Minkä kokoinen akvaario on "helppo"?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

luri pahanen
Junior Member
Junior Member
Viestit: 83
Liittynyt: 22:50, 18.10.2007
Paikkakunta: Helsinki

Re: Minkä kokoinen akvaario on "helppo"?

Viesti Kirjoittaja luri pahanen »

Miss_Molton kirjoitti:
luri pahanen kirjoitti:
Toisaalta, ulkosuodatinta puhdistetaan ehkä kerran kuukaudessa, sisäsuodatinta lähes joka viikko.
Toi oli kai hieman kärjistetty? Itse kun puhdistan kaikkien kippojen (64, 85, 112 ja 120) sisäsuodattimet kerran kuussa tai kahdessa. Ulkosuodattimen puhdistusväliksi olen kuullut semmoiset pari kertaa vuoteen. No, en nipota asiasta :)
Oho, en tajua, miten keksin ulkosuodattimen puhdistusväliksi kerran kuussa. Tässä on tullut joku ajatuskatkos.

Varmaan totta, että sisäsuodatinta ei ihan joka vaihdon yhteydessä tarvitsisi puhdistaa - ehkei kannatakaan. Itselläni sisäsuodattimet ovat olleet kuitenkin vain "lisänä" ulkosuodattimen rinnalla (joten bakteeritasapainon säilymistä ei ole tarvinnut ajatella), ja olen tavannut ne lähes joka kerta huljauttaa - hyvät mehut niistä silloinkin irtoaa :P
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5925
Liittynyt: 07:54, 04.03.2004
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Minkä kokoinen akvaario on "helppo"?

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

luri pahanen kirjoitti:Varmaan totta, että sisäsuodatinta ei ihan joka vaihdon yhteydessä tarvitsisi puhdistaa - ehkei kannatakaan. Itselläni sisäsuodattimet ovat olleet kuitenkin vain "lisänä" ulkosuodattimen rinnalla (joten bakteeritasapainon säilymistä ei ole tarvinnut ajatella), ja olen tavannut ne lähes joka kerta huljauttaa - hyvät mehut niistä silloinkin irtoaa :P
Kalaston kuormituksesta näyttää riippuvat milloin suodattimet putsataan eli ei sille oikein mitään tarkkaa aikaa voi sanoakkaan, testaamalla siis..
Meillä joudutaan putsaamaan sisäsuodatin isosta akvaariosta kerran viikkoon, pakko, sillä tukkiintuu muuten, kalastona kun isoja plekoja ja ahvenia. 8-)
Deicide
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5126
Liittynyt: 15:59, 27.02.2008
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Ii

Re: Minkä kokoinen akvaario on "helppo"?

Viesti Kirjoittaja Deicide »

Sama juttu meillä. Tuntuu välillä, ettei 740 altaassa kestä viikkoakaan 2252 suodatin kahdella modulilla.
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
Ripu-Rapu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 64
Liittynyt: 21:47, 27.08.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Re: Minkä kokoinen akvaario on "helppo"?

Viesti Kirjoittaja Ripu-Rapu »

Hei!!

Hiukan menee "offtopic",mutta sitä vettäkö ei sitten tarvitse seisottaa lainkaan?
Siis kun letkuttelette sen veden suoraan putkesta akvaan,niin eikö kaloille voi tulla "sukeltajantauti?
Voisko sen veden siis kantaa sangollakin suoraan hanasta altaaseen?

Siksi kysyn,kun mieheni vihaa kylppärissä pönöttäviä vesisankoja.... :?
260-l seurala ,54-l rakentumassa, 20-l sukarapuja,kaksi kissaneitiä , ukkokulta ja 2 "Attilan hunnia"(toim. huom. syntyneet ihmislapsina)
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2122
Liittynyt: 20:22, 19.09.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Re: Minkä kokoinen akvaario on "helppo"?

Viesti Kirjoittaja nepis76 »

Ripu-Rapu kirjoitti:Hei!!

