250 litrainen malawi (kalasto, sisustus, perustaminen)

Malawi- ja Tanganjika-akvaariot, kalat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
-ozkuz-
Senior Member
Senior Member
Viestit: 507
Liittynyt: 17:39, 22.01.2006
Paikkakunta: Lieto

250 litrainen malawi (kalasto, sisustus, perustaminen)

Viesti Kirjoittaja -ozkuz- »

Monen moisen kommelluksen kautta saan käsiini noin 250 litraisen altaan ja siihen olisi tarkoitus perustaa olohuonekelpoinen malawiallas!

Pohjalle olen suunnitellut puhallushiekkaa (suurimman ja keskikokoisen sekoitusta)
Sisustukseksi pelkkiä kiviä, muutomia juurakoita ja pieniä jaavasaniaisia.
Suodatuksen saan vanhasta (rikki menneestä :roll: altaastani) eli lkosuodatin serafil 1100 (eli 1100l/h) ja ehokas ulkosuodatin, jolla saa aikaan aikamoisen virtauksen halutessaan. Luin myös että mattosuodatin on suositeltava, miten on onko minun suositeltavaa kyhätä sellainen, vai riittääkö kyseinen suodatus?
Valoiksi koitan altaaseen metsästää 2 putkista loisteputkivaloa (mitkä putket siihen olisi parhaat?)

Kalastoa ei tuon kokoiseen mitään suurta saa, mutta ainakin nuo demansonit ja sinihuulimalawit kiinnostaisi.. Lähinnä monen kokoisia (siten miten altaan koko sallii) ja värisi malaweja olisi kiva saada...

Ja ihan aluksi kannattaako ensin altaan pohjalle laittaa solumuovi jonka päälle aletaan latoamaan kivia (omatekoisia, jos taidot riittää + luonnon) ja siihen sitten vasta hiekka?
fisu72
Starting Member
Starting Member
Viestit: 35
Liittynyt: 12:35, 05.03.2006

Viesti Kirjoittaja fisu72 »

Itselläni on parisataalitraisessa altaassa parvi sinihuulia,riitävä ja näyttävä kalasto sen kokoiseen altaaseen.Suodatin saisi tuottaa altaaseen kunnolisen virtauksen,ja juurakot saattaa hapantaa vettä,joten eivät oiken sovellu walawialtaaseen.
-ozkuz-
Senior Member
Senior Member
Viestit: 507
Liittynyt: 17:39, 22.01.2006
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja -ozkuz- »

Ok, no kiva jos noi sinihuulet menisi.
Mikäs toinen kala siihen menisi ja olisiko 2 lajia se "maksimi" tuon kokoiseen? Eli menisikö demansonit ja millämäärin kaloja ylipäätään?
fisu72
Starting Member
Starting Member
Viestit: 35
Liittynyt: 12:35, 05.03.2006

Viesti Kirjoittaja fisu72 »

Niitä demasoneja tulisi pitää reilun kokoinen parvi vähintään 10 tai ehkäpä enemmänkin,niin viisaammat ovat kertoneet.Sinihuuliahvenet ovat lajinsisäisesti rauhallisia,ja niitä voi pitää ainakin muiden rauhallisten lajien kanssa.Niin ja se styroxlevy altaan pohjallle ,noin 20mm paksu.Toinen näyttävämpi vaihtoehto on laittaa kiinalaisesta styroxtaustasta pohjalle pehmusteet,ainakin NL-aqua myy taustoja.
kasiko
Member
Member
Viestit: 407
Liittynyt: 23:33, 07.11.2005
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja kasiko »

Jaaha, vai meinaat sinäkin siirtyä malaweihin :D

Saadaankin sitten tehdä yhteistilauksia, ei täällä Turun seudulla kaloja kovin paljoa ole tyrkyllä, sen hyvänkin kaupan malawit olivat ihan mahat lommolla, reppanat.
-ozkuz-
Senior Member
Senior Member
Viestit: 507
Liittynyt: 17:39, 22.01.2006
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja -ozkuz- »

fisu72 kirjoitti:Niin ja se styroxlevy altaan pohjallle ,noin 20mm paksu.Toinen näyttävämpi vaihtoehto on laittaa kiinalaisesta styroxtaustasta pohjalle pehmusteet,ainakin NL-aqua myy taustoja.
Siis mitä tarkoitat tuolla styroxtaustan laittamisella pehmusteeksi. Eli siis leikkaan siitä taustasta sopivia paloja kivien alle?

