Norsulauma

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
feodor
Starting Member
Starting Member
Viestit: 35
Liittynyt: 19:20, 20.05.2008

Norsulauma

Viesti Kirjoittaja feodor »

Olen hankkimassa 600 litrasta lätäkköä ja ajattelin josko laittaisin sinne kuuden parven mustanorsukaloja. Kaveriksi niille tulisi 7 purjesampimonnia, ei muita. Olisko jollakin kokemusta toimiiko näin pieni parvi vai tuleeko kärhämää? Sopisiko vielä 1-2 norsua lisää vai käykö ahtaaksi? :twisted:
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Re: norsulauma

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Tulee kärhämää, ehdottomasti liian pieni parvi. Itselläni oli 16 yksilön parvi 900 litraisessa eikä siinäkään ollut jäseniä liikaa. Enpä uskalla ehdottaa kovin paljoa yli 12 norsua tuohon altaaseesi, joskaan en ole varma riittääkö parven koko tuolloin takaamaan sopuisan yhteiselon.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
feodor
Starting Member
Starting Member
Viestit: 35
Liittynyt: 19:20, 20.05.2008

Re: Norsulauma

Viesti Kirjoittaja feodor »

kiitos infosta! :) mut ei kai 12 norsua oo liikaa 600litraseen?
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Re: Norsulauma

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

feodor kirjoitti:kiitos infosta! :) mut ei kai 12 norsua oo liikaa 600litraseen?
Mä uskaltaisin sen verran laittaa, mutta en kyllä yhtään enempää.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
feodor
Starting Member
Starting Member
Viestit: 35
Liittynyt: 19:20, 20.05.2008

Re: Norsulauma

Viesti Kirjoittaja feodor »

12 norsua ja 7 purjesampimonnia? Altaan mitat 160x60x60. Kuulostaa aika hurjalta... Ehkä mun täytyy tyytyä kiekkoihin (6kpl), vai olisko jotain muuta rauhallista ja isohkoa ahventa? Lehtikala ei kiinosta. Parin asteen lämpötilan lasku (kiekkoaltaasta) ei olisi pahitteeksi purjesampimonneille (jotka minulla jo on valmiiksi kasvamassa) Voiko avainkirjoahvenia pitää isona laumana? Oli kyllä pienempiä kaloja kun ajattelin mut on niitäkin pariskunta tuolla pienemmässä lätäkössä... Mikä olis esim kiltti tonkija joka ei pistä koko sisustusta uusiksi ja olis jonkun värinenkin? Sitte vielä onko tietoo settitäpläplekosta (lämpötilaja, syökö miekkakasveja) Anteeksi,iski kyselyikä.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Re: Norsulauma

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Ei se mielestäni ole liikaa, purjesampparit eivät juurikaan tilaa varsinaisesti käytä. Kumpikaan laji, norsut eikä sampparit ole kovin massiivisia muodoltaan, vaikka pituutta kertyykin, eivätkä ole kovin sotkevia. Mutta kuinka vain, vaihtoehtoisiakin lajeja löytyy vaikka minkä verran.
Kiekkoja voisi tuon kokoiseen laittaa 10 - 12 kpl, tonkijoista tulee mieleen neitotonkija mukavana ja rauhallisena tyyppinä, rihmakirjoahvenet sopisivat... Taivas on kattona, mielikuvitus asettaa rajat.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
SeijaKK
Member
Member
Viestit: 378
Liittynyt: 10:03, 05.06.2006

Re: Norsulauma

Viesti Kirjoittaja SeijaKK »

Meillä on 800 litraisessa (200pituus x 80syvyys x 55korkeus) 15 norsua. Muita kaloja ei ole tuossa lätäkössä.

Just eilen illalla mietittiin miehen kanssa että missähän nämä meidän norsut olivat silloin kun joku tuumasi että ovat riidanhaastajia kolojen suhteen. Ei meillä vaan ole mitään kärhämiä, jos joku on jossain kolosessa johon toinen tahtoo niin eihän se sinne tunge vaan lipuu seuraavaan koloseen. Eikä ole edes vaikea sisustaa allasta kololliseksi.

Norsumme ovat olleet poissa paikalta myös silloin kun on tuumattu että ovat hämäräkaloja. Nämä meidän hössöt puuhastelevat ihan täydessä valaistuksessa vaikkei pinnalla ole edes kasveja paria lumpeen lehteä lukuunottamatta.

