Suodattimen vaahtomuovipatruuna

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

miljoonakala84
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6732
Liittynyt: 20:55, 29.01.2007
Paikkakunta: Kerimäki

Suodattimen vaahtomuovipatruuna

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Hei, kun mie laitoin äsken upouuden suodattimen tuonne akvaarioon, niin oisko sitä uutta suodatinpatruunaa pitäny liottaa vedessä jossakin purkissa missä on baktozymiä?
Pete28
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1155
Liittynyt: 15:46, 18.10.2005
Paikkakunta: Ylihärmä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pete28 »

Eiköhän akvaariossa ole tarpeeksi bakteereita, vaikka suodatin onkin uusi. Eihän tuo baktozym edes tietääkseni sisällä bakteereita. Ruokintaa voit vähentää muutamaksi päiväksi, että bakteerikanta ehtii kasvaa.
96l+38l+20l
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6732
Liittynyt: 20:55, 29.01.2007
Paikkakunta: Kerimäki

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Mitämieltä ootte, kannatasko sittenkii hankia isompisisäsuodatin tuohon128L akvaan, kun nykyinen joka kierrättää vettä 700L tunnissa menee tukkoon alle viikossa. Vai voisiko vika olla tuossa vaahtomuovipatruunassa, pitäisikö se vaihtaa jo uuteen? Se ei kylläkään ole vielä edes vuotta ollu tuossa suodattimessa, ja tuntuu puristellessa kimmoiselta.
nallu80
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1147
Liittynyt: 14:05, 20.03.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nallu80 »

Mä vaihdan sisäsuodattimen patruunan varmaan 2-3 kk välein. Mulla toimii tuo vaihtoväli hyvin. Jos alkaa mennä tukkoon helpommin, niin olisi vaihdon tarpeessa.
"Sä pärjäät, sä pärjäät aina"
janma
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1039
Liittynyt: 21:14, 06.02.2006
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja janma »

Eikö se riittä että vedenvaihdon yhteydessä vaikka akvaariovedessä (sangossa) patruunan huuhtelee ja pesee. Ei sitä vaihtaa tarvitse. Ei ainakaan itsellä ole ollut tarvetta vaikka sama suodatinpatruunat ollut 2-3 vuotta käytössä.
"A day without sunshine is like, you know, night."
Mabo
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1120
Liittynyt: 15:28, 21.03.2007
Akvaarioseurat: Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Mabo »

En minäkään vaihda patruunoita ennen kuin ne ovat todella finaalissa, pesen/huuhtaisen vain tarvittaessa. Hyvin on kestäneet useamman vuodenkin jatkuvassa käytössä. Mikäs suodatin miljoonakala84:lla olikaan tuossa altaassa?
Tsekkaa Ciklidistien uudistuneet nettisivut!
www.ciklidistit.fi
marinum
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3804
Liittynyt: 15:06, 29.01.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Raisio/Turku

Viesti Kirjoittaja marinum »

Jos sen patruunan "rakenne" ei ole muuttunut oleellisesti, niin ehkä sitä on turhaa vielä vaihdella.
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6732
Liittynyt: 20:55, 29.01.2007
Paikkakunta: Kerimäki

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

No suodattimena on Trixie merkkinen suodatin. Onkohan se sitten liijan tehoton?
Kettunen
Junior Member
Junior Member
Viestit: 106
Liittynyt: 15:20, 11.08.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vantaa,Louhela
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kettunen »

Pienen Eheim PickUp 2010 filtteri menee tukkoon minulla noin neljässä kuukaudessa, jonka jälkeen pesen sen reilusti puristellen kraanan alla, niin kestää taas muutaman viikon. Muutaman pesun jälkeen menee tukkoon jo viikossa, jolloin uutta peliin, semmoisenaan vaan.

Sama koskee Eheimin ulkosuodattimen ( 2224 ) valkoista päälimmäitä filtteriä, vaihtoväli on vaan paljon pidempi.
648 L pleko/monni*/ahven, 126 L seura, + jokunen kippo jotakin, joskus ja näistä kuvia: http://aket.wippiespace.com/images/album/Akvaariot/" onclick="window.open(this.href);return false;
weemano
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1017
Liittynyt: 18:31, 27.01.2008
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja weemano »

Meillä on akvaarion sisäsuodattimessa yli vuoden vanha patruuna eikä ole mennyt miksikään, aika ajoin vaan pestään kunnolla niin hyvin toimii, kohta menee vaihtoon ihan periaate syistä. :)
~Sukarapuja ja kehittyvä kiekkola.
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6732
Liittynyt: 20:55, 29.01.2007
Paikkakunta: Kerimäki

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Mikähän hitto tuola suodattimella on, kun se kerta noin nopeasti menee tukkoon. :?
Micke
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1899
Liittynyt: 09:47, 26.05.2004
Akvaarioseurat: PAK:n sihteeri, TAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Micke »

nallu80 kirjoitti:Mä vaihdan sisäsuodattimen patruunan varmaan 2-3 kk välein. Mulla toimii tuo vaihtoväli hyvin. Jos alkaa mennä tukkoon helpommin, niin olisi vaihdon tarpeessa.
Miksi se tarvitsee vaihtaa noin usein?
Minulla on noita sisäsuodattimia käytössä joissa on yli 5 vuotta vanhoja mattoja. Sitten kun matto alkaa hapertumaan on se syytä vaihtaa tai sen rakenne menee huonoksi. Eihan se ole uutta pahempi vielä 3kk:n ikäisenä. Tuhlaat rahojasi minun mielestä.