Näin pääsi kasiko käymään. Niin nätisti piti harrastus tyrehdyttää ja jopa lopettaa (PITI panostaa kouluun ja tulevaan abi vuoteen :roll: ).
Kuitenkin tämän altaan sain halvalla ja ajatuksiin hiipi ajatus "miks ei?", oivoi ja täsät se alamäki taas alkaa. Mutta kyllä se komea alla s olohuoneessa palkitsee (toivottavasti). Juu ja ainakin kun noita demansoneja on kovin suositeltu tällä foorumilla niin niitä ei "siinä hyvässä liikkeessä" taida olla ollenkaan...
Oletko saanut jo kiviä ja taustan ostettua tai hankittua? Nimittäin neuvot ei olisi pahitteeksi... Ja millaiseen altaaseen malaweja laitat ja missä mallissa se itse allas on?


Sitten ihan taas kysymyksiä kehiin eli mitä lajeja muut suosittelisi?
Jos niitä demansone jostain saan käsiini niin ne olisi ihan kivoja ja niiden kaveriksi jotain vkirkkaan värisiä kaloja...
kasiko
Member
Member
Viestit: 407
Liittynyt: 23:33, 07.11.2005
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja kasiko »

Mulla vaihtuu 375 litrainen malawiksi. Mustan hiekan laitoin ja viikon olen yrittänyt metsästää mustia laavakiviä, joita ei taida olla olemassakaan [}:)]
Teen sinne myös kotikittikiviä, muutama muotti on valmiina. Taustaksi laitoin ihan vaan kivikuvan.

Kaloja on tulossa Pseudotropheus saulosin ja Labidochromis hongin poikasia harrastajalta, siihen vielä tarvis keksiä joku kolmas laji, ehkä Maylandia estheae, oranssimalawi. Noin kymmenkunta ajattelin kutakin. Laitan kuvia, jahka löydän niitä perskeleen laavakiviä...
-ozkuz-
Senior Member
Senior Member
Viestit: 507
Liittynyt: 17:39, 22.01.2006
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja -ozkuz- »

Ajattelin itsekkin tehdä noita kotikittikiviä, ja sitte ajattelin laittaa myös laavakiveä ja muutoman luonnonkiven etualalle.
Minua kiinnostaa ja kiehtoo todella paljon akvaarion sisään laitettavat taustat ja en tiedä teenkö sen itse vai ostanko, molemmissa puolensa..
Tänään lähti taas kaloja pois malawin tieltä ja kauhulla odotan vesiarvojen muovaamista oikeiksi, siinä jos missä tarvitsen apua!
Toisaalta haluaisin jo innolla seurata uuden kalaston temmellystä...
maape
Junior Member
Junior Member
Viestit: 127
Liittynyt: 15:51, 07.05.2007
Paikkakunta: Turun seutu

Viesti Kirjoittaja maape »

Tähän ketjuun sen verran, että itselläni on juuri noita Sauloseja ja Hongeja, joita kasiko meikäläiseltä havittelee. :mrgreen:

Poikivat siis ihan mukavasti ja tosiaan uusia "naamoja" pilkistelee kivien välistä tasaiseen tahtiin.

Sauloseja on 2 koirasta ja 6 naarasta. hongeja 4 koirasta ja 3 naarasta. Hongeissa suhde vähän nurinkurinen eli oikeastaan noista aikuisista koiraista parista voisin luopua.

