Easy Carbon käyttö + sukaravut, mielipiteenne?

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?


Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
Joulutonttu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1337
Liittynyt: 16:39, 07.12.2003
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Easy Carbon käyttö + sukaravut, mielipiteenne?

Viesti Kirjoittaja Joulutonttu »

Ostin nyt 250-litraiseen akvaariooni Easy Carboa. Voinko/uskallanko käyttää sitä myös 65-litraiseen, jossa asustaa leväsukarapuja sekä kalanpoikasia?
Olen lukenut palstalta sekä hyviä että huonoja kokemuksia yhdistelmästä sukaravut/kalanpoikaset + Easy Carbo.

Eli mielipiteenne:
1. Voi pistää, itselläni hyviä kokemuksia.
2. Ei kannata, itselläni huonoja kokemuksia tästä yhtälöstä.


65-litraisessa on sinilevää, jonka haluaisin Easy Carbon avulla sieltä kadottaa. Eli mitä tehdä?
Mahd. pikaiset vastaukset mielellään, asialla sen verran kiire, että sinilevä leviää ja leviää, vaikka kuinka nyppisin. Kun akvaarion kannen aukaisee, haju on pöyristyttävän kamala. :frown:

Joten apuja kiitos! [;)]
Altaat 250-litraa, 90-litraa + 65-l rapula sekä 180-litran malawiprojekti
Lisää kuvia
ellaf
Senior Member
Senior Member
Viestit: 569
Liittynyt: 13:12, 10.01.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja ellaf »

Oma vastaukseni, joka koskee pelkästään sukarapuja, ja niistäkin nimenomaan leväsukarapuja eli ns. amanorapuja:

1. Voi pistää, itselläni hyviä kokemuksia.

Edellyttää tietysti iisikarpon annostelua tarkasti ohjeen mukaan, ei yli. Ja ainettahan pitää lisätä päivittäin eikä annostella koko viikon satsia kerralla. :)

Kalanpoikasten ja iisikarpon yhdistämisestä ei ole kokemusta. Altaalla on kokoa 96 litraa.
Kolme pientä kalallista kasviallasta
Mörrikkä
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1508
Liittynyt: 10:33, 19.07.2006
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: JKL
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mörrikkä »

voi käyttää hyvillä mielin.
Meillä on käytetty 180L altaassa, jossa on kirsikka- ja vihersukarapuja, sekä nuoli-imumonnien poikasia, eikä ainuttakaan vipeltäjää ole näkynyt kuolleena. Voin suositella.
sanna14
Junior Member
Junior Member
Viestit: 156
Liittynyt: 14:09, 24.07.2007
Paikkakunta: vantaa

Viesti Kirjoittaja sanna14 »

Voi pistää. Meillä sukarapuja, miljiksiä, mustamolleja, seepralimioita, katinkultamonneja sekä partamonnin poikasia, en ole huomannut ruumiita ja sukaravut lisääntyvät kiitettävästi.
Muffe
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1216
Liittynyt: 20:12, 12.06.2005
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Muffe »

3) En tiedä. Minulla ei ole kokemusta easy-carbosta sukarapujen kanssa.
Joulutonttu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1337
Liittynyt: 16:39, 07.12.2003
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Joulutonttu »

Kiitos paljon vastauksista! Hyvä juttu, että Easy Carboa voi käyttää, tosiaan haluaisin tuon sinilevän pois. :roll:
Altaat 250-litraa, 90-litraa + 65-l rapula sekä 180-litran malawiprojekti
Lisää kuvia
Archie
Member
Member
Viestit: 251
Liittynyt: 00:05, 03.10.2002
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Archie »

On käytetty. Ei raportoitavaa kuolleiden sukarapujen suhteen.
SirpaN
Junior Member
Junior Member
Viestit: 245
Liittynyt: 09:30, 17.01.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja SirpaN »