Hiukan menee "offtopic",mutta sitä vettäkö ei sitten tarvitse seisottaa lainkaan?
Siis kun letkuttelette sen veden suoraan putkesta akvaan,niin eikö kaloille voi tulla "sukeltajantauti?
Voisko sen veden siis kantaa sangollakin suoraan hanasta altaaseen?

Siksi kysyn,kun mieheni vihaa kylppärissä pönöttäviä vesisankoja.... :?
Mä en seisota vettä lainkaan vaan letkulla suoraan akvaarioon. Kaloille voi tulla sukeltajantauti, mikäli sillä letkulla posottaa liian vauhdilla vettä altaaseen. Mä lirutan sitä lasia vasten, joten se valuu siististi eikä tule kuplia juurikaan.

Tottahan toki veden voi kantaa sangollakin suoraan altaaseen. Joskus muinoin sitä vettä seisotettiin, jotta haitalliset yhdisteet (kloori, yms) haihtuisivat pois ennen altaaseen kaatamista. Nykyään nuo vedenparannusaineet korvaavat hyvin tuon seisottamisen. Tosin mä en juurikaan käytä vedenparannusainetta paitsi jos kalat saavat jotain hinkkailuoireita.
Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net
Ripu-Rapu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 64
Liittynyt: 21:47, 27.08.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Re: Minkä kokoinen akvaario on "helppo"?

Viesti Kirjoittaja Ripu-Rapu »

KIITOS!! siis ISO kiitos!

Nytpä ei sitten miehellä ole sitäkään nyrpistelyn aihetta mun akvailuani kohtaan...

Ripu-Rapu
260-l seurala ,54-l rakentumassa, 20-l sukarapuja,kaksi kissaneitiä , ukkokulta ja 2 "Attilan hunnia"(toim. huom. syntyneet ihmislapsina)
Jykke
Senior Member
Senior Member
Viestit: 502
Liittynyt: 22:21, 26.08.2008
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku

Re: Minkä kokoinen akvaario on "helppo"?

Viesti Kirjoittaja Jykke »

Itse vielä Turussa asuessani seisotin vettä saavissa, mutta kun muutin Tampereelle jäi saavi Turkuun ja tämän puolen vuoden ajan täällä asuessani olen kantanut uudet vedet suoraan kraanasta akvaarioon ja kaloissa/kasveissa ei ole näkynyt mitään muutosta sen takia. Ihan hyvin voi vettä laittaa akvaarioon ilman seisottamista ja itse ainakin laitan niin kylmää kuin kraanasta tulee.
JPuranen
Junior Member
Junior Member
Viestit: 218
Liittynyt: 12:06, 24.10.2008
Sukupuoli: Mies

Re: Minkä kokoinen akvaario on "helppo"?

Viesti Kirjoittaja JPuranen »

Ei akvaariokaloille voi edes teoriassa tulla sukeltajantautia, se syntyy vain korkeammassa paineessa ja on siten täysin mahdotonta.. Tyhmää käyttää termiä jolla asian kanssa ei ole mitään tekemistä. (Sukeltajan taudissa vereen syvemmällä sukellettaessa kerääntynyt typpi kaasuuntuu liian nopean matalampaan veteen nousun takia ja muodostaa kuplia elimistöön. Tästä siis ei ole kysymys!)

Seisottamatta, vedessä mahdolliset epäpuhtaudet, klooriyhdisteet yms. eivät ehdi reagoida ja voi olla pieni mahdollisuus, että kala sattuu kohdalla ja saa itseensä jotain mikä ei ehkä sen terveydelle ole hyväksi. Vedenparannusaineet vaikuttavat uuden veden epäpuhtauksia poistaen vaikka lisätäisiin lopuksi, mutta vaihdon aikana kaloilla ei ole suojaa niitä vastaan.... Tosin hanavesi on aika hyvää ilman parannusaineitakin suurimmassa osassa suomea.

Letkullakin laskiessa voisi valuttaa jonkin astian kautta, josta virtaa altaaseen, niin ainakin tuleva vesi olisi hiukan happipitoisempaa altaaseen mennessä. Eli siis joku saavi, josta lappoaa altaaseen ja lisää letkulla sinne saaviin vettä (tilapäinen valutussuodin ilman suodatin massaa, eli ilmastus). :)
JJVi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2990
Liittynyt: 16:57, 15.12.2001
Paikkakunta: Oulu /OAS

Re: Minkä kokoinen akvaario on "helppo"?

