Kalastosta jälleen

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
nirppu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1268
Liittynyt: 14:20, 05.11.2006
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
Viesti:

Kalastosta jälleen

Viesti Kirjoittaja nirppu »

Nykyinen kalastoni pulikoi aivan liian akvaarion alaosassa, joten sitä on pakko muuttaa. Pikkukirsikkatetrani saa lähteä (snif). Mietin tilalle tavallisia kiilakylkiä. Uiko nämä nyt sitten siellä keskiosan ja pintaosan välissä, ettei tarttis hetken päästä taas saman ongelman kanssa puntaroida? Mikä olisi sopiva kappalemäärä? Muut kalat: n. 10 kappaletta erilaisia imunuoliaisia, 3 katinkultamonnia, 2 piikkisilmää, keltakääpiöahvenpari, 2 rusokirjoahventa (näitä mielisin ehkä kahta lisää), 4 keisaritetraa, helmirihmakala ja hunajarihmakala.
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 4745
Liittynyt: 19:55, 17.02.2002
Paikkakunta: hki

Re: Kalastosta jälleen

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

Akvaarion koko? Sisustus, virtaukset.. Sisustuksella on suuri merkitys siinä, missä ne kalat uivat.
nirppu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1268
Liittynyt: 14:20, 05.11.2006
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
Viesti:

Re: Kalastosta jälleen

Viesti Kirjoittaja nirppu »

Niin siis kyseessä on tuo 228 litranen. Sisustuksessa puuta reviirinrajoina, kasveja kohtuullisesti: (ei viidakko) reunoilla, puussa kiinni iso windelöw, pintakasveja löytyy. Virtausta on sen verran, mitä tetratec1200ex pöhisee (toinen suihkuputken osa suunnattu kohti kivikkoa) eli sitäkin kohtuudella.

--------------------------

Jonkinlainen kuva syyskuulta on tuolla mun sivulla. Kasvit tuosta rehevöityneet.
marinum
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3804
Liittynyt: 15:06, 29.01.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Raisio/Turku

Re: Kalastosta jälleen

Viesti Kirjoittaja marinum »

Minulla ainakin ruso-ja hohtokiilakyljet uivat aika ylhäällä ja tykkäävät uida virtausta päinkin. Tietääkseni tavis kiilakyljetkin uivat keskitasoa ylempänä. Tuon kokoiseen laittaisin n. 20 kpl rusoja tai taviksia ehkä vähän vähemmän.
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
nirppu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1268
Liittynyt: 14:20, 05.11.2006
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
Viesti:

Re: Kalastosta jälleen

Viesti Kirjoittaja nirppu »

Kiitos vastauksestasi! Eli varmaan n. 15 tavallista vois olla sopiva parvi. Toivon, että se siinä kuvassa oleva "aukkopaikka" saisi elämää. Korkea allas on vähän tyhmän näköinen, jos kaikki kalat parveilee keskitason alapuolella.
jonnasu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 244
Liittynyt: 19:32, 03.06.2008
Paikkakunta: Kouvola

Re: Kalastosta jälleen

Viesti Kirjoittaja jonnasu »

Mulla on noita taviksia 128l 10kpl ja on aika tyhjän näkönen yläosa altaassa.
marinum
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3804
Liittynyt: 15:06, 29.01.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Raisio/Turku

Re: Kalastosta jälleen

Viesti Kirjoittaja marinum »

Tapparakalat ainakin uivat ihan pinnan tuntumassa, sekä kääpiösuppusuut, kynäkalat, viirikirjokalat, tulipyrstötetra keskitason yläpuolella.
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
nirppu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1268
Liittynyt: 14:20, 05.11.2006
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
Viesti:

Re: Kalastosta jälleen

Viesti Kirjoittaja nirppu »

Aivan niin ylhäällä kuin ne tapparat oleskelevat, ei ole tarpeenkaan uida, kun on kuitenkin aika paljon noita pintakasveja esim. konnanputkea. Jotenkin olis kiva hommata vähän korkeammanmallisia kaloja, koska noi kirsikat olis tosi kauniita ja mun silmää miellyttäviä (siksi mietin noita kiilakylkiä). Onkohan se niin, ettei tosta hommasta osaa sanoa, ennenkuin kalat on altaassa, sitten sen näkee, missä ne ui. Ainakin Varjon kirjaan on merkitty ne taviskiilat ylemmäksi uimaan kuin pikkukirsikat, joten ehkä jotain toiveita tilanteen paranemiseen olisi...
nirppu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1268
Liittynyt: 14:20, 05.11.2006
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
Viesti:

Re: Kalastosta jälleen

Viesti Kirjoittaja nirppu »

Olen tyytyväinen uuteen kiilakylkiparveeni. Se ui siellä, mihin sen halusinkin sijoittuvan.

Kuvat

Ennen:

Kuva


Jälkeen:

Kuva
jonnasu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 244
Liittynyt: 19:32, 03.06.2008
Paikkakunta: Kouvola

Re: Kalastosta jälleen

Viesti Kirjoittaja jonnasu »

Menee vähän OT, mutta upea akva sulla.

Kuinka monta kiilaa otit sinne? Kun mullahan on vaan se 10 tuolla 128l ja näyttää tuo mun allas kovin tyhjältä.
nirppu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1268
Liittynyt: 14:20, 05.11.2006
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
Viesti:

Re: Kalastosta jälleen

Viesti Kirjoittaja nirppu »

Kiitos! Mulla on niitä kiilakylkiä 16 kappaletta. Aika usein nuo keisaritetrat (4 kpl) ui kiilojen kaverina, joten jos niitä ei olisi voisin harkita paria kiilaa lisää. Ehkä sinäkin voisit laittaa pari kiilaa lisää, jos tilaa tuntuu olevan.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”