Kirsikkasukarapuprojekti

Akvaariokalojen ja muiden akvaarioasukkien viljely.

Valvoja: Moderaattorit

mickey2004
Senior Member
Senior Member
Viestit: 862
Liittynyt: 12:20, 12.04.2009
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jokioinen

Tulasukaravuista utelen

Viesti Kirjoittaja mickey2004 »

Heippa.
Sellaista kysyisin nyt täältäkin, jotta tarvihteeko nuo tulisukaset lisääntyäkseen ison akvaarion? En mitään kasvattamista varsinaisesti ajatllut tai viljelyä, mutta ajattelin lähinnä tuollaista "lisääntykää vapaasti" -allasta. Minulla on nyt 25 erikokoista tulisukaa 60 litraisessa akvassa. Ostin ne ystävätäni, jolla ne oli osa isossa, osa pienemmässä altaassa (100 litrainen ja 300 litrainen). Vapaasti saivat sielläkin lisääntyä ja totta vieköön niin tekivätkin, niitä oli parhaimmillaan toista sataa pitkälti...
Kohtele toisia niin kuin toivot itseäsi kohdeltavan
bj
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2426
Liittynyt: 06:44, 27.12.2006
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Paikkakunta: Turku

Re: Kirsikkasukarapuprojekti

Viesti Kirjoittaja bj »

Kuvasatoa, kun projekti ollut puolen vuotta:

Rapula nykyisellään, olen vaihtanut hiekan siis mustaan ja myöskin vähensin kasveja. Kyllästyin, kun rapuja ei juuri näkynyt, tokihan kasvit tuosta kuitenkin vielä kasvavat. Karvalehti lähtee vielä, kunhan posti tuo ostamaani vallisneria rubraa. Kirsikoille musta hiekka sopii tosi hyvin, korostaa punaista vielä.
Kuva

Sitten rapuja aterioimassa, tältä ne nykyään näyttää:
Kuva

Kuva

Kuva
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
neveragain
Junior Member
Junior Member
Viestit: 120
Liittynyt: 17:06, 16.11.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Kirsikkasukarapuprojekti

Viesti Kirjoittaja neveragain »

Hyvältä näyttää! Ja punaiselta :mrgreen:
40, 60, 100.
mickey2004
Senior Member
Senior Member
Viestit: 862
Liittynyt: 12:20, 12.04.2009
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jokioinen

Re: Kirsikkasukarapuprojekti

Viesti Kirjoittaja mickey2004 »

Heippa,
Upean näköisiä nuo sinun kirsikkasi! Tosi kauniita! Uteliaisuuttani kyselen että kuinka suuri altaasi on, noissa kuvissa siis? Rapuja näyttäisi olevan aika lailla, tiedätkö paljonko?
Kohtele toisia niin kuin toivot itseäsi kohdeltavan
bj
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2426
Liittynyt: 06:44, 27.12.2006
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Paikkakunta: Turku

Re: Kirsikkasukarapuprojekti

Viesti Kirjoittaja bj »

97 litrainen ja en nyt osaa sanoa, paljonko noita on, joku 50 - 100? Ei kuitenkaan mitään ylikansoitusta ole nähtävissä silloin, kun ei ole ruoka-aika.
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
Uni97
Junior Member
Junior Member
Viestit: 119
Liittynyt: 10:16, 10.05.2009
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Oulunsalo
Viesti:

Re: Kirsikkasukarapuprojekti

Viesti Kirjoittaja Uni97 »

Ihanaa lukea tuota sinun projektiasi. Minun puolestani voit ainakin raportoida kirsikoistasi vielä piiiitkän pätkän. Itselläni on suunnitteilla hankkia joko kirsikka- tai tulisukarapuja tuonne 250 litraseen ja antaa siellä lisääntyä vapaasti. :) Toivottavasti tuo hyvä kirsikkakantasi kestää. Onnea projektille!
Karvaisia otuksia talo täynnä.
bj
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2426
Liittynyt: 06:44, 27.12.2006
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Paikkakunta: Turku

Re: Kirsikkasukarapuprojekti

Viesti Kirjoittaja bj »

Kiitokset onnentoivotuksista, kylhän se sitäkin vaatii, ettei tulis mitään tauteja tms. akvaan.
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
mickey2004
Senior Member
Senior Member
Viestit: 862
Liittynyt: 12:20, 12.04.2009
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jokioinen

Re: Kirsikkasukarapuprojekti

Viesti Kirjoittaja mickey2004 »

Heippa,
en koko ketjua jaksanut/viitsinyt lukea läpi joten kysyn: Ovatko kirsikkasukaravut kovia lisääntymään? Tulisukarapuseni näyttävät ainakin olevan:).