Easy carboa voi käyttää sukarapujen kanssa kun annostelee oikein, mutta sinilevään vaukutus on eri juttu... :roll: Minulle kun Akvaariokeskuksesta neuvottiin jättämään kyseinen valmiste pois (ja käyttämään sitä vain kuuriluontoisesti varsinaisten levien aiheuttamien leväongelmien yhteydessä) kun kysyin neuvoja sinilevän poistoon. 4 vrk:n pimennys ja virtauksen lisääminen poisti ongelman. Valot olivat päällä vain n. 1h/vrk. Kasvitkaan ei kärsineet. Minulla tosin oli sinilevää vain lasin ja hiekan välissä, johon ravinteita kertyi.
Joulutonttu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1337
Liittynyt: 16:39, 07.12.2003
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Joulutonttu »

SirpaN kirjoitti:Easy carboa voi käyttää sukarapujen kanssa kun annostelee oikein, mutta sinilevään vaukutus on eri juttu... :roll: Minulle kun Akvaariokeskuksesta neuvottiin jättämään kyseinen valmiste pois (ja käyttämään sitä vain kuuriluontoisesti varsinaisten levien aiheuttamien leväongelmien yhteydessä) kun kysyin neuvoja sinilevän poistoon. 4 vrk:n pimennys ja virtauksen lisääminen poisti ongelman. Valot olivat päällä vain n. 1h/vrk. Kasvitkaan ei kärsineet. Minulla tosin oli sinilevää vain lasin ja hiekan välissä, johon ravinteita kertyi.
Aa, hyvä tietää.
No, aion joka tapauksessa tuota kokeilla, vaikkei sitten toimisikaan. Katsotaan nyt, toivon että levä häviää.

Eli pimennys auttaisi myös? Olen käsittänyt, että valot olisivat poissa päältä koko ajan muutaman päivän aikana. Tänä aikana ei saisi ruokkiakaan. Näin olen asian luullut olevan. Tätä tapaa en ole käyttänyt siksi, että altaassa tosiaan ovat ne kalanpoikaset, joiden pelkään ottavat nokkiinsa, jos eivät pimeässä löydä ruokaa? Tiedä sitten... :|
Altaat 250-litraa, 90-litraa + 65-l rapula sekä 180-litran malawiprojekti
Lisää kuvia
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5990
Liittynyt: 16:45, 25.08.2002
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 7330 »

1. Hyviä kokemuksia minullakin. :)
SirpaN kirjoitti:Easy carboa voi käyttää sukarapujen kanssa kun annostelee oikein, mutta sinilevään vaukutus on eri juttu... :roll:
...
4 vrk:n pimennys ja virtauksen lisääminen poisti ongelman. Valot olivat päällä vain n. 1h/vrk. Kasvitkaan ei kärsineet. Minulla tosin oli sinilevää vain lasin ja hiekan välissä, johon ravinteita kertyi.
Omassa 74-litraisessani oli pahanpuoleinen sinileväongelma, johon ei pimennys auttanut. Pari kasvia onnistuin kyllä pimennyksen ja lisättyjen vedenvaihtojen avulla tappamaan, sinibakteeri sen kun hidasti kasvuaan hetkeksi ja jatkoi taas. Lopulta tilasin EasyCarboa, ja sillä bakteeri häipyi parissa viikossa. Eli ilmeisesti tehoaa sinibakteeriin ihan siinä missä varsinaiseen leväänkin.

Sen jälkeen olen käyttänyt EasyCarboa sekä kasvien takia että ennaltaehkäisemään ongelman palaamista. Koko ajan (siis myös sinibakteeri-invaasion ajan) altaassa on ollut kolme leväsukarapua, jotka ovat edelleen terveitä ja pulskassa kunnossa.
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
amanda
Senior Member
Senior Member
Viestit: 964
Liittynyt: 11:04, 27.08.2004
Akvaarioseurat: LAS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja amanda »

Olen muistaakseni samankaltaiseen kyselyyn vastannut aikaisemminkin, mutta mitäs siitä. [;)]

Minun on vastattava sekä 1. että 2. kohta, koska molemmat pitävät paikansa minun kohdallani. Onnistuin nimitäin tappamaan satakunta tulisukaravun poikasta, ja monta aikuistakin EasyCarbolla, vaikka annostelin tarkalleen ohjeen mukaan. Muissa altaissa taas greenit ja leväsukaravut mennä porskuttavat vaikka Easya lisäänkin. Eli tulisukien suhteen olisin sinuna varuillani, muiden kanssa uskaltaisin kokeilla.