Viesti Kirjoittaja JJVi »

Sukeltajantauti on höpöä, mutta ison kirjoahvenen saa tapettua pienessä altaassa jos vaihtaa vettä liian nopeasti. Kerran mulla oli iso helmiäistonkija karanteenissa 100L kipossa ja vaihdoin siihen puolet vedestä täydellä paineella. Niin uskomattomalta kun se kuulostaakin, kalan uimarakko ilmeisesti poksahti ja se ei enää pystynyt uimaan kunnolla tai säätelemään uintikorkeutta. Yöllä se olikin sitten kuollut.
/jari
try-out
Senior Member
Senior Member
Viestit: 534
Liittynyt: 11:26, 18.10.2006
Paikkakunta: Tampere

Re: Minkä kokoinen akvaario on "helppo"?

Viesti Kirjoittaja try-out »

Jykke kirjoitti:Turussa asuessani seisotin vettä saavissa, mutta kun muutin Tampereelle jäi saavi Turkuun
No Turussa on nyt saavillinen hyvin seisotettua vettä :mrgreen:

Juu. No jos asiasta välillä niin parhaillaan olen vaihtanut n 80% vettä ja suoraan sangolla altaaseen. Ja kalat tuntuu olevan enmmän innoissaan kun harmissaan. Nitraatit siinä heilahtaa jo reilusti alas jos 80% vaihtaa. Eli 20 nitraatti tipahtaa neljään jos hanavedessä nollat niinkuin pitäisi olla. 50% vedenvaihdolla nitraatti heittelee vaikkapa 10-> 20 vaihto ja 10-> 20 vaihto jne. Eli näin jos nitraatti nousisi altaan kuormituksella 10 per viikko.

Mutta nitraatti nyt ei kuulunut tähän. Happimittareita ei itsellä ole, pystyisi heittämään pitoisuuskäyrän heilahduksen 50% veden vaihdossa raanavedellä. Kait hanavedessäkin jonkinmoinen happipitoisuus on, vaikka suoraan päästää altaaseen.

Lisätään nyt vielä sukeltajantautiin. Siinähän on kyse paineenmuutoksesta? Eli tuskin vaikuttaa tuleeko vesi viikon sangossa seisseenä vai sangossa minuutin seisseenä..
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5925
Liittynyt: 07:54, 04.03.2004
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Minkä kokoinen akvaario on "helppo"?

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Jykke kirjoitti: Ihan hyvin voi vettä laittaa akvaarioon ilman seisottamista ja itse ainakin laitan niin kylmää kuin kraanasta tulee.
Miks kylmää? Meillä plekot heittäis varmaan veivit jos lisäisin aina jääkylmää vettä altaaseen. :roll:
Yksikään fisu ei oo kuollu siihen että hanatan lämpöistä vettä altaaseen, vaikka on ollu rajujakin vedenvaihtoja.
Seisottaminen ei täälläpäin ole edes mahdollista, ei löydy niin montaa sankkoa. :mrgreen:
Deicide
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5126
Liittynyt: 15:59, 27.02.2008
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Ii

Re: Minkä kokoinen akvaario on "helppo"?

Viesti Kirjoittaja Deicide »

try-out kirjoitti:
Jykke kirjoitti:Turussa asuessani seisotin vettä saavissa, mutta kun muutin Tampereelle jäi saavi Turkuun
No Turussa on nyt saavillinen hyvin seisotettua vettä :mrgreen:
Paras juttu piiiiiitkään aikaan! :mrgreen: Ei kai ne saavit nyt niin ylivoimaisen kalliita voi olla Tampereellakaan.
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
JJVi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2990
Liittynyt: 16:57, 15.12.2001
Paikkakunta: Oulu /OAS

Re: Minkä kokoinen akvaario on "helppo"?

