Mitä kaikkea voi "itse tehdä" akvaarioon?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
alvil
Junior Member
Junior Member
Viestit: 50
Liittynyt: 13:15, 21.07.2009
Sukupuoli: Nainen

Mitä kaikkea voi "itse tehdä" akvaarioon?

Viesti Kirjoittaja alvil »

Nyt nää mun kysymykset voi olla pidempään harrastaneiden mielestä ehkä outoja mutta mietin tässä aikani palstaa selaillessa että mitä kaikkea voi "tehdä itse" tai ennemminkin kai "koota itse" eli sellaista joka ei ole akvaariokaupasta?

Pihalta hain jo Suikeroalpia ja sen pesin, odottaa nyt akvaariota hän :)
Simpukoita olen pessyt (Thaimaasta tuotuja) ja etsin parhaillaan sopivaa ruukkua akvan pohjalle.

Mitä kaikkea muuta voi tälläisellä tsi-menetelmällä laittaa? En hirveesti perusta muovisista ötököistä tai muusta tilpehööristä...jotain puista/savista/ luonnon materiaalia.

Onko muita kasveja? Kivikossa eläviä maksaruohoja tms? Siis voiko laittaa akvaarioon?

Kaupan myyjä varmastim pyörtyis näiden kysymysten edessä ja myis mulle kaikki sieltä ja JOS näin on kalojen kannalta paras niin sitten teen niin...mutta jos vaan mitenkään pystyy itse kehittelemään jotain niin näperrän mielumminmitse.
102 l seura-akvaario sekalaisella jengillä.
Tindra
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1482
Liittynyt: 19:04, 03.09.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: mitä kaikkea voi "itse tehdä" akvaarioon?

Viesti Kirjoittaja Tindra »

Kyllähän luonnosta voi ottaa kiviä ja juurakoita, kunhan pesee ne (ei siis millään pesuaineella tietenkään). Juurakoita saattaa joutua myös liottamaan, jos sattuu bongaamaan kovin kellumisintoisen yksilön. Luonnon vesistä ei tosin ole kovin suositeltavaa ottaa kasveja, koska niiden mukana voi tulla tauteja. Muitakin kiviä voi laittaa akvaarioon, kuin vain lemmikkikaupasta/luonnosta löytyviä. Mulla on ametisteja useammassa akvaariossa, aivan upeita liiloja kvartsikiviä, kalliita ovat vaan tosin [;)] Vuorikristallia ja ruusukvartsiakin on tullut kokeiltua, mutta ne alkaa näyttää aika ikäviltä kun hiushalkeamiin tulee levää. Savisia kukkaruukkuja voi laittaa, mutta jos on ollut kukkakäytössä (jos on käyttänyt jotain lannoitetta) kannattaa liottaa ensin jonkin aikaa ämpärissä ja tsekkaa ettei ole mitään hintalappuja tai sen liimajäämiä siinä ruukussa. Myös se pohjareikä kannattaa tukkia vaikka kivellä ettei kalat jää siihen jumiin ja loukkaa itseään.

Silloin kun sain ekan akvaarioni (17 v. sitten), laitoimme sinne simpukankuoria. Vähän ajan päästä yksi kala kuoli ilmeisesti reikätautiin (?). Akvaarion ja kalat myynyt liike kehotti heti poistamaan simpukat, näin teimme eikä olla simpukoita koskaan sen jälkeen uskallettu akvaarioon laittaa. En muista sanoiko liike mitään perusteluja miksi simpukoita ei saisi pitää akvaariossa, mutta varmuuden vuoksi itse en uskalla laittaa enää toiste simpukoita.
Akvarismia 1992-2014
alvil
Junior Member
Junior Member
Viestit: 50
Liittynyt: 13:15, 21.07.2009
Sukupuoli: Nainen

Re: mitä kaikkea voi "itse tehdä" akvaarioon?

Viesti Kirjoittaja alvil »

Tindra kirjoitti:Kyllähän luonnosta voi ottaa kiviä ja juurakoita, kunhan pesee ne (ei siis millään pesuaineella tietenkään). Juurakoita saattaa joutua myös liottamaan, jos sattuu bongaamaan kovin kellumisintoisen yksilön. Luonnon vesistä ei tosin ole kovin suositeltavaa ottaa kasveja, koska niiden mukana voi tulla tauteja. Muitakin kiviä voi laittaa akvaarioon, kuin vain lemmikkikaupasta/luonnosta löytyviä. Mulla on ametisteja useammassa akvaariossa, aivan upeita liiloja kvartsikiviä, kalliita ovat vaan tosin [;)] Vuorikristallia ja ruusukvartsiakin on tullut kokeiltua, mutta ne alkaa näyttää aika ikäviltä kun hiushalkeamiin tulee levää. Savisia kukkaruukkuja voi laittaa, mutta jos on ollut kukkakäytössä (jos on käyttänyt jotain lannoitetta) kannattaa liottaa ensin jonkin aikaa ämpärissä ja tsekkaa ettei ole mitään hintalappuja tai sen liimajäämiä siinä ruukussa. Myös se pohjareikä kannattaa tukkia vaikka kivellä ettei kalat jää siihen jumiin ja loukkaa itseään.

