Sateenkaarikala-allas

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Akvaman
Starting Member
Starting Member
Viestit: 15
Liittynyt: 21:46, 10.12.2008
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku

Sateenkaarikala-allas

Viesti Kirjoittaja Akvaman »

Tervehdys palstalaisille.

Kiitokset mahtavasta keskustelufoorumista. Olen jo vuosien ajan ahminut täältä vinkkejä akvaario harrastukseeni.
Nyt on aika esittää omat tyhmyydet ja osallistua keskustelun kirjoon.

Ostin uuden 580 litran altaan ja ajattelin tehdä siitä lajialtaan. Ja kuten jo otsikosta paljastui meinasin laittaa altaaseen pelkästään sateenkaarikaloja.
Onko kenelläkään tietoa kuinka monta parvea / lajia tuon kokoiseen altaaseen voi laittaa.

Ajatuksissani olen laittanut sinne sinisateenkaarikaloja noin 6 kalan parven. Lisäksi neonsateenkaarikaloja noin 10 kalan parven ja vielä jonkin muun kyseisen lajin edustajien parven. Eli haluaisin, että altaassa on ainakin kolmea eri sateenkaarikalan lajia.

Kuulostaako mahdottomalle ja onko jollain tiedossa jotain mitä en itse ole tiennyt / tajunnut.
affenainen80
Senior Member
Senior Member
Viestit: 918
Liittynyt: 20:47, 23.07.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Raisio
Viesti:

Re: Sateenkaarikala-allas

Viesti Kirjoittaja affenainen80 »

Kerron vain oman mielipiteeni visuaalisen näkemykseni perusteella:

Vaikka tuohon lajeja menisi kolmekin, niin itse laittaisin vain kahta lajia ja kunnon parvet. Kalat kuitenkin uivat aina enemmän tai vähemmän sekaisin, joten kahdella lajilla näyttää vielä siistiltä, mutta kolmas laji (minun mielestäni) alkaa tehdä jo kalasoppaefektiä...

Sen enempää sattareiden vaatimuksiin tai lajeihin itsessään (niitähän on monia ja taas monia) perehtymättä, itse valitsisin selvästi kookkaan lajin pääkalaksi, ja niitä esim. 10kpl parven. Sitten huomattavasti pienempi ja täysin erivärinen laji, joka ei kuitenkaan ole kokoluokkaa "suupala", edustamaan parvikalaa. Näitä vaikka 30kpl parvi. Esimerkiksi mainittakoon vaikka purppurasateenkaarikala isompana kalana ja jokin kultasinisilmä (kuuluuko edes sattareihin?), viirisädekala tms. sitten edustamaan tuota pienempää parvikalaa. Mutta tietysti pitää katsoa lajien soveltuvuudet samoihin vesioloihin sekä se, ettei pienempi laji päädy isomman ateriaksi.

Mutta tällainen visio täällä. ;)
1000L tyhjillään, 400L aasiaa ja 350L afrikkaa + 9 viljakäärmettä
waterwoman
Senior Member
Senior Member
Viestit: 580
Liittynyt: 10:28, 25.09.2006
Akvaarioseurat: Lahden Akvaarioseura, Heinolan akvaarioseura
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Heinola

Re: Sateenkaarikala-allas

Viesti Kirjoittaja waterwoman »

Harmi vaan, sillä Sinisateenkaarikalat ja Neonsateenkaarikalat risteytyvät keskenään.
Jos olet vielä muitakin sattareita altaaseen hankkimassa, niin muistathan ottaa ensin selville mikä kala vaatii lämpimämmän veden ja muut vesivaatimukset.
Meillä ainakin ollaan parvessa vain silloin kun pelottaa-muulloin kaikki on ympäri allasta :mrgreen:
180 l Neonsateenkaarikaloja, tunnnistamaton pienehkö pleko. KALAT SAANEET KODIN
Omatekemiä Tittakoruja facebookissa...kantsii käydä kurkkaamassa ja tykkäämässä ;)
jippo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 749
Liittynyt: 15:45, 31.03.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Masku