Kiitos, jos vastailette tyhmiin kysymyksiini :roll: .
Kohtele toisia niin kuin toivot itseäsi kohdeltavan
Muffe
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1216
Liittynyt: 20:12, 12.06.2005
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku

Re: Kirsikkasukarapuprojekti

Viesti Kirjoittaja Muffe »

Edes vähänkään kohtuullisissa olosuhteissa lisääntyvät kuin pienet kanit. ;)
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6732
Liittynyt: 20:55, 29.01.2007
Paikkakunta: Kerimäki

Re: Kirsikkasukarapuprojekti

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Itellä on kanssa jonkii moinen kirsikkasukarapurojekti aluilla, kun siirsin 40L akvaariosta muniakantavan naaraan 20L akvaan, muuten tuli vaan mieleen että kun miula on tuolla
128L akvaariossa vielä muutama keltanen kirsikkasukarapu niin jos mie siirrän sieltä jonkun oikeen keltasen ravun tuon punasen kirsikan kamuksi, niin mimmosia poikasia nuo mahdollisesti sitten saavat oranssejako? :mrgreen:
mickey2004
Senior Member
Senior Member
Viestit: 862
Liittynyt: 12:20, 12.04.2009
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jokioinen

Re: Kirsikkasukarapuprojekti

Viesti Kirjoittaja mickey2004 »

Muffe:
eli ovat siis kovasti sikiävää sorttia. Tulisukaseni myöskin ovat, jatkuvasti vähintään 3 mammaa kantavana :roll: . Tulisukat omassa altaassaan, joten eipä tuo haittaa. Samoin on kirsikat, saavat rauhassa uiskennella 180 litraisessa muutaman rasboran kanssa.
Kohtele toisia niin kuin toivot itseäsi kohdeltavan
bj
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2426
Liittynyt: 06:44, 27.12.2006
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Paikkakunta: Turku

Re: Kirsikkasukarapuprojekti

Viesti Kirjoittaja bj »

Mun mustavalkeat on aika huonoja lisääntymään. vain muutama on joskus kantava ja eläviä poikasia tulee vain yksittäin kerrallaan. Nyt saivat koko akvan itelleen, kun se toimi samalla poikasakvana ruutumonnisten poikasille ja ne nyt lähti uuteen kotiin. Saapi nähdä, auttaako tämä asiaa. Oon miettinyt, että haenko kantaan vielä vahvistusta kaupasta, noita kun kuoli aika monta, kun siirsin petokotiloita sinne 8O . Siirsin petokotilot pois, eikä kuolemia sen jälkeen enää tullut, omituinen juttu.

Kirsikatkaan ei nyt ole lisääntyneet kovin hurjaa vauhtia. Niillä tuntuu olevan kausiluontoista tuo, välillä poikasia tulee tosi paljon, välillä kanta vähenee, mutta ei häviä kumminkaan, mitä nyt pari vuotta olen niitä pitänyt ja seuraillut. En tiedä, saneleeko luonto rajoja akvan kansoittamisen suhteen tilan mukaan. Semmoinen on tullut mieleen.
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
Uni97
Junior Member
Junior Member
Viestit: 119
Liittynyt: 10:16, 10.05.2009
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Oulunsalo
Viesti:

Re: Kirsikkasukarapuprojekti

Viesti Kirjoittaja Uni97 »

Mäki oon saanu nyt noita kirsikka- ja vihersukia tonne 40 l akvaani omenakotiloitten, millisten ja platyjan seuraan. Tänään näin siel 2 n. 2 mm pitkää miniatyyri sukarapuu eli lisääntymistouhut on jo meneillään. =D
Karvaisia otuksia talo täynnä.
mickey2004
Senior Member
Senior Member
Viestit: 862
Liittynyt: 12:20, 12.04.2009
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jokioinen

Re: Kirsikkasukarapuprojekti

Viesti Kirjoittaja mickey2004 »

Heippa, nyt on minullakin jonkinlainen kirsikkasukarapula tuossa työn alla. Kertoisitteko viisaammat, miltä näyttää pieni kirsikkasukarapu? Onko se siis värittömämpi kuin aikuinen yksilö? Urhoot ovat ilmeisesti hailakamman värisiä muutenkin, mutta naaraat kauniin punaisia. Todellisen värin näkee sitten vasta myöhemmin vai kuinka on?
Kohtele toisia niin kuin toivot itseäsi kohdeltavan
joorz
Member
Member
Viestit: 294
Liittynyt: 16:40, 04.09.2008
Sukupuoli: Mies