Llisäksi altaassa uiskentelee 3 Johannii-naarasta. ne tulivat sauloseina kaupasta, mutta osottautuivat siis Johanniiksi. Ja koska kellekään ei ole kelvannut, niin uiskentelevat sitten minun altaassani edelleen.

Lisäksi armeija kierteisiä ja yksi partis pitämässä siisteydestä huolta.

Poikasia varmaan parikymmentä, joten ylikansoitus uhkaa ja siksi poikasia laitetaan kiertoon.

Saulosit on kauniin oranssinkeltaisia ja koiras muuttuu upean siniseksi. Kuvia löytyy netistä pilvin pimein. Hongeista koiraat ovat myös upeita ja värit oikein loistavat, kun uhittelevat toisilleen tai houkuttelevat naaraita kutupuuhiin. Molemmat näyttäviä lajeja ja sopivat hyvin yhteen.
Altaat: 400L malawaario
-ozkuz-
Senior Member
Senior Member
Viestit: 507
Liittynyt: 17:39, 22.01.2006
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja -ozkuz- »

Kalaston mietinnässä olen päässyt siihen kohtaan, että lajien pyörittely ja ihastelu on ollu kovaa. Kertokaa mitä mieltä olette ja millaisia määriä, kun itsellä niistä ei oiken ole vielä mitään tietoa..

-demansoneja (6-10 yksilöä)
-johanneja ( 6 (?) yksilöä)
-estereitä (ei välttämättä puhtaita, mutta todella kauniita ! Miten olis 7-8?)

Noista kaloista mietityttää niiden agressiivisuus. Erityisesti johannien ja demansonien kohdalla. Demansoneista haluaisin kokemuksia, utta ne ovat sen verran hyvän kokoisia tuohon altaaseen, että niitä en viitsisi vaihtaa..
Siksi olenkin miettinyt jos johannit vaihtaisi (luin että ovat "Extremely Aggressive"), koska allas on vain se 250. Kuitenkin olen laittamassa paljon koloja ja kiviä joiden alle mennä...
Vaihtoehtoisena lajina olen miettinyt Pseudotropheus socolofiksia.
Lajeja olen ajatellut pitää tuon 3, ettei heti puske allasta liian täyteen.
-ozkuz-
Senior Member
Senior Member
Viestit: 507
Liittynyt: 17:39, 22.01.2006
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja -ozkuz- »

Allas on nyt uudella paikalla ja kypsymässä.
Muutoma kivi on jo löytänyt tiensä malawiakvaarioon ja lisää tulee koko ajan..
On siis aika perehtyä kalastoon, vaikka viime viestiin ei kukaan vastannutkaan, niin olen silti hieronut juuri kyseistä kalastoa.

http://www.cichlid-forum.com/articles/c ... er_75g.php
Surffailin noilla sivuilla ja eteeni tuli kalastoehdotuksia.
Siellä ei noita demansoneja ollut, joten sijoittelen ne ihan oman mielen mukaan kalastooni. Tässä ehdotukseni (taas :D) jota olen nyt hieronut ja pähkäillyt.

-demansoneja (se vähintään 10 kpl, mahdollisesti 12, riippuu tarjonnasta)
-estereitä (kyseisillä sivuilla ehdotetaan kuutta kalaa, onko hyvä?)
-johanneja (agressiivisuudestaan huolimatta ajttelin kokeilla kalaa ja sivuilla ehdotettiin 8 kalaa, mutta ajattelin 1+4 tai 1+5 kokoonpanoa)

Eli kaloja altaaseen tulisi siis tällä meiningillä 21-23. Tuo 21 kuulostaa korvaan ja silmään paremmalta, ettei ole ylikansoitettu heti alkuun...
Olisiko nyt malawisteilla jotain mielipidettä?
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5530
Liittynyt: 13:54, 06.04.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Itsellä ei noita mainitsemiasi fisuja ole ollut niin en osaa sanoa.

