58, 05.02.2008
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Tunteiden purkaus - myynnissä pleko, jolla on puoli päätä

Viesti Kirjoittaja piraja »

Saanko purkaa tänne tunteeni?
Kävin tänään eräässä akvaarioliikkeessa, Tikkurilassa, ihailemassa kaloja ja näin eräässä altaassa kahta plekoa. En nyt muista tarkemmin niiden nimityksiä, eikä sillä ole väliäkään, mutta toisen plekon pää oli puolittain haukattu pois. Raukan toinen silmä oli melkein irti ja liikkui veden virran mukaan. Kala ei liikkunut ollenkaan, oli kaarevassa asennossa, mutta kuitenkin näin, että hengitti. Pään haava oli suht tuore, haavasta näkyi vaaleita muhkuroita. Näky oli niin kammottava että vieläkin harmittaa toi kala ihan suunattomasti.

Päätin heti kertoa myös myyjälle, että kannattaisko se kala lopettaa ettei tarvi kärsiä. Molemmat myyjät kävivät kattomassa kalaa ja kommentoivat vaan, ettei kalalla ole mitään hätää. Näemmä ihan hyvässä kunnossa kun ei ole turhan hoikkakaan. Haava kuulemma paranee kalalla nopeasti. Sanottiin, että plekot ovat hieman tapelleet vaan, mutta kyllä se siitä. Ei ole mitään hätää!

Mun kädet tärisee vieläkin kun sitä pikkuista plekoraukkaa aattelen. Eihän se voi parantua, jos puolet sen päästä on haukattu pois ja silmäkin on melkein irrallaan. Miksei sitä kala vaan vois lopettaa ettei sen tarvi kärsiä?

Sanokaa nyt, että olen ihan väärässä ja kala on ihan ok.

(Harmi, etten ottanu kuvaa ko kalasta)
Safiry
Starting Member
Starting Member
Viestit: 29
Liittynyt: 20:12, 03.08.2009
Sukupuoli: Nainen

Re: Tunteiden purkaus - myynnissä pleko, jolla on puoli päätä

Viesti Kirjoittaja Safiry »

Herran jumala!Et kyllä ole aiheesta tolaltasi,minä olisin kyllä itse,vaikka ostanut plekon ja lopettanut sitten,todella vastuutonta jan typerää käytöstä myyjiltä ja koko liikkeeltä!Tuosta voisi lähettää jo ilmoituksen,kamalaa,että tuollainen asia sattui juuri sinun kohdallesi. :frown:
650L seura ja taistoakvaario
lendu
Member
Member
Viestit: 252
Liittynyt: 17:03, 25.02.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Masala, Kirkkonummi (Hyvinkää, Pks).

Re: Tunteiden purkaus - myynnissä pleko, jolla on puoli päätä

Viesti Kirjoittaja lendu »

Jos silmä on irti päästä niin ei se sinne silmäkuoppaan takaisin mene! Itse tekisin ilmoituksen vaikka sitten 112.n tai poliisille soittasin... kukas se noita eläinsuojelutarkastuksia tekeekään, kunnan eläinlääkärikö?

Minä kyllä itse aina huomautan eläinkauppojen myyjille/omistajille jos joku kala voi huonosti, haukkovat happea tai jos näkyy kuolleita kaloja.
MP
Junior Member
Junior Member
Viestit: 218
Liittynyt: 15:45, 02.04.2008

Re: Tunteiden purkaus - myynnissä pleko, jolla on puoli päätä

Viesti Kirjoittaja MP »

