(Keski-)Pohjanmaan akvaarioihmiset

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
vege
Member
Member
Viestit: 338
Liittynyt: 16:49, 08.03.2006
Paikkakunta: pietarsaari

Re: (Keski-)Pohjanmaan akvaarioihmiset

Viesti Kirjoittaja vege »

Kiitokset emännälle. Kyllä oli komian kokoinen allas sekä kalat.
Kaiku kirjoitti:
No meillehän siis voi tulla ihmettelemään rihmalevän kasvua, jos parempia tarjouksia ei tule. :roll: Fiksua olisi ehkä mahdollisesti ottaa Pietarsaari tähän väliin, kun siellä tuntuu altaat pysyvän muutoksista huolimatta esittelykunnossa. :mrgreen: Mitäs olette muut mieltä?
Jaa, no kyllä meille voi tulla.
ninniw81
Senior Member
Senior Member
Viestit: 700
Liittynyt: 09:11, 18.09.2003
Paikkakunta: Kaustinen

Re: (Keski-)Pohjanmaan akvaarioihmiset

Viesti Kirjoittaja ninniw81 »

Ja hengissä jälleen... Oli rankka reissu, mutta tulipahan tehtyä. Lomalla kuuluu aina tulla sairaaksi... :roll:

Harmi, etten minä päässy miittiin matkaan, kerkesin just toipua työkuntoon ja treffailitte niin iltapäivästä, etten olis ehtiny kunnolla edes pyörähtää paikalla ennen iltanavettaan menoa. Pitää tulla katsomaan Paxyn allas joku päivä, jahka saan ison ahterini irti tästä soffasta...

Tuulalle mulla on se ulkosuodatin. Tuon toukokuussa (toivon mukaan alkupuolella...) jos sulla ei oo asiaa tänne suuntaan. Tai sitten yritän nakittaa Heikkiä, se käy kuitenkin perjantaina Alavieska-Himanka akselistolla.

Teippiä ei ole, äiti oli vieny sen lapsille askarreltavaksi. :roll: No, menipähän talteen. Soita Ylivieskaan (http://mainospikseli.com/" onclick="window.open(this.href);return false;) ja kysy löytyykö sopivaa jämäpalaa mattamustasta mainosteipistä, jossa on myös musta liima. Messukäyttöön tarkotettukin käy, mutta ei se ulkokäytön teippikään haittaa. Se on sitten vaan lujemmasti kiinni. Ota jonku sentin isommat palat kuin päällystettävä alue, niin ei tarvi tähätä niin suoraan. Liiat on helppo vetää mattopuukolla pois. Ei pitäis maksaa montaa euroa. (Joskaan kyseisen firman kanssa en ole koskaan asioinut näissä merkeissä.)
En ole laiska, pelkästään mukavuudenhaluinen.
Tuulahelena
Junior Member
Junior Member
Viestit: 176
Liittynyt: 21:01, 20.06.2006
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: ROVANIEMI

Re: (Keski-)Pohjanmaan akvaarioihmiset

Viesti Kirjoittaja Tuulahelena »

Oi kiitos kiitos - epätoivo oli jo vallata. Riittääköhän tuo 2234 150-litraiseen? Missä altaassa se on Ninni sulla ollut?
Ottaisin sen mahdollisimman pian. Meen perjantaina käymään Ylivieskassa iltasella ja voin vaikka hakea Alavieskasta tms. miten sovitaan, mutta laita yksäriä ja hinnasta kans. Tarvittaessa haen vaikka Kaustiselta sunnuntaina.
ninniw81
Senior Member
Senior Member
Viestit: 700
Liittynyt: 09:11, 18.09.2003
Paikkakunta: Kaustinen

Re: (Keski-)Pohjanmaan akvaarioihmiset

Viesti Kirjoittaja ninniw81 »

Mulla on se suodatin siivoamattomana tuola kaapissa... :roll: Tänään joudun roudaamaan ison ulkopöntön pihalle pesuun, joten tuskin riittää energiat enää tänään(kään) sen siivoamiseen. Mulla on niitä 2234 kaksin kappalein, toinen on ollut tuossa 84-litraisessa ja toinen tuli tuon 126 mukana. Sisäsuodattimen kaverina mulla oli tuo kyseinen kapistus 200-litraisessa. Tuossa pienimmässä se oli ehkä parhaiten elementissään, mutta riittävän usein siivottuna toimi myös 200 litrassa.