Sen verran vaan että ne haluamasi kalat ovat siis demasoni eikä demansoni. :mrgreen: Pienistä virheistä kasvaa suuri virta ja miljoonan alku jne.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
-ozkuz-
Senior Member
Senior Member
Viestit: 507
Liittynyt: 17:39, 22.01.2006
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja -ozkuz- »

Projekti etenee ja nyt kalaston olen lyönyt lukkoon...
Kalastoksi valitsin siis edellä mainitut lajit ja määrätkin pyörivät samoissa. Kotikitti kivet ovat kovettumassa ja tilaus on laitettu Helsingin NYXiin laavakivistä. Noin 40 kg laavakiveä on sitten tulossa sieltä tammikuun lopulla.
Huomenna matkani kulkee läheiseen kiviliikkeeseen katsahtamaan liuskekiviä. Mustaal liuskekiveä heillä ei ollut, vaan vihertävän harmaata (kuulemma), mutta ei laatoilla paljoa hintaakaan ole, eli saattaa olla että ensimmäiset kivet saapuvat huomenna. Loppuviikosta täytyy ostaa pH mittari (joka menee tarpeeksi ylös yli kahdeksaan) ja kovuusmittarit, jonka jälkeen alkaa vesiarvojen hionta.
Toivottavasti Helmikuun lopussa malawi olisi valmis ja täydessä kukoistuksessa!!
-ozkuz-
Senior Member
Senior Member
Viestit: 507
Liittynyt: 17:39, 22.01.2006
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja -ozkuz- »

Vesiarvoojen katsominen alkoi tänään.

Vesijohtovesi:

pH n. 7.5
Kh 3
Gh 4

Akvaarion arvot: (joita nostavat hetki sitten laitetut kotikittikivet)

pH 8.5
Kh 5
Gh 4


Kipsi ja ruokasooda on jo ostettu ja nyt pitäisi jossain vaiheessa niiden kanssa ruveta pelaamaan.

Millä määrin noita pitäs tonne lisäillä? Kannattaako ensin koittaa 10 litran ämpärissä?
ninuska
Member
Member
Viestit: 466
Liittynyt: 19:50, 10.08.2004
Akvaarioseurat: Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hausjärvi

Viesti Kirjoittaja ninuska »

Sinulla on nyt aika liki sopivaa vettä altaassa, kokonaiskovuutta voisi hiukan nostaa. Onko hajua kauanko noita kivistä jotain liukenee? Ei loputtomiin varmaankaan ja sitten sinun pitääkin ruveta säätämään altaan vettä ainakin ruokasoodalla. Näin omana mielipiteenäni heittäisin, että kannattaisi varmaan muutama vedenvaihto katsoa ja testata vesi sen jälkeen, että pysyykö nuo arvot. Sitten vasta miettiä paljonko mitäkin ainetta veteen lisäät. Jos nyt päädyt johonkin lukemaan, niin se ei hetken kuluttua ehkä enää pidäkään paikkaansa, kun kivistä ei enää liukene mitään. Minä ainakin olen niin laiska mittaamaan vesiarvoja, vaihdan aina saman verran vettä ja lisään samat suolat. Joskus harvakseltaan testaan onko kaikki ennallaan.
maape
Junior Member
Junior Member
Viestit: 127
Liittynyt: 15:51, 07.05.2007
Paikkakunta: Turun seutu

Viesti Kirjoittaja maape »

Minä lisään ruokasoodaa malliin 1tl/100l. Se nostaa noin 1:llä KH arvoa.

