Pikaista apua tarvitaan: kiekko päällään

Kiekkokalojen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
f_isu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1775
Liittynyt: 23:59, 23.01.2004

Pikaista apua tarvitaan: kiekko päällään

Viesti Kirjoittaja f_isu »

Huomasin vasta kiekoista "seisoo päällään". Kalalla on vatsa turvonnut. Illalla kaikki olivat ok.

Auttaako tähän mikään lääke? Jos auttaa niin lääkitäänkö koko allas vai lääkitäänkö kala erikseen.
JKE
Senior Member
Senior Member
Viestit: 607
Liittynyt: 12:41, 26.09.2006

Viesti Kirjoittaja JKE »

f_isu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1775
Liittynyt: 23:59, 23.01.2004

Viesti Kirjoittaja f_isu »

Nyt kiekkokala on ollut muutamia tunteja ämpärissä, mihin olen lisännyt merisuolaa.

Ennen kuin laitoin kalan ämpäriin, se jo kellui altaan pinnalla. Nyt kala ui, vaikkakaan ei normaalisti (vaan kauheasti hosuen..). Ämpärin pohjalle on ilmestynyt harmaata ulostetta (?), kunnon pötiköitä.

Voisiko kyse olla suolisto-ongelmista?

Altaaseen olen ehtinyt kipata ennen tuota suolakylpyohjetta Junglen Fungus clearia.
karihe
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1532
Liittynyt: 17:08, 06.09.2006
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja karihe »

Ikävä kyllä kalan pelastamiseksi ei ole paljon tehtävissä.
Itselläni on 30 vuoden aikana menehtynyt 6-7 kalaa vastaavaan. Toki silloin elettiin 80-lukua ja ei minulla ollut edes tietoa mistä se johtui.

Oli minulla yksi vanha yksilö viime keväänä joka sinnitteli yli viikon mutta sitten lopetin sen kun paranemista ei ollut havaittavissa.

Jos kala on muuttunut tummaksi ja on pahasti turvonnut niin paljon ei ole tehtävissä.
Altaat 530L+300L+250L+250L+180L+128L
f_isu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1775
Liittynyt: 23:59, 23.01.2004

Viesti Kirjoittaja f_isu »

karihe kirjoitti:Ikävä kyllä kalan pelastamiseksi ei ole paljon tehtävissä.

Oli minulla yksi vanha yksilö viime keväänä joka sinnitteli yli viikon mutta sitten lopetin sen kun paranemista ei ollut havaittavissa.

Jos kala on muuttunut tummaksi ja on pahasti turvonnut niin paljon ei ole tehtävissä.
Kyseessä on Pidgeon Blood -kiekko, sen värit ovat pysyneet samoina. Vatsa on kovin turvonnut. Laitoin kalan takaisin omaan altaaseen. Siellä se yrittää esittää (?) muille olevansa kunnossa. Saa tehdä kovasti pyrstöllä töitä pysyäkseen oikein päin.

Kyseessä on nuori yksilö - alle vuoden.
karihe
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1532
Liittynyt: 17:08, 06.09.2006
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja karihe »

f_isu kirjoitti: Kyseessä on Pidgeon Blood -kiekko, sen värit ovat pysyneet samoina. Vatsa on kovin turvonnut. Laitoin kalan takaisin omaan altaaseen. Siellä se yrittää esittää (?) muille olevansa kunnossa. Saa tehdä kovasti pyrstöllä töitä pysyäkseen oikein päin.

