Paras platyn värimuunnos?

Synnyttävät ja kutevat hammaskarpit. Miljoonakalat, mollit, platyt, killikalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
AkvaarioTyttö
Senior Member
Senior Member
Viestit: 662
Liittynyt: 13:18, 10.02.2008
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Paras platyn värimuunnos?

Viesti Kirjoittaja AkvaarioTyttö »

Mikä platy värimuunnos on sun mielestä paras? Mun mielestä oranssi, se on platyn paras väri.
On sininenkin aikas hieno. Sanokaa mitä kaikkia niitä nyt onkaan.
Naura ongelmillesi, niin muutkin tekevät.
Pete28
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1155
Liittynyt: 15:46, 18.10.2005
Paikkakunta: Ylihärmä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pete28 »

Täältä löytyy aika kattava kokoelma eri värimuunnoksista. Itse tykkään tuosta sunset Mickey mouse -platysta. Muutkin ovat kyllä hienoja.
96l+38l+20l
Balik.
Starting Member
Starting Member
Viestit: 13
Liittynyt: 17:01, 18.08.2007
Paikkakunta: kerava

Viesti Kirjoittaja Balik. »

Mun mielestä kaikki Platyn värimuunnokset ovat hienoja :mrgreen:
Jos pitää valita yksi,josta tykkään eniten on raidallinen mikkihiiri, niitä löytyykin varmaan n. 15 tuolta akvasta. Siniset mikkihiiret ovat kanssa todella kauniita.
kolme akvaariota, 2 kissaa sekä koira
Omppa
Junior Member
Junior Member
Viestit: 83
Liittynyt: 20:10, 03.11.2007
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Omppa »

Blue Coral Platyja mulle on ja tykkään kyllä niistä, vaikka kohta ovatki myynnissä...
HomerXVI
Senior Member
Senior Member
Viestit: 597
Liittynyt: 20:19, 04.01.2008
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja HomerXVI »

Gold Platyista tykkään eniten ja niitä on mulla 4,tosin punaisempia pyrstöistä kuin nuissa kuvissa. :roll:
AkvaarioTyttö
Senior Member
Senior Member
Viestit: 662
Liittynyt: 13:18, 10.02.2008
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AkvaarioTyttö »

Vaihdan suosikkia, koska akvaani tuli tänään söpöjä sinisa platyjä. Ne ovat suosikkejani! En tiedä sitä nimeä mutta sininen ja mustaa kin on se on paras :mrgreen:

Edit: Poistettu huuto, välimerkki- ja hymiöfloodi.
-Ylläpito
Naura ongelmillesi, niin muutkin tekevät.
Tindra
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1482
Liittynyt: 19:04, 03.09.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tindra »

Pete28 kirjoitti:Täältä löytyy aika kattava kokoelma eri värimuunnoksista. Itse tykkään tuosta sunset Mickey mouse -platysta. Muutkin ovat kyllä hienoja.
Aika kattava kuvasivu platyjen väreistä. Tuosta King Cobrasta tuli mieleen, mahtaako tuon värin määritelmä olla pyrstön mustat raidat reunoissa vai kuuluuko värin määritelmän myös että pohjavärin tulee olla juuri keltainen..? Mulla oli joskus samanlaisilla pyrstöraidoilla varustettuja oransseja miekkapyrstöjä, enkä ole ennen kuullut noille raidoille mitään nimitystä.
Akvarismia 1992-2014
Juupajuu
Member
Member
Viestit: 467
Liittynyt: 11:02, 19.12.2006
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Itä-suomi

Viesti Kirjoittaja Juupajuu »

Tindra kirjoitti: Tuosta King Cobrasta tuli mieleen, mahtaako tuon värin määritelmä olla pyrstön mustat raidat reunoissa vai kuuluuko värin määritelmän myös että pohjavärin tulee olla juuri keltainen..? Mulla oli joskus samanlaisilla pyrstöraidoilla varustettuja oransseja miekkapyrstöjä, enkä ole ennen kuullut noille raidoille mitään nimitystä.
Miulla oli joskus vähän tuon tyyppinen liikkeestä ostettu naarasplaty. Pyrstö juuri samanlainen, mutta ruumis oli kirkkaamman oranssin keltainen. Jostain löysin värityksen nimeksi komeetta. En vaan yhtään enää muista mikä se tietolähde oli ja kuinka luotettava. tämä Hertta-niminen platy oli oikein nätti kala, mutta harmikseni pyrstön kuvio ei periytynyt yhdellekään sen poikasista, eikä ole toistaiseksi putkahtanut näkyviin myöhemmissäkään sukupolvissa.
Tindra
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1482
Liittynyt: 19:04, 03.09.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tindra »

Mulla kyseisen miekkisnaaraan poikasista muutamalla oli pyrstöraidat, mutta eivät samanlaiset kuin emolla (yhtä kalaa lukuunottamatta). Poikasilla raidat tai ainakin toinen niistä tuppasi olemaan lyhyempi eli vain noin puoleen pyrstöön asti. Noita raitapyrstöjä ei olekaan mulla muistaakseni ollutkaan ainoatakaan sitten vuoden 2000, jolloin viimeinen v. 1995 syntynyt raitapyrstöinen siirtyi "vihreämmille vesille".
Akvarismia 1992-2014
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5925
Liittynyt: 07:54, 04.03.2004
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Mulla oli joskus kakarana keltaisia platyja("kuutamoksi" oli kauppias ne nimennyt), ne oli villin värisiä ja mielestäni kauniita. :)
Retuliini
Member
Member
Viestit: 359
Liittynyt: 20:54, 05.01.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja Retuliini »

Mulla oli King Cobria, juuri tuollaisia vaaleankeltaisia mustin pyrstöraidoin. Näiden poikaset olivat kaikki myös samanlaisia. Nyt kun alkuperäiset King Cobrat ovat lisääntyneet muiden kanssa on akvaariossa vielä jäljellä niiden jälkeläinen: "sekarotuinen", vaaleankeltainen, jolla vain ylä pyrstössä mustaraita.

