AqualEl UniFilter - kokemuksia?

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Majqua
Senior Member
Senior Member
Viestit: 937
Liittynyt: 00:01, 06.08.2003
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

AqualEl UniFilter - kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja Majqua »

Heippa

Onko kellään kokemuksia AquaElin Unifiltereistä?

Ostin Unifilter 750uv:n pyörittämään vettä ja roskankerääjäksi 250-litraiseen altaaseen.
Paketissa mainitaan suodattimen riittävän 200-300 litran altaaseen, mutta en tuollaista kyllä yksinään sellaiseen laittaisi, on ensiarvioni. Kierrätyksen pitäisi olla 750 l/h. Suodattimessa on uv-toiminto jonka pitäisi puhdistaa leviä vedestä.

Mitä mieltä olette tästä suodattimesta?
try-out
Senior Member
Senior Member
Viestit: 534
Liittynyt: 11:26, 18.10.2006
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja try-out »

Itsellä tuo tonninen. Aika samanmoinen mutta pieni kammio vielä esim biologisille putkille.

Tuo rakenne on aika hyvä. Eli kaksi erillistä ns mekaanista suodatinpatruunaa. Noilla on aika laaja pinta-ala. UV lamput nyt siinä loistaa, ei kait noista ainakaan haittaa ole. Ilmastin tuossa on itsellä olleisiin verrattuna hiljainen.

Oliko tuo mitoitus ilmoitettu noin suureksi? 750:lle ehkä 150-200 luokkaa olisi varmaan Ok. Kun muistelin että tuo tonnisen suositus olisi ollut 200-250 luokkaa.

Mutta juu. Mielestäni hyvä suodatin. Riittävyys johtuu monesta seikasta (kuormitus suurimpana). Kaksi tuollaista tai tuo ja 1000:n olisi jo hyvä yhdistelmä. Mutta itse nyt tykkään mieluummin ylimitoittaa suodatusta. Ja sama nyt pätee kaikkiin merkkeihin (esim eheim 1200L/h taisi olla 200L ja yli 'lisäksi')

MUOKS

Olihan nuo valmistajan suositukset juu noin. Noita nyt kannattaa pitää maksimina jos allas minimi kuormituksella 8O
marinum
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3804
Liittynyt: 15:06, 29.01.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Raisio/Turku

Viesti Kirjoittaja marinum »

Haullakin löytyy:
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... 2A&start=0
Itse en ole enää oikein tyytyväinen tuohon, taisi olla Maanantaimalli, joka itselle osui. Puhdistettavuuskin on tosi ikävää.
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
Majqua
Senior Member
Senior Member
Viestit: 937
Liittynyt: 00:01, 06.08.2003
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Majqua »

Kiitos. Käytin hakua ensin mutta en saanut osumia.
Tarkennan vielä, että altaassa on toinen isompi suodatin entuudestaan, tämä toinen laitettiin vain lisäksi.

Edit: tuo edellisen viestin linkki ei aukea minulla IE:llä eikä Netscapella. Missähän ihmeessä on vika.
try-out
Senior Member
Senior Member
Viestit: 534
Liittynyt: 11:26, 18.10.2006
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja try-out »

Tuo kiinnitys on ainakin minulle ollut aikas kätevä. Eli imukuppiteline saa olla koko ajan seinässä, suodatin nousee siitä suoraan aika kätsysti pois. Imukuppitelineelle on lisäksi tuki akvan reunaan ettei valu alspäin / tipahda. Hiukan hankalampi suodattimen tiputus takas telineeseen, mutta nyt tuokin menee jo suht Ok.

Tuo kotelo ei ole ylitiukasti kiinni, mutta tuo on taas hyvä sen puoleen, ettei tarvitse repiä auki. Propellin suoja mikä pyöräytetään pois, on itsellä joskus hieman jumissa (raskas pyöräyttää auki mutta pesun jälkeen pyörähtää kyllä hyvin kiinni)

Puhdistusväli on pitkä juurikin tuon aika kätsyn suunnittelun takia. Eli suodatuspinta-ala on suuri ja kaksi erillistä osaa. Omassa käytössä pyörii melki omillaan (roskat kerkiää hajota ennenkuin liikaa kertyy).

En itse löydä kyllä suurempia miinuksia :mrgreen: Justiin mietin yhtä uutta sisäsuodinta ja tuo on kyllä suht vahvoilla tällä hetkellä. Toki en ole mikään merkkiuskollinen, jos tarjouksia tulee vastaan.

MUOKS

Jos on vinkkejä mikä jossain muussa paremmin niin olisin innokas tietämään 8O Sitä kun ei ole itse tullut kaikkia malleja koklattua
Poppeli
Senior Member
Senior Member
Viestit: 551
Liittynyt: 17:31, 11.12.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Poppeli »

Itsellä on näitä kaikissa altaissa. Pidän helposta puhdistamisesta sekä mielestäni tehokkaasta roskankerääjästä. Puhdistusväli on yllättävän pitkä raskaallakin kalastolla ja kun virtaus hiipuu, sitä yllättyy että miten tuota p****a on tuonne noin paljon kerääntynyt :) .
Maanantai kappale osui minullekin ja se onkin menossa huoltoon -eli vaihtoon täällä.
jokelamaniac
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2040
Liittynyt: 11:12, 28.05.2004
Paikkakunta: keuruu

Viesti Kirjoittaja jokelamaniac »

Perusajatus hyvä, mutta mielestäni vedenkierrätys aika heikko + sitten osien liitännät vähän löysiä ainakin tänne osuneissa kappaleissa.
Minä juon nyt kahvia!
try-out
Senior Member
Senior Member
Viestit: 534
Liittynyt: 11:26, 18.10.2006
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja try-out »

jokelamaniac kirjoitti:mutta mielestäni vedenkierrätys aika heikko
Meinaatko että esim 1000L/h aquael on heikompi kuin joku toinen 1000L/h? Itse en ole suoraan samoilla arvoilla ilmoitettuja verrannut
Majqua
Senior Member
Senior Member
Viestit: 937
Liittynyt: 00:01, 06.08.2003
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Majqua »

Nyt on ilmennyt yksi iso plussa tämän suodattimen suhteen. Altaassa on aina ollut hirveästi pikkulimaskaa, jota olen poistanut aina välillä hirveitä määriä mutta en koskaan päässyt eroon siitä.

Kun laitoin tämän uuden suodattimen altaaseen, haavailin taas pikkulimaskaa pois oikein urakalla, mutta sitä jäi kyllä altaaseen. Nyt ei ole enää yhden yhtä lehtykäistä jäljellä. Jeeeeee!

Muut kasvit kyllä kasvaa, joten ei ole kyse siitä, että kaikki kasvit olisi kuolleet. En osaa selittää mitä on tapahtunut, mutta olen tyytyväinen. :mrgreen:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”