Edit: Opettelen näemmä vasta lukemaan... Sinullahan oli nimenomaan leväsukarapuja. Niiden suhteen tuskin tulee mitään ongelmia. :)
Ken kuuseen kurkottaa, se käpyjä poimii
Joulutonttu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1337
Liittynyt: 16:39, 07.12.2003
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Joulutonttu »

7330 kirjoitti:1. Hyviä kokemuksia minullakin. :)
SirpaN kirjoitti:Easy carboa voi käyttää sukarapujen kanssa kun annostelee oikein, mutta sinilevään vaukutus on eri juttu... :roll:
...
4 vrk:n pimennys ja virtauksen lisääminen poisti ongelman. Valot olivat päällä vain n. 1h/vrk. Kasvitkaan ei kärsineet. Minulla tosin oli sinilevää vain lasin ja hiekan välissä, johon ravinteita kertyi.
Omassa 74-litraisessani oli pahanpuoleinen sinileväongelma, johon ei pimennys auttanut. Pari kasvia onnistuin kyllä pimennyksen ja lisättyjen vedenvaihtojen avulla tappamaan, sinibakteeri sen kun hidasti kasvuaan hetkeksi ja jatkoi taas. Lopulta tilasin EasyCarboa, ja sillä bakteeri häipyi parissa viikossa. Eli ilmeisesti tehoaa sinibakteeriin ihan siinä missä varsinaiseen leväänkin.

Sen jälkeen olen käyttänyt EasyCarboa sekä kasvien takia että ennaltaehkäisemään ongelman palaamista. Koko ajan (siis myös sinibakteeri-invaasion ajan) altaassa on ollut kolme leväsukarapua, jotka ovat edelleen terveitä ja pulskassa kunnossa.

Hyvä, hyvä! Toivon todella saavani tuon levän tuolta pois, se on nimittäin erittäin häiritsevää. Kun kannen aukaisee, pelmahtaa ilmoille sellainen löyhkä, että silmiä kirvelee. :roll: Lisäksi taidan olla sinilevälle hiukan allerginenkin, joten aina vain parempi kunhan sen saisi hävitettyä tuolta.
amanda kirjoitti:Olen muistaakseni samankaltaiseen kyselyyn vastannut aikaisemminkin, mutta mitäs siitä. [;)]

Minun on vastattava sekä 1. että 2. kohta, koska molemmat pitävät paikansa minun kohdallani. Onnistuin nimitäin tappamaan satakunta tulisukaravun poikasta, ja monta aikuistakin EasyCarbolla, vaikka annostelin tarkalleen ohjeen mukaan. Muissa altaissa taas greenit ja leväsukaravut mennä porskuttavat vaikka Easya lisäänkin. Eli tulisukien suhteen olisin sinuna varuillani, muiden kanssa uskaltaisin kokeilla.

Edit: Opettelen näemmä vasta lukemaan... Sinullahan oli nimenomaan leväsukarapuja. Niiden suhteen tuskin tulee mitään ongelmia. :)
Juu, eli leväsukarapujahan minulla on. Jospa nyt uskaltautuisin kokeilemaan.

Miten muuten silloin, kun ei ole kotona? Easy Carboahan lisätään päivittäin. Ottavatko kasvit nokkiinsa, jos hiiltä antaa säännöllisesti päivittäin, ja sen jälkeen sitä ei annakaan vaikka kahteen viikkoon? Tai lyhyempään aikaan?

Olen tuota tököttiä toiseen akvaarioistani antanut nyt kaksi päivää, toivotaan että tulostakin alkaa näkyä jossain vaiheessa. :)

Onko muuten mitään kalalajia, joka tosiaan olisi herkkä tuolle Easy Carbolle?
Altaat 250-litraa, 90-litraa + 65-l rapula sekä 180-litran malawiprojekti
Lisää kuvia
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”