Kiekkolaprojekti

Kiekkokalojen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
kimsl
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1009
Liittynyt: 14:52, 19.03.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kiekkolaprojekti

Viesti Kirjoittaja kimsl »

Ompa hienoja kiekkoja!!!!
Muffe
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1216
Liittynyt: 20:12, 12.06.2005
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku

Re: Kiekkolaprojekti

Viesti Kirjoittaja Muffe »

Vesipeukalo kirjoitti:Montaa näemmä kiinnostaa tämän projektin kokoamismaa, joka on Turkki.
Kiekot meinasin tilata täältä: http://www.canlibitki.com/main/products.asp?cat_ID=50

Päätin yrittää palauttaa tuota suodatinta ja vaihtaa kahteen ulkosuodattimeen. Myyjän retkale vaan kehtaa pyytää 500 l/h pöntöstä liki 200 e [}:)]
Taidan siis suosiolla vaan palauttaa tuon suodattimen, ja koittaa alentaa paketin hintaa. Itse asiassa ajattelin pitää vaan altaan ja lähettää lamputkin sinne minne ei päivä paista.
Ajattelin ostaa kaksi Tetratecin EX1200-pönttöä, kun on jo ennestään tuttu ja hyväksi havaittu, vaikkakin hiukan pienemmässä mittakaavassa.
Osta samantien yksi iso Tetratec EX2400. ;) Tosin on tajuttoman kokoinen ja melko vaikea saada jalustojen sisään mahtumaan joten vaatii mittailua.
Mabo
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1120
Liittynyt: 15:28, 21.03.2007
Akvaarioseurat: Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kiekkolaprojekti

Viesti Kirjoittaja Mabo »

Vesipeukalo kirjoitti: Ajattelin ostaa kaksi Tetratecin EX1200-pönttöä, kun on jo ennestään tuttu ja hyväksi havaittu, vaikkakin hiukan pienemmässä mittakaavassa.
Voi toimiakin, jos jaksaa putsailla, eikä ole niin laiska kuin minä. [:I] Mulla on siis kaksi EX1200:aa 600-litraisessa, jossa asukkaina mm. ripsimonneja ja noita suodattimia saisi olla aukomassa mielestäni turhan usein (kaksi kertaa vuodessa olisi mulle sopiva puhdistusväli, nuo tuntuvat kaipaavan 3-4 kk välein putsausta). Ja mulla kalasto ei muuten ole mitään ihan sottaisimmasta päästä, mitä taas käsitykseni mukaan kiekot ja tiikerinuoliaiset ovat.
Jos itse olisin tuota kasaamassa, kokeilisin ennemmin kahta Eheimin Proffa 2:sta (2028) tai sitten sitä Fluvalin isoa pönttöä (FX5?) tai Tetratecin EX2400:aa.
Tsekkaa Ciklidistien uudistuneet nettisivut!
www.ciklidistit.fi
Vesipeukalo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 730
Liittynyt: 11:26, 10.08.2008
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Kiekkolaprojekti

Viesti Kirjoittaja Vesipeukalo »

Eheimistä olen lueskellut, noh, vähemmän mairittelevia juttuja. Käytännössä en sitten tiedä..

Fluvalin XL5:stä taas luin, että menee helposti tukkoon (ei kiitoooos)..

Täältä en löytänyt EX2400:sta, siksipä ajattelin kahta 1200:sta (maksaa täällä 90 e/kpl, eli suomesta ostetun 2400:sen hinnalla saan täältä kolme 1200:sta).
Mulla on EX700 tuossa 170 litran purkissa, ja toistaiseksi sitä ei ole tarvinnut pestä.

Tiedä sitten noista, kun mulla ei pidemmän ajan käyttökokemusta ole mistään.

Osaako joku 1200 tai 2400 omistaja sanoa (tai voisiko mitata) imuputken ja ulostuloputken kulmapalan (siis altaan reunan "ylivientipalan") sisämitan? Onkohan sama kuin tuossa 700:ssa, 6 cm, joka taas ei sitten kyllä mahdu tähän altaaseen, koska siinä on 9 cm leveät tuet sisäreunoilla.
Sitten on pakkokin vaihtaa merkkiä.

