Tunze DOC 90xx

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2243
Liittynyt: 14:37, 18.04.2002
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Tunze DOC 90xx

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

Sanokaas, onko joku saanut tuota ******-konetta toimimaan? :)

Olen taas innostunut yrittämään säätää tuota vehjettä toimimaan paremmin, mutta ei se kyllä tee vaahtoa tarpeeksi, vaikka väärinpäin kääntäisi. Voisi merkkiäkin kyllä vaihtaa, mutta yhtä kompaktia vehjettä ei taida löytyä. yksivaihtoehto voisi olla, että heittäisi tunzeen tiukemman pumpun.
Lugonn[71]
Junior Member
Junior Member
Viestit: 152
Liittynyt: 10:29, 24.02.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Luumäki

Viesti Kirjoittaja Lugonn[71] »

Itselläni on tunze doc 9010 ja altaassa on 5 pientä kalaa olen välillä saanut öyk refleksin aikaiseksi tyhjentäessäni kupin. Viikossa tulee tosin vain 200 ml töhnää kuppiin. Ilmaruuvi on täysin auki ja puhdistan kupin 2 kertaa viikossa.Voisihan tuo tehokkaampikin olla jos esim vertaa deltec mce600:een joka minulla oli edellisessä altaassa, haju oli joka kerta kamala kun puhdisti kupin. Melu tosin ajoi minut vaihtamaan tunzeen joka on hiljaisempi (kun ei ala-allasta minne saisi piiloon/hiljennettyä)
Martin's Mini Reef Merivesiakvaario-portaalissa:
http://kimmo.aqua-web.org/harrastajia.html#lindstrom
moo
Junior Member
Junior Member
Viestit: 81
Liittynyt: 20:11, 29.11.2004
Paikkakunta: espoo
Viesti:

Re: Tunze DOC 90xx

Viesti Kirjoittaja moo »

Mulla on 9010, kesti jonkin aikaa ennenkuin tajusin että olin kasaamisessa jättänyt pois pienen osan joka pitää pumpun ulostuloa tiukasti vaahdonmuodostuskammiota vasten. [:I]

Kun tämän osan laitoin paikalleen vaahtoa alkoi tulla huomattavasti paremmin, nyt olen ihan tyytyväinen vaahdottimeen. Kuppi tulee täyteen noin neljässä päivässä.
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2243
Liittynyt: 14:37, 18.04.2002
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

Tämähän tässä vehkeessä ärsyttävää onkin, kun joillakin se tuntuu toimivan ja toisilla ei. Lugonilla tuntuisi laite toimivan kokolailla samalla teholla. Kuppiin päätyy kuitenkin minulla melko laihaa skimmaattia.

moo, minkälaista osaa tarkoitat? Pumpun ulostulossa on venturi, johon menee ilmaletku ja venturin pää menee putken sisälle, joka ohjaa puhallusta laitteen sisällä. Puuttuuko minulta tästä välistä jokin tiiviste tms.?
moo
Junior Member
Junior Member
Viestit: 81
Liittynyt: 20:11, 29.11.2004
Paikkakunta: espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moo »

Kimmo S kirjoitti:moo, minkälaista osaa tarkoitat? Pumpun ulostulossa on venturi, johon menee ilmaletku ja venturin pää menee putken sisälle, joka ohjaa puhallusta laitteen sisällä. Puuttuuko minulta tästä välistä jokin tiiviste tms.?
Osa joka tulee skimmerin etuosan aukon ja pumpun väliin niin että pumppu pysyy tiukasti paikallaan. Ilman tätä pumppu pääsi liikkumaan hieman alaspäin niin että osa kuplien muodostustehosta häviää. Vaikea selittää näin sanallisesti, kuva olisi parempi..
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2243
Liittynyt: 14:37, 18.04.2002
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

moo kirjoitti:Osa joka tulee skimmerin etuosan aukon ja pumpun väliin niin että pumppu pysyy tiukasti paikallaan. Ilman tätä pumppu pääsi liikkumaan hieman alaspäin niin että osa kuplien muodostustehosta häviää. Vaikea selittää näin sanallisesti, kuva olisi parempi..
Jokin hahlo siinä ainakin, johon pumpun imputken pätkä kiinnittyy. Noh, pitää yrittää tuunata sitä vielä, kun ei olle yhtä pieneen tilaan menevää parempaa vaahdotinta tiedossa.
Lugonn[71]
Junior Member
Junior Member
Viestit: 152
Liittynyt: 10:29, 24.02.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Luumäki

Viesti Kirjoittaja Lugonn[71] »

Hieman päivitystä tähän aiheeseen. Oma tunze 9010 alkoi toimimaan paremmin sen jälkeen kun asensin pienen ala-altaan ja laitoin tunzeen "snorkkeli" setin kiinni ja laitoin ala-altaaseen. Nyt tulee n. 2x enemmän kuppiin viikossa kuin ennen. Tosin hydrofoamer(pumppu) oli myös aika likainen, kun puhdistusväli oli hieman venähtänyt.
Epäilen että omassa tapauksessa suurin syy vähäiseen vaahdon määrän oli se että vaahdotin oli liian kovassa virtauksessa. Nyt ilmaruuvi on vain se suositeltu 3 kierrosta auki, kun ennen jouduin pitämään täysin auki.
Pitää seurata jatkuuko tämä parannus vaiko ei, palaan asiaan.
Martin's Mini Reef Merivesiakvaario-portaalissa:
http://kimmo.aqua-web.org/harrastajia.html#lindstrom
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2243
Liittynyt: 14:37, 18.04.2002
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

Crocodilinus
Starting Member
Starting Member
Viestit: 2
Liittynyt: 14:34, 01.01.2008

Viesti Kirjoittaja Crocodilinus »

höskä (9010) on asennettu altaaseen niin, että vesi on pari cm yli kylkeen merkityn maksimitason. olen tukkinut vaahdottimen takaseinässä olevan (ylivuoto?)reijän. säätöruuvin olen poistanut käytöstä. vaahdottaa suht hyvin - päivässä tulee 100 ml beigenvihreätä lientä + kuppi on täynnä kiinteätä vaahtoa, mutta mitään mädälle kananmunalle haisevaa tervamaista "skimmaattia" on tältä laitteelta turha odottaa. sanotaanhan, että vaaleakin tuotos on parempi kuin ei vaahtoa ollenkaan! joka tapauksessa, isompaan vaahdottimeen paluu on väistämätön lopputulos, jos meinaa vakavissaan pitää allasta huippukunnossa.

ps. yksi vinkki: kannattaa kokeilla vaahdottimen sammuttamista (esim ajastimella...) säännöllisin väliajoin, pari kertaa päivässä minuutiksi-pariksi kerrallaan. kapistus alkaa käynnistyttyään vaahdottamaan selvästi paremmin.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”