Mulla on huomenna työpäivä ja mummo pitää käydä tuomassa Alavieskaan, joten olen liikkeellä aamupäivällä. Laitan sulle yv:nä numeron, soita, kun mä en välttämättä ehdi netin ääreen.
En ole laiska, pelkästään mukavuudenhaluinen.
Kaiku
Senior Member
Senior Member
Viestit: 795
Liittynyt: 13:45, 04.10.2004
Paikkakunta: Keski-Pohjanmaa

Re: (Keski-)Pohjanmaan akvaarioihmiset

Viesti Kirjoittaja Kaiku »

No niin, viikonloppu takana ja samalla hiivateprojekti nro miljoona... Käy se nyt vihdoin, kun sen laittaa ikkunalaudalle auringonpaisteeseen. 8O Paxylta ostettu aktiivilevitin on pätevä vehje, seuraavaksi sitä täytyy koittaa naamioida johonkin piiloon. Voisiko sen yrittää änkeä mattosuodattimen taakse? Nyt sataa vettä, joten voi olla, että kiljupullo taas hiljenee odottamaan parempia kelejä... :x Rihmalevä voi edelleen vallan mainiosti, vinkkejä otetaan vastaan sen tappamiseksi!

Ja sitten se varsinainen asia: Risteytyykö allablazelta saadut hienot punavalkoiset sukaravut (jotka on siis musta-valkoisten vääränvärisiä jälkeläisiä) niiden tuikitavallisten sekasukarapujen kanssa? Epäilen timanttitetrojen olevan vähän turhan kiinnostuneita sekasukaravuista, kun kaksi rapua löytyi viikonlopun aikana lattialta... Tekisi mieli siirtää sekasukaravuista muutama kirkkaanpunainen turvaan, jos ne eivät sekaannu noihin hienoihin punavalkoisiin.
Be merrier with a terrier!
allablaze
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 18:52, 10.11.2003
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kaustinen

Re: (Keski-)Pohjanmaan akvaarioihmiset

Viesti Kirjoittaja allablaze »

Ei ne Kaiku risteä keskenään, voit huoletta sekoittaa. (Kuuluisia viimeisiä sanoja :twisted: )
Tänään vietetään rokulipäivää ja voisi vaikka innostua tuunaileen altaita :mrgreen: Tai ainaski vaihtan vedet...
Tarvitsemme eniten rakkautta silloin kun sitä vähiten ansaitsemme.
Kaiku
Senior Member
Senior Member
Viestit: 795
Liittynyt: 13:45, 04.10.2004
Paikkakunta: Keski-Pohjanmaa

Re: (Keski-)Pohjanmaan akvaarioihmiset

Viesti Kirjoittaja Kaiku »

^ Selvä. Nyt tosin jostain luin, että viher- / kirsikkasukaravut voi terrorisoida noita cystal redejä (tai mitä lie mehiläisiä tms.), joten pitää tätä nyt sitten vielä pohdiskella. Nyt näkyisi näille punavalkoisille tulleen ainakin pari satsia poikasia, kun on niin erikokoista viilettäjää altaassa. :)

Kiljuprojektin kanssa kävi ihan veikkausten mukaan: se toimii vain aurinkoisina päivinä... :roll: Mun on varmaan luovutettava ton liivatteen kanssa ja palattava takaisin perinteiseen vesi-sokeri-hiiva systeemiin. :?
Be merrier with a terrier!
paxy81
Junior Member
Junior Member
Viestit: 236
Liittynyt: 11:26, 26.02.2007
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kaustinen

Re: (Keski-)Pohjanmaan akvaarioihmiset

Viesti Kirjoittaja paxy81 »

Mulla oli siinä minirapulassa mehiläisiä ja sekasukia. Aloin ihmettelemään kun mehiläisiä on ihan kamalasti ja sekasukia ei näy juuri lainkaan. Syy selvisikin tuossa pari päivää sitten. Kymmenkunta mehiläistä oli sekasukasen kimpussa ja repivät siitä palasia irti. 8O Pitäisköhän mun ruokkia rapujani enemmän? :mrgreen:
Kaiku
Senior Member
Senior Member
Viestit: 795
Liittynyt: 13:45, 04.10.2004
Paikkakunta: Keski-Pohjanmaa

Re: (Keski-)Pohjanmaan akvaarioihmiset

Viesti Kirjoittaja Kaiku »

^ Eli siis mikään ei ole niin varmaa kuin epävarma... :roll: Taas oli yksi "kirsikka" lattialla, mutta se kyllä saattoi olla ihan mun omia tekosia. Rihmalevää on edelleen jumalattomia määriä ja ravut tykkää hengailla siellä seassa. On siis siivouksen yhteydessä voinut joutua kuiville. Täytyy nyt vielä miettiä yhdistämistä. Punavalkoiset on nyt päässeet lisääntymisen alkuun, joten en haluaisi niitä suotta häiritäkään.

