Kädet tulessa/kutiaa

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Roota
Starting Member
Starting Member
Viestit: 3
Liittynyt: 23:30, 20.09.2007

Kädet tulessa/kutiaa

Viesti Kirjoittaja Roota »

Tuli tuossa viikko sitten hommattua akvaario ja tänään ekan kerran vaihtelin vettä. Ei tarvinnu kauaa liottaa käsiä vedessä nii tuntu että pitää raapia poikki molemmat handut. VOI V*TTU mikä kutina! Hetken kuluttua tuntui että pitää vaan raapia koko vartaloo joka puolelta. Ei auttanu ku mennä suihkuun ja peseytyä. Vieläkin kutiaa hitusen..

Tuli vaan mieleen, että voiko tuolle akvaariolle/vedelle olla allerginen?
Piuku
Member
Member
Viestit: 283
Liittynyt: 20:27, 06.06.2006
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja Piuku »

Tuskin nyt itse akvaariolle, mutta sen sisältämä vesi kyllä voi aiheuttaa kuvaamasi reaktiot. Käytätkö altaassasi vedenparannusaineita, nestemäistä hiiltä tm ?
Suosittelen lämpimästi käyttämään akvaariota hoitaessasi suojakäsineitä, joita saa akvaarioliikkeistä tai nettikaupoista tilaamalla, esim Akvaarioon.fi.
Elme
Junior Member
Junior Member
Viestit: 190
Liittynyt: 12:53, 21.12.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Elme »

Akvaarion vesi varmaan aiheuttaa reaktiot. Noita suojahanskoja saa akvaarioliikkeitä paljon halvemmalla apteekista nimellä keinosiementäjänhanskat. Ne ovat tosin ohuempaa muovia kuin akvaarioliikkeiden hanskat, mutta kestävät ihan hyvin normi vedenvaihdot ja kasvien karsimiset. Maksavat joitain kymmeniä senttejä kappale.
"There are many things that we would throw away if we were not afraid that others might pick them up."
Kiiki74
Senior Member
Senior Member
Viestit: 581
Liittynyt: 23:09, 26.05.2006
Akvaarioseurat: HAS
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Kiiki74 »

Kuulostaa kamalalta! 8O Voisiko sinulla olla kala-allergiaa? Paitsi, että oliko sulla edes kaloja altaassa vielä? :mrgreen:
Tyhjänä ja myynnissä on 90 ja 412 litraiset jalustalliset kehysakvat.
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5990
Liittynyt: 16:45, 25.08.2002
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 7330 »

Ohoh, ikävän voimakas reaktio kyllä. :|
Voisiko akvaarion vedessä olla jotain, mitä siellä ei kuuluisi olla? Itsekin saan kyllä akvaariovedestä ihottumaa, mutta ei se kovinkaan paljoa kutia. Jos vesi aiheuttaa noinkin kovan reaktion, ei kannata enää koskea siihen ilman hanskoja.

Zyrtekin ja Xyzalin tapaiset allergialääkkeet ovat muuten nopea apu tuollaiseen kutiamiseen.
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
Roota
Starting Member
Starting Member
Viestit: 3
Liittynyt: 23:30, 20.09.2007

Viesti Kirjoittaja Roota »

Jännä juttu tässä on se, että vanhempien luona on myös akva, tosin reilu parisataa litraa pienempänä eikä sitä putsaillessa ole tullut samanlaisia reaktioita..

Voisikohan syynä olla jokin kasvi?

Ja käytän Tetra aqua - aqua safe valmistetta vedenvaihdoissa. (samaa käyttänyt myös vanhempien luona)


Kiitos noista hanska linkeistä!

Onko paljonkin ihmisiä joille aqua aiheuttaa oireita? Aiheuttaakohan tuo akvasta haihtuva vesikin jotain jatkossa?
Chisantha
Senior Member
Senior Member
Viestit: 561
Liittynyt: 23:55, 01.09.2006
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Chisantha »

Olen kuullut että myös surviaisentoukat aiheuttavat monille erittäin voimakkaita allergiaoireita, nimenomaan kutinaa! Olitko ruokkinut survareilla ennen tapausta? Se voisi hyvinkin olla syynä.
annuli
Junior Member
Junior Member
Viestit: 237
Liittynyt: 21:46, 14.02.2006
Paikkakunta: E-P

Viesti Kirjoittaja annuli »

Tuli mieleen, että allergiaoireet olisi tulleet jostain aivan muusta mutta samaan aikaan kun akvaariota siivoilit. Oletko millekään muulle allerginen? Harmillista jos akvaariosi aiheuttaa noin pahan allergian. Yleensä akvaarioallergiselle tulee kutinaa ja näppyjä käsiin, ei niinkään koko vartalolle, minkä vuoksi ajattelin että aiheuttaja voisi olla jokin muu. Lemmikit, pölyt, ruoka, ruoan lisäaineet, lääkeaineet tms.