Silloin kun sain ekan akvaarioni (17 v. sitten), laitoimme sinne simpukankuoria. Vähän ajan päästä yksi kala kuoli ilmeisesti reikätautiin (?). Akvaarion ja kalat myynyt liike kehotti heti poistamaan simpukat, näin teimme eikä olla simpukoita koskaan sen jälkeen uskallettu akvaarioon laittaa. En muista sanoiko liike mitään perusteluja miksi simpukoita ei saisi pitää akvaariossa, mutta varmuuden vuoksi itse en uskalla laittaa enää toiste simpukoita.
KIITOS vinekeistä!!
Tosiaan, nuo kivet eivät mulla edes mieleen tullut...
Ja kiitos simpukan kuori kokemuksesta myös, pitää harkita vielä niiden laittoa.
102 l seura-akvaario sekalaisella jengillä.
-matokani-
Senior Member
Senior Member
Viestit: 964
Liittynyt: 21:35, 08.04.2009
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: mitä kaikkea voi "itse tehdä" akvaarioon?

Viesti Kirjoittaja -matokani- »

Mä teen aina keramiikassa kaikkea kivaa akvaarioon. Tarvitsin isompia kaloja varten ison "mökin" 317-litraiseen ja tein sen siellä! Mulla on muutenkin eläimillä lähes kaikki ruokakupit ja mökit itsetehtyjä. Niistä saa just sen kokoisia kuin tarvitsee ja just sen näköisiä kuin haluaa. Ja ne voi lasittaa melkein millä väreillä tahansa. Tietysti tähän tarvitsee paikan jossa voi saven kanssa puuhata rauhassa ja myös materiaalit ja polttouunit. Siinä saa käyttää luovuuttaan ja saa tosiaan sellaisia juttuja kuin tarvitsee! :D
Minizoohon kuuluu: maakonnat Heppu ja Pepsi, chilen tarantula Vauva, jättijauhis Ytyvä ja altaat 42l (sukarapula), 160l (sekalaista) ja 317l (sekalaista).
kirsikkabarbi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 130
Liittynyt: 16:36, 26.01.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Nokia

Re: mitä kaikkea voi "itse tehdä" akvaarioon?

Viesti Kirjoittaja kirsikkabarbi »

Taustan voit kans tehdä ite. Joko siitä styroxista yms., tai sitten liimailla paperille jotain luonnosta kerättyä.
Ruukku tihkuu sitä, mitä se sisältää.
-Kiinalainen sananlasku
-Mandell-
Member
Member
Viestit: 383
Liittynyt: 12:37, 18.12.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: hyvinkää

Re: mitä kaikkea voi "itse tehdä" akvaarioon?

Viesti Kirjoittaja -Mandell- »

mite ihmeessä voi laittaa suikeroalpia akvaarioon??? 8O eiks se kuole?? kertokaa tyhmälle [:I]
84l rapularasborala,40l vauvanaario +nelivarvaskilpikonna ja akaattikotiloita
R_R
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1463
Liittynyt: 19:36, 27.05.2009

Re: mitä kaikkea voi "itse tehdä" akvaarioon?

Viesti Kirjoittaja R_R »

Simpukankuori on kalkkipitoista ja liukenee veteen joten vesi muuttuu kovaksi.
Jos PH pitää olla alle 7,5 ei saa laittaa simpukankuoria akvaarioon.
Aquafani
Junior Member
Junior Member
Viestit: 53
Liittynyt: 19:33, 13.02.2009
Sukupuoli: Mies

Re: mitä kaikkea voi "itse tehdä" akvaarioon?

Viesti Kirjoittaja Aquafani »

vedenvaihtoletkun ja valutussuodattimen voi myös tehdä itse. Ja hiekkaa voi seuloa merenrannalta, tosin silloin se pitää pestä todella hyväksi.
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6704
Liittynyt: 01:32, 06.06.2004
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Karhula (Kotka)
Viesti:

Re: mitä kaikkea voi "itse tehdä" akvaarioon?