Projekti etenee taas silläviisiin, että hylkäsin kokonaan tuon jalustan, se jää olkkariin koristeeksi. Tilasin rautakehikon 8:lla jalalla (välituet on myös), joka menee vaan "kuorrutettavaksi" puusepälle. Pitäisi kestää.

Kokoilen ostoslistaa, ja pähkäilen kasveja. Aion pitää pääni runsaahkon (määrällisesti, ei lajillisesti) kasviston suhteen (voi olla että kasvinraatoja keräillessä tulen myöhemmin toisiin aatoksiin). Siis kuten Jacke tuolla aiemmin jo ehdotti, ulkosuodattimet, kunnon lannoitukset ja 2*150W monimetallit.
Etualalle kaavailin jaavansaniaista ("philippine"), vaihtoehtoisesti melalehtiä (cryptocoryne beckettii petchii) koko altaan mitalta. Keskelle tuleekin sitten juurakot/kannot, joihin kiinnitän anubiaat (eri kokoja). Taka-alalle tulee vallisneriaa ja miekkakasveja jotenkin kivoissa ryhmissä.
If you can't handle me at my worst, you don't deserve me at my best.
paxy81
Junior Member
Junior Member
Viestit: 236
Liittynyt: 11:26, 26.02.2007
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kaustinen

Re: Kiekkolaprojekti

Viesti Kirjoittaja paxy81 »

crisse_83 kirjoitti:
Vesipeukalo kirjoitti:
Kiitos Matti. Ajattelin vaan, kun ilmiö on hevosmaailmasta tuttu, että noinkohan kalat tekevät samaa..

Nyt menee kyllä OT:ksi, mutta tuleepahan moisestakin kuultua ihan ekaa kertaa yli kahdenkymmenen vuoden hevosharrastuksen aikana... Itse väittäisin asian olevan pikemminkin luonteista ja luonteiden eroista riippuvainen ja kunkin yksilön yksilöllisestä käyttäytymisestä ja tarpeista kuin värityksestä.

Niissä paikoissa, joissa aikoinani olen itse työskennellyt, ovat laumat toisinaan sorsineet kimoja/voikkoja/kirjavia, ellei kyseinen "eriväriheppa" sitten omannut persoonaa, jolla pääsi ihan kukkulan kuninkaaksi. Ei kai se mikään "selviö" olekaan, mutta olen kyllä todistanut vastaavia tapahtumia.
Vaikka nyt onkin täysin OT niin täytyy itsekin tähän mainita että on tullut paljonkin törmättyä tällaiseen ilmiöön ravureiden kanssa, nimenomaan niinpäin että lämpöiset sorsii putteja niiden vaalean värin vuoksi..
hande1
Junior Member
Junior Member
Viestit: 115
Liittynyt: 12:35, 05.04.2006
Akvaarioseurat: Jyväskylän Akvaarioseura
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kiekkolaprojekti

Viesti Kirjoittaja hande1 »

Suodattimista- niin, Eheimistä joillakin tuntuu olevan joko huonoja kokemuksia tai sitten uskomuksia. Itselläni
on ollut vuosia käytössä erilaisia Eheimin suodattimia ilman mitään ongelmia. Tällä hetkellä on ulkosuodattimina
Eheim 3e 2078, Proffa 2:ia 2028 ja 2026 ja sisäsuodattimina 2048,2252 ja 2012. Niihin kaikkiin olen ollut tyytyväinen.
Varmaankin muitakin hyviä merkkejä löytyy.

