Sinileväongelma, aloitanko myrkytyksen?

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?


Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
Kookkos
Starting Member
Starting Member
Viestit: 22
Liittynyt: 11:24, 28.09.2007

Sinileväongelma, aloitanko myrkytyksen?

Viesti Kirjoittaja Kookkos »

Olen painiskellut jo pidemmän aikaa sinileväongelman kanssa ja muutamaan otteeseen olen jo jotain tänne siitä kirjoittanutkin.
Eilen "perustin" akvaarioni uudelleen. Pesin hiekat ja kasvit yms viimeisen päälle niin ettei sinilevästä jäänyt jälkeäkään. Nyt kauhukseni huomasin, että taas sitä on tullut yön aikana sinne sun tänne. Mitä tehdä? Ostin intianvesitähdikkiäkin, ihan vain sen takia, että kasvaa nopeasti ja että veisi ravinteet pois sinilevältä..mutta ilmeisesti turhaan.
Aloitanko myrkkyjen kanssa läträämisen? Akvaario on nyt niin nätisti laitettu ja tip top enkä enää jaksa katsoa sitä kamalaa levää.
Entäs lannoituksen kanssa? Kasveina minulla on yksi anubia (tai joku vastaava) intianvesitähdikkiä ja vallisneriaa. Tuntuu kuitenkin, ettei kasvit kasva, vaikka lannoitan viikottain vedenvaihdon jälkeen (nestemäisellä.)
Tuumasin sitten, että pitäisiköhän käyttää esim tabletti lannoitetta, mutta akvaariokaupassa sanottiin, että nestemäistä ja tablettia ei saa käyttää yhtä aikaa tai muuten voin unohtaa sinilevästä eroon pääsemisen.

Jos nyt pidän viikon valoja sammutettuna niin olen 100% varma, että kauniit uudet vesitähdikit kuolevat, ja ehkäpä myös muu kasvisto.
Nään jo painajaisia sinilevästä ja inhottaa kun olohuoneessakin on vienoinen levän haju koko ajan.

Nyt vinkkiä äkkiä ennenkuin sinilevää tulee vielä enemmän! mitä siis teen? Myrkytänkö vai lannoitanko enemmän?

Edit: Muokattu otsikkoa kuvaavammaksi.

-Ylläpito
Pete28
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1155
Liittynyt: 15:46, 18.10.2005
Paikkakunta: Ylihärmä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pete28 »

Kerrotko vähän enemmän altaastasi. Kalasto, akvaarion koko, vesiarvot, hoito (vedenvaihdot, ruokinta ym.). Nuo nyt ainakin olis tärkeä tietää.
96l+38l+20l
Kalallinen
Senior Member
Senior Member
Viestit: 552
Liittynyt: 07:58, 10.02.2007
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Nokia
Viesti:

Re: Alotanko myrkytyksen?

Viesti Kirjoittaja Kalallinen »

Kookkos kirjoitti: ... Entäs lannoituksen kanssa? Kasveina minulla on yksi anubia (tai joku vastaava) intianvesitähdikkiä ja vallisneriaa. Tuntuu kuitenkin, ettei kasvit kasva, vaikka lannoitan viikottain vedenvaihdon jälkeen (nestemäisellä.)
Tuumasin sitten, että pitäisiköhän käyttää esim tabletti lannoitetta, mutta akvaariokaupassa sanottiin, että nestemäistä ja tablettia ei saa käyttää yhtä aikaa tai muuten voin unohtaa sinilevästä eroon pääsemisen. ...
Kasvien kasvuun vaikuttaa ravinteiden lisäksi valo ja hiilidioksidia. Valoa on hyvä olla väh. 0.25 W/l ja hiilidioksidia on hyvä lisätä.Täällä on siitä juttua.