Kyseessä on nuori yksilö - alle vuoden.
Jos katsot kalaa ylhäältäpäin akvaarion päältä niin onko kala kauttaaltaan turvonnut muistuttaen siltä että siihen olisi pumpattu ilmaa? Jos näin on niin pahaa pelkään. :cry: Jos pelkkä vatsan alue niin odottele ja seuraa tilannetta saattaahan se selvitäkkin.
Altaat 530L+300L+250L+250L+180L+128L
f_isu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1775
Liittynyt: 23:59, 23.01.2004

Viesti Kirjoittaja f_isu »

karihe kirjoitti:Jos katsot kalaa ylhäältäpäin akvaarion päältä niin onko kala kauttaaltaan turvonnut muistuttaen siltä että siihen olisi pumpattu ilmaa? Jos näin on niin pahaa pelkään. :cry: Jos pelkkä vatsan alue niin odottele ja seuraa tilannetta saattaahan se selvitäkkin.
Olin tuossa pari tuntia pois kotoa ja sillä aikaa kala on normalisoitunut liki kokonaan = vatsa on normaali, mutta kala hieman huojuu ja joutuu käyttämään normaalia kovemmin pyrstöä ja selkäevää avukseen.

Aamulla olen viisaampi.
riksu70
Senior Member
Senior Member
Viestit: 725
Liittynyt: 15:52, 17.09.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja riksu70 »

Jos luitte mun samanlaisen viestin jokinaika sitten, siellä kerroin kuin mun kävi.Kiekko voi hyvin ja polskii menemään.
f_isu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1775
Liittynyt: 23:59, 23.01.2004

Viesti Kirjoittaja f_isu »

riksu70 kirjoitti:Jos luitte mun samanlaisen viestin jokinaika sitten, siellä kerroin kuin mun kävi.Kiekko voi hyvin ja polskii menemään.
Voitko laittaa linkin. Olen koettanut hakea kyllä vastaavia juttuja, mutta en ole sinun kokemukseesi törmännyt. Olisi mukava lukaista se läpi.

..itsellä tilapäisesti HIDAS nettiyhteys ja tuntuu niin rasittavalta tämä etanavauhti [}:)]
riksu70
Senior Member
Senior Member
Viestit: 725
Liittynyt: 15:52, 17.09.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja riksu70 »

f_isu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1775
Liittynyt: 23:59, 23.01.2004

Viesti Kirjoittaja f_isu »

Kiitos!

Nyt näyttää taas elämä hymyilevän. Hyppönen näyttää täysin normaalilta ja 8 megan nettiyhteyskin on saatu kuntoon :)
Poppeli
Senior Member
Senior Member
Viestit: 551
Liittynyt: 17:31, 11.12.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Poppeli »

Hyvä että kiekkosi paranee.
Muistelin juuri, että omille kiekoille (tai yhdelle niistä) kävi kerran samoin. Yöllä kuului joku "poks" mutta kun en vettä (enkä kaloja) lattialta löytänyt, menin takaisin nukkumaan.
Aamulla kuiten yksi karkki räpiköi pää alaspäin. En tehnyt mitään erityistä, kiekko meni parempaan päivän aikana ja päivien aikana parantui täysin. Ja kudut villin morsmaikun kanssa sai jatkua :mrgreen: .
karihe
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1532
Liittynyt: 17:08, 06.09.2006
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja karihe »

Mahtava juttu että kalasi parantui. :D
Altaat 530L+300L+250L+250L+180L+128L
f_isu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1775
Liittynyt: 23:59, 23.01.2004

Viesti Kirjoittaja f_isu »

Ongelmat jatkuvat. Nyt on mennyt pidemmän aikaa hyvin, kunnes tänä aamuna löysin koboltin kyljellään altaan pinnalta. Kalan värit olivat menneet haaleiksi/oudoiksi. Sen vatsanseutu oli kovin turvonnut. Laitoin kalan merisuolakylpyyn, mutta se kuoli.

Nyt on samainen kala, mistä kerroin ketjun alussa, huonossa jamassa. Silläkin on (taas) turvonnut mahanseutu, hengitys on tiheää ja se joutuu tekemään kovasti töitä evillään. Ko. kala kakkasi tänään tummaa lyhyttä kakkaa ja kävi aamupäivällä syömässä naudansydäntä. Kaikki muutkin 3 kiekkoa kävivät syömässä.

Mielestäni myös toinen koboltti hengittää turhan tiheästi.