Re: Sateenkaarikala-allas

Viesti Kirjoittaja jippo »

Kyllä nuo tuntuu yli lajirajojen mielellään ainakin kutevan, siitä en tiedä hedelmöittyykö mäti. Meillä on tällä hetkellä kultapyrstöjä, sinisattareita ja pikkusattareita ja kaikki ovat kuteneet ristiin. Viimeksi tänään aamulla. Jälkikasvua en ole koskaan altaasta bongannut, iso parvi tiikeribarbeja kyllä pitää huolen mätimunista. Nuo pikkusattarit ja sinisattarit tulivat vähän vahingossa mutta varsinkin sinisattarit ovat todella komean värisiä kun kisailevat altaassa, otsan keltaisuus on aivan eri luokkaa kuin neonsattareilla.

Meillä oli vuosikaudet neonsattareita mutta nyt niistä on luovuttu. Ovat pirun paljon herkempiä vesiarvojen heilahtelujen suhteen kuin nuo mitä altaassa tällä hetkellä on. Neonsattareille tuntui olevan parasta "vanha" vesi tai vedenvaihtoja usein ja vähän kerralla. En tiedä ovatko muut huomanneet samaa.

Omien kokemuksien perusteella voin suositella juuri noita kultapyrstöjä ja sinisattareita, luovat kivan kontrastin toisiinsa. Mutta jos altaaseesi on tulossa paljon kasveja niin hyvällä todennäköisyydellä löydät pian altaastasi ristetymällä syntyneitä sattareita. Toki jos otat altaaseesi parven vaikka raitanuoliaisia niin haravoivat tehokkaasti mätimunia pohjalta ja kasveista. Myös pienet poikaset kelpaavat varmasti suupalaksi jos saavat ne kiinni ennen kuin ovat 10mm suurempia.

Ja nykyään liikkeistä löytää enemmän sattareita kuin muutama vuosi sitten joten mikä estää kokeilemasta jotain muitakin erikoisempia lajeja. Ne kaikki näyttävät todella pliisuilta liikken altaassa koska ovat vielä täysin keskenkasvuisia joten näet ne täysissä väreissä vasta omassa altaassasi vuoden tai pari niitä pidettyäsi. Sitten niissä silmä kyllä lepääkin.
Miss_Molton
Senior Member
Senior Member
Viestit: 802
Liittynyt: 11:34, 27.01.2008
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sateenkaarikala-allas

Viesti Kirjoittaja Miss_Molton »

Mulla ei kyllä ollu ongelmia neonsattareiden poikasten kanssa, joita kasvattelin lähtökokoon puoli vuotta. Tuli kyllä vaihdettua säännöllisesti se 1/3 vedestä. Tällä hetkellä kasvaa toinen poikue vipeltäjiä. Varmaan kokeilemallakin löytyy sopiva vedenhoitoväli ja -määrä. Olen käsittänyt, että sattarit yleensäkin olisi herkempiä likaiselle vedelle. Pienen kokemukseni perusteella voisin neonsattareitakin suositella. Uivat meillä keskellä ja pohjalla, ruoka haettiin kaikkialta :)
Akvaman
Starting Member
Starting Member
Viestit: 15
Liittynyt: 21:46, 10.12.2008
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku

Re: Sateenkaarikala-allas

Viesti Kirjoittaja Akvaman »

Mistäköhän noita erikoisempia sateenkaarikaloja saisi ostettua/tilattua.
Onko netissä jossain kauppiasta jolta saisi netin kautta tilattua. Asun itse turussa ja kävin paikalliset akvaarioliikkeet läpi viikko sitte.
Ei niistä löytynyt kuin noi tavallisimmat sini- neon- ja purppurasateenkaarikalat.