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Pari vkl sitten väsättiin porukalla HAS:n kerhohuoneella valukiviä. Aikaavievää puuhaa, mutta kivaa etenkin porukassa. Kurssi oli matskuineen ja oppeineen kaksipäiväinen ja kustansi kerrassaan maatajärisyttävät 20 € 8O . Ei siis paha hinta lainkaan. Jopa allekirjoittaneen valu-puukäkkyrä onnistui ihan kivasti, heitän kuvalla kunhan kerkeän napsia.

Muita tsi-systeemejä altaassa ovat mattosuodatin, kookoksenkuoret, tammenlehdet, lepänkävyt, turveuutteet, kaiken maailman kannot ja juurakot ja oksat, kivet, salaojaputket, räkmiks-ruoat... Ja niin edelleen.
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
alvil
Junior Member
Junior Member
Viestit: 50
Liittynyt: 13:15, 21.07.2009
Sukupuoli: Nainen

Re: mitä kaikkea voi "itse tehdä" akvaarioon?

Viesti Kirjoittaja alvil »

Adrianna kirjoitti:Pari vkl sitten väsättiin porukalla HAS:n kerhohuoneella valukiviä. Aikaavievää puuhaa, mutta kivaa etenkin porukassa. Kurssi oli matskuineen ja oppeineen kaksipäiväinen ja kustansi kerrassaan maatajärisyttävät 20 € 8O . Ei siis paha hinta lainkaan. Jopa allekirjoittaneen valu-puukäkkyrä onnistui ihan kivasti, heitän kuvalla kunhan kerkeän napsia.

Muita tsi-systeemejä altaassa ovat mattosuodatin, kookoksenkuoret, tammenlehdet, lepänkävyt, turveuutteet, kaiken maailman kannot ja juurakot ja oksat, kivet, salaojaputket, räkmiks-ruoat... Ja niin edelleen.
Wau, kuulostaa mielenkiintoiselta!!

Just tätä olen hakenut takaa että kärsiikö akvaario luonnosta tuoduista jutuista vai pitääkö aina vaan ostaa valmista (mun mielestäni rahastuksen makua) ja tässä se nyt tuli ilmi, että siis juurakoita ym. voi vapaasti luonnosta hakea, putsata ja pestä hyvin. Pitääkin lähtee metsäretkelle :)

Kasa ruukkuja on nyt pestynä ja pääsen niitä tänään vasaroimaan, katsotaan jääkö niistä yhtään käyttökelpoista lohkoa akvaarioon.
102 l seura-akvaario sekalaisella jengillä.
Taavetti
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1808
Liittynyt: 15:07, 13.09.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Re: mitä kaikkea voi "itse tehdä" akvaarioon?

Viesti Kirjoittaja Taavetti »

Täältä löytyy kotitekoinen akvaariojalusta: http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... a#p6838619.
Mikäli huomaat erehtyneesi, olet jo varmaankin oppinut jotain uutta. (oma ajatelma)
Lurunen
Starting Member
Starting Member
Viestit: 44
Liittynyt: 00:14, 05.02.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: mitä kaikkea voi "itse tehdä" akvaarioon?

Viesti Kirjoittaja Lurunen »

Siis voiko itse tehtyjä ja ihan tavallisilla aineilla lasitettuja keramiikkatuotteita laittaa akvaarioon? Niistä ei liukene mitään sinne? Vitsit, taidanpa rakentaa itse sellaisen linnan, jota olen jo kauan turhaan kaupoista haeskellut! :)
1200l, 250l, 200l, 100 ja 2x60l vesielämää...
Paul Stump
Junior Member
Junior Member
Viestit: 227
Liittynyt: 00:29, 24.07.2004
Paikkakunta: Perniö

Re: mitä kaikkea voi "itse tehdä" akvaarioon?

Viesti Kirjoittaja Paul Stump »

Lurunen kirjoitti:Siis voiko itse tehtyjä ja ihan tavallisilla aineilla lasitettuja keramiikkatuotteita laittaa akvaarioon? Niistä ei liukene mitään sinne? Vitsit, taidanpa rakentaa itse sellaisen linnan, jota olen jo kauan turhaan kaupoista haeskellut! :)
Lasitteiden pitää olla elintarvikekelpoisia. Kansalaisopistojen kursseilla tai ammattitaitoisilta keraamikoilta saat varmaan tiedot turvallisista lasitteista.
Jos lasittaminen ei ole välttämätöntä, niin uskoisin kaikkien savilaatujen olevan turvallisia keramiikaksi polttamisen jälkeen.