Tosi hauskoja otuksia vaikkeivat olekkaan mitenkään näyttäviä. Onnekseen eivät ole, säästynee moni norsu ehkä ikäviltä altailta kun eivät ole jokaisen silmää miellyttäviä. [;)]
feodor
Starting Member
Starting Member
Viestit: 35
Liittynyt: 19:20, 20.05.2008

Re: Norsulauma

Viesti Kirjoittaja feodor »

Joo, mut sun 800litranen on 225litraa isompi kun mun....... :cry: Sä saat kikkailtua siinä ihan eri tavalla. En mä ole kateellinen, mut mulle kans! Yritin lukee kaiken mahdollisen norsuista. Taitavat olla aika vilkkaita uimareita,osa vähän häiriköitäkin (oma päätelmäni oli että yksinäiset norsut kiusaavat muita kaloja mut jos tarpeeksi iso parvi niin jättävät muutkin kalat rauhaan, menikö ihan metsään?) Ja sit vielä nirsoja... Ihmiset syöttää kai pelkkää surviaista,mut kelpaako niille kuivaruokakin? Miten paljon vaihdat vettä? 1/2 vai 1/3 osa per viikko? Löysin Suomen akvaarioliiton viljelytaulukosta pikkunorsukalan (Gnathonemus schilthuisiae) ja lähdin sit sitä haavimaan mut tuli kielimuuri vastaan (onneks ei norsun kärsä lyttääntyny) mut mitään en ymmärtäny. Oliskohan mahdollista tuoda Suomeen ja vielä pohjois -karjalaan...
SeijaKK
Member
Member
Viestit: 378
Liittynyt: 10:03, 05.06.2006

Re: Norsulauma

Viesti Kirjoittaja SeijaKK »

Voin paljastaa suuren salaisuuden; norsut ovat toki toimeliaita kaloja mutta eivät koskaan "täytä" allasta. En kyllä laittaisi muita kaloja seurakseen, jotenkin väkisinkin tuntuu että erilajin edustajat saattaisivat aiheuttaa kielimuurista johtuvia ongelmia. Siis jos on kunnon lauma norsuja niin sitten se on norsuallas, näin olen tuumannut enkä mielipidettäni ole vielä valmis vaihtamaan.

En tietty ole mikään asiantuntija mutta kyllä mielestäni apauttiarallaa kuussataa litrainen riittää norsuille jos sen pohja-ala on riittävä.Nämähän eivät pinnalla piiperrä vaan menevät korkeintaan 30 sentin korkeudessa pohjasta. Ainakin meillä. Tarpeeksi kolosia vaan niin eiköhän siinä sinunkin altaassasi ole norsulaumalle tilaa temmeltää.

Myös minä olen antanut itselleni kertoa että norsuista saattaa tulla ilkiöitä jos niitä on joko liian vähän tai sitten liikaa kolojen määrään nähden.

Meillä syödään surviaista mutta kun laitoin testisatsin tämän vuoden hyttysen toukkia niin jopa vain kävi kuhina ja toukat katosivat :o juuri kuten oli tarkoituskin. En ole edes kokeillut hiutaleita kun nämähän ovat kuitenkin lihansyöjiä ja meidän laumamme on ollut Suomessa vasta puolisen vuotta eikä täten ole voinut päättää ryhtyä kasvissyöjiksi :mrgreen: Saavat jatkossakin olla lihansyöjiä.

Jyväskylässä yhden perheen ainokainen norsu syö mm. katkarapupellettejä. Meillä testasin, katsoivat pitkin kärsäänsä hyvin närkästyneenä.

Tuon norsujemme altaan vedenvaihto menee niin että vaihdan suunnilleen 1/3 kerran viikossa. Nämä ovat tavattoman siistejä kaloja, ei noiden kakkaakaan näy missään.
feodor
Starting Member
Starting Member
Viestit: 35
Liittynyt: 19:20, 20.05.2008

Re: Norsulauma

Viesti Kirjoittaja feodor »