Ja mitä tulee tuohon useamman kuin kahden eri lajin yhdistämiseen ja kalasoppa-efektiin niin olen kyllä eri mieltä. :roll:
Esimerkiksi alla olevasta linkistä löytyy mielestäni hyvinkin kaunis kokoonpano.
http://www.youtube.com/watch?v=Mb2twvj8 ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;
jippo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 749
Liittynyt: 15:45, 31.03.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Masku

Re: Sateenkaarikala-allas

Viesti Kirjoittaja jippo »

Puutorin akvaariossakin on revontulikalan nimellä sattareita, en nyt muista miksi ne joskus määritin mutta eivät ihan peruskauraa joka tapauksessa. Ja voithan käydä vaikka Uudessa Akvaariossa kyselemässä jos saisivat seuraavan tilauksen yhteydessä erikoisempia lajeja. Helsinkiin jos poikkeat niin löytyy jo enemmänkin valikoimaa, jokin aika sitten leppävaariossa oli mustajuovasateenkaarikaloja mistä en ollut koskaan ennen edes kuullut. Myös Akvaario Kurjessa on ollut erikoisempia lajeja myynnissä.
Akvaman
Starting Member
Starting Member
Viestit: 15
Liittynyt: 21:46, 10.12.2008
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku

Re: Sateenkaarikala-allas

Viesti Kirjoittaja Akvaman »

Soitin tuonne akvaario kurkeen ja sanoivat tekevänsä uuden tilauksen tammikuussa. Pyysi mua soittamaan tammikuun alussa mitä sattareita haluaisin ja hän koittaa tilata ne. Tilaukset tulevat kuulemma aasiasta ja lajikirjoa on vaikka kuinka. Kiitos hyvästä vinkistä. Nyt on akvaario vähän köyhän näköinen kun siellä ei ole kuin 3 sinisateenkaarikalaa ja 4 neonsateenkaarikalaa + joitain monneja, mutta kyllä sitä tammikuuhun jaksaa odotella jos silloin saa harvinaisempia sattareita altaaseen. Aika vähän ne uskaltavat liikkua kun tilaa on heille se 580 litraa, mutta eiköhän se sitten tammikuussa korjaannu. :mrgreen:
HomerXVI
Senior Member
Senior Member
Viestit: 597
Liittynyt: 20:19, 04.01.2008
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tornio

Re: Sateenkaarikala-allas

Viesti Kirjoittaja HomerXVI »

Montakohan Kultapyrstösateenkaarikalaa mahtuu 450l 150cm pitkään altaaseen jossa on jo 6 ja lisäksi 8 Tiikeribarbia,sekä 5 Leväbarbia.Torstaina tulee lisää sateenkaarikaloja kauppaan ja pitäis osata ottaa järkevä määrä kun nuo kaikki kalat ovat vielä pieniä?
jippo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 749
Liittynyt: 15:45, 31.03.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Masku

Re: Sateenkaarikala-allas

Viesti Kirjoittaja jippo »

Akvaman kirjoitti:Soitin tuonne akvaario kurkeen ja sanoivat tekevänsä uuden tilauksen tammikuussa. Pyysi mua soittamaan tammikuun alussa mitä sattareita haluaisin ja hän koittaa tilata ne. Tilaukset tulevat kuulemma aasiasta ja lajikirjoa on vaikka kuinka. Kiitos hyvästä vinkistä. Nyt on akvaario vähän köyhän näköinen kun siellä ei ole kuin 3 sinisateenkaarikalaa ja 4 neonsateenkaarikalaa + joitain monneja, mutta kyllä sitä tammikuuhun jaksaa odotella jos silloin saa harvinaisempia sattareita altaaseen. Aika vähän ne uskaltavat liikkua kun tilaa on heille se 580 litraa, mutta eiköhän se sitten tammikuussa korjaannu. :mrgreen:
Hieno homma. Juuri tuolla tavoin on mahdollista saada erikoisuuksia omaan altaaseensa. Omalla aktiivisuudella saa aina erikoisuuksia kun jaksaa vain yrittää, sen olen huomannut myös itse kun olen noita ripsareita metsästänyt.
HomerXVI kirjoitti:Montakohan Kultapyrstösateenkaarikalaa mahtuu 450l 150cm pitkään altaaseen jossa on jo 6 ja lisäksi 8 Tiikeribarbia,sekä 5 Leväbarbia.Torstaina tulee lisää sateenkaarikaloja kauppaan ja pitäis osata ottaa järkevä määrä kun nuo kaikki kalat ovat vielä pieniä?
Jos kultapyrstöt elävät täyskasvuiseksi niin en suosittele 12 enempää mutta katoa voi tulla niiden kasvaessa joten sinuna ottaisin 9 lisää.
Akvaman
Starting Member
Starting Member
Viestit: 15
Liittynyt: 21:46, 10.12.2008
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku

Re: Sateenkaarikala-allas

Viesti Kirjoittaja Akvaman »

Millanen Jippo sun taustasi on sateenkaarikalojen suhteen? Onko laajempaakin tietoutta?
jippo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 749
Liittynyt: 15:45, 31.03.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Masku

Re: Sateenkaarikala-allas

Viesti Kirjoittaja jippo »

Oma taustani on noin 7 vuotta sattareita, pääosin neonsattareita. Tällä hetkellä tosin olen niistä jo luopunut ja nyt on altaissa kultapyrstö-, sini- ja pikkusattareita. Jossain vaiheessa tuli niistä luettua kaikki mahdolliset artikkelit ja tiedot eri lajeista ja niiden kotiseuduista. Nykyään tuntuu olevan enemmän lajeja tarjolla kuin jokin aika sitten tai sitten kauppiaat eivät vain ottaneet sateenkaarikaloja myyntiin asti vaikka niitä tukkureilla olisi ollutkin. Tässä yksi hyvä linkki missä perustietoa näistä http://members.optushome.com.au/chelmon/Melano.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Nimimerkin Alix juttuja sateenkaarikaloista löydät varmasti täältä haulla, hän on pitänyt paljon eri lajeja ja häneltä löytyy myös paljon tietoa näistä.
venadita
Starting Member
Starting Member
Viestit: 4
Liittynyt: 14:46, 30.08.2008
Akvaarioseurat: Akvaarioseura Ahven
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kerava

Re: Sateenkaarikala-allas

Viesti Kirjoittaja venadita »

Sateenkaarikalat kiinnostaisivat itseänikin, mutta jotenkin kauhean huonosti niistä on tietoa kauppiailla. Vesiarvoista on ollut hyvin ristiriitaista infoa myös kirjallisuudessa.

Olisiko jollakin varmaa tietoa, mitkä sateenkaarilajit menestyvät happamassakin vedessä? Vai ovatko sateenkaaret sopeutuvampia kuin muut kalat ja siksi niistä kerrottu tieto vaihtelee niin paljon? Itselläni on pH 6,5-6.7:ssä pehmeässä vedessä revontulikalaa ja kultapyrstöä. Joissakin lähteissä sanotaan että pärjäävät ihan mainiosti ja toisissa taas vannotaan kovan ja emäksisen veden nimeen. Esim. Helsingin akvaariokeskus antaa revontulelle pH:ksi 6.5-7 ja Faunatar 7-8. Kultapyrstöstä sanotaan VIherkalan sivulla että menee happamassakin (pH 6,5-8) ja Helsingin akvaariokeskus taas ilmoittaa arvoksi 7-9.

