Hallittua sinilevän kasvua

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?


Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5538
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Hallittua sinilevän kasvua

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Mulla on tossa 400l tankissa ollu muuton jälkeen lievää sinileväongelmaa. Kasvu on tosi hidasta. Vasta about viikon kuluttua alkaa häiritsemään.

Akvaarion hoitorutiineja en aikaisemmasta ole mitenkään muuttanut, eli kyse on muuton yhteydessä veteen vapautuneista ravinteista. Näin ainakin uskon. Akvaarion tyhjensin lappoamalla pohjan läpi. Kun täytin altaan, laitoin sinne muutamaksi päiväksi sisäsuodattimen jonka tarkoitus oli imeä sitä töhnää sieltä pois. Suunnitelma toimi kuten pitikin. Sinilevät alkoivat kasvaa vasta n. kuukauden kuluttua perustamisesta.

Nyt mietinkin sitä, kannattaako kasveja lannoitaa a) lainkaan b) vähän c) normaalisti? Kasviravinteena käytän profitoa ja easyferroa. Laatukamaa siis, eivätkä ne sisällä ylimääräistä levien kasvua edistäviä ravinteita.
jokelamaniac
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2040
Liittynyt: 11:12, 28.05.2004
Paikkakunta: keuruu

Re: Hallittua sinilevän kasvua

Viesti Kirjoittaja jokelamaniac »

Mulla oli useana vuotena peräkkäin sinileväongelma - aina näin vuoden kirkkaimpana aikana. Suoraa auringonvaloa ei akvaan osu, mutta ilmeisesti lämpö + valo vaikuttaa.
Minä juon nyt kahvia!
sakosa
Senior Member
Senior Member
Viestit: 690
Liittynyt: 11:42, 07.02.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Hallittua sinilevän kasvua

Viesti Kirjoittaja sakosa »

Kannattaa lannoittaa ihan normaalisti (ja tällä tarkoitan todellista tarvettä eli jos on vähän kasveja niin vähän ja jos allas täynnä niin sitten hieman enemmän kuin mitä lannoitepurkissa lukee). Varmaan siellä on nitraatti/fostaatti-suhde hieman lähtenyt heittämään muuton takia, kun kasvit on istutettu uudestaan jne. eivätkä heti ala uudestaan kasvamaan.
clara
Junior Member
Junior Member
Viestit: 109
Liittynyt: 20:07, 02.11.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Sipoo

Re: Hallittua sinilevän kasvua

Viesti Kirjoittaja clara »

Meillä auttoi intianmantelipuun lehdet tuohon pieneen sinileväkasvustoon. Ei ole tullut sen jälkeen takaisin.
-C-
olivea
Starting Member
Starting Member
Viestit: 29
Liittynyt: 07:33, 23.06.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Hallittua sinilevän kasvua

Viesti Kirjoittaja olivea »

Miten pieneen akvaarioon noita intianmantelipuunlehtiä voi laittaa? Ne ohjeet mitä olen täältä netistä löytänyt, käskevät laittaa 1-2 lehteä 100 litraan vettä, eli onko 40 litrainen liian pieni? Mulla kun juuri tuo 40 litrainen tuntuu olevan hankalin, siellä tuota sinilevää esiintyy vähäsen.
valtteri1611
Junior Member
Junior Member
Viestit: 242
Liittynyt: 13:03, 14.01.2009
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: Hallittua sinilevän kasvua

Viesti Kirjoittaja valtteri1611 »

olivea kirjoitti:Miten pieneen akvaarioon noita intianmantelipuunlehtiä voi laittaa? Ne ohjeet mitä olen täältä netistä löytänyt, käskevät laittaa 1-2 lehteä 100 litraan vettä, eli onko 40 litrainen liian pieni? Mulla kun juuri tuo 40 litrainen tuntuu olevan hankalin, siellä tuota sinilevää esiintyy vähäsen.
Hyvin voi laittaa 40-litraiseen. Ohje on yksinkertainen. Jos 1-2 lehteä menee 100 litraan vettä niin silloin 40-litraiseen menee n. puolikas lehti :)
50l-karanteeni,42l-rapula ja 250litran seura-allas
olivea
Starting Member
Starting Member
Viestit: 29
Liittynyt: 07:33, 23.06.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Hallittua sinilevän kasvua

Viesti Kirjoittaja olivea »

No noin minä sitä kanssa järkeilinkin, että josko puolikas olisi sopiva, mutta kun yhtään ei ole kokemusta, niin ajattelinpa vielä fiksuimmilta kysyä. Mutta haenpa noita lehtiä heti huomenissa ja kokeilen puolikkaalla :D
Tindra
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1482
Liittynyt: 19:04, 03.09.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Hallittua sinilevän kasvua

Viesti Kirjoittaja Tindra »

Enpä usko että se mantelipuun lehtien annostus on muutenkaan niin tarkkaa. Itse laitan pikkualtaisiin yli tuon 1-2 kpl/100 l suosituksen. Ja mulla on pussi jossa kyllä lukee 2-4 lehteä/100 l. Laitoin itse juuri sinileväongelmista kärsineisiin 20- ja 40-litraisiin altaisiin peräti 3 lehteä molempiin. Katotaan auttaisko se pitämään sinilevä poissa. Pitäis kyllä varmaan myös vähentää valaistusaikaa... [:I] Sitäpaitsi nuo lehdet on kans niin kivoja joskin hintavia koristeita.
Akvarismia 1992-2014
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”