Ei mattoa tarvitse vaihtaa jos se on rakenteellisesti kunnossa ja ehjä. Jos se menee tukkoon niin eikun jynssäämällä se auki.
Itse pesen sisäsuodattimien matot oikein kunnolla "rutustelemalla" ja "rullaamalla" siitä liat irti. 2-6 viikon välein joskus menee parikin kuukautta jos on vähemmällä kuormituksella allas.

Mijoonakalalle: kuinka tiheä on tuo mattosi siinä suodattimessa? Maton tiheys vaikuttaa myös sen tukkeentumisnopeuteen.
Laadukasta kalanruokaa ja akvaarionesteitä myytävänä EDULLISESTI
Ota yhteyttä YV tai SP:llä. Micke.PAK(at)gmail.com
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6732
Liittynyt: 20:55, 29.01.2007
Paikkakunta: Kerimäki

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

No se matto/vaahtomuovipatruuna on semmonen musta, ja kyllähän mie aina kun putsaan suodatinta rutistelen sitä patruunaa juoksevan veden alla niin paljon että suurin osa moskasta lähtee pois.
Kettunen
Junior Member
Junior Member
Viestit: 106
Liittynyt: 15:20, 11.08.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vantaa,Louhela
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kettunen »

Kyllä nuo Eheimin PicUpin patruunat menevät ainakin niin tukkoon, ettei normaalia rajumpi kraanan alla käsin rutistelupesukaan auta. Ovat hiukan hienojakoisempia, kun esim. suodatin matto tai joidenkin muiden, useimmiten musta filtteri. Ei sitä saa millään kestämään silloin enää viikkoa pidempää. No, pesukonetta en vielä ole kokeillut :mrgreen:

Kyllä myös se, millainen akvaario on, eli paljonko hötöä suodatin imee, vaikuttaa huoltoväliin. Minulla on kahdessa erilaisessa akvaariossa Eheimin 2224 ulkosuodatin ja toisessa sen huoltoväli on vissiin tupla. Ovat olleet senverran vähän aikaa, etten tarkkaan osaa sanoa, kun huotoväli niillä on sentään paljon pidempi, kuin sisäsuodattimilla.

Samoin suodattimen malli ( filtterin rakenne ) varmaankin vaikuttaa paljon tuohon huotoväliin. Minulla Eheimin Powerline senkun porskutta, PicUpin filttereitä pestessä ja vaidellessa. Tarttis varmaan avata se ja katsoa, miksei se jo mene tukkoon :D
648 L pleko/monni*/ahven, 126 L seura, + jokunen kippo jotakin, joskus ja näistä kuvia: http://aket.wippiespace.com/images/album/Akvaariot/" onclick="window.open(this.href);return false;
janma
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1039
Liittynyt: 21:14, 06.02.2006
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja janma »

miljoonakala84 kirjoitti:No se matto/vaahtomuovipatruuna on semmonen musta, ja kyllähän mie aina kun putsaan suodatinta rutistelen sitä patruunaa juoksevan veden alla niin paljon että suurin osa moskasta lähtee pois.
Samalla huuhdot pois hyvän bakteerikannan. :roll:
"A day without sunshine is like, you know, night."
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6732
Liittynyt: 20:55, 29.01.2007
Paikkakunta: Kerimäki

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

No öh ei siihen sisäsuodattimeen mitään kummosta bakterikantaa kehity, ja suurin osa hyvistä bakteereistahan elää hiekassa ja muilla pinnoilla akvaariossa. Nitriittiä ei ole ollu kertaakaan vaikka putsaankiin suodattimen kunnolla.
Kettunen
Junior Member
Junior Member
Viestit: 106
Liittynyt: 15:20, 11.08.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vantaa,Louhela
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kettunen »

Kyllä sen sisäsuodattimen tärkeimpiä tehtäviä on kierrättää vettä, hapettaa siellä akvaariossa. Jos filtteri on tukossa, eikä vesi kierrä, on varmaan parempi pestä filtteri hyvin, tai vaihtaa se, että se taas kiertäisi. Se kyllä kypsyy ihan hyvin käytössä.