En haluaisi ihan mutullakaan pelata kun on kyse aika oleellisesta asiasta. Iso kiitos sille joka tietää! En liene ainoa joka tätä ihmettelee...
HomerXVI
Senior Member
Senior Member
Viestit: 597
Liittynyt: 20:19, 04.01.2008
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tornio

Re: Sateenkaarikala-allas

Viesti Kirjoittaja HomerXVI »

Mulla on omassa altaassa PH 8 ja siinä noita Kultapystöjä mutta olen ymmärtänyt että PH olis hyvä olla ainakin 7.
Akvaman
Starting Member
Starting Member
Viestit: 15
Liittynyt: 21:46, 10.12.2008
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku

Re: Sateenkaarikala-allas

Viesti Kirjoittaja Akvaman »

Kauhee pähkäily ton kalaston suhteen. En osaa millään päättää teenkö tuosta altaasta vain kahden eri sattarilajin altaan vai ostaisko useampia lajeja.
Kalat varmasti pitäisi siitä, että ostaisi esim kaksi 10 kalan parvea ja se olisi siinä. Kuitenkin videoita ja kuvia katsellessa alkaa mieli tekemään useamman lajin allasta. Eli sekoittaisi esim 5-8 sateenkaarikalalajia keskenään. Saisi näyttävän näköisen paketin aikaiseksi. Ainakin youtubessa on kerrassaan mainoita altaita kuvatttuina.

Noi sattarithan risteytyy helposti niin eikös niiden silloin luulis viihtyvänkin keskenään? Eli ei ole kaloille haittaa vaikka olisikin vain muutama oman lajin edustaja paikanpäällä? En kuitenkaan halua sekoittaa useita lajeja jos tiedän kalojen siitä kärsivän. Tulee pian paha mieli katsellessa kun pitäis rentoutua.

Kokemuksia / rakentavaa palautetta?
Heka
Junior Member
Junior Member
Viestit: 188
Liittynyt: 20:34, 13.03.2004
Paikkakunta: Vaasa

Re: Sateenkaarikala-allas

Viesti Kirjoittaja Heka »

Itselläni on 540l allas jossa Purppurasateenkaaria ja Glossolepis multisquamatus:ksia. Jälkimmäiset ovat saksalaisesta tukusta. Minun mielestä altaaseesi sopii mainiosti enemmän kuin kaksi lajia, varsinkin jos sattarit jäävät keskiveden ainoiksi asukeiksi. Kannattaa muuten hankkia lista tukun sateenkaarista, koska on aivan turha ostaa noita iänikuisia purppura-, sini- ja pikkusateenkaarikaloja (makuasia). Maailmalla on paljon upeita sateenkaarikaloja, mutta niitä ei tuoda Suomeen joten harrastajien on itse oltava oma-aloitteisia jos mielivät saada näitä lajeja.

http://members.optushome.com.au/chelmon/Melano.htm
Jos saat käsiisi jonkun tukun listan voit katsella tuolta miltä eri lajit näyttävät ja miten ne sopivat yhteen.
Plekopää
Akvaman
Starting Member
Starting Member
Viestit: 15
Liittynyt: 21:46, 10.12.2008
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku

Re: Sateenkaarikala-allas

Viesti Kirjoittaja Akvaman »

Tuo sivusto tuli aikaisemmin jo esille ja olen sen lukenut sanasta sanaan jo useamman kerran :D
On kyllä erinomainen sivusto josta saa paljon tietoa. Sen voi suoraan linkittää kaikille ketkä sateenkaarikaloista kyselee,
Tarkoitus olisi tilata erikoisempia "sattareita" ja näillä näkymin nyt sitten useampaa sorttia.
Valinnan vaikeus tulee vastaan kun on niin monta kaunista sateenkaarta.
waterwoman
Senior Member
Senior Member
Viestit: 580
Liittynyt: 10:28, 25.09.2006
Akvaarioseurat: Lahden Akvaarioseura, Heinolan akvaarioseura
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Heinola

Re: Sateenkaarikala-allas

Viesti Kirjoittaja waterwoman »