Ja pohjalannoiteesta. Kyllä sitä voit antaa, mutta ei nuo kasvit eivät välttämättä sitä tarvitse.
Kookkos
Starting Member
Starting Member
Viestit: 22
Liittynyt: 11:24, 28.09.2007

Viesti Kirjoittaja Kookkos »

Allas on 70l ja vedenvaihdon suoritan tunnollisesti kerran viikossa, vähän reilu yksi kolmasosaa ellei enemmänkin (näin on eräällä alan foorumilla neuvottu).
Kalastona 10 kiilakylkeä, 2 hunajarihmakalaa, piikkisilmä ja partamonni (tiedän, liian pienessä altaassa!!)
Suodatin on tarkoitettu 100-200l akvaariolle. Olen lukenut, että hieman ylitehoinen on hyvä vaihtoehto. Merkkiä en muista, eikä sitä lue mielestäni suodattimessa. Mutta ei ole kuitenkaan mitään huuhaa-kamaa, vaan ihan kelpo suodatin.
Lannoituksena Sera florenaa jokaisen vedenvaihdon jälkeen (onko liian usein?)
Akvaariovalot ovat vain 5kk vanhat. Toinen on tarkoitettu ilmeisesti kasveille ja toinen vahvistamaan kalojen värien näyttävyyttä.
Vesiarvoja en ole ikinä itse mittaillut, vaan vienyt kalakauppaan testattavasti ja "ihan ookoot" ovat olleet...ph muistaakseni 7.
Tiedän, että vesiarvoja pitäisi seurailla viikottain (ehkä sillä tapaa olisin voinut estää sinilevänkin), mutta koska hunikset ja kiilat kutevat, rinnastan sen suoraan hyvinvointiin.

Sinilevä on tosiaan aivan omaa syytäni. Kun akvaarion hankin viime kesänä, pidin tietysti valoja päällä ainakin 14h per päivä ja ruokintaakin oli aivan liikaa. Sitten heräsin kun sinilevä ilmestyi, mutta siitä ei pääsekään yhtä helposti eroon kuin hoitorutiinien muuttamisesta.
Nykyään valot päällä max 9 h per päivä ja ruokaa korkeintaan 2 kertaa päivässä ja sitäkin TODELLA pieniä määriä.

Olen tehnyt sinilevän kanssa mielestäni melkein kaikkeni. Väitän kuitenkin, että pelkällä siivoamisella sitä on täysi mahdottomuus pitää enää kurissa! Heitin eilen lähes KAIKKI kasvini vessanpöntöstä alas, koska ne olivat niin heikossa hapessa, kiitos sinilevän.
Putsasin aivan kaiken ihan vimpan päälle, mutta tänään kun avasin uudistetun kauniin akvaarioni lamput päälle, niin jopas jotakin, yön aikana oli sinilevät jostain taas kiirinyt esiin. Se kasvaa melkein silmissä!!
Akvaarioni on niin nätissä kunnossa nyt kuin olla ja voi. Ostin akvaariokaupasta kantoja koristeeksi ja kaikki on niin hienon näköistä.
Mitä teen? Miksi sinilevä kasvaa, mutta itse kasveille ei näytä voimaa riittävän. Tietysti uudet kasvit ovat nyt hyvänä, mutta saa nähdä mitä käy...

Kertokaa äkkiä vinkkiä, koska en halua, että tilanne taas riistäytyy käsistä!!! Kiitos :D
katriina
Junior Member
Junior Member
Viestit: 54
Liittynyt: 15:30, 26.02.2003
Paikkakunta: Valkeakoski

Viesti Kirjoittaja katriina »

Itselläni raju kasvien karsinta aiheutti sinilevän lisääntymisen. Kun lisäsin kasveja, myös sinilevät vähenivät ja ovat nyt lähes poissa. Hakua käyttämällä löytyy paljon hyviä neuvoja taistelussa sinilevää vastaan.
uggi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 136
Liittynyt: 16:53, 21.02.2006
Akvaarioseurat: LAS
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja uggi »

Jokos olet Green Curea kokeillut? Hyväksi ovat kehuneet, haulla löytyy viestiketjuja.