Viesti Kirjoittaja JJVi »

Se on sitä kuuluisaa Turku vs. Tamperelaishuumoria ...en tosin ole varma kumpia tuossa pilkataan :mrgreen:
/jari
Jykke
Senior Member
Senior Member
Viestit: 502
Liittynyt: 22:21, 26.08.2008
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku

Re: Minkä kokoinen akvaario on "helppo"?

Viesti Kirjoittaja Jykke »

VesiEläin kirjoitti:Miks kylmää? Meillä plekot heittäis varmaan veivit jos lisäisin aina jääkylmää vettä altaaseen. :roll:
Siksi, koska kylmä vesi on hapekkaampaa kuin lämmin. Nykyään en enää seisota siitä syystä, että se saavi vie ihan turhaa tilaa ja aikaa tuhraantuu siihen veden seisottamiseen ja olen huomannut ettei siitä ole ollut mitään hyötyä.
Fisuliina
Senior Member
Senior Member
Viestit: 779
Liittynyt: 19:45, 26.02.2006
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Minkä kokoinen akvaario on "helppo"?

Viesti Kirjoittaja Fisuliina »

Jykke kirjoitti:
VesiEläin kirjoitti:Miks kylmää? Meillä plekot heittäis varmaan veivit jos lisäisin aina jääkylmää vettä altaaseen. :roll:
Siksi, koska kylmä vesi on hapekkaampaa kuin lämmin. Nykyään en enää seisota siitä syystä, että se saavi vie ihan turhaa tilaa ja aikaa tuhraantuu siihen veden seisottamiseen ja olen huomannut ettei siitä ole ollut mitään hyötyä.
Paljonko sinulla sitten lämpötila laskee kun "jäistä" vettä vaihdat altaaseen ja mikä se normaalisti on? Itse en kyllä altistaisi kalojani sellaisille lämpötilanvaihteluille mitä kylmimmän mahdollisen hanasta tulevan veden lykkääminen altaaseen 1/3-1/2 altaan tilavuudesta aiheuttaa..! Itse laitan noin 1-3 astetta viileämpää mitä altaassa (ihan näppituntumalla siis).
suomikala
Junior Member
Junior Member
Viestit: 146
Liittynyt: 11:58, 29.07.2008
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: itä-suomi

Re: Minkä kokoinen akvaario on "helppo"?

Viesti Kirjoittaja suomikala »

Jykke kirjoitti: Siksi, koska kylmä vesi on hapekkaampaa kuin lämmin. Nykyään en enää seisota siitä syystä, että se saavi vie ihan turhaa tilaa ja aikaa tuhraantuu siihen veden seisottamiseen ja olen huomannut ettei siitä ole ollut mitään hyötyä.
En nyt tästä asiasta hirveästi tiedä, joten vastaan en väitä, mutta vähän kyseenalaistan kunnes saan selvät perusteet. :) Eikös se happipitoisuus ole sama veden taas lämmettyä, kuin ennen vedenvaihtoa? Riippumatta siis siitä kuinka kylmällä vedellä allas täytettiin, ja oliko sen tunnin pari vesi vaikka jäistä? Ja hyötyykö kala "ylihappipitoisesta vedestä" jos se sellaisessa saa pari tuntia olla? Käsittääkseni ihmisenkään olotila ei parane vaikka ilmakehään ilmestyisi pari prosenttia enemmän happea pariksi tunniksi, kuin mitä siinä on nyt, kun sitä on riittävästi. Eikä olo myöskään huonone jos kiivetään kilometrin vuorelle missä happea on vähän vähemmän, kun ei puhuta kuitenkaan radikaalista erosta.
Ennenvanhaan opettivat että kalaa ei saa kaupasta tullessa heittää heti veteen, vaan pitää antaa kalapussin lämmetä samaan lämpötilaan vedessä kelluen, ettei kalalle tule liian iso järkytys. Eikö siihen verrattuna tuollainen kylmän veden (yli 15 asteen ero jos laittaa niin kylmää kuin tulee?) vaihto altaaseen ole ihan älyttömän paljon rankempaa kalalle, kun jos kalapussin 20 asteisesta vedestä heitettäisiin 25 asteiseen veteen, mitä ei siis kuulemma saanut tehdä?
JJVi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2990
Liittynyt: 16:57, 15.12.2001
Paikkakunta: Oulu /OAS

Re: Minkä kokoinen akvaario on "helppo"?