Kaksi muuta kiekkoa näyttävät olevan kunnossa.

MITÄ MUUTOKSIA ON OLLUT VIIME AIKOINA: Pari viikkoa sitten laitoin kalat uuteen altaaseen (vaihdoin seuralan ja kiekkolan kalaston päittäin ja säädin olot = lämpötila sopiviksi). Toissa päivänä laitoimme mattosuodattimen altaan päätyyn, jätin kuitenkin jo hyvän tovin käytössä olleen ulkosuodattimen altaaseen apusuodattimeksi.

Ph heittelee täällä meilläpäin, hanasta tullessaan on kasin (8) luokkaa, altaaseen laitettaessa tipahtaa nopeasti 5-5½ -> ruokasoodalla taas nousee 6½een. KH on todella matala, 0-1 -luokkaa. GH on 6. Tuo pH -ongelma ei ole vain tuossa kiekkolassa, vaan kaikissa omissa altaissani (3kpl) sekä myös tuttavani kahdessa altaassa, sekä äitini toisessa altaassa (en ymmärrä, miksi toisessa äitini altaassa pH pysyy 6½ -paikkeilla, mutta toisessa se on siis 5).

Olen laittanut jo tuonne kiekkolaan Junglen Fungus Clearia, tosin pitoisuus ei riitä 500-litraan, mutta parempi kait tuo on kuin ei mitään (riitoisuus 7 tabletilla 280-litraan).

Ruoaksi annan kiekoille Tropicalin D-allio plus -hiutaleita sekä naudansydäntä.
lempiliisa
Junior Member
Junior Member
Viestit: 129
Liittynyt: 23:26, 31.12.2006
Paikkakunta: VAASA

Viesti Kirjoittaja lempiliisa »

Otan osaa voin vain kuvitella miltä susta tuntuu :cry: .
Onko sulla sen "vanhan" kiekkolan ulkosuodatin vai seuralan ulkosuodatin? Tuossa voisi olla, että bakteerikanta äkisti muuttuu eli vesiolot tulleet erilaisiksi. Sitten onko sulla sisäsuodatinta altaassa?
f_isu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1775
Liittynyt: 23:59, 23.01.2004

Viesti Kirjoittaja f_isu »

lempiliisa kirjoitti:Otan osaa voin vain kuvitella miltä susta tuntuu :cry: .
Onko sulla sen "vanhan" kiekkolan ulkosuodatin vai seuralan ulkosuodatin? Tuossa voisi olla, että bakteerikanta äkisti muuttuu eli vesiolot tulleet erilaisiksi. Sitten onko sulla sisäsuodatinta altaassa?
Vanhan seuralan suodatin. Sisäsuodatinta ei ole.

Seurailin kaloja nyt illallakin. Muut kalat (levikset, kupari- ja helmimonniset, partikset, tummaleväpleko, ruusutetrat) käyttäytyivät normaalisti, mutta kiekot olivat pinnassa haukkomassa.

Minulla oli tuossa 300-litraisessa ex-kiekkolassa ilmastin, mutta jätin sen sinne, eli nykyisessä 540-litraisessa sitä ei siis ollut (meni tuonne vauvakasvattamoon lainaan). Otin ja siirsin 300-litraisesta (lämmöt alhaisemmat mitä kiekkolassa) ilmastimen ja laitoin sen kiekkolaan. Kalat lopettivat pinnalla notkumisen ja nyt kuljeskelevat altaassa suht normaalin näköisinä.

