Kotilokutijoiden ruokavalio ym.

Malawi- ja Tanganjika-akvaariot, kalat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Helgaliini
Junior Member
Junior Member
Viestit: 179
Liittynyt: 12:15, 27.03.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kuohu

Kotilokutijoiden ruokavalio ym.

Viesti Kirjoittaja Helgaliini »

Nyt ne pikkuveijarit vihdoinkin saapuivat, siis neolamprologus multifasciatukset! Kavereita löytyi kotiloistaan 8 kpl aikuisia ja pari pikkuruista poikasta. Nyt ongelmana on sukupuolten tunnistus. Onko olemassa mitään keinoa, millä voisin päätellä kalojen sukupuolet? Kovasti tuntuu olevan semmoista näykkimistä ja kyräilyä, ettei vain oisi kundeja koko poppoo? Sitten vielä toinen ongelma: mitä te ihmiset noille syötätte, kun minun sapuskat ei tunnu kelpaavan. Perushiutaleita on ollut tarjolla ja ne eivät edes vajonneet, kun ei kukaan käynyt pinnassa nyppimässä. Sen lisäksi kokeilin pohjatabletteja, ja eipä tuntuneet nekään herättävän kiinnostusta. Onko kalat vielä muuton takia arkoja ja ruokahalu siksi mennyt vai ruoka väärää? Nyt ostin jo jotain JBL:n KALLISTA luksus raeruokaa, eläinkauppiaan suosituksesta ("tää nyt on ainoota, jossa lukee cichlid..") Antakaahan fiksummat vinkkejä, kuulemma noitten pitäisi olla kaikkiruokaisia...ei siltä näytä!
marinum
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3804
Liittynyt: 15:06, 29.01.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Raisio/Turku

Viesti Kirjoittaja marinum »

Kyllä kai pakasteruuat niillekin uppoisi parhaiten [;)] .
Ne yleensä maistuu, jos muu ei.
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
Helgaliini
Junior Member
Junior Member
Viestit: 179
Liittynyt: 12:15, 27.03.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kuohu

Viesti Kirjoittaja Helgaliini »

Juu, varmaan menisi. Lähinnä kuitenkin toivoisin ratkaisun löytyvän ns. perusruoista, pitäähän sitä jäädä herkuttelupäiviksikin jotain ;) Tuo rae on joko liian isoa tai sitten liian sitkeää, ottavat kyllä suuhun mutta puhaltavat pois.

Noiden pikkuisten käyttäytyminen on mielestäni tosi mielenkiintoista ja toivoisinkin linkkejä tai omia kokemuksia seeprakotiloahventen käytöksestä. Miten poikaset hoidetaan? Minulle on tullut yksi poikanen mukana, ja näyttää siltä, että molemmat vanhemmat vuorotellen vahtivat, että pikkuinen pysyy kotilossaan. Entiseen kotiin lienee jäänyt loput tuon mamman poikueesta ja perheen "koti-kotilo", sillä mamma oli selvästi koditon tullessaan ja majoittuikin heti, kun lisäsin ylimääräisiä kotiloita. Jos loput poikaset ovat jääneet yksin entiseen kotiiinsa, selviävätkö ne ilman mammaa? Syövätkö populaation muut yksilöt poikasia? Tuo minulla oleva poikanen ei ole enää niitä kaikista pikkuisimpia.
Taju
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1225
Liittynyt: 16:42, 20.05.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Taju »

Minäkin sain nyt näitä veijareita kahdeksan pyrstöä *kiitos Ninuska * :D . Haluaisinkin nyt kysellä, onko näille raitapaidoille syytä tarjota viherruokaa säännöllisin väliajoin?
Se mikä ei tapa, traumatisoi.
Helgaliini
Junior Member
Junior Member
Viestit: 179
Liittynyt: 12:15, 27.03.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kuohu

Viesti Kirjoittaja Helgaliini »