Vantaan kaupungin verkkosivuilta löytyy vaikkapa kirjoittamalla hakuun "eläinsuojelu" vantaalaisten eläinsuojeluviranomaisten yhteystiedot. Siellä on myös kaupungineläinlääkärin puhelinnumero. Hän varmasti osaisi kertoa jo puhelimessakin kuvauksen perusteella kantansa asiaan ja tietysti toimii sitten asiassa oikeaksi katsomallaan tavalla.
Siinä liikkeessä on mielestäni niin kattava valikoima kaloja ja hurjat lukumäärät otuksia etten ihmettele jos myyjiltä jää joskus jotakin huomaamatta akvaarioissa mutta nyt vähän ihmettelen millaista kestävyyttä siellä kaloilta odotetaan.
piraja
Junior Member
Junior Member
Viestit: 248
Liittynyt: 13:58, 05.02.2008
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Tunteiden purkaus - myynnissä pleko, jolla on puoli päätä

Viesti Kirjoittaja piraja »

Ne siellä tokas vaan, että jos ei haava homehdu niin kalalla ei ole mitään hätää. Kyllä se siitä ja lähtivät takas siivoomaan muita altaita. Ymmärän jos eivät ole huomanneet.. eihän aina voikkaan, mutta kun kituvaa kalaa sormella osoittaa, niin kyllä luulis, että tulisi vilkettä jalkoihin. Mutta jos rahan maku on niin hyvä, niin ei kai sitä minkään kalan kipua ruveta miettimään.

Hyvä etten panikoinut turhaan ja edes joku on mun kanssa samaa mieltä.
alvil
Junior Member
Junior Member
Viestit: 50
Liittynyt: 13:15, 21.07.2009
Sukupuoli: Nainen

Re: Tunteiden purkaus - myynnissä pleko, jolla on puoli päätä

Viesti Kirjoittaja alvil »

Oi kauheeta!! [}:)]

Mä kerran sain hysteerisen kohtauksen kun näin kamalan mulkosilmä kultakalan ja siitä myyjälle sanoin, mutta selviskin että se oli teleskooppisilmä muunnos...hirveän näköinen, kävi kalaa sääliksi mutta eihän hän itselleen mitään voi.

2 kertaa olen saman viikon aikana nähnyt eläinkaupassa kuolleet kalat.
Ekalla kerralla oranssinväristen (platyjä...kai) kalojen akvaariossa kellui pinnalla väritön kuollut kala jota muuta kalat SÖI!! Ja kehoitin myyjän ottamaan ruumiin pois. Kysäisin vielä, puhdistetaanko vettä lainkaan tälläisen jälkeen, johon myyjä vain nauroi ja kiersi kysymykseni todeten "aina välillä käy näin".

Ja toisella kerralla eräässä akvaariossa oli kala pohjalla poikittain ja silloinkin sanoin asiasta myyjälle ja hän poisti kalan.

En ole tuosta eläinkaupasta osatnut ainoatakaan kalaa!! Kasveja kylläkin...

Ei kai niillä kaloilla niin huonot oltavat kaupassa ole että alituiseen kuolee, voisiko joku aamulla töihin tullessaan siis tsekata altaat ja poistaa mahdolliset ruumiit... :(

...niin ja muokaan tähän vielä, että kun olin ostamassa monnisia (eri kaupasta kun aiemmin kirjoitin) niin näin että yhdeltä puuttui selkäevä lähes kokonaan. Sanoin myyjälle ja hän lupasi tarkkailla kalaa, barbit olivat näykkineet kuulemma monnisia...)
102 l seura-akvaario sekalaisella jengillä.
MP
Junior Member
Junior Member
Viestit: 218
Liittynyt: 15:45, 02.04.2008

Re: Tunteiden purkaus - myynnissä pleko, jolla on puoli päätä

Viesti Kirjoittaja MP »