Kasvistosta mietin tuota Jaavan saniaista. Omassa kiekkolassa menestyi hetken ja kasvoikin, mutta alkoi sitten
vähitellen lakastua ja jouduin poistamaan sen. Veden lämpötila 28 asteessa taitaa olla sille hieman liikaa, koska
pienemmässä tankissa menestyy todella hyvin kun veden lämpö on 24 asteessa. Sama juttu kävi jaavansammalen
kanssa. Tosin noissa voi toki olla jokin muukin ongelma, joillakin ovat menestyneet paremminkin. Itse laittaisin
ennemminkin yhden ison ulkosuodattimen kuin useampia pienempiä ja lisäksi yhden sisäsuodattimen (esim. Eheim
2252). Käytännössä kiekkojen kanssa pienemmissä huoltovälit jäävät aika lyhyiksi kun kiekot sotkevat aika tavalla ja
ruokaa tarjotaan tiheästi. En laittaisi mitään tetroja joukkoon, ennemminkin pohjan siivoojiksi plekoja. Tämä nyt
on minun mielipiteeni. Hiilarisysteemin kanssa saa sitten olla tarkkana, ettei pH laske liikaa. Sen lisäämistä olen
tässä jo pitempään mietiskellyt nimen omaan tuon kasviston viihtymisen kannalta. Aika hankalaa taistella leviä vastaan... ja siihen ongelmaan kannattaa jo etukäteen varautua.
900-litrainen Akvastabil kiekkola, 180-litrainen monnisakvaario
Vesipeukalo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 730
Liittynyt: 11:26, 10.08.2008
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Kiekkolaprojekti

Viesti Kirjoittaja Vesipeukalo »

Hieman olen kyllä eksyksissä suodatinviidakossa :?

Suurin täältä löytyvä (tai kyllä varmaan Turkista löytyy, mutta suosin nyt tätä nettikauppaa) Eheim on Classic 2217 plus 1000 l/h (about 120 euroa). Niitäkin tarvis vissiin olla sitten 2. Eli sikäli Tetratecit tulisi halvemmaksi, ja vettä pyörisi enemmän.
Sisäsuodattimista löytyy tuollaiset kuin Resun ja Unistar, joista jälkimmäisen suurin pyörittää 2000l/h. On siellä Serankin suodattimia, mutta taitavat olla melkoisen ylihinnoiteltuja..

Mikä nyt sitten kannattavinta olisi... ?

Noiden vesiarvojen seuraaminen hiilidioksidien sun muiden kanssa ei sinällään ole ongelma, ajattelin kuitenkin tilata kalat vasta sitten kun kaikki muu on valmista ja pysyvät arvot selvillä.
If you can't handle me at my worst, you don't deserve me at my best.
Muffe
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1216
Liittynyt: 20:12, 12.06.2005
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku

Re: Kiekkolaprojekti

Viesti Kirjoittaja Muffe »

Vesipeukalo kirjoitti:Osaako joku 1200 tai 2400 omistaja sanoa (tai voisiko mitata) imuputken ja ulostuloputken kulmapalan (siis altaan reunan "ylivientipalan") sisämitan? Onkohan sama kuin tuossa 700:ssa, 6 cm, joka taas ei sitten kyllä mahdu tähän altaaseen, koska siinä on 9 cm leveät tuet sisäreunoilla.
Sitten on pakkokin vaihtaa merkkiä.
1200 ja 2400 suodattimissa tuo väli on eri, koska 2400 on 28mm putket. Tuli hipelöityä tuota kulmaosaa kaupalla, en nyt ihan tarkkaan muista, mutta luulisin että menisi tuohon altaaseen. Kannattaa toki varmistaa niiltä, joilla tuo kyseinen suodatin on, niitäkin on pari tällä foorumilla (ainakin nimimerkillä Jacke).
aukustiina
Junior Member
Junior Member
Viestit: 249
Liittynyt: 11:33, 13.08.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kaarina

Re: Kiekkolaprojekti

Viesti Kirjoittaja aukustiina »

Tetratec EX 2400 imu- ja ulostuloputkien vaakasuoran osan (mitä mittaa aiemmin kyselit) sisämitta on 6.8cm.

