Heippa muut helmirasboroiden(galaxy) omistajat !

Barbit, rasborat, seeprakalat, kardinaalikalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Mimosa X
Senior Member
Senior Member
Viestit: 663
Liittynyt: 09:44, 20.09.2006
Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Heippa muut helmirasboroiden(galaxy) omistajat !

Viesti Kirjoittaja Mimosa X »

Mulla on 60-litraisessa pieni parvi (10) helmirasboroita. Lisäksi nyt yksi taistelukalanpoikanen, mutta epäröin nyt, voinkohan pitää sitä erilaisten lämpötilavaatimusten vuoksi tuolla. Lämpötila on nyt 25. Varjon kirjan mukaan helmirasborat tykkää 22-26 asteesta ja taisto 24-30 asteesta.
Mulla kun on yhdessä akvaariossa kymmenkunta taiston poikasta, ja mieli tekisi tietty pitää niistä itse useampi kuin vain yks koiras, pari naarasta 136-litraisessa.

Olen odottanut helmirasboroiden kutemista, mutta poikasia ei ole kuulunut. pH on hiukan emäksisen puolella yhä ja turveuutteen teko on ihan pian seuraava projekti. Jospa sitten alkaisi tapahtua.

Miten teillä muilla galaxyjen omistajilla, mitä kaloja teillä on niiden seurana ? Onko poikaset kasvaneet hyvin, lisääntyykö yhtenään ? :)
527 l, 180 l, 107 l + 54 l sukarapulat, 2 kissaa ja tarantula.
vallumaarit
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1601
Liittynyt: 14:45, 26.03.2007
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja vallumaarit »

Viikon verran olen ollut helmirasboroiden onnellinen omistaja, kauniita ovat!
Kestävät liikkeen mukaan 27-28:aan asti lämpöä, kun vartavasten kysyin asiasta. Koska liike on täälläkin erityisesti arvostettu, niin uskon, että näissä lämpötila-asioissa on aina asteen-pari venymävaraa.

Kavereina parikymmentä kultaneontetraa ja 2 perhoskirjoahventa ja helmimonniset.
-Tassu-
Senior Member
Senior Member
Viestit: 669
Liittynyt: 18:54, 11.05.2006
Akvaarioseurat: Labyrinttiyhdistys, Lapin Akvaristit
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja -Tassu- »

Mulla 100-litraisessa helmi- ja safiirirasboraa, korurihmakaloja, yksi hunajarihman poikanen ja kirsikkasukarapuja.

Korurihmat ja ravut lisääntyvät kyllä, rasborat eivät ole toistaiseksi innostuneet :( Lämpötila on nyt 26 astetta, pH 6,5, vesi erittäin pehmeää (olen käyttänyt kesällä sadevettä) ja turvepitoista.
Koira, käärmeitä, liskoja, hiiriä, sirkkoja, kaloja, rapuja, kotiloita, sekä pari poroa. "Milloin alatte periä tänne pääsymaksua?" kysyi lapsen kaveri meillä käydessään..
aquasol
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1376
Liittynyt: 21:01, 20.02.2003
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja aquasol »

Galaxyt lisääntyivät kuin kanit niin kauan kun olivat lajialtaassa. Sittemmin kun altaaseen tuli sukaravut ja monniset on kutu popsittu parempiin suihin poikkeuksetta. Kyllä ne galaxyt siellä kutevat ja muilla kaloilla on herkkupäivä tuon tuostaan ;)
Joonas2
Starting Member
Starting Member
Viestit: 10
Liittynyt: 10:54, 31.07.2007

Viesti Kirjoittaja Joonas2 »

Meillä 14 helmirasboraa 60l lajialtaassa (tosin on mukana kierteisiä ja yksi korurihma) ja vaikka itse kututapahtumaa en ole koskaan nähnyt, oletan, että koiraskalojen hehkuva väritys ja naaraskalojen sillointällöin pullistuvat ja pienentyvät vatsat indikoivat kututouhujen olevan käynnissä jatkuvasti. Pikkukaloja ei kuitenkaan vielä ole näkynyt, vaikka tankki on suhtkoht hyvin kasvitettu. Tarttis varmaan kokeilla erillisessä kutuakvaariossa...

Ei kai noi kierteiset syö noita munia? Meinaan vaan, että ne kun pääsevät kaikkialle ja niitä on paikalla aikamoinen armeija (joskus laskin lähemmäs 20 erikokoista), tosin näin päiväsaikaan niistä ei kyllä näy vilaustakaan.

Joonas.
Mimosa X
Senior Member
Senior Member
Viestit: 663
Liittynyt: 09:44, 20.09.2006
Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mimosa X »

Moikka tänne :)

Meillä ei edelleenkään näy pikkupoikasia, mutta itsekin olen havainnut pulleita mahoja muutamalla kalalla. Tai ainakin yksi on selkeästi naaras.
Mitäköhän tässä keksis. Turveuutetta alan keittämään tänään ! Seramorena ei juuri pH.n vaikuta.
527 l, 180 l, 107 l + 54 l sukarapulat, 2 kissaa ja tarantula.
antti1
Junior Member
Junior Member
Viestit: 85
Liittynyt: 21:06, 30.10.2004
Akvaarioseurat: HAS
Paikkakunta: Espoo, HAS

Helmirasborat

Viesti Kirjoittaja antti1 »

Olen puolisen vuotta pitänyt kahdeksaa helmirasboraa 50-litraisessa sukarapujen ja kierteisten kanssa. Näyttävät kutevan päivittäin. Puolet pinnasta on 5cm riccialautan peitossa. Yleensä lauttaa pöyhiessä liikkeelle lähtee tukku sukarapujen poikasta ja yksi-kaksi hyvin pientä kalanpoikasta.