Tarkoitin viestini osalla "nyt ihmettelen millaista kestävyyttä siellä kaloilta odotetaan" etten oikein ymmärrä miten ne myyjät olettivat että se kala pystyy vielä parantumaan tuollaisista vaurioista. Siksi ehdotin että kaupungineläinlääkäri (joka siis on eläinsuojeluviranomainen) osaisi arvioida onko tuon kalan lopettamatta jättäminen eläinrääkkäystä. Hän varmaan myös kävisi katsomassa paikan päällä kalan vointia ja kehottaisi myyjiä lopettamaan sen jos on aihetta. (Mietin vain mielessäni olisiko se suurien kalamäärien näkeminen vaikuttanut siihen että myyjien on hankala arvioida yksittäisen kalan vointia vaikka sen näkisivätkin.)
Uni97
Junior Member
Junior Member
Viestit: 119
Liittynyt: 10:16, 10.05.2009
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Oulunsalo
Viesti:

Re: Tunteiden purkaus - myynnissä pleko, jolla on puoli päätä

Viesti Kirjoittaja Uni97 »

Kauheaa tuollainen, että kaloja kohdellaan, kuin ne eivät muka tuntisi kipua lainkaan! Kyllä kait tuo eläinsuojelulaissakin jonkin laiseksi heitteille jätöksi luulisi laskettavan. Voi kala raukkaa. :(
Karvaisia otuksia talo täynnä.
Mörrikkä
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1508
Liittynyt: 10:33, 19.07.2006
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: JKL
Viesti:

Re: Tunteiden purkaus - myynnissä pleko, jolla on puoli päätä

Viesti Kirjoittaja Mörrikkä »

Epäilen että kyseessä on tuo nimeltä mainitsematon tikkurilan aseman lähellä sijaitseva liike :|
Samainen liike pitää tai ainakin on pitänyt isoa rauskua normaalissa myyntialtaassa "lemmikkinä" ja kun siitä joskus kirjoitin tällä palstalla, niin sitä paheksuttiin monien ns.kokeneiden akvaristien toimesta todella paljon. Vaikuttaa siltä että kyseisellä liikkeellä lienee oikeus tehdä mitä vain, mutta sitä ei saa ikinä arvostella.
Safiry
Starting Member
Starting Member
Viestit: 29
Liittynyt: 20:12, 03.08.2009
Sukupuoli: Nainen

Re: Tunteiden purkaus - myynnissä pleko, jolla on puoli päätä

Viesti Kirjoittaja Safiry »

Mörrikkä kirjoitti:Epäilen että kyseessä on tuo nimeltä mainitsematon tikkurilan aseman lähellä sijaitseva liike :|
Samainen liike pitää tai ainakin on pitänyt isoa rauskua normaalissa myyntialtaassa "lemmikkinä" ja kun siitä joskus kirjoitin tällä palstalla, niin sitä paheksuttiin monien ns.kokeneiden akvaristien toimesta todella paljon. Vaikuttaa siltä että kyseisellä liikkeellä lienee oikeus tehdä mitä vain, mutta sitä ei saa ikinä arvostella.
Eli siis tämä liike on muidenkin mielestä surkea eläinkauppa,ei niilläkään hyvin mene,jos tuollaisia idiootteja ovat,kalatkin tuntevat kipua,vaikka pienempiä ovatkin.
650L seura ja taistoakvaario
-matokani-
Senior Member
Senior Member
Viestit: 964
Liittynyt: 21:35, 08.04.2009
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tunteiden purkaus - myynnissä pleko, jolla on puoli päätä

Viesti Kirjoittaja -matokani- »