Itse en ottaisi kyllä kahta pienempää,kun yksi kerran vastaa niitä. Kysy lisää jos kiinnostaa, tuolla senurkassa pörisee. :D
Bucket
Member
Member
Viestit: 289
Liittynyt: 18:28, 29.12.2005
Paikkakunta: Kristiinankaupunki
Viesti:

Re: Kiekkolaprojekti

Viesti Kirjoittaja Bucket »

Kiekkot ei haluavat että vettä kirtää niin nopeasti.

älä katso niin paljon niitä L/H

vain montako litraa suodatin materiaali siellä pöntössä mahtuu.

ostaa 2kpl 2028

tai yk 2080 ja yks 2028

tai fluval FX5 ja yks tetratec

ihan miten vaan, mutta ette voi saada liikaa biologista massaa :)


mutta huomio sen että yks FX5 käyttä niin paljon virtaa kun kaks 2080

:)

Jaa taas, mun suomenkieli ei oo parasta ;)
Olen Tanskalainen, joten pyydän anteeksi jos mun suomenkieli ei ole parhasta :)
hande1
Junior Member
Junior Member
Viestit: 115
Liittynyt: 12:35, 05.04.2006
Akvaarioseurat: Jyväskylän Akvaarioseura
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kiekkolaprojekti

Viesti Kirjoittaja hande1 »

ostaa 2kpl 2028 tai yk 2080 ja yks 2028
Samoilla linjoilla, itse satsaisin tuohon 2080:een. Linkki http://www.akvaarioon.fi/epages/TP.sf/f ... 1708201633" onclick="window.open(this.href);return false;

Omassa 900-litraisessa kiekkolassa pörisee 2078, 2028, 2026 ja lisänä vielä 2252 sisäsuodatin. Nuo pienemmät (2026 ja 2028) tukkeutuvat nopeammin, varsinkin altaan perustamisvaiheessa. Itsellä pitemmän päälle tarkoitus korvata nuo pienemmät ulkosuodattimet 2080:llä kunhan budjetti antaa myöten. Jäisi puhdistus yksinkertaisemmaksi tehdä ja olisi vähemmän vuotoriskiäkin.

Sinun altaasi on hieman pienempi, joten 2080 (tai 2078) + 2028 saattaisi olla passeli yhdistelmä. Kannattaa muuten varautua siihen, että vesi ei ole kristallinkirkasta muutamaan kuukauteen perustamisvaiheessa, varsinkin, jos isoja kantoja tulee mukaan, niin kuin kannattaa laittaa. Niin ettei tule heti pettymystä. Tasapainon löytymiseen ja biologisen suodatuksen käynnistymiseen kannattaa varata aikaa ja kalat laittaa uuteen altaaseen maltilla ja mieluummin pitemmällä viiveellä. Tuosta 2078 elektroniikkavempaimista ominaisuuksineen ei ole mitään lisäarvoa, täysillä ollaan pyöritetty. 2080:ssä on tuota suodatusmassaa enemmän ja siksikin se olisi järkevämpi valinta. Puhallus kannattaa suunnata pintaan niin, että se kunnolla rikkoo vedenpinnan niin ei tule happivajetta. Itsellä alkuun oli tuossa säätämistä ja kiekot alkoivat haukkoa henkeään tiheästi. Jotkut jo suosittelivat lääkitystä tällä forumilla, mutta onneksi syy löytyi tuosta.

Musta pohjahiekka... jaa, olen sellaisen yhdessä isossa altaassa nähnyt ja kovin synkän vaikutelman antaa... mutta makuja on monenlaisia.
900-litrainen Akvastabil kiekkola, 180-litrainen monnisakvaario
rakle
Junior Member
Junior Member
Viestit: 72
Liittynyt: 19:06, 09.01.2006

Re: Kiekkolaprojekti

Viesti Kirjoittaja rakle »