Voiko olla, että altaassa olisi viime yönä ollut happea heikon puoleisesti? Eikö silloin luulisi, että muutkin kuin kiekot olisivat olleet huonossa kunnossa tai pinnalla haukkomassa? Mistä kahden kalan iso maha sitten olisi voinut johtua, voivatko kalat "imeä" itseensä liikaa ilmaa? Nyt tuo toinen pallomaha näyttää taas kadottaneen mahansa, mikä tietysti on vain hyvä.
lempiliisa
Junior Member
Junior Member
Viestit: 129
Liittynyt: 23:26, 31.12.2006
Paikkakunta: VAASA

Viesti Kirjoittaja lempiliisa »

En nyt ihan varma asiasta ole, mutta uskoisin , että yö aikana, kun valot ovat poissa niin eikö kasvit lopeta hapen tuotannon ja jotain sinnepäin niin tällöin voi yön aikana tulla noita hapetus ongelmia jos ei tuo pinta/muu suodatus ole riittävää.
Mutta kiva kuulla, että kiekkoset voivat jo paremmin :D .Tuosta vielä, että vaikuttaa tuo kalojen kokokin isommat tarvitsevat enemmän happea kun pienempikokoiset kalaset.Tai ainakin itse ajattelen niin.
Ja sitten kuinka usein annat tuota naudansydäntä kaloille? Ajattelin vain, kun jostain olisin lukenut , että on aika raskastekoista ruokaa niin suodatuskin saisi olla tosi tehokasta, että vesi pysyisi hyvänä.
f_isu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1775
Liittynyt: 23:59, 23.01.2004

Viesti Kirjoittaja f_isu »

lempiliisa kirjoitti:En nyt ihan varma asiasta ole, mutta uskoisin , että yö aikana, kun valot ovat poissa niin eikö kasvit lopeta hapen tuotannon ja jotain sinnepäin niin tällöin voi yön aikana tulla noita hapetus ongelmia jos ei tuo pinta/muu suodatus ole riittävää.
Mutta kiva kuulla, että kiekkoset voivat jo paremmin :D .Tuosta vielä, että vaikuttaa tuo kalojen kokokin isommat tarvitsevat enemmän happea kun pienempikokoiset kalaset.Tai ainakin itse ajattelen niin.
Ja sitten kuinka usein annat tuota naudansydäntä kaloille? Ajattelin vain, kun jostain olisin lukenut , että on aika raskastekoista ruokaa niin suodatuskin saisi olla tosi tehokasta, että vesi pysyisi hyvänä.
Niinhän se on, että yöllä kasvit eivät altaaseen happea tuota. Itse uskon nyt vakaasti siihen, että kävi köpelösti tuon hapen kanssa. Aiemmin ulkosuodatin puhalsi poikittain pintaa kohden, nyt se on pystyssä. Mattosuodattimen pumpun asensin puhaltamaan noin akvan keskikohdalle 30 sentin syvyyteen.

Tänä aamuna kalat uivat normaalisti ja suihkuverho (reilu 20cm leveä) puhaltaa altaaseen kuplia.

Naudansydäntä annan lähes joka päivä. Vettä vaihdan puolet kerran viikossa.

Edelleen kyllä mietityttää kahden kalan iso vatsa, mistä se tuli? Haukkoivatko raukat jotenkin ilmaa sisuksiinsa?
Morpho
Senior Member
Senior Member
Viestit: 857
Liittynyt: 15:42, 14.09.2006

Viesti Kirjoittaja Morpho »

f_isu kirjoitti:
Niinhän se on, että yöllä kasvit eivät altaaseen happea tuota. Itse uskon nyt vakaasti siihen, että kävi köpelösti tuon hapen kanssa. Aiemmin ulkosuodatin puhalsi poikittain pintaa kohden, nyt se on pystyssä. Mattosuodattimen pumpun asensin puhaltamaan noin akvan keskikohdalle 30 sentin syvyyteen.

Tänä aamuna kalat uivat normaalisti ja suihkuverho (reilu 20cm leveä) puhaltaa altaaseen kuplia.

Naudansydäntä annan lähes joka päivä. Vettä vaihdan puolet kerran viikossa.