Samaa täälläkin haikaillaan ja kuola valuu näppiksille, kun tuota sivustoa selailen.
Toki minäkin haluaisin olla oma-alotteinen ja saada tänne erilaisia sattareita, mutta mitäs teet, kun tukkuun ei tule muita, kun noit tavallisia.
Saksasta asti en voi lähteä ostamaan ja netin kautta tilaus arveluttaa. Jotain isompaa ja värikästä sattaria haikailen.
500 litrasessa altaassa tällä hetkellä 11 Neon sattaria+ 11 Revontulta+ pohjakalat+ tyhjää tilaa [;)]
180 l Neonsateenkaarikaloja, tunnnistamaton pienehkö pleko. KALAT SAANEET KODIN
Omatekemiä Tittakoruja facebookissa...kantsii käydä kurkkaamassa ja tykkäämässä ;)
Akvaman
Starting Member
Starting Member
Viestit: 15
Liittynyt: 21:46, 10.12.2008
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku

Re: Sateenkaarikala-allas

Viesti Kirjoittaja Akvaman »

waterwoman kirjoitti:Samaa täälläkin haikaillaan ja kuola valuu näppiksille, kun tuota sivustoa selailen.
Toki minäkin haluaisin olla oma-alotteinen ja saada tänne erilaisia sattareita, mutta mitäs teet, kun tukkuun ei tule muita, kun noit tavallisia.
Saksasta asti en voi lähteä ostamaan ja netin kautta tilaus arveluttaa. Jotain isompaa ja värikästä sattaria haikailen.
500 litrasessa altaassa tällä hetkellä 11 Neon sattaria+ 11 Revontulta+ pohjakalat+ tyhjää tilaa [;)]
Mukava "nähdä" kohtalotovereita. Mä sain oman kalastoni mietittyä valmiiksi ja laitoin toivelistaa tukkurille menemään. Saas nähdä mitä kaikkea pystyvät toimittamaan. Kovin mua vaan mietityttää toi kalaston määrä. Eli paljonkohan noita sattareita uskaltaa ottaa tonne altaaseen. Kumminkin vilkkaita kaloja ja tarvitsevat paljon tilaa. Sanotaan, et sattarit stressaantuu jos on liikaa porukkaa liian ahtaasti. Tosin mikä kala nyt ei stressais.

Rohkeasti vain netinkautta tilaamaan. Ootko täältä kysellyt onko kenelläkään kokemusta nettitilauksista.
En mä saksasta saakka lähtis tilaamaan, mut kai joku suomessakin toimittaa netin välityksellä?

----------------------------

Tuolla vielä kauniita kuvia. Mahtaakohan toimittaa suomeen http://www.thatfishshop.com/rainbowroom.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Zoom69
Junior Member
Junior Member
Viestit: 171
Liittynyt: 17:39, 04.08.2006
Paikkakunta: Kuopio

Re: Sateenkaarikala-allas

Viesti Kirjoittaja Zoom69 »

Pistänpä minäkin yhden linkin tähän ketjuun, tuolla on paljon asiaa sateenkaarikaloista ja taitaapa itse Heiko Bleherkin olla rekisteröitynyt ja keskusteluissa mukana. Asiantuntemusta pitäisi siis ainakin riittää :)

http://www.rainbowfish.info/forum/" onclick="window.open(this.href);return false;
---------------------------------------------------
http://www.opacity.us/" onclick="window.open(this.href);return false;
waterwoman
Senior Member
Senior Member
Viestit: 580
Liittynyt: 10:28, 25.09.2006
Akvaarioseurat: Lahden Akvaarioseura, Heinolan akvaarioseura
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Heinola

Re: Sateenkaarikala-allas

Viesti Kirjoittaja waterwoman »

Jokos Akvaman sai oman tilauksensa kotiin ?
180 l Neonsateenkaarikaloja, tunnnistamaton pienehkö pleko. KALAT SAANEET KODIN
Omatekemiä Tittakoruja facebookissa...kantsii käydä kurkkaamassa ja tykkäämässä ;)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”