DIY- kertakäyttöuunin keramiikan polttoon voi rakentaa itsekin, Taito- lehdessä oli aikoinaan artikkeli aiheesta. Tarvitaan polttopuuta, savea ja kiiltäväpintaista aikakausilehtipaperia. Poltto voidaan tehdä missä tahansa, missä voi pitää nuotiota. Lasituspolttoa ei artikkelissa käsitelty.
Jos on kiinnostusta, voin kaivaa tuolta arkistojen uumenista kyseisen lehden numeron, josko kirjastoista tai käsityöasemilta löytyisi ko lehti.
Älä hätäile.
-Linnunradan käsikirja liftareille-
(T-day may 25th)
alvil
Junior Member
Junior Member
Viestit: 50
Liittynyt: 13:15, 21.07.2009
Sukupuoli: Nainen

Re: mitä kaikkea voi "itse tehdä" akvaarioon?

Viesti Kirjoittaja alvil »

Taavetti kirjoitti:Täältä löytyy kotitekoinen akvaariojalusta: http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... a#p6838619.
Hieno jalusta!!
Meillekkin tuli...jos ei nyt kokonan omatekoinen niin ainakin tuunattu.

KERAMIIKASTA, pieni kiusaus tuli laittaa omatekemäni tuhkauurna koristeeksi mutta enpä taida. Just heitin siivouksen yhteydessä opiskeluaikaisia dreijauskokeiluja roskiin, kun olis tajunnu noita ruukkuja hieman vasaroida ja upottaa kivasti osittain hiekkaan niin olisivat olleet kivat :) Tosin lasitteista ei ole tietoa, ne on reilu 10v sitten tehtyjä...
102 l seura-akvaario sekalaisella jengillä.
calendula
Junior Member
Junior Member
Viestit: 126
Liittynyt: 23:13, 11.02.2007
Paikkakunta: Kotka

Re: mitä kaikkea voi "itse tehdä" akvaarioon?

Viesti Kirjoittaja calendula »

Lurunen kirjoitti: Jos on kiinnostusta, voin kaivaa tuolta arkistojen uumenista kyseisen lehden numeron, josko kirjastoista tai käsityöasemilta löytyisi ko lehti.
Kyllä kiitos!
Tuutti
Starting Member
Starting Member
Viestit: 23
Liittynyt: 17:41, 17.08.2008
Sukupuoli: Nainen

Re: mitä kaikkea voi "itse tehdä" akvaarioon?

Viesti Kirjoittaja Tuutti »

Kannattaa sitten tarkkaan katsoa, jos luonnonpuuta akvaan laittaa. Kaikki puut eivät sinne sovi. Joskus löysin itse mahtavan komean kannon, liottelin sitä hyvän aikaa ennen kuin laitoin akvaan. Jonkin aikaa sitä siellä ehdin pitää, kunnes eräänä päivänä tulin kotiin ja akvassa oli monta kalaa evät taivasta kohden... Ilmeisesti jotain happoa liuennut siitä. Sen jälkeen en ole uskaltanut käyttää kuin kaupasta haettuja puita.
Paul Stump
Junior Member
Junior Member
Viestit: 227
Liittynyt: 00:29, 24.07.2004
Paikkakunta: Perniö

Re: mitä kaikkea voi "itse tehdä" akvaarioon?

Viesti Kirjoittaja Paul Stump »

calendula kirjoitti:
Lurunen kirjoitti: Jos on kiinnostusta, voin kaivaa tuolta arkistojen uumenista kyseisen lehden numeron, josko kirjastoista tai käsityöasemilta löytyisi ko lehti.
Kyllä kiitos!
Ihan nopealla etsimisellä en tuota lehteä löytänyt, mutta pois en ole sitä heittänyt. Kyllä se jonakin päivänä vastaan tulee.

Selostan kuitenkin metodin, mistään monimutkaisesta systeemistä ei todellakaan ole kysymys:

Tehdään kekonuotio, sellainen intiaaniteltan muotoinen nuotio kuivista koivuklapeista ja sijoitellaan poltettavat saviesineet puiden lomaan nuotion sisään. Muutamaan kohtaan alaosassa lisätään tuohta ja pieniä klapeja sytykkeeksi. Muistaakseni joissain ohjeissa laitettiin vielä grillihiiliä joukkoon.