Re: Kirsikkasukarapuprojekti

Viesti Kirjoittaja joorz »

mickey2004 kirjoitti:Heippa, nyt on minullakin jonkinlainen kirsikkasukarapula tuossa työn alla. Kertoisitteko viisaammat, miltä näyttää pieni kirsikkasukarapu? Onko se siis värittömämpi kuin aikuinen yksilö? Urhoot ovat ilmeisesti hailakamman värisiä muutenkin, mutta naaraat kauniin punaisia. Todellisen värin näkee sitten vasta myöhemmin vai kuinka on?
Kyllä mulla ainakin jo sellaset 5-6mm kokoiset rapuset on jo väreissä.
mickey2004
Senior Member
Senior Member
Viestit: 862
Liittynyt: 12:20, 12.04.2009
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jokioinen

Re: Kirsikkasukarapuprojekti

Viesti Kirjoittaja mickey2004 »

Selvä, tiedän sitten jo vähän tarkkailla ja valita "parhaat päältä". Suomeksi sanottuna jätän omaan altaaseeni ne kauneimmat ja lahjoitan ukkoni altaaseen nuo "ei niin kauniit" yksilöt.
Kohtele toisia niin kuin toivot itseäsi kohdeltavan
bj
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2426
Liittynyt: 06:44, 27.12.2006
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Paikkakunta: Turku

Re: Kirsikkasukarapuprojekti

Viesti Kirjoittaja bj »

Juu, ne "hyvän värisett" on jo pieninä täyspunaisena, mutta vaaleista pienistä voi tulla aikuisena silti ihan punaisia. Uskon kuitenkin, että jos haluaa kasvattaa hyvän värisiä, kannattaa valita juuri ne jo pienestä punaiset. Periyttävät varmasti vahvemmin punaista. Nykyään en tosiaan ole karsintaa tehnyt aikoihin, projektiakvassa ei juurikaan vaaleita näy! Mistäpä niitä kovin paljoa tulisikaan, kun hyvän värisiä lienee jo useassa polvessa.
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
Mika Sandell
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2027
Liittynyt: 16:20, 06.04.2009
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku

Re: Kirsikkasukarapuprojekti

Viesti Kirjoittaja Mika Sandell »

Näissä rapukuvioissa olen vähän heikoilla, mutta eikös nämä ole luonnonmuodosta jalostettu värimuoto?

Jalostetuissa ominaisuuksissa tuppaa olemaan tapana sukupolvien edetessä heikentyä, joten jos kasvattaisi kahta erillistä linjaa, jota x-määrää sukupolvien jälkeen risteyttäisi, voisi tuloksena olla pitkällä tähtäimelläkin vahvavärisiä rapuja.
28.1.2012 asti MHS

CorydoradinaeFinland
bj
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2426
Liittynyt: 06:44, 27.12.2006
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Paikkakunta: Turku

Re: Kirsikkasukarapuprojekti

Viesti Kirjoittaja bj »

No nii munkin käsittääkseni ovat jalostettuja. Luonnonmukainen alkuperäinen lienee ruskea.

Juu, niin käy, että haalistuvat ajan kanssa, jos ei karsi ja/tai tee jalostusta.

Mulla tavallaan toteutuu tuo kahden linjan vahvaväristen yhdistäminen (kantayksilöt kahdesta suvusta suunnilleen puolet ja puolet), tosin en ny varma ole kantayksilöiden sukutaustasta, mutta itse yksilöt oli tosi vahvavärisiä jo aika nuorena, ja mikä mun mielestä tärkeää; olivat "täysvärisiä". Tosin "yhdistäminen" on tapahtunut ihan rapujen omien partnerivalintojen mukaan noista valituista sitten :mrgreen: . Tiedä sitä sitten, kuka yhdistyi kenenkin kanssa, todennäköisesti ristiin rastiin kumminkin ajan kanssa..

Noita punaisia kirsikoitahan on silleen punaisia, että väri on kuin verkkoa tms, näkyy hyvin valokuvissa kun makro on suurentanut. Uskoisinpa että tällöin joku geeni on vaikuttamassa vaalentavasti täysvärisyyttä ja siis päinvastoin: täysvärisellä on voimakas kirkkaan punainen perimässään. Vanhemmiten (iäkkäinä) vissiin sitten kirsikat tulee siihen nimensä mukaisen kirsikan väriin, eli tummuvat hieman.
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
en
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1921
Liittynyt: 13:55, 20.05.2007

Re: Kirsikkasukarapuprojekti

Viesti Kirjoittaja en »

bj kirjoitti:No nii munkin käsittääkseni ovat jalostettuja. Luonnonmukainen alkuperäinen lienee ruskea.

Juu, niin käy, että haalistuvat ajan kanssa, jos ei karsi ja/tai tee jalostusta.