Viesti Kirjoittaja JJVi »

Jykke kirjoitti:
VesiEläin kirjoitti:Miks kylmää? Meillä plekot heittäis varmaan veivit jos lisäisin aina jääkylmää vettä altaaseen. :roll:
Siksi, koska kylmä vesi on hapekkaampaa kuin lämmin. Nykyään en enää seisota siitä syystä, että se saavi vie ihan turhaa tilaa ja aikaa tuhraantuu siihen veden seisottamiseen ja olen huomannut ettei siitä ole ollut mitään hyötyä.
Aika huono perustelu, nimenomaan "yli"hapekkaan veden kuplat ovat se mikä voi aiheuttaa ongelmia kaloille, tarttua niiden pintaan ja ärsyttää. 80-luvulla itsekin vaihdoin vesiä suoraan kylmästä hanasta, eivät kalat suorastaan kuolleet mutta ei paljon toisinkaan. Nyt kun vettä vaihdetaan puolet ja akvan lämmöt on noin 30-astetta, en kyllä kokeilisi. Sellainen 18-astetta on monille trooppisille kaloille kriittinen piste, eli sen alla alkaa olemaan hengenlähtö lähellä.
/jari
JPuranen
Junior Member
Junior Member
Viestit: 218
Liittynyt: 12:06, 24.10.2008
Sukupuoli: Mies

Re: Minkä kokoinen akvaario on "helppo"?

Viesti Kirjoittaja JPuranen »

Veden happipitoisuus ei tietenkään riipu lämpötilasta, jollei vesi ole hapen kanssa tekemisissä. Ei ole happea kovin paljoa vedessä, jos se on vesijohtoputkessa, ainakaan ei ole eroa happipitoisuudella on sitten vesi kylmempää tai kuumempaa.

Totta on se, että mitä kylmempää vesi on, sen enemmän se voi sitoa itseensä happea, mutta silloin on veden oltava vapaassa tilassa, missä happea pääsee siihen ilmasta imeytymään.
Jykke
Senior Member
Senior Member
Viestit: 502
Liittynyt: 22:21, 26.08.2008
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku

Re: Minkä kokoinen akvaario on "helppo"?

Viesti Kirjoittaja Jykke »

Akvaarion vedenlämpö on 24 astetta ja kun vaihdan 5 ämpärillistä vettä niin lämpö laskee johonkin 20 asteeseen ja hyvin ovat pärjänneet, nyt tuli eilen tosin vaihdettua 8 ämpärillistä ja se sai kalat hieman sekaisin, mutta tuntui se vesi normaalia kylmemmältäkin, pari ämpäriä lämmintä vettä ja kalat olivat ok, toinen ravuista taisi tykätä, kun tuli viileämpää vettä sillä en ole nähnyt sen liikkuvan noin paljoa sen jälkeen, kun noin kuukausi sitten mulle tuli. Ens kerralla en noin kylmää vettä ota kraanasta ja vaihdan vain sen 5 ämpärillistä, vedessä oli vähän nitraattia niin sen takia vaihdoin nyt enemmän.

Muistaakseni mulle on joskus 90-luvun puolivälissä akvaarioliikkeessä sanottu, että laittaa kylmää vettä hapettumaan, koska se on hapekkaampaa, nyt en tosin enää laita vettä hapettumaan, mutta olen laittanut tota viileää vettä akvaarioon, yhtään kalaa ei ole sen takia kuollut.
[sirius]
Starting Member
Starting Member
Viestit: 15
Liittynyt: 21:17, 29.10.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Minkä kokoinen akvaario on "helppo"?