Täytyy sanoa että olen nähnyt sitä liikettä niin paljon vuosien mittaan etten siellä pahemmin enää asioi. Masentavaa puuhaa. Pahimmat jutut on minusta olleet juuri nuo "lemmikit" aivan liian pienissä altaissa, iilimadot kasvialtaassa, kultakalojen myyminen 60-litraisesta ylöspäin (kun asiakkaat kuulemma menee sitten ja ostaa muualta, eli raha ratkaisee taas, eläinten elämän ja kuoleman kustannuksella :cry: ), myyvät kaloja vaikka altaasta on kuollut suurin osa porukkaa (eivätkä lääkitse, paitsi jos kyseessä on esim kiekot) ja vaikka mikä. Ihmettelen suuresti että liike on edelleen pystyssä. Toivon ettei ole kauaa, jolleivat vähän muuta arvojaan. Voisivat toimia edellä kävijänä joka hoitaa hommansa hyvin, sana varmasti leviäisi ja saisivat tarpeeksi asiakkaita. Ovat oman tiensä valinneet, ei voi mitään. Jos nyt kyseessä edes oli se liike johon viitattiin. Anteeksi väsynyt tunteenpurkaus! :roll:
Minizoohon kuuluu: maakonnat Heppu ja Pepsi, chilen tarantula Vauva, jättijauhis Ytyvä ja altaat 42l (sukarapula), 160l (sekalaista) ja 317l (sekalaista).
piraja
Junior Member
Junior Member
Viestit: 248
Liittynyt: 13:58, 05.02.2008
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Tunteiden purkaus - myynnissä pleko, jolla on puoli päätä

Viesti Kirjoittaja piraja »

-matokani- kirjoitti:Täytyy sanoa että olen nähnyt sitä liikettä niin paljon vuosien mittaan etten siellä pahemmin enää asioi. Masentavaa puuhaa. Pahimmat jutut on minusta olleet juuri nuo "lemmikit" aivan liian pienissä altaissa, iilimadot kasvialtaassa, kultakalojen myyminen 60-litraisesta ylöspäin (kun asiakkaat kuulemma menee sitten ja ostaa muualta, eli raha ratkaisee taas, eläinten elämän ja kuoleman kustannuksella :cry: ), myyvät kaloja vaikka altaasta on kuollut suurin osa porukkaa (eivätkä lääkitse, paitsi jos kyseessä on esim kiekot) ja vaikka mikä. Ihmettelen suuresti että liike on edelleen pystyssä. Toivon ettei ole kauaa, jolleivat vähän muuta arvojaan. Voisivat toimia edellä kävijänä joka hoitaa hommansa hyvin, sana varmasti leviäisi ja saisivat tarpeeksi asiakkaita. Ovat oman tiensä valinneet, ei voi mitään. Jos nyt kyseessä edes oli se liike johon viitattiin. Anteeksi väsynyt tunteenpurkaus! :roll:
Tasan sama liike.
-matokani-
Senior Member
Senior Member
Viestit: 964
Liittynyt: 21:35, 08.04.2009
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tunteiden purkaus - myynnissä pleko, jolla on puoli päätä

Viesti Kirjoittaja -matokani- »

On vaan ihan hyvä jos joku tekee ilmoituksen kyseisestä liikkeestä eläinsuojeluvalvojalle tai eläinlääkärille tai jollekin, ei voi muuta sanoa. Eihän tommosesta tule yhtään mitään.
Minizoohon kuuluu: maakonnat Heppu ja Pepsi, chilen tarantula Vauva, jättijauhis Ytyvä ja altaat 42l (sukarapula), 160l (sekalaista) ja 317l (sekalaista).
piraja
Junior Member
Junior Member
Viestit: 248
Liittynyt: 13:58, 05.02.2008
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Tunteiden purkaus - myynnissä pleko, jolla on puoli päätä

Viesti Kirjoittaja piraja »

Minkälaisia vastaavia kokemuksia teillä on vielä Akvaarioliike Kurki kanssa? Ajattelin, että jos asian ottais nyt kunnolla käsittelyyn ja kuunneltais/luettais myös muiden kokemuksia edellä mainitun liikkeen kanssa.