Mua sitten sieppaa kaikki sellaiset "resonointiäänet" ja sen takia mattosuodatinten pumput (eheimin compacteja) eivät ole lasissa kiinni vaan roikkuvat matosta suihkuputkiensa varassa. Joku samanmoinen systeemi täytyis nyt keksiä hiilarilevittimellekin. Onko hyviä ideoita? Kaikkein mieluiten tunkisin sen maton taakse piiloon, mutta se ei varmaankaan toimi. Liian ahdasta ja pumppu hankala putsata jne. Vai onko jollain joku kiertovesipumppu, joka on hiljainen vaikka sen laittaisi lasiin kiinni? Mattosuodattimissa tehoa saisi olla joku max 1000 l/h ja hiilarisysteemissä sitten vielä reilusti vähemmän.
Be merrier with a terrier!
paxy81
Junior Member
Junior Member
Viestit: 236
Liittynyt: 11:26, 26.02.2007
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kaustinen

Re: (Keski-)Pohjanmaan akvaarioihmiset

Viesti Kirjoittaja paxy81 »

Täällä oli vapun aikana kun oltiin reissussa päättäneet sitten smaragdiahvenet vihdoin kutea :D Munia oli arviolta noin 300 mutta suurin osa homehtui tai muuteoin vain katosi. Tänään poikaset kuoriutuivat ja pelastin kaikki mitä sain, eli huimat 36 kpl sätkiäisiä kellusaltaaseen. Cryptoheros myrnaet pääsivät isompaan omaviritteiseen kellusboksiin, ovatkin jo kasvaneet kivasti. Toinenkin pariskunta smaragdeista saattaisi muodostua, ovat vähän siihen malliin tuossa touhunneet. Jos samaa rataa jatkuu niin mulla on kohta altaan pinta täynnä poikaslaatikoita kellumassa :? Tulisuut ovat myös jo jonkun aikaa näyttäneet kiinnostusta lisääntymispuuhiin..

Aina jotain ikävääkin tasapainon vuoksi; eilen katselin että yhdellä rihmakirjoahvenella näyttäisi tulevan reikä päähän, reikätautia siis taitaa pukata, nämähän ovat sille hieman herkkiä. Hieman ihmetyttää kun ei nyt luulisi kauhean huonot vesiarvot olevan kun kerran smaragdit kutua pukkaa :|
Kaiku
Senior Member
Senior Member
Viestit: 795
Liittynyt: 13:45, 04.10.2004
Paikkakunta: Keski-Pohjanmaa

Re: (Keski-)Pohjanmaan akvaarioihmiset

Viesti Kirjoittaja Kaiku »

^ Mikä siinä onkin, että tässä harrastuksessa harvoin on sellaista tasaista aikaa... Onnea kuitenkin pikkupoikasista, ne saa aina mielen hyväksi. :D Mulla voi nyt kaikki kalat ihan hyvin (täytyy kai koputtaa puuta, kun pikkumonnisetkin on lakanneet kuolemasta!), mutta rihmalevä tukkii joka paikan isossa altaassa ja pienissä konnanputki kuolee käsiin. Tänä viikonloppuna täytyy perehtyä noihin leväasioihin ja alkaa tosissaan tekemään jotain, kun ei tämä nyt näytä itsestäänkään menevän ohi. Pikkualtaista voisi jo toisen tyhjentää, mutta täytyy nyt pitää ne käynnissä, jos/kun rihmalevä tappaa kasvit isossa altaassa... [}:)]

Mites se miittinki? Pietarsaari? Vielä ehdittäis ainakin kerta nähdä ennen kuin kesälomat ym. riennot pukkaa päälle.
Be merrier with a terrier!
vege
Member
Member
Viestit: 338
Liittynyt: 16:49, 08.03.2006
Paikkakunta: pietarsaari

Re: (Keski-)Pohjanmaan akvaarioihmiset

Viesti Kirjoittaja vege »