Itselläni on 2 sinistä ja 3 red malboro kiekkokalaa. Hyvin tulevat keskenään toimeen eikä mitään sairauksia ole ollut. Sen vaan olen huomannut, että kiekot vaativat säännölliset vedenvaihdot kerran viikossa ja PH:n on pysyttävä tasaisena. Itselläni on Seran Seramic systeemi akvaariossani ja se on täysin automaattinen.
Onnea vaan kiekkolan perustamistouhuillesi. Kiekot ovat hauskoja, mutta myöskin vaativia hoidettavia.
hande1
Junior Member
Junior Member
Viestit: 115
Liittynyt: 12:35, 05.04.2006
Akvaarioseurat: Jyväskylän Akvaarioseura
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kiekkolaprojekti

Viesti Kirjoittaja hande1 »

Niin, tai oikeastaan kiekot eivät niin hiveän vaativia ole kunhan perusasiat ovat kunnossa.
No ehkä se sitten vähän enemmän vaivaa edellyytää...

Onnea projektiin...
900-litrainen Akvastabil kiekkola, 180-litrainen monnisakvaario
Vesipeukalo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 730
Liittynyt: 11:26, 10.08.2008
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Kiekkolaprojekti

Viesti Kirjoittaja Vesipeukalo »

Nuo kaikki antamanne suodatinvinkit kuulostavat oikein hyviltä, mutta unohdatte nyt yhden oleellisen asian..
Kuten sanoin, täällä ei ole noita ehdottelemianne Eheimejä. Olen yrittänyt etsiä useammastakin nettikaupasta, mutta kun ei niin ei :( . Löytyy vain noita pieniä.
Jotenkin ei hotsita alkaa suomesta suodattimia raahaamaan.

Siis jotenkin edes tarkoituksenmukaisia löytyy:
- Fluvalin FX5, hinta on n. 300 euroa.
- Tetratec EX1200, n. 90 euroa/kpl. Ja tämä ei siis sovi akvaariooni imu- ja ulostuloputken kulmapalan pienuuden vuoksi. Ellei sitten askartele jotain.

Sisäsuodattimia sen sijaan löytyy vaikka kuinka paljon.

Vielä tyhmä kysymys, onko sillä väliä vaihtaako paljon vettä kerran viikossa vai vähän useamman kerran viikossa?
If you can't handle me at my worst, you don't deserve me at my best.
hande1
Junior Member
Junior Member
Viestit: 115
Liittynyt: 12:35, 05.04.2006
Akvaarioseurat: Jyväskylän Akvaarioseura
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kiekkolaprojekti

Viesti Kirjoittaja hande1 »

Eikö nettikaupat toimita Turkkiin? Esim. tässä http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/n ... &mpath2=16" onclick="window.open(this.href);return false;
(sama lyhytlinkkinä http://lyhytlinkki.net/?m11ctjjn" onclick="window.open(this.href);return false; , joskus noista jompi kumpi ei toimi)
mainostavat maailmanlaajuista jakelua myös.

Itse vaihdan kiekkolassa vettä kerran viikossa noin 40 %, jotkut varmaan myös tuolla esittämälläsi tavalla
useammin ja pienempiä määriä. Kuitenkaan viikossa ei kannata tuon enempää vaihtaa, että kalat pysyisivät
terveenä. (Tästäkin on monta mielipidettä tosin). Ylenmääräisestä vedenvaihdosta saattaa olla vaarana esim. kiekkorutto ja kalojen menetys.
900-litrainen Akvastabil kiekkola, 180-litrainen monnisakvaario
Vesipeukalo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 730
Liittynyt: 11:26, 10.08.2008
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Kiekkolaprojekti

Viesti Kirjoittaja Vesipeukalo »

Kiitos linkistä Hande!