Se rausku, joka siellä on lemmikkinä ollut jo vuosia, harmittaa muakin ihan sikana. Raukka ei pysty ikinä uimaan eikä kunnolla kaivautumaan ees hiekan alle. Käy niin sääliksi sitäkin - koko elämänsä joutuu köllöttelemään siellä sillipurkissa [}:)]

Muistan myös tapauksen, kun oli juuri aloittanut akvaarioharrastuksen 200 litraisen akvaarion kanssa ja lähdin sieltä liikkeestä kyselemään kivaa kirjoahventa akvaariooni, mulle suositeltiin oskari-pariskuntaa. Kyllähän ne hillittömäksi kasvavat (~40cm) ja muille ilkeät riikinkukkoahvenet sinne 200 litraiseen mahtuu, muutaman lehtikala-vauvan kaveriksi. Hymy huulessa yritti myydä mulle parit oskarit, joitten oikeesti tulisi asua jossain vähintään 500 litraisessa altaassa.

Eikö myyjän kuulu olla asiantuntija ja kertoa myös aloittelijalle, mitä kaloja kannattaa ottaa ja mitä kaloja ei. Oskari ei ollut edes mun valinta, vaan se lähti itse suosittelemaan mulle oskuja.

Muistan myös toisen tapauksen samasta liikkeestä. Sain jossain vaiheessa idean, että voisin kokeilla kasvattaa rusomonnisia. Ajattelin hankkia niitä vähän sieltä-täältä ja eriikäisiä, etteivät olisi sisaruksia. Naismyyjä siellä kauhisteli ajatustani oikein kovalla äänellä, että hulluko mä oon. Haluanko jotain sairauksia akvaariooni?? Kalat pitää ostaa samasta liikkeestä, jotta sairausriski olisi mahdollisimman pieni. Ei MISSÄÄN NIMEESSÄ eri paikoista!!! Otti haavin ja ämpärin ja lähdi marssimaan rusomonnisten akvaarioon päin. Kyllä mä sieltä muutaman rusomonnisen ostin, mutta maalaisjärkeä käyttäen lähdin ja hankin kuitenkin muualtakin rusomonnisia.
R_R
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1463
Liittynyt: 19:36, 27.05.2009

Re: Tunteiden purkaus - myynnissä pleko, jolla on puoli päätä

Viesti Kirjoittaja R_R »

Pirajan kertomassa on asiaa. Yksi asia kuitenkin tuli mielee.
Vaatimus, että myyjän pitää olla asiantuntija, on liian kova vaatimus.
Tiedämme, että akvaarioliikkeet ovat pieniä perheyrityksiä ja kaikki apulaiset eivät tiedä akvaarioharrastuksesta paljoakaan.
Tietysti pitäisi palkata asiantuntevia myyjiä, mutta se maksaa ja lapset sekä sukulaiset tekee sen halvemmalla.
Toisaalta silloin kun ei tiedä mitä myy, pitää se kertoa asiakkaalle. On parempi kertoa olevansa tietämätön kuin toimia tyhmästi.
weemano
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1017
Liittynyt: 18:31, 27.01.2008
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tunteiden purkaus - myynnissä pleko, jolla on puoli päätä

Viesti Kirjoittaja weemano »

Minusta olisi ihan niin helppoa homma, että myynnissä olevat lajit olisi kirjattu kirjaan, tietojensa kera, ja sieltä lähdettäisiin ihan litrakoon, sitten lämmön ja veden mukaan etsimään tiskin edessä sopivaa lajia. Vasta sitten kun on lajit katsottu, mentäisiin tutkimaan altaita tarkemmin ja ihmettelemään kaloja.
~Sukarapuja ja kehittyvä kiekkola.
pike
Starting Member
Starting Member
Viestit: 1
Liittynyt: 12:04, 05.08.2009
Sukupuoli: Nainen

Re: Tunteiden purkaus - myynnissä pleko, jolla on puoli päätä

Viesti Kirjoittaja pike »

Kävin liikkeessä tänään ja pyysin poistamaan kuolleet kalat. Liikkeenharjoittaja kertoi käyvänsä aamuisin altaat läpi ja poistavansa kuolleet (kävin klo.9.30) .
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6704
Liittynyt: 01:32, 06.06.2004
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Karhula (Kotka)
Viesti:

Re: Tunteiden purkaus - myynnissä pleko, jolla on puoli päätä

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

weemano kirjoitti:Minusta olisi ihan niin helppoa homma, että myynnissä olevat lajit olisi kirjattu kirjaan, tietojensa kera, ja sieltä lähdettäisiin ihan litrakoon, sitten lämmön ja veden mukaan etsimään tiskin edessä sopivaa lajia
Sen verran pitää mun makuun myyjän osata, että osaa tiettyyn allaskokoon suositella kaloja. Jos altaissa on outoja lajeja tai ei nyt ihan kaikkea muista heti tuosta vaan, niin sitten KVG.

Ainakin Faunattarilla on olemassa samat tiedot mapissa, kun firmalla on sivuillaan. Tietenkään mappi ei voi kattaa kaikkia lajeja, mutta edes ne peruslajit se voi. Valtava apu on ollut myös Varjon Akvaariokalat-kirja, josta olen taas toisessa liikkeessä näyttänyt asiakkaalle tietoja. Mustaa valkoisella on helpompi uskoa kun pelkästään asiakaspalvelijan höpötystä ;). Eli onhan noita apukeinoja vaikka kuinka, kunhan niitä vaan tajuttaisiin käyttää...

Ja mitä kuolleisiin kaloihin tulee, kyllä se on ihan tukkujen vika kun eivät kouluta niitä kalojaan kuolemaan yön aikana, vaan ne ruojat menee heittämään lusikkansa nurkkaan tuosta vaan kesken työpäivän! :mrgreen:
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
weemano
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1017
Liittynyt: 18:31, 27.01.2008
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tunteiden purkaus - myynnissä pleko, jolla on puoli päätä

Viesti Kirjoittaja weemano »

itse voin kyllä sanoa nähneeni kuolleita fisuja vain pari kertaa liikkeissä ollessani.
Kaikista inhottavin minusta on kun tukku tuo sairaita kaloja! Juuri oli tuttavan akvaarioliikkeelle tullut sinirihmakaloja, toinen tulleista kaloista oli pyrstöstään jonkin punaisen ihotaudin peitossa..
~Sukarapuja ja kehittyvä kiekkola.
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 3362
Liittynyt: 16:50, 22.12.2008
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tunteiden purkaus - myynnissä pleko, jolla on puoli päätä

Viesti Kirjoittaja Pullahiiri »

Itse asioin Kurjessa melko usein enkä ole siellä ikinä nähnyt kuollutta kalaa altaassa, enkä itseasiassa yhtäkään sairasta yksilöä. Melkein joka kerta kun käyn on siellä altaiden siivous käynnissä. En todellakaan usko että liike olisi ollut pystyssä x vuotta, jos asioita ei siellä hoidettaisi hyvin. En todellakaan puolustele tässä sitä, jos siellä tosiaan on joku pleko puoli päätä syötynä tai mitään. Myös rauskusta ja tulipuikosta olen samaa mieltä, liian pienessä asuvat.

Joka tapauksessa, topikin aloittaja, jos haluat asialle muutoksen otat yhteyttä eläinsuojeluviranomaisiin, sillä tätä kautta asiaan et voi juuri vaikuttaa. Kaloja koskee myös eläinsuojelulaki, joka velvoittaa viranomaiset tarkastamaan asian.