Kyllä meille voi tulla, ehdotelkaa vaan päivämääriä.
vikki80
Member
Member
Viestit: 270
Liittynyt: 16:04, 09.07.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Veteli

Re: (Keski-)Pohjanmaan akvaarioihmiset

Viesti Kirjoittaja vikki80 »

Revittin äsken orapihlaja-aitaa ylös juurineen ja pihalla olis lupaavan näköisiä juurakoita enemmän kuin tarpeeksi. Ajattelin itselleni laitta jokusen likoamaan. Jos joku muukin haluaa niin saa käydä noutamassa. Juurakot on kaikki toispuoleisia kun eivät olleet tien alle tehneet juuria.
paxy81
Junior Member
Junior Member
Viestit: 236
Liittynyt: 11:26, 26.02.2007
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kaustinen

Re: (Keski-)Pohjanmaan akvaarioihmiset

Viesti Kirjoittaja paxy81 »

^ Jahas! Pitääs käydä pihavarkaissa joku päivä :mrgreen:
Tuulahelena
Junior Member
Junior Member
Viestit: 176
Liittynyt: 21:01, 20.06.2006
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: ROVANIEMI

Re: (Keski-)Pohjanmaan akvaarioihmiset

Viesti Kirjoittaja Tuulahelena »

Käviskö kahden viikon päästä sunnuntai, ei tule liian äkkiä eikä ole vielä juhlasunnuntai? Sitten voidaan jäädä kesätauolle murjottamaan omien purkkiemme viereen. Mulla on allas kaljuksi parturoituna ja silti jostain raosta aina kuikkaa rihmalevää - sille ei kertakaikkiaan voi mitään. Vedin kaikki vermeet ulos pari viikkoa sitten ja keitin ja rappasin kannot ja kivet ja keritsin kasveista leväiset lehdet (siis lähes kaikki pois), lisäsin ulkosuodattimen ja änkäsin tuplasatsin Easy carboa ja vähensin ruokintaa - saa nähdä miten ämmän käy. Jos pidetään miitinki Pietarsaaressa niin mulla ois tarpeita Kivikankaalta, josko Vege joutas käymään, kun soitan sinne ensin ja laitan vaikka rahat sun tilille?

Onkos kellään levävapaata vesisaniaista ylimääräistä? Tarvin jotain nopeasti kasvavaa tuonne altaaseen vaikken muuten ko kasvin fani olekaan. Myös kierteisiä otetaan vastaan petokotilon ruuaksi. Taas ovat joutuneet dieetille kun Kaikulta tuodut kierteiset on jo pistelty poskeen. Jos joku tarttee petoja, niin täältä niitä joutaa jokunen hintaan 2,50 per peto.
Voisin ottaa muutaman kauniin sukarapusen, jos on ylimäääräisiä ja ne pistelevät levää suihinsa.
vege
Member
Member
Viestit: 338
Liittynyt: 16:49, 08.03.2006
Paikkakunta: pietarsaari

Re: (Keski-)Pohjanmaan akvaarioihmiset

Viesti Kirjoittaja vege »

Elikkäs 24.5 on ehdotettu ja ainakin mulle käy. Kerro vaan Tuulahelena mitä sieltä Kivikankaalta tarvitset niin käyn hakemassa.
ninniw81
Senior Member
Senior Member
Viestit: 700
Liittynyt: 09:11, 18.09.2003
Paikkakunta: Kaustinen

Re: (Keski-)Pohjanmaan akvaarioihmiset

Viesti Kirjoittaja ninniw81 »

Se monnin poikanen lymyilee tuolla mun altaassa. Pitäis pitää projektipäivä, että saisin sen pyydystettyä Vikkille... Olen jopa niin aktiivisesti allasta seurannut, että yhtenä päivänä näin sen (pyrstön heilahduksen). Kaveri oli kyllä epäilyttävän musta. Voikohan albiinot ja ukkopartikset risteytyä? Tai sitten kaverilla vain on hyvä naamioväri.
En ole laiska, pelkästään mukavuudenhaluinen.
Tuulahelena
Junior Member
Junior Member
Viestit: 176
Liittynyt: 21:01, 20.06.2006
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: ROVANIEMI

Re: (Keski-)Pohjanmaan akvaarioihmiset

Viesti Kirjoittaja Tuulahelena »

No halloo...onko sinne Pietarsaareen lähtijöitä?
f_isu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1775
Liittynyt: 23:59, 23.01.2004

Re: (Keski-)Pohjanmaan akvaarioihmiset

Viesti Kirjoittaja f_isu »

Mulla pukkaa tällä hetkellä niin työstressiä että, ehkäpä se jo ensi viikoksi helpottaa, jahka saan naputeltua numerot koneelle. Mikäli pää ei ole hajonnut, niin voisihan sitä Vegen uudistunutta kiekkolaa käydä katsastamassa.