Suurempia poikasia ei ole näkynyt - päätynevät kuitenkin vanhempien vatsaan.
Mimosa X
Senior Member
Senior Member
Viestit: 663
Liittynyt: 09:44, 20.09.2006
Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mimosa X »

Eli runsaampi pintakasvillisuus voisi mahdollisesti pelastaa poikasia. Mulla on melko runsaasti mielestäni kasveja, mutta taidanpa laittaa reilusti lisää.
antti1, miltkä sulla on vesiarvot siellä altaassa, pH hapan ?
527 l, 180 l, 107 l + 54 l sukarapulat, 2 kissaa ja tarantula.
antti1
Junior Member
Junior Member
Viestit: 85
Liittynyt: 21:06, 30.10.2004
Akvaarioseurat: HAS
Paikkakunta: Espoo, HAS

Vesiarvot

Viesti Kirjoittaja antti1 »

pH on hieman alle seiskan, viimeksi mitatessa taisi olla 6,8. Lämpöä on 25 astetta. Vakio Espoon pehmeä vesi, KH noin 2, GH 3.

Pohjalla on melko hämärää. Hieno hiekkapohja ja pari juurakkoa. Kaksi ilmalla toimivaa vaahtomuovisuodatinta.

Olen pari kertaa viikossa laittanut ricciamaton sekaan hieman tohvelieläintä, artemiaa tai viinietikkamatoja.

Tulokset ovat kyllä niin laihoja että saavat kohta helmirasborat muuttaa takaisin seura-akvaarioon.
Mimosa X
Senior Member
Senior Member
Viestit: 663
Liittynyt: 09:44, 20.09.2006
Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mimosa X »

Jopa alkoi kuhina galaxyaltaassa.
Eilen hain kolme uutta sakkiin (todenäk.naaraita). Eräs kauppias suositteli kokeilemaan Tetran Easy balancea ja sitä on nyt laitettu pariin kertaan. pH neutraalin tuntumassa.
Olen kyllä nähnyt ennenkin kun karusellia pyöritään, mutta nyt muita tummempi koiras on kuin horkassa ! Niin kovaa väristeyä en ole päässyt näkemään. Eli se tärisee kuin tautinen naaraiden edessä ja muutenkin altaassa vilskettä.

Olen aatellut, että pitäskö suodatin poistaa väliaikaisesti ja korvata jollain ilmapumpulla? Ajatellen siis mahdollisten poikasten selviytymistä. Vai riittäiskö sukkahousut suodattimen suojana ? Lisäksi pohjalle jokikiviä tai kuulia, jotta mäti ei joudu heti syödyksi. Taistelukalanpoika (tarkemmin ottaen naaras, kun näkyy olevan selvä mannaryyni) lienee paras siirtää toiseen altaaseen.
527 l, 180 l, 107 l + 54 l sukarapulat, 2 kissaa ja tarantula.
marinum
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3804
Liittynyt: 15:06, 29.01.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Raisio/Turku

Viesti Kirjoittaja marinum »

Miten tuo aine vaikuttaa kalojen kutuhalukkuuteen :| ? Perusteliko kauppias asiaa jotenkin?
http://www.amazon.fi/tetravedenhoito.htm
Eikö ne ihan normaalit vedenvaihdot tai muut "luonnoliiset" keinot joita kutuhalujen herättämiseen käytetään riitä?
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
Mimosa X
Senior Member
Senior Member
Viestit: 663
Liittynyt: 09:44, 20.09.2006
Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mimosa X »

No kauppias oikeestaan vaan ehdoitti kokeilemaan sitä, vaikkei nyt varsinaisesti sitä mulle yrittänyt väkisin kaupatakaan. Kuulemma monelta asiakkaalta on tullut siitä sellaista palautetta, että kalat kutevat mukamas paremmin kun käyttää sitä. Ei hänkään tuntunut mitenkään varmalta tuosta ilmiöstä ollut. Tiedä sitten.

Toinen kauppias sanoi, että sadevesi on hyvä kutuhalun herättämiseen: puolet vesijohtovettä, puolet sadevettä. Mutta sadevesikään ei varmasti täällä Turun kaupungin liepeillä ole kovin puhdasta...

Tuo pH on kyllä täällä Turussa vaikea saada pysymään neutraalin tuntumassa tai happamen puolella, kun vesijohtovesi on suunnilleen 8 tai enemmänkin. Tuo Easy Balance vaikutti näköjään alentavasti vain hetkellisesti pH:hon, mutta nyt se taas on pompannut jotain 7,5:een. Ja sitten jos vaihtaa vettä runsaasti kerralla, pH heittelee aika pahasti altaassa. Tästäkin syystä mielestäni on ihan ok kun vaihdan vettä sieltä muutaman viikon välein (vaikka kyseessä vain 63 l allas) . Nitraatti pysyy silti n.kympissä ennen vedenvaihtoa. Kasveja kun on runsaasti ja pieniä kaloja vähän. Pidän kirjaa vesiarvoista ja hoitotoimista, joten tää on ihan tosi asia.
527 l, 180 l, 107 l + 54 l sukarapulat, 2 kissaa ja tarantula.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Särkikalat”