Kiitoksia kovasti kaikesta infosta! :D Itse olen vielä ihan "vireä norsu", mutta kyllä minä niitä vielä hankin, kinhan saan isomman kämpän ja kypsyttelen allasta puoli vuotta... Muista kaloista on jonkun verran kokemusta, olenhan "kasvattanut" altaan poikasilla. Kuusi pyttyä yksiössä... Norsut on kuitenkin hiukka erilaisia kaloja,niin tunsin itseni avuttomaksi ja siksi lähdin kyselemään, käytännön tieto on kuitenkin eri asia kun kirjasta luettu. Tuossa lajiallas ajatuksessa on ideaa ja saat sen pitääkkin, en rupee kinaamaan itseäni viisaampien kanssa,mut kun mulla jo on ne sampimonnit. Oli ekaks nääs tarkoitus tehdä kiekkoallas,mutta norsut on niin sympaattisia veijareita ettei niitä voi vastustaa. Luin muuten jostakin että niille voi opettaa samanlaisia temppuja kuin delffiineille. Itse en ajatellut moiseen ryhtyä. Yhdellä kysymyksellä vielä vaivaisin.Voiko niitä pitää avoimessa altaassa, ilmeisesti voi jos ne ei tuon ylempänä uiskentele. Altaasta oli tarkotus tulla 160x60x60,mutta norsuille sitä pitää varmaan venyttääja mataloittaa 200x60x50 olis varmaan parempi. (Siis 50cm olis korkeus) eli mun pitää päättää ennen kun tilaan allasta että otanko norsuja vai kiekkoja... Kaunista kesän jatkoa kaikille! 8-)
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Re: Norsulauma

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

En pitäisi sampimonneja riskinä norsuille ja kyllä, voit aivan hyvin pitää norsuja avoimessa altaassa.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5990
Liittynyt: 16:45, 25.08.2002
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Norsulauma

Viesti Kirjoittaja 7330 »

SeijaKK kirjoitti:Voin paljastaa suuren salaisuuden; norsut ovat toki toimeliaita kaloja mutta eivät koskaan "täytä" allasta. En kyllä laittaisi muita kaloja seurakseen, jotenkin väkisinkin tuntuu että erilajin edustajat saattaisivat aiheuttaa kielimuurista johtuvia ongelmia. Siis jos on kunnon lauma norsuja niin sitten se on norsuallas, näin olen tuumannut enkä mielipidettäni ole vielä valmis vaihtamaan.
Puutun röyhkeästi keskusteluun ilman mitään kokemusta norsukaloista, Akvaariokalat-kirjassa varoitellaan että norsukalaparvi saattaa häiritä muita kaloja tuottamillaan sähkökentillä. Voisin kuvitella, että tämä pitäisi paikkansa ainakin niiden kalojen suhteen, joilla on sähköaisti kyseisten kenttien havaitsemiseen, eli ainakin sameiden vesien monneilla, hailla, rauskuilla ja niilinhauilla.
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
mahven
Junior Member
Junior Member
Viestit: 203
Liittynyt: 14:24, 01.08.2002
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Norsulauma

Viesti Kirjoittaja mahven »

Hymm, mulla on tällä hetkellä kuuden norsun lauma reilu kuussataalitrasessa ja ainakin toistaiseksi tulevat toimeen vallan mainiosti keskenään, eivät kyllä vielä mitenkään hirveän isoja ole. Muitakin kaloja löytyy (esim pari pusukalaa, monnisia, tetroja) enkä ole kyllä huomannut mikäänlaisia lajienvälisiä ongelmia puolin eikä toisin. Noita norsuja oli kyllä muutama enemmänkin, mutta osa niistä alkoi anorektikoiksi ja kuihtui pois. Ihan viimeiseen asti nekin muussa parvessa sinnittelivät ilman ahdisteluja ja ruoka-aikaan apajilla pyörivät vaan mitään ei tarpeeksi suuhun mennyt, vaikka mitä herkkuja olisi tarjoillut. Nuo jäljelläolevat ovat kyllä sitten oikein pulskia possukoita ja niille kelpaakin ihan kaikki mitä altaaseen vaan tunkee, kuivat ja pakasteet. Erityisesti kiekkorakeista pitävät.
Ja ruoka-aikaan nuokin kyllä tulee vilhakkaasti esille oli vuorokaudenaika mikä tahansa, mutta muuten kyllä päivisin lähinnä kasvuston seassa piilottelevat (sen kummemmin koloja ei kyllä tuossa purkissa ole, mutta tiheistä kasvipuskista pitävät).
kimsl
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1009
Liittynyt: 14:52, 19.03.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: Norsulauma

Viesti Kirjoittaja kimsl »

Mulla on mustanorsukala purjesampimonnin kanssa (purjesampimonnille täytyy löyt'' kaverieta) eikä mitään ongelmaa ole ollut.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”