Itse pääsin taannoin sinileväinvaasiosta eroon heittämällä kaikki sinileväiset pintakasvit roskiin. Tosin nyt sitä on löytynyt sitten toisen akvaarion mattosuodattimesta ihan vesirajan tuntumasta.

Edit: luin vasta otsikon. Mutta joo, jos ei kerran muuten lähde niin eiköhän sitä myrkytystä kannata kokeilla.
247 + 128 + 88 + 54 l
Kookkos
Starting Member
Starting Member
Viestit: 22
Liittynyt: 11:24, 28.09.2007

Viesti Kirjoittaja Kookkos »

Kiitos vastauksista!

En ole Green Curea kokeillut, mutta aion:)

Pitäisiköhän minun pestä suodatin siltä varalta, ettei sinne ole jäänyt sinilevää? Olen pessyt reilun puolen vuoden aikana suodattimeni 1 kerran ja sitten eilen pikkuisen huljuttelin sitä ja poistin sinilevän sen pinnoilta.

Onko tehtäväni nyt pitää akvaario erittäin siistinä ja heti kun levää näkyy niin nypin pois? Ostanko kasveja vielä lisää? Mitä jos ne eivät kasva? Miten lähden selvittämään vikaa?
skare
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1784
Liittynyt: 13:26, 08.10.2001
Akvaarioseurat: Tampereen Akvaarioseura ry
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pirkkala / TAS

Viesti Kirjoittaja skare »

Tässä ohjeita, miten itse pääsin eroon todella pahasta sinileväongelmasta eräässä hoitoakvaariossa (levää oli akvaarion kaikilla pinnoilla aloitettaessa):

- Kaikki näkyvä levä pois altaasta sekä suodattimen pesu ja vedenvaihto
- Satek Green Cure -kuuri tappamaan sinilevää
- Kuurin aikana akvaarion täydellinen pimennys pariksi-kolmeksi päiväksi (musta jätesäkki päälle)
- Kuurin aikana ruokapaasto, eli kaloille ei mitään safkaa

Tämä tehoaa yleensä, mutta jos ongelma uusii, niin Green Cure kuurin voi uusia useamman kerran. Huom! Jos joudut uusimaan kuurin monta kertaa, tarkkaile akvaarion nitriittiarvoa. Toistuvat Green Cure -kuurit tuntuvat tappavan altaasta myös hyödyllistä bakteerikantaa ja nitriittilukemat saattavat alkaa nousta, vaikka vettä vaihdettaisiin säännöllisesti ja suodatus pysyisi ennallaan. Itselläni nitriittilukemien nousuun auttoi Jungle Start Rightin lisääminen.

Tämän esimerkkialtaan sinileväongelma loppui tällaisella rajulla kuurilla (jouduin laittamaan kuurin sinne 4-5 kertaa ennenkuin sinilevää ei enää tullut lisää. Koko "taistelu" kesti useamman kuukauden. Mutta levästä päästiin, eikä sitä ole sen koommin altaassa näkynyt! Joten tsemppiä, kyllä se siitä :)


P.S. Niitä uusia kasveja ei kannata hankkia vielä, ennenkuin olet päässyt sinilevästä varmasti eroo ja tilanne on tasaantunut. Joudut todennäköisesti vielä heittämään kasveja lisää roskiin ennenkuin sinilevärumba on ohi.
marinum
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3804
Liittynyt: 15:06, 29.01.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Raisio/Turku

Viesti Kirjoittaja marinum »

Itse olen päässyt sinilevästä joskus ihan vain poistamalla aina näkyvät levät ja vähentämällä ruokintaa sekä reiluimmilla vedenvaihdoilla.
Jos mahdollista, niin fosfaattipitoisuudet voisi mittauttaa vaikka jossain liikkeessä, koska yleensä sitä on liikaa silloin vedessä kun sinilevää pukkaa, tai liian alhainen nitaattipitoisuuskin voi edesauttaa sitä levää.
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
muiscu
Senior Member
Senior Member
Viestit: 695
Liittynyt: 13:15, 12.09.2003
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja muiscu »