Mulla tavallaan toteutuu tuo kahden linjan vahvaväristen yhdistäminen (kantayksilöt kahdesta suvusta suunnilleen puolet ja puolet), tosin en ny varma ole kantayksilöiden sukutaustasta, mutta itse yksilöt oli tosi vahvavärisiä jo aika nuorena, ja mikä mun mielestä tärkeää; olivat "täysvärisiä". Tosin "yhdistäminen" on tapahtunut ihan rapujen omien partnerivalintojen mukaan noista valituista sitten :mrgreen: . Tiedä sitä sitten, kuka yhdistyi kenenkin kanssa, todennäköisesti ristiin rastiin kumminkin ajan kanssa..

Noita punaisia kirsikoitahan on silleen punaisia, että väri on kuin verkkoa tms, näkyy hyvin valokuvissa kun makro on suurentanut. Uskoisinpa että tällöin joku geeni on vaikuttamassa vaalentavasti täysvärisyyttä ja siis päinvastoin: täysvärisellä on voimakas kirkkaan punainen perimässään. Vanhemmiten (iäkkäinä) vissiin sitten kirsikat tulee siihen nimensä mukaisen kirsikan väriin, eli tummuvat hieman.
No meillä on sellaisia "tummanpunaisia" eli kirsikanpunaisia, minusta :).
Mika Sandell
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2027
Liittynyt: 16:20, 06.04.2009
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku

Re: Kirsikkasukarapuprojekti

Viesti Kirjoittaja Mika Sandell »

Onhan se tietty niinkin, että kun noita on paljon, lisääntyminen sattuman sanelemaa, ja kanta pysyy hyvänä. Kahdella erillisellä linjalla saavutetaan etu, että kannat ehtivät muuttua jonkin verran ennen risteytystä, jolloin saadaan varmuudella uutta verta porukkaan.
28.1.2012 asti MHS

CorydoradinaeFinland
mickey2004
Senior Member
Senior Member
Viestit: 862
Liittynyt: 12:20, 12.04.2009
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jokioinen

Re: Kirsikkasukarapuprojekti

Viesti Kirjoittaja mickey2004 »

en:lle: no niitä näen varmaan ens viikolla :mrgreen: ? Niitä hyvän, tumman punaisia!
Kohtele toisia niin kuin toivot itseäsi kohdeltavan
en
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1921
Liittynyt: 13:55, 20.05.2007

Re: Kirsikkasukarapuprojekti

Viesti Kirjoittaja en »

mickey2004 kirjoitti:en:lle: no niitä näen varmaan ens viikolla :mrgreen: ? Niitä hyvän, tumman punaisia!
Onneksi ne punasimmat on pienessä 50l altaassa eteisessä... kiva jos pitäis rueta etsiin niitä 230l sta... Toki saat ne kaikki nähdä (jos mahdumme pikkulegojen sekaan)...

No, mulla ei oo vertailukokemusta noista, mut noi on kyl tosi kauniita... Missäs olis muuten kuvia eritasoista kirsikoista?
mickey2004
Senior Member
Senior Member
Viestit: 862
Liittynyt: 12:20, 12.04.2009
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jokioinen

Re: Kirsikkasukarapuprojekti

Viesti Kirjoittaja mickey2004 »

No katsotaan sitä sitten myöhemmin :D .
Itse löysin googlettamalla aika paljon erikokoisia ja -värisiä kirsikoita, ei muuta kun hakukone hurisemaan.
Kohtele toisia niin kuin toivot itseäsi kohdeltavan
netkissa
Junior Member
Junior Member
Viestit: 64
Liittynyt: 18:37, 15.01.2009
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Raisio

Re: Kirsikkasukarapuprojekti

Viesti Kirjoittaja netkissa »

Mä siirsin tossa kaksi-kolme viikkoa sitten kaksi petokotiloa sukarapualtaaseen loislääkityksen alta pois. En ole huomannut sukaravuissa mitään hävikkiä. Nyt vois toisen siirtää takaisin ja jättää toisen sukarapualtaaseen syömään huppukotiloita. Mulla oli kolme petoa lääkityssä altaassa, mutta yhtä en sitten löytänyt lääkitystä aloittaessani. Nyt sekin on tullut esiin vahingoittumattoman ja kaiken onnen kukkuraksi olen bongannut yhden pikkupedonkin. Joten ei se lääke sitten niin pahaksi niille ollut vaikka siinä purkissa asiasta varoitettiinkin.
Kylpyhuoneessa 165-litraa, makuuhuoneessa 84-litraa by Lidl ja eteiseen tilattu JuTa 270-litraa (toimitus elokuussa). Ja tietenkin kaksi kissaa joka paikassa.
http://www.kuvaboxi.fi/julkinen/2biht+n ... rioni.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Viljely”