Eipä tuo hirveän kalliiksi tuo rahtikaan mene, 44 eurolla saa jo 35 kg tavaraa ja sisältää vielä vakuutuksenkin.
If you can't handle me at my worst, you don't deserve me at my best.
hande1
Junior Member
Junior Member
Viestit: 115
Liittynyt: 12:35, 05.04.2006
Akvaarioseurat: Jyväskylän Akvaarioseura
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kiekkolaprojekti

Viesti Kirjoittaja hande1 »

Kunhan muistat sitten hankkia myös suodatinmassat samalla. Välttämättä ne eivät sisälly suodattimen
hintaan. Näyttäisihän tuo 2080 olevan aika paljon halvempi kuin esim. kotosuomesta ostettuna.
900-litrainen Akvastabil kiekkola, 180-litrainen monnisakvaario
Vesipeukalo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 730
Liittynyt: 11:26, 10.08.2008
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Kiekkolaprojekti

Viesti Kirjoittaja Vesipeukalo »

Muttamutta... (koittakaa kestää mua)

Tetratec EX2400:ssa massatilavuus on 22,7 l, kun Eheimissä (2080+2028 yhteensä) se on 21. Vettäkin pyörii enemmän. Ja massat sisältyvät Tetratecin hintaan.
Selittäkää nyt please, miksi kannattaisi mieluummin ostaa kaksi Eheimiä (2028+2080 yht. n. 350 euroa) kuin 1 Tetratec (239,90 euroa)?

Ja sitten taas kala-asiaan, kuinka monta kiekkoa tuohon altaaseen kannattaisi laittaa? Meneekö 6 kappaletta?
If you can't handle me at my worst, you don't deserve me at my best.
hande1
Junior Member
Junior Member
Viestit: 115
Liittynyt: 12:35, 05.04.2006
Akvaarioseurat: Jyväskylän Akvaarioseura
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kiekkolaprojekti

Viesti Kirjoittaja hande1 »

Jaa... enpä tiedä, itsellä ei kokemusta tuosta merkistä. Tosin tuon yhdistelmän (2080+2028) vesikierto
kyllä ylittää tuon kuvaamasi suodattimen arvot, 2850 l. Eri asia sitten käytännössä, kuinka paljon vettä
kiertää. Oma veikkaukseni on, että noissa isoimmissakin todellinen litramäärä on lähempänä tuhatta kuin
kahta. Luulen, että mitataan ilman letkuja, joku voi korjata, jos olen väärässä.
Tekniset tiedot kyllä lupaavat
hyvää ja niiden peusteella, mikäli käytännössä pitävät paikkansa, suodatusteho riittäisi.
(n. 4x altaan koko). Kuusi kiekkoa mahtuu altaaseen vallan mainiosti. Itselläni 8 kpl 900-litraisessa
ja menisi kyllä reilusti enemmän
900-litrainen Akvastabil kiekkola, 180-litrainen monnisakvaario
Bucket
Member
Member
Viestit: 289
Liittynyt: 18:28, 29.12.2005
Paikkakunta: Kristiinankaupunki
Viesti:

Re: Kiekkolaprojekti

Viesti Kirjoittaja Bucket »

No niin, :)

Tetratec on ihan ok, ei oo kokemusta siitä iso pönttö, mutta niita 1200 pelaa ihan hyvin.

Jos sä haluat sä voit osta se iso tetratec ja sitten myöskin se pienmpi 1200 (tai mitä se nyt oli) :D

Syy on aika selvä, kun sä puhdistaa yks suodatin, suurin osa niittä hyviä pöpöjä "kuolee"

mutta kun sulla on kaks sitten voit puhdistaa suodatin yks esm. toukukuussa ja se toinen esm. heinäkuussa.

toivottavasti ymmärrät :D

pakko mennä takaisin koluun että mä osaan kirjoita suomeksi [:I]
Olen Tanskalainen, joten pyydän anteeksi jos mun suomenkieli ei ole parhasta :)
Vesipeukalo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 730
Liittynyt: 11:26, 10.08.2008
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Kiekkolaprojekti

Viesti Kirjoittaja Vesipeukalo »

Bucket kirjoitti:Syy on aika selvä, kun sä puhdistaa yks suodatin, suurin osa niittä hyviä pöpöjä "kuolee"
mutta kun sulla on kaks sitten voit puhdistaa suodatin yks esm. toukukuussa ja se toinen esm. heinäkuussa.