Mulla tulee aina sinilevää kun nitraatin on liian alhaalla. Eli suosittelen testin ostoa ja mittailua heti vedenvaihdon jälkeen ja sitä ennen. Jotta näet onko nitraattia altaassa tasaisesti viikon aikana.
Fransesca
Junior Member
Junior Member
Viestit: 195
Liittynyt: 19:10, 13.12.2007
Paikkakunta: Kuorevesi

Viesti Kirjoittaja Fransesca »

Miten kestävää tuollainen sinilevä on? Joskus ostin käytetyn 60l altaan. Allas oli ollut kuivana ja kylmävarastossa, kotona havaitsin siinä pistävän hajun, muistutti kovasti leväisen altaan hajua. Pesin altaan huolella, arvellen että kuivuus, kylmyys ja pesu tappaisivat minkä tahansa itiön, mutta mitä vielä. :x

Allas alkoi haista huomattavasti jo toisena päivänä täytöstä, ja silikonit muutuivat syvän vihreiksi. Levä ei koskaan levinnyt muualle altaaseen, ainakaan sellaisina mattoina, että olisin voinut sen silmin havaita. Jonkun aikaa yritin pitää siinä kaloja, mutta luovuin kalojen hyvinvoinnin nimissä ideasta pian.

Tyhjensin, kuivasin ja pesin altaan kloriitista alkaen kaikilla mahdollisilla myrkyillä, mutta hajun häivähdys jäi. Allas on nykyään tosiaan kaktusterraariona, etten vaan vahingossakaan palauta sitä käyttöön edes hätävaraksi. En tiedä edes, voiko tällainen riesa edes olla sinilevää. Epäilin jo silikonejakin, jos ne olisivat vääränlaiset, mutta tuskin..

Kuulostaako tämmöinen ongelma kenestäkään tutulta?
paxy81
Junior Member
Junior Member
Viestit: 236
Liittynyt: 11:26, 26.02.2007
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kaustinen

Viesti Kirjoittaja paxy81 »

Mulla pääsi sinilevä rehottamaan hullun lailla kun omaa laiskuuttani en heti sen ilmaannuttua tarttunut kunnon toimiin, enkä raaskinut heittää kasveja roskiin.. Kuitenkin pääsin siitä helposti eroon ilman suurempia tappioita, kuitenkin jos olisin heittänyt roskiin ne rehut joihin sinilevä alunperin alkoi kasvaa olisin päässyt paljon vähemmällä ketutuksella. Nyt roskiin joutui lähes ämpärillinen kasveja, eikä intianvesitähdikkiä vaan suurin osa aromivedensuosikista, jättivedensuosikista, karttulehteä... Sinilevä villiintyi kun liivatepönttöni kului loppuun ja omaa laiskuutta, taas, en laittanut heti uutta pörisemään. Seuraavilla toimilla pääsin levästä eroon, ainakin toistaiseksi (koputtaa puuta):

1. Karsin roskiin KAIKKI kasvit jotka olivat levässä, sekä rapsutin ja hinkkasin levät irti taustasta.

2. Vaihdoin noin 80 % vedestä. En lisännyt mitään ravinteita.

3. Korjasin hiilidioksidilannoituksen kohdalleen.

4. Valot pois altaasta viikoksi.

5. Kalat ruoatta reilun viikon.

Yksikään kasvi ei urakassa kuollut tai pahemmin kärsinyt. Tosin takaisin kasvuun lähtö kyllä hidastui, meni pari viikkoa ennenkuin rupesivat kasvamaan. Kasvilannoitetta lisäsin vedenvaihdon yhteydessä vasta pari viikkoa sen jälkeen kun olin taas valot sytyttänyt. Kalat eivät olleet moksiskaan, katinkultamonnitkin innostuivat syömään levää urakalla :)