Edelleen kyllä mietityttää kahden kalan iso vatsa, mistä se tuli? Haukkoivatko raukat jotenkin ilmaa sisuksiinsa?
Jos tuo suihkuverho tarkoittaa jotain kuplaviritystä sen akvaarioveteen tuottaman hapen määrä on vain se määrä joka liukenee veteen sen tuottamasta pinnan liikkeestä, kuplista ei tutkimuksen mukaan liukene juurikaan happea veteen.
Pienessä poikasakvaariossa tuo "suihkuverho" liikuttaa pintavettä suhteessa pinnan alaan tehokkaammin ja hyödyttääkin vähän.

Todellinen hapen tuottaja sen sijaan olisi vaikka itse rakennettu valuutussuodin. Valuutussuodin monikertaistaa pinnan josta happi pääsee liukenemaan veteen. Olen nähnyt valuutussuodattimen avulla pidettävän n. 25 kpl valtavankokoista (yli 20cm ) kiekkoa 510L akvaariossa.

Onko naudansydämeen sekoitettu mitään muuta ? Kasvi tai äyriäislisää?
Pelkän naudansydämen syöttäminen saattaa aiheuttaa suolistotukosia ja kaasuja.
.·´¯`·.. ><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·...¸><((((º>

En luota lääkäreihin, yksikin hoiti yhdeksän vuotta saman potilaan keltatautia, kunnes huomasi että mieshän on japsi...(W.C. Fields)
f_isu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1775
Liittynyt: 23:59, 23.01.2004

Viesti Kirjoittaja f_isu »

Morpho kirjoitti:Jos tuo suihkuverho tarkoittaa jotain kuplaviritystä sen akvaarioveteen tuottaman hapen määrä on vain se määrä joka liukenee veteen sen tuottamasta pinnan liikkeestä, kuplista ei tutkimuksen mukaan liukene juurikaan happea veteen.
Pienessä poikasakvaariossa tuo "suihkuverho" liikuttaa pintavettä suhteessa pinnan alaan tehokkaammin ja hyödyttääkin vähän.

Todellinen hapen tuottaja sen sijaan olisi vaikka itse rakennettu valuutussuodin. Valuutussuodin monikertaistaa pinnan josta happi pääsee liukenemaan veteen. Olen nähnyt valuutussuodattimen avulla pidettävän n. 25 kpl valtavankokoista (yli 20cm ) kiekkoa 510L akvaariossa.

Onko naudansydämeen sekoitettu mitään muuta ? Kasvi tai äyriäislisää?
Pelkän naudansydämen syöttäminen saattaa aiheuttaa suolistotukosia ja kaasuja.
Suihkuverho tarkoittaa ilmapumpulla toimivaa ilmastinta, ilmastinkiven tilalla vain on parikymmentä senttiä pitkä muoviputki (ihan ilmastin tarkoitusta varten ostettu).

Poikasaltaassa on ilmapumpulla toimiva pieni suodatin.

Naudansydän on pakastetta. Siinä on seassa "jotain" vihreää. Tuoteselostetta ei ole. Ostettu Kurjesta (sellaisia isoja puolen kilon levyjä). Hollantilaista näyttäisi olevan.

Kuinka hyvin kiekot tulevat toimeen sitten lähes pelkällä hiutaleruoalla? Pitänee nyt sitten lueskella lisää kiekkojen ruokinnasta. Tähänkin ketjuun voisi joku ystävällinen ihminen kirjoitella mitä kiekkojensa ruokavalioon vaikka viikon aikana kuuluu ja kuinka monta kertaa päivässä kiekkojaan syöttelee.
riksu70
Senior Member
Senior Member
Viestit: 725
Liittynyt: 15:52, 17.09.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja riksu70 »

Mun kiekot syö Jbl isoa ahvenraetta, Hikarin gold ahvenraetta sit hikarin diskuskin menee, hiutaleista näyttää kelpaavan kaikki, kuivattuja vesikkirppujakin olen saanut menemään miksin seassa jossa sydäntä ym... tetran diskus menee myös tosi hyvin. Tuuria ilmeisesti ollut että ei nirsoja. Ruokin monesti päivässä pienehköillä määrillä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kiekkokalat”