Niin ja yleisesti niistä kuolleista kaloista liikkeessä: kun mietitään montako kalaa per yksi tavis akvaarioliike on, aivan varmasti niistä joku yksilö on valmiiksi heikko joka lopulta menehtyy. Usein myös muut kalat nyppivät kuolleita kaloja, partamonnitkin esimerkiksi syövät kuolleita kaloja (ja näin ollen pitävät altaan puhtaana). Siinä nyt ei ole mitään outoa, vaikka toki asiakkaan silmään saattaa näyttää häijyltä kun ruumista syödään.
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
-matokani-
Senior Member
Senior Member
Viestit: 964
Liittynyt: 21:35, 08.04.2009
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tunteiden purkaus - myynnissä pleko, jolla on puoli päätä

Viesti Kirjoittaja -matokani- »

Mun täytyy sanoa ainoastaan se että kaloja toki kuolee paljon akvaarioliikkeissä, MUTTA viimeksi kun meinasin sieltä pari monnista ostaa, he sanoivat että pari on jäljellä vielä kyseistä lajia. Ja selvisi että kaikki loput olivat kuolleet, että oli huono erä. Tiedän että eivät olisi kertoneet jos en olisi entinen vakioasiakas. Silti olisivat minulle ne pari hassua monnista myyneet eikä allas mitenkään ollut karanteenissa. Ei se että tulee huono erä vaan se että niitä silti myydään. Olen sen verran paljon aikaani siellä vuosien saatossa viettänyt että tiedän aika paljon kyseisestä liikkeestä. Myös sen että heillä ei ole mitään allaskokosuosituksia vaan kala myydään jos joku haluaa ostaa. Se siitä. Kuten jo mainitsin, yksi myyjistä myy kultakaloja alkaen 60-litraisesta ja 2 muuta henkilöä vaativat että altaalla jonne myydään kultakaloja on kokoa jopa 150-litraa. Ja voin sanoa etten ole jättänyt asiaa vain tähän ketjuun (ja muuallekin) kirjoitteluun ja kauhisteluun. Tosiasia on että mikään ei muutu jos asioille ei mitään tee.
Minizoohon kuuluu: maakonnat Heppu ja Pepsi, chilen tarantula Vauva, jättijauhis Ytyvä ja altaat 42l (sukarapula), 160l (sekalaista) ja 317l (sekalaista).
piraja
Junior Member
Junior Member
Viestit: 248
Liittynyt: 13:58, 05.02.2008
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Tunteiden purkaus - myynnissä pleko, jolla on puoli päätä

Viesti Kirjoittaja piraja »

R_R kirjoitti:Pirajan kertomassa on asiaa. Yksi asia kuitenkin tuli mielee.
Vaatimus, että myyjän pitää olla asiantuntija, on liian kova vaatimus.
Tiedämme, että akvaarioliikkeet ovat pieniä perheyrityksiä ja kaikki apulaiset eivät tiedä akvaarioharrastuksesta paljoakaan.
Tietysti pitäisi palkata asiantuntevia myyjiä, mutta se maksaa ja lapset sekä sukulaiset tekee sen halvemmalla.
Toisaalta silloin kun ei tiedä mitä myy, pitää se kertoa asiakkaalle. On parempi kertoa olevansa tietämätön kuin toimia tyhmästi.
Kurjessa olen nähny vaan kolmea myyjää. Luulisi noinkin ison liikkeen kattovan kenet palkkaa.
Adrianna kirjoitti:Ja mitä kuolleisiin kaloihin tulee, kyllä se on ihan tukkujen vika kun eivät kouluta niitä kalojaan kuolemaan yön aikana, vaan ne ruojat menee heittämään lusikkansa nurkkaan tuosta vaan kesken työpäivän! :mrgreen:
Joo, tietty niitä saattaa kuolla mihin kellonaikaan tahansa, mutta jos asiakas osoittaa kuollutta kalaa, niin tarviiko siitä suuttua tai alkaa selittelemään jotain höpöjä? Entä jos kalasta näkee, ettei se ole ihan just kuollut, vaan se on jo puolittain syöty pois eikä ole ollenkaan sen näköinen, että se olisi just hetki sitten heittäny lusikan nurkkaan.
Pullahiiri kirjoitti:Itse asioin Kurjessa melko usein enkä ole siellä ikinä nähnyt kuollutta kalaa altaassa, enkä itseasiassa yhtäkään sairasta yksilöä. Melkein joka kerta kun käyn on siellä altaiden siivous käynnissä.
Niinhan ne lähti silloinkin siivoomaan vaan muita altaita kun kituvaa kalaa osoitin ja pyysin, että se lopettetais.
-matokani- kirjoitti: Ja voin sanoa etten ole jättänyt asiaa vain tähän ketjuun (ja muuallekin) kirjoitteluun ja kauhisteluun. Tosiasia on että mikään ei muutu jos asioille ei mitään tee.
Olen ollut yhteydessä myös muihin tahoihin ja tämä linkki on myös eläinsuojelun käsissä, joten siksi onkin hienoa, että asiat käytäis läpi.
en
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1921
Liittynyt: 13:55, 20.05.2007