Koitapa uudestaan varovasti siivoilla akvaariota, jos oireet taas ilmaantuvat se on varmaan akva josta oireet tulevat, mutta jos nyt säästyt oireilta, etsisin syytä jostain muualta. Mutta mistä? Ja hae apteekista varalle histecia, zyrtecia tai vastaavaa antihistamiinia, joilla saat rauhoitettua kutinan.
Tapiotar
Junior Member
Junior Member
Viestit: 111
Liittynyt: 12:11, 02.05.2007

Viesti Kirjoittaja Tapiotar »

Luulisin akvaarion vedessä vapaana lilluvien yksisoluisten levien olevan todennäköisin syyllinen. Varsinkin, jos siellä sattuu sinilevää olemaan (uudessa akvaariossa hyvinkin mahdollista). Eli tilanne voi rauhoittua kunhan akvaario kypsyy. Joka tapauksessa kannattaa tosiaan niitä hanskoja käyttää ja myöhemmin sitten pitää veden laadusta sitäkin parempaa huolta ettei sinilevä pääse riehaantumaan.
Ad
Junior Member
Junior Member
Viestit: 71
Liittynyt: 20:28, 03.09.2007

Viesti Kirjoittaja Ad »

Voi toki olla nokkosihottuma joka voi olla seurausta käytännössä mistä tahansa allergisoivalle aineelle altistumisesta (myös jostain akvaarivedessä olevasta?) tai jostain ihan muusta.... Jos sait "koko" kropalle veikkaisin sitä. Yllä mainitut antihistamiinit saattavat auttaa ihan muutamassa tunnissa...

MUTTA, en ole lääkäri joten älä pidä tätä diagnoosina. :D
-Miksi kalat "uivat"? Eivätkös oikeasti sukella?-
Trinket
Junior Member
Junior Member
Viestit: 199
Liittynyt: 14:06, 12.04.2006
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Trinket »

Samanlainen ihottuma-allergiareaktio minullekin tulee akvaariovedellä lutratessa, mutta sen jälkeen kun pesee kädet kylmällä hanavedellä ja rasvaa hyvin, niin yleensä menee ohi. Joskus otan myös allergialääkkeen.

Yleisesti ottaen juuri käsivarret ja kyynärtaipeet reagoi mulla eniten kaikkeen mille olen allerginen ja tuo veden kanssa läträäminen ei siinä ainakaan varmasti auta... Hanskoja en ole kokeillut eikä kyllä tekisi mielikään, kuulostaa hankalalta :D
Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Kun nyt kyseessä on uusi allas, niin mieleeni tulee sellainen että itse sain Bilteman hiekasta vastaavan "raavitaan käsivarsista lihat pois"-reaktion 2004 pystyttäessämme HAS:n näyttelyä.
vikki80
Member
Member
Viestit: 270
Liittynyt: 16:04, 09.07.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Veteli

Viesti Kirjoittaja vikki80 »

Mulla alkaa joskus käsivarsia kutittamaan jos kauan lotrailen altaassa. Olen päätellyt että kyseessä on nikkeliallergia, koska kutina alkaa aina niistä kohdista joista käsi nojaa altaan kehystä vasten.

Ja jos on herkkä niin voi saada näppylöitä jopa suihkussa käymisestä (niinku mä), ei siihen aina mitään erityistä syytä tarvita.
Fisumamma
Senior Member
Senior Member
Viestit: 729
Liittynyt: 18:36, 15.09.2005
Paikkakunta: Tampere/TAS

Viesti Kirjoittaja Fisumamma »

Yksi vinkki: älä ruoki kaloja ennen vedenvaihtoa. Ruuanjämissä saattaa olla jotain allergisoivaa esim surviaista!

Mutta on kyllä harmillista...
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5990
Liittynyt: 16:45, 25.08.2002
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 7330 »

Ad kirjoitti: Yllä mainitut antihistamiinit saattavat auttaa ihan muutamassa tunnissa...
Ihan tätä itse muutaman kerran kokeilleena: noihin voimakkaisiin reaktioihin antihistamiini auttaa minuuteissa. [;)]
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
karihe
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1532
Liittynyt: 17:08, 06.09.2006
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja karihe »

Minä saan silmä oireita surviaisesta jos sitä joutuu suojaamattomille käsille. Samoin vanhanmallinen kuivamuona aiheutti allergia oireita mutta kun tuli Tetran uusi pro hiutale niin oireet loppuivat.
Täytyy myöntää että kyllä minäkin saan kutinaa käsiini kun perkaan kasveja altaista ja varsinkin jos käyn kaikki altaat saman päivän aikana läpi. Itse syön antihistamiini valmistetta lähes ympäri vuoden joten se pitää kyllä kutinan aika hyvin kurissa.

Allekirjoitan kyllä tuon maisun reaktion pohjahiekasta, minulle kävi samoin kun vaihdoin soran hiekaksi altaissani ja hiekka oli ostettu akvaarioliikkeestä.
Altaat 530L+300L+250L+250L+180L+128L
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”