Kannattaa vain hillitä sitä ruokintakättäänkin, sekä kasveille että kaloille. Ei ne hetkessä nälkään kuole jos ovat normaalisti ruokittuja, viikko ei ole mielestäni liian pitkä aika pitää paastoa..
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5990
Liittynyt: 16:45, 25.08.2002
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 7330 »

Täällä ilmoittautuu myös yksi, jolla oli sitkeä sinileväongelma. Levä ilmaantui vastaperustettuun 74-litraiseen, tietysti omaa tyhmyyttäni, koska altaassa oli liikaa valoa kasvien määrään ja lannoitukseen nähden. Kun levä oli kerran päässyt asettumaan aloilleen, ei kasvien lisääminen, hiilari, kaiken näkyvän levän poistaminen tai pimennyskään auttanut. Viimeisenä ennen levämyrkkyjä aloin sitten lisätä EasyCarboa, ja sillä lähti parissa viikossa. [;)]
Sitä täytyy suositella. Loistavaa tavaraa, eikä ollenkaan niin myrkyllistä kuin varsinaiset levämyrkyt.
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
Garnelen
Starting Member
Starting Member
Viestit: 32
Liittynyt: 22:46, 18.07.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Garnelen »

Minullakin lähti sinileväongelma Green Cure -kuurilla kun olin tapellut sen kanssa jo miltei vuodenpäivät. Siinä vaiheessa olin jo kokeillut kaikkea maan ja taivaan väliltä (vaihdoin soran Bilteman hiekaksi ja loisteputket uusiin paremman sävyisiin, aloitin turveuutteen ja hiilarin lisäämisen, lisäsin veden vaihtoja, tehostin suodatusta, lisäsin lannoitusta, lopetin sen kokonaan, heitin kaikki kasvit mäkeen ja ostin uusia 75 eurolla, pidin kaloja viikon paastolla jne.), mutta mikään ei auttanut. Kaduttaa vain etten ostanut ko. litkua aikaisemmin. Tsemppiä vaan kookokselle että lähtis bakteerit pian pois.
~144L seura-akvaario, 40L rapula, 21L karanteeniallas & 3 mittelspitziä~
Sarianna69
Junior Member
Junior Member
Viestit: 212
Liittynyt: 20:44, 09.05.2007
Paikkakunta: Etelä-Lappi

Viesti Kirjoittaja Sarianna69 »

Mulla tuli mieleeni oma kokemus, ja kysynkin nyt, onko ketjun aloittaja varma että kyseessä ON juuri sinilevä?! Toki nuo levälajit on kohtalaisen helppo erottaa toisistaan, mutta välttämättä ihan helppoa se ei ole.. Jos ei ole nähnyt noita livenä.

Mulla kävi niin että luulin omaa levääni alussa jopa turkkileväksi (jota se ei ollut, samankaltaisuudesta huolimatta) ja luulin toista erinnäköistä levää rihmaleväksi. No, rihamleväkään luultavasti ei ollut sitä, jäi kumminkin arvoitukseksi mitä se oli.. Akvani on melkoisen aurinkoisella paikalla, ja onneksi tämä mennyt syksy on ollut pilvinen; aurinkoisilla säillä olen pitänyt akvan peitettynä sen ajan kun se on paistanut akvaan päin.