Re: Tunteiden purkaus - myynnissä pleko, jolla on puoli päätä

Viesti Kirjoittaja en »

Olkoot vaikka kuinka kesätyttöjä tms töissä, perusasiat pitää olla hallussa, kuinka tapetaan kärsivä kala, MITKÄ kalat ei sovi kuin erikoisoloihin tai tosi isoihin altaisiin, mitä on se "pikkukala" mitä voi myydä "mihin vaan" jne... Ei kai ne kaniakaan myy 60l häkkiin... (toivottavasti).

Tarpeeksi ajantasallisia ilmoituksia eläinsuojeluun niin alkaa tapahtua. Pirkanmaalla yksi liike joutui syyniin ja sielä lukin pitkään allasseinustalla että eläinsuojeluyhdistys on tarkistanut plaaplaa silloin ja silloin ja todennut kaiken asianmukaiseksi... (Ja sen jälkeen siis olot paranikin ja sairaat kalat väheni...)
-matokani-
Senior Member
Senior Member
Viestit: 964
Liittynyt: 21:35, 08.04.2009
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tunteiden purkaus - myynnissä pleko, jolla on puoli päätä

Viesti Kirjoittaja -matokani- »

R_R: se on hienoa että asialle on tehty jotain. Voi olla että nuorempana olin tietämättömämpi, mutta silti musta tuntuu että ennen siellä hoidettiin asiat paremmin. Onneksi olen nyt tämän aqua-webin kautta löytänyt muita liikkeitä joissa pääasiassa asioin. Kurjessa asioidessa jää yleensä vaan paha mieli. Välillä tuntuu ettei läheltä löydy yhtään todella hyvää, asiantuntevaa ja asiakaspalveluhenkistä liikettä. Mielestäni olisi tarevtta juuri sellaiselle. Mutta ei ole mikään helppo ala kyseessä, tiedän. :(
Minizoohon kuuluu: maakonnat Heppu ja Pepsi, chilen tarantula Vauva, jättijauhis Ytyvä ja altaat 42l (sukarapula), 160l (sekalaista) ja 317l (sekalaista).
hx
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1294
Liittynyt: 10:55, 26.11.2004
Paikkakunta: espoo

Re: Tunteiden purkaus - myynnissä pleko, jolla on puoli päätä

Viesti Kirjoittaja hx »

piraja kirjoitti: mutta toisen plekon pää oli puolittain haukattu pois.
En ole eläinlääkäri, mutta väittäisin, että oli kalalta haukattu mikä tahansa puolikas päästä pois, niin se olisi ollut jo kuollut.
Näin ollen pidän väitettä "puoliksi pois haukatusta päästä" liioitteluna. Kuinka suurta liioittelua se on, on mahdotonta arvioida.

Sitä kuvaa ei tosiaan ole, että arviota voisi tehdä.

Vastakkainasettelussa on siis minun mielikuvassani vammaa liioitteleva asiakas, joka väittää vammaa letaaliksi ja kaksi koko lailla asiansa tuntevan kalakaupan myyjää, jotka arvioivat vamman parantuvaksi.

Kumpaa minä uskon mieluummin?
-Gone fishing-
Lukittu

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”