Kun nuotio on valmiiksi ladottu, päällystetään se saviliejuun kastelluilla aikakausilehden sivuilla. Kiiltäväpintainen, tiivis paperi on parasta tähän. Gloria, MeNaiset, yms on painettu tällaiselle paperille.Tekniikan maailmaan ei ole syytä koskea, sen paperilaatu ei sovi ensinkään tällaiseen [;)]

Eli tehdään siitä nuotiosta sellainen intiaanien tiipiin muotoinen ja näköinen rakennelma, paperikerroksia saa tulla ainakin 5-6 joka kohtaan että kestää. Niihin kohtiin, joihin laitettiin niitä sytykkeitä, jätetään pieni aukko laittamalla vaikka kivi paperin levittämisen ajaksi. Huipulle jätetään pieni aukko ja muotoillaan siihen sopivaksi pieni tulppa vaikka savesta ja ruohosta.

Annetaan systeemin hiukan kuivahtaa ennen polttoa.

Poltto aloitetaan sytyttämällä nuotio niistä aukoista alhaalla, ja kun tuli on saatu syttymään, voidaan aukot tukkia siten, että palo etenee sisällä hitaasti kuin tervamiilussa. Ei siis anneta roihuta avoliekillä.

Polttoon menee aikaa useampi tunti, ja sen kannattaa antaa olla rauhassa seuraavaan päivään että esineet saavat jäähtyä rauhassa.

Muoks: lehti, jossa ko artikkeli oli, on ilmestynyt arviolta vuonna 1995 -1997.
Älä hätäile.
-Linnunradan käsikirja liftareille-
(T-day may 25th)
-matokani-
Senior Member
Senior Member
Viestit: 964
Liittynyt: 21:35, 08.04.2009
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: mitä kaikkea voi "itse tehdä" akvaarioon?

Viesti Kirjoittaja -matokani- »

Lurunen kirjoitti:Siis voiko itse tehtyjä ja ihan tavallisilla aineilla lasitettuja keramiikkatuotteita laittaa akvaarioon? Niistä ei liukene mitään sinne? Vitsit, taidanpa rakentaa itse sellaisen linnan, jota olen jo kauan turhaan kaupoista haeskellut! :)
Kyllä voi. Tai siis ihan kaikki lasitteet ei käy. Mutta sellaiset käy joita käytetään ruokailuastioihin. Sellaiset mistä ei liukene esim. keittokäytössä mitään, sopii myös akvaarioon. :) Nyt kun meillä taas alkaa keramiikka, aion tehdä sellaisen suht korkean linnan. Saa nähdä miten korkea tulee. Aiemmin mulla on ollut kaikenlaisia mökkejä ja pari sammakkoakin :twisted:
Minizoohon kuuluu: maakonnat Heppu ja Pepsi, chilen tarantula Vauva, jättijauhis Ytyvä ja altaat 42l (sukarapula), 160l (sekalaista) ja 317l (sekalaista).
Lurunen
Starting Member
Starting Member
Viestit: 44
Liittynyt: 00:14, 05.02.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: mitä kaikkea voi "itse tehdä" akvaarioon?

Viesti Kirjoittaja Lurunen »

Mahtavaa, nyt vain savea ostamaan, kun tuli nuo omatekoisen "polttouuninkin" ohjeet tänne :)

Tuutti, osaatko yhtään sanoa, oliko sun kantos havu- vai lehtipuusta? Olen kuullut, että havupuuta ei kannattaisi pihkan takia laittaa, mutta tuo sun tapaukses kuulostaa vähän pelottavalta. Itselläni olisi juuri tuossa pihalta esiin kaivettu juurakonpätkä, mutta en oikein tiedä, uskallanko sitä akvaan laittaa, kun ei ole puulajista tietoa...
1200l, 250l, 200l, 100 ja 2x60l vesielämää...
iomeron
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1400
Liittynyt: 22:32, 24.03.2008
Akvaarioseurat: OAS veepeejii
Paikkakunta: Oulu

Re: mitä kaikkea voi "itse tehdä" akvaarioon?

Viesti Kirjoittaja iomeron »

Mulla on ollu kelomäntyä ja juurakkko jo pitkään altaissa, eikä mitään ongelmia ole ilmaantunut. Hyvä jynssäys ja liotus, niin toimii. Tuoretta en kokeilis.
Työn määritelmä: Sarja köyhän tekemiä pakkoliikkeitä
Sassi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 92
Liittynyt: 19:52, 26.01.2005
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: Mitä kaikkea voi "itse tehdä" akvaarioon?

Viesti Kirjoittaja Sassi »

http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic.php?f=25&t=42544

Tuosta pääsee lueskelemaan valukivien tms valmistamisesta.
Itse innostuin siinä määrin, että valmiita "tuotteita" pukkaa ulos kuin liukuhinalta :mrgreen:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”