Viesti Kirjoittaja [sirius] »

Kyllä sitä itsekin tuli harrastettua tuota veden hapettamista joskus 90-luvulla, liekö sitten nyt iskenyt laiskuus vai mikä, mutta en kyllä enää ole sitä tehnyt, moniin, moniin vuosiin.
En tosin ole myöskään huomannut eroa kaloissa/kasveissa jos teen vedenvaihdon ja laitan tilalle hapetettua/hapettamatonta vettä.
Mielestäni "helppo" akvaario alkaa tuosta 100L ylöspäin.. se antaa jo virheitä hieman anteeksi esim. vesiarvojen kohdalta. Mutta toisaalta, minusta myös pienemmät altaat 40-60 L ovat mukavan haastavia.
-Sinun ei tarvitse olla paras, riittää kun saat muut uskomaan niin-

Miksi olla vaikea, kun voi pienellä vaivalla olla täysin mahdoton.
JPuranen
Junior Member
Junior Member
Viestit: 218
Liittynyt: 12:06, 24.10.2008
Sukupuoli: Mies

Re: Minkä kokoinen akvaario on "helppo"?

Viesti Kirjoittaja JPuranen »

Joskus ennen vahaan tuo kylmän veden käyttäminen perustui ideaa, että kun laskee kylmää vettä ämpäriin lämpiämään ja vesi on lämmennyt kunnolla huoneen lämpöiseksi, niin seisotusta on tehty tarpeeksi.... Siis ajalla jolloin vedenparannusainetta ei käytetty/ollut satavilla... Tuossakin vanhaa vettä suositeltiin sotkemaan vähän uuden veden sekaan, perustelulla, että orgaaninen aines reagoi kloorin kanssa tehokkaammin kuin puhdas vesi sitä haihduttaa..

Eli kylmän veden ei ollut tarkoitus mennä kylmänä akvaarioon, jossa kahden-kolmen asteen lämmön muutos nopeassa tahdissa tappaa herkimmät kalat kerta kokeilulla. Ja jos ei tapa, rasittaa sen verran, että jäävät lyhytikäisemmiksi, varsinkin kun vettä vaihdetaan nykyään huomattavan usein. Eroa tulee siinä, että kalat saattavat elää kolmen-viiden vuoden sijasta vaikka viisitoista vuotta, kun vedenvaihdon tekee allaslämpöisellä vedellä.
JJVi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2990
Liittynyt: 16:57, 15.12.2001
Paikkakunta: Oulu /OAS

Re: Minkä kokoinen akvaario on "helppo"?

Viesti Kirjoittaja JJVi »

Jykke kirjoitti:toinen ravuista taisi tykätä, kun tuli viileämpää vettä sillä en ole nähnyt sen liikkuvan noin paljoa sen jälkeen, kun noin kuukausi sitten mulle tuli..
Kai sen voi noinkin tulkita. Itse kyllä tulkitsisin niin että rapu yritti löytää "epätoivoisesti" lämpimämmän paikan altaasta äkillisen kylmyyden takia.
/jari
Deicide
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5126
Liittynyt: 15:59, 27.02.2008
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Ii

Re: Minkä kokoinen akvaario on "helppo"?

Viesti Kirjoittaja Deicide »

Jykke kirjoitti:Akvaarion vedenlämpö on 24 astetta ja kun vaihdan 5 ämpärillistä vettä niin lämpö laskee johonkin 20 asteeseen
Aika kylmää vettä sinne lasket, sillä jos lämpötila laskee neljäkin astetta, niin uuden veden täytyy olla alle 20c?
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
jartzu65
Koi-Jari
Koi-Jari
Viestit: 3790
Liittynyt: 14:50, 09.11.2001
Paikkakunta: Suonenjoki
Viesti:

Re: Minkä kokoinen akvaario on "helppo"?

Viesti Kirjoittaja jartzu65 »

200-300 l on "helppo" [;)] Ei liian pieni eikä liian iso. Nykyinen allas on 360l ja kerran viikossa suoritetattava 1/3 vedenvaihto on helppo suorittaa ihan ämpärimenetelmällä,ei tarvitse viritellä letkuja hanaan,niinkuin silloin kun oli 900+1200l altaat,tietysti kaikkihan on aina suhteellista, mikä on toiselle helppoa ja mikä toiselle "harrastukseen kuuluvaa kliimaksia" :P
" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"

http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”