Otin käyttöön Tetran Algo Stop tabletit, mutta jätin kuurin kesken koska samoihin aikoihin monniseni alkoivat käyttäytyä oudosti (todellisuudessa ne olivat olleet outoja jo ennen tuota lääkityksen aloitusta). Kaikesta huolimatta, tämä leväinvaasio alkoi heiketä, kun vähensin valaistusta, sekä opin ruokkimaan kaloja noilla pohjatableteilla (alkuun syötin liikaa!) Niin, pitänee vielä mainita, että ennen AlgoStop kuuria pidin viikon pimennyksen sekä ruokintatauon; ei apua)

Selvästikin sun ongelmasi on nyt pahempi kuin minulla oli, mutta kertoisitko millaista tuo levä on? Ihan mielenkiinnosta ja opin kannalta tätä siis vaan kysyn. En todennäköisesti osaisi sinua edes isommin neuvoa, kuten nuo kokeneemmat osaisivat :roll:

Tätänykyä osaan sanoa sen, että valtaosa tuosta levästä oli viherlevää, joka on "tuoreiden ja hapekkaiden" akvojen ongelma. Siksikin sitten kykenin huokaisemaan helpotuksesta, koska kyse ei ollut sentään kovin pahasta levälajista.
Kookkos
Starting Member
Starting Member
Viestit: 22
Liittynyt: 11:24, 28.09.2007

Viesti Kirjoittaja Kookkos »

Ostin Tetra Aqua Algizit- nimistä levämyrkkyä. Harmittaa, kun tuota teidän suosittelemaa Green Curea ei löytynyt akvaariokaupasta.
Laitoin äsken tabletit akvaarioon, nyt toivotaan parasta:)

Levä on tummanvirheää ja haisevaa. Se kasvaa mattoina, "kelmuina" lähes joka paikasssa missä mahdollista. Onneksi sen myös saa helposti käsin pois.
Olen lähes 100% varma, että se on sinilevää.

Tuli muuten mieleeni yksi kysymys, joka ei nyt niin liity leväaiheeseen..
Olen huomannut, että akvaariostani ehtii vedenvaihtojen välillä lähteä vettä pois pahimmillaan jopa 2cm siten, että vesiraja tulee näkyviin reunan alta.
Imeekö esim. sinilevä vettä itseensä? Mielestäni tämmöistä ongelmaa ei vielä muutama kuukausi sitten ollut. Vai voiko vesi itsestään haihtua pois? Minulla ei ole kansilasia.
Minua on myös hieman alkanut huolestuttamaan se, että akvaarion silikonit ovat varmaan n. 20v vanhat. Mitenköhän usein niitä tulisi uusia? Onneksi ystäväni laittelee silikoneja työkseen, joten saisin kyllä ihan ilmaiseksi niiden uusimisen:)

Olisiko suodatin muuten tarpeellista puhdistaa nyt KUNNOLLA kun yritän häivyttää sinilevän? onko tehtäväni nyt siis pitää akvaario putipuhtaana?

Siellä joku kirjoitti, että pitkään tyhjillään ollut sinileväakvaario teki taas tepposet kun otettiin uudelleen käyttöön. Löysit kohtalotoverin, sillä tämä minun samainen akvaarioni oli myös 9 vuotta ulkovarastossa käyttämättömänä, kun se aikanaan otettiin pois käytöstä juuri tuon sinilevän takia. Monesti olen samaa miettinyt, että voiko olla muka mahdollista, että pöpöt jäisi sittenkin kaikesta huolimatta muhimaan?
Noh, kaikki on mahdollista..heheh!
Kookkos
Starting Member
Starting Member
Viestit: 22
Liittynyt: 11:24, 28.09.2007

Viesti Kirjoittaja Kookkos »

Olen lähes 100% varma, että kyseessä on sinilevä. Väriltään se on tummanvihreää ja haisee pahalle. Kasvaa mattoina ja lähtee näin ollen helposti myös ihan vain vetäisemällä.

Pimensin akvaarion toissapäivänä (lauantaina), jolloin myös aloitin myrkytyksen. Green Curea ei ikävä kyllä siis akvaariokaupasta löytynyt, mutta ostin Tetra Aqua Algizit- nimisiä tabletteja.
Nyt on kuitenkin taas tullut mieleen lukemattomia uusia kysymyksiä. Ylihuomenna eli keskiviikkona on perinteinen vedenvaihtopäiväni, mitenkäs se sitten? Lähteekö myrkky pois jos vaihdan vettä?
Kurkkasin akvaariooni, jonka päällä on paksu peitto, ja kauhistukseni näin kuinka sinilevä on tehnyt tuhojaan. Melkein itkettää, kun harmittaa niin paljon, koska näin kovan vaivan kun tein hiki otsalla kunnon mittelyn viime viikolla sinilevän kanssa ja putsasin hammasharjalla joka ikisen pikku kiven, jossa sitä inhotusta oli!!! Ja nyt se hiipii takaisin!