Kuva
Tässä kuva mun alkuperäisistä King Cobrista
Miksi tehdä samat virheet uudelleen,
kun voi tehdä kymmeniä uusia.
http://kuvablogi.com/blog/5383/1/
http://kuvablogi.com/blog/5383/24/ (myynnissä olevaa tavaraa)
Juupajuu
Member
Member
Viestit: 467
Liittynyt: 11:02, 19.12.2006
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Itä-suomi

Viesti Kirjoittaja Juupajuu »

Retuliini kirjoitti:Mulla oli King Cobria, juuri tuollaisia vaaleankeltaisia mustin pyrstöraidoin. Näiden poikaset olivat kaikki myös samanlaisia. Nyt kun alkuperäiset King Cobrat ovat lisääntyneet muiden kanssa on akvaariossa vielä jäljellä niiden jälkeläinen: "sekarotuinen", vaaleankeltainen, jolla vain ylä pyrstössä mustaraita.
Viittaa tuokin siihen että mainitunlainen pyrstöevän kuvio on väistyvä ominaisuus. Vain kaksi Cobra/komeetta-pyrstöistä (miksi noita sanoisi) saa aikaan tuollaisia raitapyrstöjä.

Oikeastaan nyt vasta tajusin että onhan miullakin pari platyn poikasta, joissa ehkä näkyy edesmenneen Hertan vaikutus. Pyrstöevä on näillä laajalti musta, mutta keskellä on epämääräisen muotoinen vaaleampi alue. Niitä voisi siltä osin pitää västäräkin ja komeetan välimuotoina. Ehkä niiden jälkeläisistä palautuisi komeetta-kuviointi?
Tindra
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1482
Liittynyt: 19:04, 03.09.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tindra »

Juupajuu kirjoitti:
Retuliini kirjoitti:Mulla oli King Cobria, juuri tuollaisia vaaleankeltaisia mustin pyrstöraidoin. Näiden poikaset olivat kaikki myös samanlaisia. Nyt kun alkuperäiset King Cobrat ovat lisääntyneet muiden kanssa on akvaariossa vielä jäljellä niiden jälkeläinen: "sekarotuinen", vaaleankeltainen, jolla vain ylä pyrstössä mustaraita.
Viittaa tuokin siihen että mainitunlainen pyrstöevän kuvio on väistyvä ominaisuus. Vain kaksi Cobra/komeetta-pyrstöistä (miksi noita sanoisi) saa aikaan tuollaisia raitapyrstöjä.
Ei niitä pyrstöraitoja kuitenkaan molemmilla vanhemmilla täydy olla että joillekin poikasille tulee edes jonkinlaiset raidat, mulla oli ekan kasvattipoikueen isä västäräkki ja emo se komeettaoranssi. 12 poikasta kasvoi aikuisiksi; 2 västäräkkiä, 2 yksiväristä emon väristä oranssia, 5 raitapyrstöistä (joista muistaakseni vain yhdellä symmetriset raidat, muilla toinen raita eripituinen kuin toinen) ja 3 ei kummankaan vanhemmista näköisiä - yhdellä niistä vanhempien oranssin sävyjen välimuoto ja kahdella täysin uusi väri, sellainen harmahtavan rusehtavan oranssi.
Akvarismia 1992-2014
Juupajuu
Member
Member
Viestit: 467
Liittynyt: 11:02, 19.12.2006
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Itä-suomi

Viesti Kirjoittaja Juupajuu »

Tindra kirjoitti: Ei niitä pyrstöraitoja kuitenkaan molemmilla vanhemmilla täydy olla että joillekin poikasille tulee edes jonkinlaiset raidat, .
Ihan totta Tindra! Kirjoitin kieltämättä huonosti ja täysin loppuun ajattelematta [:I]

Kyseessä jos on väistyvä ominaisuus, niin se toki voi putkahtaa näkyviin sellaisistakin vanhemmista, jotka ovat itse ihan nyt vain esimerkin vuoksi vaikkapa tyylipuhtaita västäräkkejä. Olettaen että molemmilla ilmiasultaan västäräkki-vanhemmista on perimässään piilossa väistyvä ominaisuus.

Paremmin asia tulee ilmi siitä, että Retuliinin King Cobrat saivat vain itsensä näköisiä poikasia. Jos ulkoasu on väistyvien geenien aiheuttamaa, niin ei voi ollakaan toisin. Sama ilmiö kuin se, että kahden albiinokanin poikaset ovat albiinoita. Mutta kahden mustan kanin poikasista voi tulla yllätyksenä albiino.
tilli85
Senior Member
Senior Member
Viestit: 734
Liittynyt: 13:13, 27.11.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tilli85 »

Miula semmoinen oranssi Mikki Hiiri muunnos :D ihan vauva vasta. Oli jäänyt yksikseen isoon akvaarioon josta siirsin synnyttävien hammaskarppien altaaseen, jotta lehtikalat ei pientä söisi
1 kääpiöluppa, 3 gerbiiliä, Sekä tietysti 150l vettä sekä mieheke
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hammaskarpit”