Kipsin lisäystä en muista, kun olen sitä tosi harvakseltaan joutunut lisäilemään.
Altaat: 400L malawaario
-ozkuz-
Senior Member
Senior Member
Viestit: 507
Liittynyt: 17:39, 22.01.2006
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja -ozkuz- »

ninuska kirjoitti:Sinulla on nyt aika liki sopivaa vettä altaassa, kokonaiskovuutta voisi hiukan nostaa. Onko hajua kauanko noita kivistä jotain liukenee? Ei loputtomiin varmaankaan ja sitten sinun pitääkin ruveta säätämään altaan vettä ainakin ruokasoodalla. Näin omana mielipiteenäni heittäisin, että kannattaisi varmaan muutama vedenvaihto katsoa ja testata vesi sen jälkeen, että pysyykö nuo arvot. Sitten vasta miettiä paljonko mitäkin ainetta veteen lisäät. Jos nyt päädyt johonkin lukemaan, niin se ei hetken kuluttua ehkä enää pidäkään paikkaansa, kun kivistä ei enää liukene mitään. Minä ainakin olen niin laiska mittaamaan vesiarvoja, vaihdan aina saman verran vettä ja lisään samat suolat. Joskus harvakseltaan testaan onko kaikki ennallaan.

Kalojen saapumiseen on nyt melkein kaksi viikkoa, eli uskon että silloin ei ainakaan mitään enää liukenisi... Täytyy siis vain odottaa arvojen tasaantumista, kun kaloja ei ole vielä altaassa ni voi vähän vesiarvoja säädellä. Jatkossa joudun varmaan noita suoloja lisäämään ja uskon, että arvot löytävät paikkansa aika vaivatta.
Tuota minäkin odotan, että sama viikko on samat suolat ja samanlainen vedenvaihto.


Laitetaanko muuten ruokasooda ja kipsi suoraan altaasee, vai kannattaa ensin liuettaa se pieneen määrään vettä?
kasiko
Member
Member
Viestit: 407
Liittynyt: 23:33, 07.11.2005
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja kasiko »

Minä liuotin veteen, siitä sitten pikku hiljaa lisäsin altaaseen, veti muuten aika harmaaksi koko veden 8O Meillä taitaa olla sama vesi, omaani lisäsin 6 tl soodaa ja samanverran kipsiä, allas siis 375 litraan (vettä noin 300) ja hyvä tuli.
ninuska
Member
Member
Viestit: 466
Liittynyt: 19:50, 10.08.2004
Akvaarioseurat: Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hausjärvi

Viesti Kirjoittaja ninuska »

Minä liuotan ruokasoodan pieneen määrään kuumaa vettä ja lisäilen sitten sitä liuosta altaaseen hanaveden valuessa letkusta. Kipsistä ei ole kokemusta, entisellä asuinpaikalla nostin kokonaiskovuutta magnesiumsulfaatilla. Nykyään käytössä siis vain ruokasooda, kovuus on valmiiksi kohdallaan.
Ruokasooda varmaankin liukenee ajan kanssa itsekseenkin altaaseen, mutta etukäteisluiotuksella näen liukenemisen omin silmin. Suomalainenhan ei siis usko ennen kuin näkee [;)] . Ja vesiarvotkin on nopeasti halutut, kun suolat on valmiiksi liuenneita.
-ozkuz-
Senior Member
Senior Member
Viestit: 507
Liittynyt: 17:39, 22.01.2006
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja -ozkuz- »

Kaloja on nyt altaassa polskutellut melkein kuukauden ja viimeisten lajien hankinta on edessä.
Mieleen on noussut kysymys, kun altaassa on jo 6 allainos pearl white kalaa (joista todennäköisestii yksi lähtee, eli sitten jää 5) ja 7 demasonia. Demasonien määrän nostan ehkä 10 yksilön, tai sitten odotan noiden lisääntymistä.
Viimeisenä lajina olen miettinyt johanneja, mutta nyt kun altaan elämää seuraa niin tuntuu, ettei sinne välttämättä mahdu? Toisaalta, koloja siellä on paljon, joissa ei edes ole ketään, eli tilaan uusille tulokkaille olisi. Miten on, onko 5 johannia liikaa tuohon määrään?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Malawi ja Tanganjika”