------------------------

Anteeksi, olen laittanut 2 lähes samanlaista viestiä peräkkäin! Luulin nääs, että ensimmäinen viestini ei tullut perille ja siksi kirjoitin toisen, mutta nyt vasta tajusin, että se olikin mennyt seuraavalle sivulle! :mrgreen:

Joo naurakaa vaan :mrgreen:
skare
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1784
Liittynyt: 13:26, 08.10.2001
Akvaarioseurat: Tampereen Akvaarioseura ry
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pirkkala / TAS

Viesti Kirjoittaja skare »

Kookkos kirjoitti: Levä on tummanvirheää ja haisevaa. Se kasvaa mattoina, "kelmuina" lähes joka paikasssa missä mahdollista. Onneksi sen myös saa helposti käsin pois.
Olen lähes 100% varma, että se on sinilevää.

Tuli muuten mieleeni yksi kysymys, joka ei nyt niin liity leväaiheeseen..
Olen huomannut, että akvaariostani ehtii vedenvaihtojen välillä lähteä vettä pois pahimmillaan jopa 2cm siten, että vesiraja tulee näkyviin reunan alta.
Imeekö esim. sinilevä vettä itseensä? Mielestäni tämmöistä ongelmaa ei vielä muutama kuukausi sitten ollut. Vai voiko vesi itsestään haihtua pois? Minulla ei ole kansilasia.
Minua on myös hieman alkanut huolestuttamaan se, että akvaarion silikonit ovat varmaan n. 20v vanhat. Mitenköhän usein niitä tulisi uusia? Onneksi ystäväni laittelee silikoneja työkseen, joten saisin kyllä ihan ilmaiseksi niiden uusimisen:)

Olisiko suodatin muuten tarpeellista puhdistaa nyt KUNNOLLA kun yritän häivyttää sinilevän? onko tehtäväni nyt siis pitää akvaario putipuhtaana?

On se sinilevää.

Vettä haihtuu akvaariosta aina, erityisesti kansilasittomasta altaasta (jos on lasit, vesihöyry tiivistyy kansilaseihin ja pisarat putoavat takaisin veteen). Se on ihan normaalia. Jos haluat, että vettä haihtuu vähemmän, hommaa lasit.

Jos akvaario pitää vettä, silikonit ovat vielä OK kunnossa. Kunnon näkee usein ihan paljaalla silmällä katsomalla esim. repsottavatko silikonit tai kasvaako niiden alla levää.

Kyllä suodattimestakin kannattaa puhdistaa näkyvä levä pois nyt, kun yrität sinilevästä eroon. En tosin osaa sanoa miten tuo Algizit toimii tai että tehoaako se edes sinilevään...

Kookkos kirjoitti: Nyt on kuitenkin taas tullut mieleen lukemattomia uusia kysymyksiä. Ylihuomenna eli keskiviikkona on perinteinen vedenvaihtopäiväni, mitenkäs se sitten?
Algizit-pakkauksessa on varmaankin mukana käyttöohje, miten toimitaan vedenvaihtojen ym. hoitorutiinien suhteen.
muiscu
Senior Member
Senior Member
Viestit: 695
Liittynyt: 13:15, 12.09.2003
Paikkakunta: Oulu

Re: Sinileväongelma, aloitanko myrkytyksen?

Viesti Kirjoittaja muiscu »

Voiko sinileväinvaasio johtua vääränlaisesta valaistuksesta?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”