pakko mennä takaisin koluun että mä osaan kirjoita suomeksi [:I]
Kyllä mä sun suomen kieltä ihan hyvin ymmärrän, ei hätää.
Voit laittaa englanniksikin, ruotsi ja turkkikin menee ;)

Nyt mä tajusin, miksi kaksi ulkosuodatinta. Syy on tosiaan melko selvä, miksen itse älynnyt? [:I]
If you can't handle me at my worst, you don't deserve me at my best.
Bucket
Member
Member
Viestit: 289
Liittynyt: 18:28, 29.12.2005
Paikkakunta: Kristiinankaupunki
Viesti:

Re: Kiekkolaprojekti

Viesti Kirjoittaja Bucket »

Vesipeukalo kirjoitti:
Bucket kirjoitti:Syy on aika selvä, kun sä puhdistaa yks suodatin, suurin osa niittä hyviä pöpöjä "kuolee"
mutta kun sulla on kaks sitten voit puhdistaa suodatin yks esm. toukukuussa ja se toinen esm. heinäkuussa.

pakko mennä takaisin koluun että mä osaan kirjoita suomeksi [:I]
Kyllä mä sun suomen kieltä ihan hyvin ymmärrän, ei hätää.
Voit laittaa englanniksikin, ruotsi ja turkkikin menee ;)

Nyt mä tajusin, miksi kaksi ulkosuodatinta. Syy on tosiaan melko selvä, miksen itse älynnyt? [:I]

Semmosta sattuu :mrgreen:

Mä on tanskalaien, siksi mun suomenkielin kirojitaminen on vähän hankalaa.

Englantia ja ruotsia toimii kyllä mainiosti, mutta jo sä kirjoitat turkkia niin, ehe, en mä sitten tajuu mitään :mrgreen:

:P
Olen Tanskalainen, joten pyydän anteeksi jos mun suomenkieli ei ole parhasta :)
Vesipeukalo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 730
Liittynyt: 11:26, 10.08.2008
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Kiekkolaprojekti

Viesti Kirjoittaja Vesipeukalo »

Joops, tulee mieleen kun aikanani yhdessä työpaikassa asioin usein puhelimessa tanskalaisen tavarantoimittajan kanssa, jonka puheesta en ymmärtänyt sitten hölkäsen pöläystä. No, englantia me pääasiassa puhuttiinkin, tai ruotsia, mutta se taisi olla sille aina päivän hupaisin hetki; soittaa mulle ja kokeilla joko mää ymmärrän (en koskaan oppinut) :mrgreen:

Asiaan:

Hiekka saapui :)

Tiikerinuoliaiset täytynee unohtaa, taitaa olla niille liian terävää. Mutta ON SE HIANOO!
Liitteet
Hiekka.JPG
Hiekka.JPG (31.91 KiB) Katsottu 5119 kertaa
If you can't handle me at my worst, you don't deserve me at my best.
Vesipeukalo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 730
Liittynyt: 11:26, 10.08.2008
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Kiekkolaprojekti

Viesti Kirjoittaja Vesipeukalo »

Grrrrrrr. Jalusta ei ole vieläkään täällä. Kohta nirhin sen huonekalusepän.

Jotain hyvääkin, valaisin on odottelemassa asennusta. Valitsin Arcadian 2*150W monimetallit.

Sitten ei muuta kuin käsivarret märäksi, kun loput kamat saapuu, oi oi :)
If you can't handle me at my worst, you don't deserve me at my best.
Bucket
Member
Member
Viestit: 289
Liittynyt: 18:28, 29.12.2005
Paikkakunta: Kristiinankaupunki
Viesti:

Re: Kiekkolaprojekti

Viesti Kirjoittaja Bucket »

Koeta kestää :D
Olen Tanskalainen, joten pyydän anteeksi jos mun suomenkieli ei ole parhasta :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kiekkokalat”