Tuommoisen pienen sisäsuodattimen bakteeritoiminta kypsässä akvaariossa on varmaan toisarvoista ja ei se kummoinen varmaan noilla pinta-aloilla voikkaan olla.

Onkohan kukaan kokeillut pelkällä sukkahusulla :mrgreen:
648 L pleko/monni*/ahven, 126 L seura, + jokunen kippo jotakin, joskus ja näistä kuvia: http://aket.wippiespace.com/images/album/Akvaariot/" onclick="window.open(this.href);return false;
111na
Elite Member
Elite Member
Viestit: 9127
Liittynyt: 16:21, 27.12.2003

Viesti Kirjoittaja 111na »

Jostain syystä puhe kääntyi sisäsuodattimiin aiheessa "biologinen suodatus": http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=115506 Kannattaa lukea kokonaan.
nallu80
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1147
Liittynyt: 14:05, 20.03.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nallu80 »

Micke kirjoitti:
Miksi se tarvitsee vaihtaa noin usein?
Minulla on noita sisäsuodattimia käytössä joissa on yli 5 vuotta vanhoja mattoja. Sitten kun matto alkaa hapertumaan on se syytä vaihtaa tai sen rakenne menee huonoksi. Eihan se ole uutta pahempi vielä 3kk:n ikäisenä. Tuhlaat rahojasi minun mielestä.
Mulla on Ehein Aquaball ja toisessa akvaariossa Eheim pick up. Olen havainnut tuon vaihtovälin sopivan mulle ja akvaarioilleni. Itelläni menee patruuna tukkoon tuon ajan jälkeen paljon helpommin kun uudella. Ei ne rahat kai ole sinulta pois.
"Sä pärjäät, sä pärjäät aina"
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6732
Liittynyt: 20:55, 29.01.2007
Paikkakunta: Kerimäki

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Mie eilen putsasin tuon suodattimen/vahhtomuovipatruunan kunnolla, joten pitääpä kattoo että kuinakauan menee ennenkuin taas tukkeutuu.
Kalamarkku
Starting Member
Starting Member
Viestit: 9
Liittynyt: 14:19, 24.05.2006
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lavia, Kankaanpää, Pori

Viesti Kirjoittaja Kalamarkku »

On tosityhmää vahettaa suodattimen patruunoita kun pesemällä saa sen ihan auki. Et vaan osaa pestä sitä oikein. Suodatin toimii ihan hyvin niin kauan kunnes matto hajoaa. Miljuunafisulla taitaa olla liian pienisuotatin ja liian tiheä suodatiputruuna. En tunne tota mallia. Mistä sellaisen kuvia voisi löytää.
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6732
Liittynyt: 20:55, 29.01.2007
Paikkakunta: Kerimäki

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Tässä on kuva kyseisestä suodattimesta. klik
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6732
Liittynyt: 20:55, 29.01.2007
Paikkakunta: Kerimäki

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Tämä miun sisäsuodatin joka on tuossa 128L akvaariossa, näyttää menevän tukkoon viiden päivän välein. Viime perjantaina putsasin tuon suodattimen niin puhtaaksi kun ikinä sain, ja nyt tänään pitäisi putsata jo uudelleen, vesi tulee suodattimesta ihan pikku liruna. Elikkä pitäskö ostaa tehokkaampi suodatin vielä, vai mitä teen?
Chisantha
Senior Member
Senior Member
Viestit: 561
Liittynyt: 23:55, 01.09.2006
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Chisantha »

Kuulostaa kyllä hassulta että noin nopeasti menee tukkoon. Mikä tuo suodatin siis on merkiltään ja malliltaan? Ja onko altaan ainoa suodatin? Minulla on 54litraisessa fluvalin2plussa enkä ole vielä koskaan huomannut sen menevän niin tukkoon että kovasti vaikuttaisi läpivirtauksen määrään. Olisiko suodattimessa liian hieno se hienosuodatuslevy? Sellaista ei esim. omassa suodattimessani ola laisinkaan, joskus kokeilin laittaa ylimääräisen sellaisen mutta silloin alkoi virtaustehot heikkenemään nopeasti. Vesi on kyllä täällä pysynyt oikein kirkkaana ilman hienosuodatuslevyäkin.

edit. Niin juu ja jos on 128litraisessa ainoanan suodattimena sisäsuodatin, niin itse ehkä laittaisin tilalle pikkuisen ulkosuodattimen.
"Any colour you like as long as it's black." -Tiamat
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6732
Liittynyt: 20:55, 29.01.2007
Paikkakunta: Kerimäki

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Suodatin on trixie merkkinen, tuli hävitettyy ne ohje/muut laput josta näkee ton suodattimen tiedot ja muuta. Mutta tuo pyörittää vettä 700L tunnissa, ja siinä on yksi musta vaahtomuovipatruuna. Pitääpä käydä akvakaupasta karkeampi patruuna ja kattoo että pysyykö puhtaampana pitempään.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”