VEGE: Saako vanhin (tai keskimmäinen :) -ihan miten asiat haluaa laskea ) poika tulla mukaan leikkimään teille?

TUULAHELENA: Mä voisin äitille yhden sellaisen salamurhaajapetomikäliekotilon ostaa.
Shadowman
Junior Member
Junior Member
Viestit: 227
Liittynyt: 11:15, 16.06.2006
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Raahe

Re: (Keski-)Pohjanmaan akvaarioihmiset

Viesti Kirjoittaja Shadowman »

Vähän olisi kyllä houkutusta lähteä Pietarsaareen, vielä mietin asiaa..
Tuulahelena
Junior Member
Junior Member
Viestit: 176
Liittynyt: 21:01, 20.06.2006
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: ROVANIEMI

Re: (Keski-)Pohjanmaan akvaarioihmiset

Viesti Kirjoittaja Tuulahelena »

No ei oo isot bileet jos minä ja f_isu ja Shadowman ainakin hengessä mukana...
Käviskö nyt sitten joku toinen päivä tai jossain muualla paremmin - joko Kaikun altaat on näyttelykunnossa?
F_isu: tuleeko petokotilon ruoka olemaan isoja kierteisiä vai pieniä roskakotiloita? Tiedän valikoida sopivan kokoisen yksilön tuolta altaasta matkaan. Isojen kärsä ei nimittäin oikein mahdu pienen kotilon sisään ja teho kärsii.
Vege: Kivikankaan tilaus lykkääntyy likviditeettiongelmien vuoksi. Oisin yhden lampun sieltä haettanut, mutta eipä tuo mutteri tuosta muutenkaan nouse tälle keväälle pystyyn joten palataan astialle myöhemmin.

Täällä vaan leväongelma pysyy ja paranoo. En tiedä pitääkö tuo kaivaa aivan ylös ja vaihtaa kaikki kasvit ja karahkat ja desinfioida seinät ja hiekat...karmee homma...
Sain 2-metrisestä tarjouksen viimein - suuri on houkutus, mutta onneksi rahatilanne pitää maan pinnalla...
vikki80
Member
Member
Viestit: 270
Liittynyt: 16:04, 09.07.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Veteli

Re: (Keski-)Pohjanmaan akvaarioihmiset

Viesti Kirjoittaja vikki80 »

Mäkin sain hallitukselta luvan lähteä.

Onko kellään myydä mulle 20" poikien polkupyörää.
f_isu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1775
Liittynyt: 23:59, 23.01.2004

Re: (Keski-)Pohjanmaan akvaarioihmiset

Viesti Kirjoittaja f_isu »

TUULAHELENA: Pieniä roskakotiloita olisi tarjolla.
vege
Member
Member
Viestit: 338
Liittynyt: 16:49, 08.03.2006
Paikkakunta: pietarsaari

Re: (Keski-)Pohjanmaan akvaarioihmiset

Viesti Kirjoittaja vege »

f_isu kirjoitti:

VEGE: Saako vanhin (tai keskimmäinen :) -ihan miten asiat haluaa laskea ) poika tulla mukaan leikkimään teille?
Kyllä voi tulla mikäli tapaaminen järjestetään, aika heikolta tuo osallistuminen tällä hetkellä näyttää. Voidaan myös pitää pienemmällä porukalla, eihän sitä muillakaan aina ole tupa täys ollut. No onhan tässä vielä aikaa ilmottautua joten katsellaan.
f_isu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1775
Liittynyt: 23:59, 23.01.2004

Re: (Keski-)Pohjanmaan akvaarioihmiset

Viesti Kirjoittaja f_isu »

Vegellä oli hyvä idea lähteä keräämään paikallisilta hiekkakuopilta elävää ruokaa kaloille. Minä jalostin tuota ideaa eteenpäin ja ehdotankin nyt, että sikälimikäli sunnuntain tapaamisesta tulee jotain, tekisimme pienimuotoisen retken luonnonhelmaan (perille pääsee ihan autolla 10 minuutissa) ja keräisimme kaloille tuoretta murkinaa. Säävarauksella luonnollisesti.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”