Nostetaanpas tätä, kun ei ole kummallekaan meille kukaan osannut vastata. Nyt meillä ahvenet jo kyllä popsii kaikkea, mitä olen keksinyt tarjota (kunhan vaan hiivin tarpeeksi hiljaa ruokintaluukulle..) mutta vielä olisi epäselvää tuo ihan oikeaoppinen ruokinta: onko ne nyt kasvissyöjiä vai "lihansyöjiä"? Kun on vähän ristiriitaista tietoa ollut lähteestä riippuen. Sitten tuo sukupuolien tunnistuskysymys, eli jos siihen on joku varma kikka jollain? Ihan poikasten toivossa utelen. Vielä ei ole näkynyt, vaikka kuukauden päivät nuo on tuolla altaassa möllöttäneet. Muutenkin edelleen kiinnostaa kaikki nuo käytösasiat jne. mitä tuolla ylhäällä kyselin. Tietäskö kukaan :| ?
samij76
Member
Member
Viestit: 289
Liittynyt: 19:55, 07.01.2003
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samij76 »

Minulla ovat syöneet hyvällä ruokahalulla merikaloille tarkoitettua pientä raemaista ruokaa. Nyt en muista nimeä mutta on kohtuu kallista. noin 25 euroa purkki. Purkista tosin syöttää kaloja useamman vuoden.
Taju
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1225
Liittynyt: 16:42, 20.05.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Taju »

Meikäläisen "smurffiaffenet" (kaveri nimesi; "Ne asuu mökeissä!") on kanssa intoutuneet syömään hyvin ihan mitä vaan tarjolla on. Räk-mix on näiden suosikki, ihan niinkuin kaikkien muidenkin kalojen. Eli ilmeisesti sitten liharuoka kelvannee...

Tosiaan kutupuuhista ja muista olisi kiva lueskella, jos joku näiden kanssa kokeneempi kerkiäisi kirjoitella. Ovat mulla nyt aika pienessä altaassa (43l), joten olisi kiva tunnistaa merkit, kun lisätila alkaa olla tarpeen. [;)]
Se mikä ei tapa, traumatisoi.
Helgaliini
Junior Member
Junior Member
Viestit: 179
Liittynyt: 12:15, 27.03.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kuohu

Viesti Kirjoittaja Helgaliini »

Minä bongasin eilen ihan pienen poikasen kotiloiden välistä uiskentelemasta :mrgreen: . Kaiken järjen mukaan siis niitä pitäisi olla lisääkin...ei ole vaan näkynyt. Tuo on siis syntynyt minun akvaariossa, joten sen perusteella ainakin yksi naaras on joukossa. Ei vaan mitään havintoa, mikä noista :| .

Tuokin poikasensintti oli kyllä vielä liian pieni liikkumaan yksin, ainakin sen perusteella miten tarkkaan vanhemmat vahtivat paljon isompaa poikastaan silloin kun kalat mulle tulivat. Ne poikaset (2 kpl) ovat jo vallanneet itselleen omat kotilot ja saaneet myös raidat pintaansa. Eli hyvin menee.

Poikkean aiheesta vielä lopuksi: ootteko huomanneet, että tuo tanganjikasuola (Nl-Aquan)kerääntyy sellaiseksi valkoiseksi höytyväksi laseihin? Vaikka sekoitankin suolan lämpimään veteen ensin. Auttaako mikään tuohon?
arasila
Member
Member
Viestit: 415
Liittynyt: 10:11, 29.04.2004
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja arasila »

Helgaliini kirjoitti:Nostetaanpas tätä, kun ei ole kummallekaan meille kukaan osannut vastata. Nyt meillä ahvenet jo kyllä popsii kaikkea, mitä olen keksinyt tarjota (kunhan vaan hiivin tarpeeksi hiljaa ruokintaluukulle..) mutta vielä olisi epäselvää tuo ihan oikeaoppinen ruokinta: onko ne nyt kasvissyöjiä vai "lihansyöjiä"?
Ad Koningsin Tanganyika Cichlids in their natural habitat osaa kertoa, että kotiloahvenet syövät luonnossa planktonia ja pieniä selkärangattomia. Arvelisin, että pakastetut vesikirput ja mysis-äyriäiset ovat hyvin lähellä näiden kalojen luonnollista ravintoa. Pienemmille tanganjikalaisille olen itse syöttänyt lähinnä vajoavia kiekkokalarakeita, New Life Spectrumin "community formulaa" sekä satunnaisesti pakastettua mysistä ja artemiaa.

Edit: Muita Tanganjika-harrastajien käyttämiä ruokia ovat ainakin Tropical Tanganyika Cichlid Food (tietääkseni ainoa erikseen tanganjikalaisille kehitetty ruoka) sekä laadukas JBL Gala hiutaleruoka.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Malawi ja Tanganjika”